본 논문은 문화예술교육으로서의 영상교육의 가치를 탐색하고 교육적 목적으로서 영상교육의 의미와 효과적인 활용방안에 대한 탐구를 연구의 목적으로 삼았다. 이를 위하여 사회적, 문화적, 교육적 환경에 급속한 속도로 변혁을 가져오고 있는 4차 산업혁명 시대의 흐름과 스마트폰으로 상징되는 1인 미디어의 가치와 영향력이 증대되는 현실 속에서 미래사회를 견인해 나갈 미래인재의 모습과 대면하며 대한민국 혁신학교에서 추구하는 이념과 취지에 부합되는 효과적인 교육방안의 하나로 ‘퍼실리테이터’를 활용한 ‘영상교육’의 가능성을 찾게 되었다. 이러한 가능성을 구체적으로 확인하기 위하여 첫째, ‘퍼실리테이터’의 개념과 배경 그리고 선행 사례를 살펴보고 ‘퍼실리테이터’의 교육적 가치와 활용 가능성을 확인하였다. 둘째, ‘영상교육’의 개념과 의미를 살펴보고 본 논문에서 다루려고 하는 ‘영상교육’의 범위와 취지에 대하여 짚어보았다. 본 논문에서 다루는 ‘영상교육’은 카메라 등 영상 설비를 이용한, 즉 영상의 기계적 기능을 활용한 ‘시청각 교육’이 아니라 ‘영상콘텐츠’를 활용한 교육을 의미한다. 요컨대 영상 콘텐츠를 제작 과정과 지식에 대한 교육을 포함하여 완성된 ...
본 논문은 문화예술교육으로서의 영상교육의 가치를 탐색하고 교육적 목적으로서 영상교육의 의미와 효과적인 활용방안에 대한 탐구를 연구의 목적으로 삼았다. 이를 위하여 사회적, 문화적, 교육적 환경에 급속한 속도로 변혁을 가져오고 있는 4차 산업혁명 시대의 흐름과 스마트폰으로 상징되는 1인 미디어의 가치와 영향력이 증대되는 현실 속에서 미래사회를 견인해 나갈 미래인재의 모습과 대면하며 대한민국 혁신학교에서 추구하는 이념과 취지에 부합되는 효과적인 교육방안의 하나로 ‘퍼실리테이터’를 활용한 ‘영상교육’의 가능성을 찾게 되었다. 이러한 가능성을 구체적으로 확인하기 위하여 첫째, ‘퍼실리테이터’의 개념과 배경 그리고 선행 사례를 살펴보고 ‘퍼실리테이터’의 교육적 가치와 활용 가능성을 확인하였다. 둘째, ‘영상교육’의 개념과 의미를 살펴보고 본 논문에서 다루려고 하는 ‘영상교육’의 범위와 취지에 대하여 짚어보았다. 본 논문에서 다루는 ‘영상교육’은 카메라 등 영상 설비를 이용한, 즉 영상의 기계적 기능을 활용한 ‘시청각 교육’이 아니라 ‘영상콘텐츠’를 활용한 교육을 의미한다. 요컨대 영상 콘텐츠를 제작 과정과 지식에 대한 교육을 포함하여 완성된 콘텐츠, 즉 ‘영상물을 활용한 교육’을 의미한다. 이어서 ‘영상교육’의 시조 또는 발상지라 할 수 있는 BFI(영국영화협회)의 ‘영상교육’의 교육적 사례와 모형을 살펴보고 ‘퍼실리테이터 영상교육’에 대한 개념을 보다 구체화하였다. 셋째, 저명한 해외 교육 석학들에 의하여 주창된 다양한 혁신적 교육 이론과 대한민국 혁신학교의 이념과 취지 등을 짚어보며, 현재 그리고 미래 교육이 추구해 나갈 교육 가치인 ‘배움’과 ‘협력’, ‘소통’과 ‘창의’ 그리고 ‘비판적 사고 역량’ 등을 함양하는 교육 수단으로서의 ‘퍼실리테이터 영상교육’을 투영하여 공통점을 발견할 수 있었다. 넷째로 실제로 ‘퍼실리테이터 영상교육’을 실시하고 그 효과를 분석하여 통계적으로 유의미한 결과를 확인하였다, 이와 별도로 ‘퍼실리테이터 양성교육’을 실시하고 그 효과를 분석하여 마찬가지로 매우 유의미한 결과를 얻었다. 여기서 잠시 ‘퍼실리테이터 양성교육’을 실시한 목적은 언급하면 ‘퍼실리테이터 영상교육’이 활성화되기 위한 전제 조건으로 전문적으로 교육과 훈련을 받은 역량 있는 ‘퍼실리테이터’의 양성의 필요성이 대두되므로 ‘직업’으로서 ‘퍼실리테이터’에 대한 호의적인 반응과 긍정적 평가를 확인하고자 했다. 끝으로 본 논문의 주제인 ‘퍼실리테이터 영상교육’이 혁신교육과 더불어 문화예술교육의 저변화와 활성화에 긍정적 효과를 발휘하게 되리라는 기대를 담아 세 가지 제언을 하였다. 첫째로 영상교육에서 교육적 효과를 거두기 위한 ‘퍼실리테이션 영상교육’을 조기에 정규 도입을 하고, 둘째로 퍼실리테이터 교육의 활성화를 위한 역량 있는 ‘퍼실리테이터’를 다수 양성할 것을 제언하며, 셋째로 혁신학교 등 교육 제도권 내에서 ‘퍼실리테이터’의 교육적 가치와 효과가 다양한 방법으로 활용될 수 있길 제언한다.
