지상파 TV는 더 이상 특별하지 않다. 케이블 방송과 넷플릭스, 유튜브, 페이스북 등의 수많은 콘텐츠로 인해 경쟁력이 점차 줄어들고 있고 특히 넷플릭스는 소리의 중요성을 인식해 공을 들이고 있는 현 상황에서 지상파 TV는 고퀄리티, 고화질의 웅장하고 사실적인 영상인 HD 테크놀로지 영상으로 시청자들을 유도하고 있으며 아울러 소리의 중요성도 부각되고 있다. 이에 음악 역시 시청자로 하여금 양질의 콘텐츠를 제공하기 위해 세밀한 작업이 필요한데 TV다큐멘터리의 음악을 제작할 때 제작비용이나 제작시간의 주어진 제작여건으로 인해 사용이 용이한 라이브러리 음악이나 O,S,T 등의 사용을 통해 다큐멘터리 음악을 제작하며 설사 작곡으로 다큐멘터리 음악을 제작한다 하더라도 열악한 제작환경으로 인해 작곡 의지를 꺾는 일마저 일어나고 있다. 따라서 본 연구는 TV 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡이 필요한가라는 근본적인 접근부터 시작해 필요하다면 왜 필요한지, 또 다큐멘터리 방송에서 어떤 형태로 쓰이는가에 관한 연구를 하였고 KBS에서 현재 활동을 하고 있는 20 여명의 음악감독들의 심층 인터뷰를 통해서 그들이 현장에서 느끼는 작곡의 필요성과 한계점, 그리고 선곡과 작곡의 비교를 통해 왜 작곡이 필요한지를 살펴보았다. 연구 결과 대부분의 음악감독은 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡은 꼭 필요한 요소임을 공감하고 있었고 다만 제작비, 제작 시간, 작곡자의 ...
지상파 TV는 더 이상 특별하지 않다. 케이블 방송과 넷플릭스, 유튜브, 페이스북 등의 수많은 콘텐츠로 인해 경쟁력이 점차 줄어들고 있고 특히 넷플릭스는 소리의 중요성을 인식해 공을 들이고 있는 현 상황에서 지상파 TV는 고퀄리티, 고화질의 웅장하고 사실적인 영상인 HD 테크놀로지 영상으로 시청자들을 유도하고 있으며 아울러 소리의 중요성도 부각되고 있다. 이에 음악 역시 시청자로 하여금 양질의 콘텐츠를 제공하기 위해 세밀한 작업이 필요한데 TV다큐멘터리의 음악을 제작할 때 제작비용이나 제작시간의 주어진 제작여건으로 인해 사용이 용이한 라이브러리 음악이나 O,S,T 등의 사용을 통해 다큐멘터리 음악을 제작하며 설사 작곡으로 다큐멘터리 음악을 제작한다 하더라도 열악한 제작환경으로 인해 작곡 의지를 꺾는 일마저 일어나고 있다. 따라서 본 연구는 TV 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡이 필요한가라는 근본적인 접근부터 시작해 필요하다면 왜 필요한지, 또 다큐멘터리 방송에서 어떤 형태로 쓰이는가에 관한 연구를 하였고 KBS에서 현재 활동을 하고 있는 20 여명의 음악감독들의 심층 인터뷰를 통해서 그들이 현장에서 느끼는 작곡의 필요성과 한계점, 그리고 선곡과 작곡의 비교를 통해 왜 작곡이 필요한지를 살펴보았다. 연구 결과 대부분의 음악감독은 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡은 꼭 필요한 요소임을 공감하고 있었고 다만 제작비, 제작 시간, 작곡자의 인프라 문제로 인해 작곡을 못하는 경우가 많음을 알 수 있었다. 작곡이 필요한 이유로는 라이트모티프 기법(테마), 미키마우징 기법(모션 음악)의 작곡 기법과 피디의 요청이나 음악감독의 편의성, 독창성, 영상의 흐름에 맞는 작곡으로만 가능한 음악, 저작권 등임을 알 수 있었다. 특히 저작권에 관해서는 작품의 2차 저작물로 이어지는 인터넷 업로드를 통한 수익이나 수출 등의 콘텐츠의 부가수익을 포기해야만 하는 상황이고 라이브러리 역시 업체의 사정으로 음원이 자주 바뀌는 문제가 발생해 이 역시 안심하고 사용하기엔 무리가 있음을 알 수 있었다. 방송전문 작곡자의 인프라는 대학이나 기타 전문인력양성기관이 거의 전무한 상태로 전문학과나 전공이 필요해 보이며 이에 맞물려 인프라가 늘어날 수 있도록 제작비용의 현실화도 시급한 문제였다 아울러 전문 작곡팀으로 구성된 녹음실과의 연계로 영화나 드라마처럼 다큐멘터리도 한국적이면서도 수준 높은 작곡된 음원을 제공할 수 있는 환경이 필요해 보인다. TV 다큐멘터리에 있어서 저작권이나 작품의 퀄리티를 위해서는 작곡은 꼭 필요하며 거기에 맞는 정당한 대우가 함께 수반되어야 하는데 이를 위해서는 좀 더 많은 논의와 연구가 진행되었으면 하는 바람이다.
