K-뷰티서비스관광이 활성화가 되고 있지만, K-뷰티서비스관광 업무를 수행할 수 있는 인적자원은 부족하고, 체계적인 교육도 이루어지지 않으며, 전문교육기관도 전무한 실정이다. 선행연구를 통하여 관광서비스교육의 만족이 서비스 종사자의 직무역량과 직무만족에 영향을 미친다는 것을 발견하였다. 그리하여 본 연구는 현재 시행되고 있는 뷰티교육이 K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량과 직무만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구목적을 두었고, 이를 규명하고자 하였다. 본 연구목적을 위하여 외국인 관광객을 대상으로 K-뷰티서비스를 제공한 경험이 있는 서울·경기 소재의 K-뷰티서비스관광종사자 223명에게 온·오프라인 통한 설문조사를 실시하였다. 그중 채택된 설문지 208부의 자료를 활용하여 ...
K-뷰티서비스관광이 활성화가 되고 있지만, K-뷰티서비스관광 업무를 수행할 수 있는 인적자원은 부족하고, 체계적인 교육도 이루어지지 않으며, 전문교육기관도 전무한 실정이다. 선행연구를 통하여 관광서비스교육의 만족이 서비스 종사자의 직무역량과 직무만족에 영향을 미친다는 것을 발견하였다. 그리하여 본 연구는 현재 시행되고 있는 뷰티교육이 K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량과 직무만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구목적을 두었고, 이를 규명하고자 하였다. 본 연구목적을 위하여 외국인 관광객을 대상으로 K-뷰티서비스를 제공한 경험이 있는 서울·경기 소재의 K-뷰티서비스관광종사자 223명에게 온·오프라인 통한 설문조사를 실시하였다. 그중 채택된 설문지 208부의 자료를 활용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육만족이 직무역량에 유의한 영향을 미치는지에 대한 분석결과 뷰티교육만족의 요인 중 ‘뷰티전공교육과정만족’은 직무역량의 모든 요인에 유의한 영향을 미치지만, ‘뷰티경영CS교육과정만족’은 ‘고객서비스역량’,‘글로벌커뮤니케이션마케팅역량’에 유의한 영향을 미치고, ‘기술역량’에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육만족이 직무만족에 유의한 영향을 미치는가에 대한 분석한 결과 ‘뷰티전공교육과정만족’, ‘뷰티경영CS교육과정만족’요인의 순으로 유의한 영향을 미친다. 셋째, K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량이 직무만족에 유의한 영향을 미치는가에 대한 분석한 결과 ‘고객서비스역량’, ‘기술역량’, ‘글로벌커뮤니케이션마케팅역량’의 요인 순으로 유의한 영향을 미친다. 이와 같이 K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육이 직무역량과 직무만족에 미치는 영향에 밀접한 관계가 있으며, 뷰티교육의 만족이 직무역량과 직무만족에 중요한 역할을 한다. K-뷰티서비스관광을 위한 뷰티교육이 개선된다면 K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량과 직무만족은 높아지고, K-뷰티서비스관광산업 활성화에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
K-뷰티서비스관광이 활성화가 되고 있지만, K-뷰티서비스관광 업무를 수행할 수 있는 인적자원은 부족하고, 체계적인 교육도 이루어지지 않으며, 전문교육기관도 전무한 실정이다. 선행연구를 통하여 관광서비스교육의 만족이 서비스 종사자의 직무역량과 직무만족에 영향을 미친다는 것을 발견하였다. 그리하여 본 연구는 현재 시행되고 있는 뷰티교육이 K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량과 직무만족에 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대하여 연구목적을 두었고, 이를 규명하고자 하였다. 본 연구목적을 위하여 외국인 관광객을 대상으로 K-뷰티서비스를 제공한 경험이 있는 서울·경기 소재의 K-뷰티서비스관광종사자 223명에게 온·오프라인 통한 설문조사를 실시하였다. 그중 채택된 설문지 208부의 자료를 활용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육만족이 직무역량에 유의한 영향을 미치는지에 대한 분석결과 뷰티교육만족의 요인 중 ‘뷰티전공교육과정만족’은 직무역량의 모든 요인에 유의한 영향을 미치지만, ‘뷰티경영CS교육과정만족’은 ‘고객서비스역량’,‘글로벌커뮤니케이션마케팅역량’에 유의한 영향을 미치고, ‘기술역량’에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육만족이 직무만족에 유의한 영향을 미치는가에 대한 분석한 결과 ‘뷰티전공교육과정만족’, ‘뷰티경영CS교육과정만족’요인의 순으로 유의한 영향을 미친다. 셋째, K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량이 직무만족에 유의한 영향을 미치는가에 대한 분석한 결과 ‘고객서비스역량’, ‘기술역량’, ‘글로벌커뮤니케이션마케팅역량’의 요인 순으로 유의한 영향을 미친다. 이와 같이 K-뷰티서비스관광종사자의 뷰티교육이 직무역량과 직무만족에 미치는 영향에 밀접한 관계가 있으며, 뷰티교육의 만족이 직무역량과 직무만족에 중요한 역할을 한다. K-뷰티서비스관광을 위한 뷰티교육이 개선된다면 K-뷰티서비스관광종사자의 직무역량과 직무만족은 높아지고, K-뷰티서비스관광산업 활성화에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
K-beauty tourism has been activated, but human resources who could carry out K-beauty service tourism business are insufficient, and education of them is not systematic so far, with no special educational institutions for them. Examination on preceding studies verified the fact that satisfaction wit...