본 논문은 문화예술교육으로서의 영상교육의 가치를 탐색하고 교육적 목적으로서 영상교육의 의미와 효과적인 활용방안에 대한 탐구를 연구의 목적으로 삼았다. 이를 위하여 사회적, 문화적, 교육적 환경에 급속한 속도로 변혁을 가져오고 있는 4차 산업혁명 시대의 흐름과 스마트폰으로 상징되는 1인 미디어의 가치와 영향력이 증대되는 현실 속에서 미래사회를 견인해 나갈 미래인재의 모습과 대면하며 대한민국 혁신학교에서 추구하는 이념과 취지에 부합되는 효과적인 교육방안의 하나로 ‘퍼실리테이터’를 활용한 ‘영상교육’의 가능성을 찾게 되었다. 이러한 가능성을 구체적으로 확인하기 위하여 첫째, ‘퍼실리테이터’의 개념과 배경 그리고 선행 사례를 살펴보고 ‘퍼실리테이터’의 교육적 가치와 활용 가능성을 확인하였다. 둘째, ‘영상교육’의 개념과 의미를 살펴보고 본 논문에서 다루려고 하는 ‘영상교육’의 범위와 취지에 대하여 짚어보았다. 본 논문에서 다루는 ‘영상교육’은 카메라 등 영상 설비를 이용한, 즉 영상의 기계적 기능을 활용한 ‘시청각 교육’이 아니라 ‘영상콘텐츠’를 활용한 교육을 의미한다. 요컨대 영상 콘텐츠를 제작 과정과 지식에 대한 교육을 포함하여 완성된 콘텐츠, 즉 ‘영상물을 활용한 교육’을 의미한다. 이어서 ‘영상교육’의 시조 또는 발상지라 할 수 있는 BFI(영국영화협회)의 ‘영상교육’의 교육적 사례와 모형을 살펴보고 ‘퍼실리테이터 영상교육’에 대한 개념을 보다 구체화하였다. 셋째, 저명한 해외 교육 석학들에 의하여 주창된 다양한 혁신적 교육 이론과 대한민국 혁신학교의 이념과 취지 등을 짚어보며, 현재 그리고 미래 교육이 추구해 나갈 교육 가치인 ‘배움’과 ‘협력’, ‘소통’과 ‘창의’ 그리고 ‘비판적 사고 역량’ 등을 함양하는 교육 수단으로서의 ‘퍼실리테이터 영상교육’을 투영하여 공통점을 발견할 수 있었다. 넷째로 실제로 ‘퍼실리테이터 영상교육’을 실시하고 그 효과를 분석하여 통계적으로 유의미한 결과를 확인하였다, 이와 별도로 ‘퍼실리테이터 양성교육’을 실시하고 그 효과를 분석하여 마찬가지로 매우 유의미한 결과를 얻었다. 여기서 잠시 ‘퍼실리테이터 양성교육’을 실시한 목적은 언급하면 ‘퍼실리테이터 영상교육’이 활성화되기 위한 전제 조건으로 전문적으로 교육과 훈련을 받은 역량 있는 ‘퍼실리테이터’의 양성의 필요성이 대두되므로 ‘직업’으로서 ‘퍼실리테이터’에 대한 호의적인 반응과 긍정적 평가를 확인하고자 했다. 끝으로 본 논문의 주제인 ‘퍼실리테이터 영상교육’이 혁신교육과 더불어 문화예술교육의 저변화와 활성화에 긍정적 효과를 발휘하게 되리라는 기대를 담아 세 가지 제언을 하였다. 첫째로 영상교육에서 교육적 효과를 거두기 위한 ‘퍼실리테이션 영상교육’을 조기에 정규 도입을 하고, 둘째로 퍼실리테이터 교육의 활성화를 위한 역량 있는 ‘퍼실리테이터’를 다수 양성할 것을 제언하며, 셋째로 혁신학교 등 교육 제도권 내에서 ‘퍼실리테이터’의 교육적 가치와 효과가 다양한 방법으로 활용될 수 있길 제언한다.
The objective of this study was to examine the value of visual image education as a part of culture & art education and then look into the meaning and effective use plan of visual image education for the aim of education. For this, the author analyzed the possibilities of ‘facilitator’-based ‘vi...
The objective of this study was to examine the value of visual image education as a part of culture & art education and then look into the meaning and effective use plan of visual image education for the aim of education. For this, the author analyzed the possibilities of ‘facilitator’-based ‘visual image education’ as part of effective education which is appropriate for the future-oriented leading human resources in the future society and for the philosophy and aim of domestic innovation schools in the surge of the 4th industrial revolution which has radically changed domestic social/cultural/educational environment and in the current circumstances in which the value and influence of smart-phone-based me-media ever increase.
In order to identify these possibilities, the author first examined the concept, background and precedent of ‘facilitator’ and then looked into its educational value and use potentials. Second, the author analyzed the concept and meaning of ‘visual image education,’ together with its scope and aim dealt in this study. ‘The visual image education’ dealt in this study is not ‘audio-visual education’ which utilizes screen equipment, such as a camera, namely the mechanical function of visual images, but ‘visual image contents-utilized education. Therefore, it means ‘visual image production-utilized education’, namely the education of completed contents including the education on the production process and knowledge of visual image contents. And then the author examined the educational case and model of ‘visual image education’ of BFI (British Film Institute), the so-called origin and birthplace of ‘visual image education’ and then specified the concept of ‘facilitator-based visual image education’. Third, the author analyzed the theories of diverse innovative education advocated by distinguished overseas educational scholars, together with the concept and aim of domestic innovative schools, thus finding out its common points with ‘facilitator-based visual image education’ as an educational means that cultivating the values of ‘learning, cooperation, communication, creativity and critical thinking ability’ pursued by future education. Fourth, the author actually carried out facilitator-based visual image education and then analyzed its effects, thus verifying its statistical significance. In addition, the author conducted ‘facilitator cultivation education’ and then examined its effects, thus finding out very significant outcomes. The cause of ‘facilitator cultivation education’ carried out in this study, on the other hand, was to satisfy present-day requirements of training a capable ‘facilitator’ who is specially educated/trained, as a precondition of activating ‘facilitator-based visual image education’ and then verify the favorable response and positive evaluation of ‘facilitator’ as a category of employments. Finally, this study proposed following three suggestions based on the above study findings with the author‘s expectation of innovating ‘facilitator-based visual image education’ and of achieving positive effects in the expansion of the base of culture & art education and its activation: First, it is necessary to early introduce ‘facilitation visual image education’ fully to achieve some educational effects in visual image education. Second, it is necessary to train many capable ‘facilitators’ to activate facilitator-based education. And third, it is necessary to diversely use the educational value and effect of ‘facilitator’ in the established educational systems, such as in innovation schools.
The objective of this study was to examine the value of visual image education as a part of culture & art education and then look into the meaning and effective use plan of visual image education for the aim of education. For this, the author analyzed the possibilities of ‘facilitator’-based ‘visual image education’ as part of effective education which is appropriate for the future-oriented leading human resources in the future society and for the philosophy and aim of domestic innovation schools in the surge of the 4th industrial revolution which has radically changed domestic social/cultural/educational environment and in the current circumstances in which the value and influence of smart-phone-based me-media ever increase.
In order to identify these possibilities, the author first examined the concept, background and precedent of ‘facilitator’ and then looked into its educational value and use potentials. Second, the author analyzed the concept and meaning of ‘visual image education,’ together with its scope and aim dealt in this study. ‘The visual image education’ dealt in this study is not ‘audio-visual education’ which utilizes screen equipment, such as a camera, namely the mechanical function of visual images, but ‘visual image contents-utilized education. Therefore, it means ‘visual image production-utilized education’, namely the education of completed contents including the education on the production process and knowledge of visual image contents. And then the author examined the educational case and model of ‘visual image education’ of BFI (British Film Institute), the so-called origin and birthplace of ‘visual image education’ and then specified the concept of ‘facilitator-based visual image education’. Third, the author analyzed the theories of diverse innovative education advocated by distinguished overseas educational scholars, together with the concept and aim of domestic innovative schools, thus finding out its common points with ‘facilitator-based visual image education’ as an educational means that cultivating the values of ‘learning, cooperation, communication, creativity and critical thinking ability’ pursued by future education. Fourth, the author actually carried out facilitator-based visual image education and then analyzed its effects, thus verifying its statistical significance. In addition, the author conducted ‘facilitator cultivation education’ and then examined its effects, thus finding out very significant outcomes. The cause of ‘facilitator cultivation education’ carried out in this study, on the other hand, was to satisfy present-day requirements of training a capable ‘facilitator’ who is specially educated/trained, as a precondition of activating ‘facilitator-based visual image education’ and then verify the favorable response and positive evaluation of ‘facilitator’ as a category of employments. Finally, this study proposed following three suggestions based on the above study findings with the author‘s expectation of innovating ‘facilitator-based visual image education’ and of achieving positive effects in the expansion of the base of culture & art education and its activation: First, it is necessary to early introduce ‘facilitation visual image education’ fully to achieve some educational effects in visual image education. Second, it is necessary to train many capable ‘facilitators’ to activate facilitator-based education. And third, it is necessary to diversely use the educational value and effect of ‘facilitator’ in the established educational systems, such as in innovation schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.