K-beauty tourism has been activated, but human resources who could carry out K-beauty service tourism business are insufficient, and education of them is not systematic so far, with no special educational institutions for them. Examination on preceding studies verified the fact that satisfaction with tourism service education has significant effect on tourism service employee’s job competency and job satisfaction. In this regard, the objective of this study was to examine the effect of the present-day beauty education on K-beauty service tourism employee’s job competency and job satisfaction. For this, an on- and off-line questionnaire survey of 223 K-beauty service tourism employees who had the experience of providing K-beauty services to foreign tourists in Seoul and Gyeonggi areas was conducted. Among them, 208 responses were statistically processed using such analytic techniques as frequency analysis, factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis. Study findings are as follows: First, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s satisfaction with beauty education on job competency, satisfaction with beauty major curricula, a sub-variable of the satisfaction with beauty education, had significant effect on all the sub-variables of job competency, but ‘satisfaction with beauty management CS curricula had significant effect only on ’customer service competency’ and ‘global communication marketing competency,’ except ‘technical competency.’ Second, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s satisfaction with beauty education on job satisfaction, it had significant effect on ‘satisfaction with beauty major curricula’ and ‘satisfaction with beauty management CS curricula, in a diminishing order. Third, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s job competency on job satisfaction, it had significant effect on ‘customer service competency,’ ‘technical competency’ and ‘global communication marketing competency,’ in a diminishing order. As the above study findings show, the beauty education of K-beauty service tourism employees has significant effect on their job competency and job satisfaction, and satisfaction with beauty education, on the other hand, plays an important role in job competency and job satisfaction. In this regard, in order to increase K-beauty service tourism employee’s job competency and job satisfaction and then activate K-beauty service tourism industry, it is necessary to improve the beauty education for the K-beauty service tourism.
K-beauty tourism has been activated, but human resources who could carry out K-beauty service tourism business are insufficient, and education of them is not systematic so far, with no special educational institutions for them. Examination on preceding studies verified the fact that satisfaction with tourism service education has significant effect on tourism service employee’s job competency and job satisfaction. In this regard, the objective of this study was to examine the effect of the present-day beauty education on K-beauty service tourism employee’s job competency and job satisfaction. For this, an on- and off-line questionnaire survey of 223 K-beauty service tourism employees who had the experience of providing K-beauty services to foreign tourists in Seoul and Gyeonggi areas was conducted. Among them, 208 responses were statistically processed using such analytic techniques as frequency analysis, factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis. Study findings are as follows: First, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s satisfaction with beauty education on job competency, satisfaction with beauty major curricula, a sub-variable of the satisfaction with beauty education, had significant effect on all the sub-variables of job competency, but ‘satisfaction with beauty management CS curricula had significant effect only on ’customer service competency’ and ‘global communication marketing competency,’ except ‘technical competency.’ Second, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s satisfaction with beauty education on job satisfaction, it had significant effect on ‘satisfaction with beauty major curricula’ and ‘satisfaction with beauty management CS curricula, in a diminishing order. Third, regarding the effect of K-beauty service tourism employee’s job competency on job satisfaction, it had significant effect on ‘customer service competency,’ ‘technical competency’ and ‘global communication marketing competency,’ in a diminishing order. As the above study findings show, the beauty education of K-beauty service tourism employees has significant effect on their job competency and job satisfaction, and satisfaction with beauty education, on the other hand, plays an important role in job competency and job satisfaction. In this regard, in order to increase K-beauty service tourism employee’s job competency and job satisfaction and then activate K-beauty service tourism industry, it is necessary to improve the beauty education for the K-beauty service tourism.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.