지상파 TV는 더 이상 특별하지 않다. 케이블 방송과 넷플릭스, 유튜브, 페이스북 등의 수많은 콘텐츠로 인해 경쟁력이 점차 줄어들고 있고 특히 넷플릭스는 소리의 중요성을 인식해 공을 들이고 있는 현 상황에서 지상파 TV는 고퀄리티, 고화질의 웅장하고 사실적인 영상인 HD 테크놀로지 영상으로 시청자들을 유도하고 있으며 아울러 소리의 중요성도 부각되고 있다. 이에 음악 역시 시청자로 하여금 양질의 콘텐츠를 제공하기 위해 세밀한 작업이 필요한데 TV다큐멘터리의 음악을 제작할 때 제작비용이나 제작시간의 주어진 제작여건으로 인해 사용이 용이한 라이브러리 음악이나 O,S,T 등의 사용을 통해 다큐멘터리 음악을 제작하며 설사 작곡으로 다큐멘터리 음악을 제작한다 하더라도 열악한 제작환경으로 인해 작곡 의지를 꺾는 일마저 일어나고 있다. 따라서 본 연구는 TV 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡이 필요한가라는 근본적인 접근부터 시작해 필요하다면 왜 필요한지, 또 다큐멘터리 방송에서 어떤 형태로 쓰이는가에 관한 연구를 하였고 KBS에서 현재 활동을 하고 있는 20 여명의 음악감독들의 심층 인터뷰를 통해서 그들이 현장에서 느끼는 작곡의 필요성과 한계점, 그리고 선곡과 작곡의 비교를 통해 왜 작곡이 필요한지를 살펴보았다. 연구 결과 대부분의 음악감독은 다큐멘터리 음악에 있어서 작곡은 꼭 필요한 요소임을 공감하고 있었고 다만 제작비, 제작 시간, 작곡자의 인프라 문제로 인해 작곡을 못하는 경우가 많음을 알 수 있었다. 작곡이 필요한 이유로는 라이트모티프 기법(테마), 미키마우징 기법(모션 음악)의 작곡 기법과 피디의 요청이나 음악감독의 편의성, 독창성, 영상의 흐름에 맞는 작곡으로만 가능한 음악, 저작권 등임을 알 수 있었다. 특히 저작권에 관해서는 작품의 2차 저작물로 이어지는 인터넷 업로드를 통한 수익이나 수출 등의 콘텐츠의 부가수익을 포기해야만 하는 상황이고 라이브러리 역시 업체의 사정으로 음원이 자주 바뀌는 문제가 발생해 이 역시 안심하고 사용하기엔 무리가 있음을 알 수 있었다. 방송전문 작곡자의 인프라는 대학이나 기타 전문인력양성기관이 거의 전무한 상태로 전문학과나 전공이 필요해 보이며 이에 맞물려 인프라가 늘어날 수 있도록 제작비용의 현실화도 시급한 문제였다 아울러 전문 작곡팀으로 구성된 녹음실과의 연계로 영화나 드라마처럼 다큐멘터리도 한국적이면서도 수준 높은 작곡된 음원을 제공할 수 있는 환경이 필요해 보인다. TV 다큐멘터리에 있어서 저작권이나 작품의 퀄리티를 위해서는 작곡은 꼭 필요하며 거기에 맞는 정당한 대우가 함께 수반되어야 하는데 이를 위해서는 좀 더 많은 논의와 연구가 진행되었으면 하는 바람이다.
Terrestrial television station is no longer in a particularly advantageous position compared to its predecessors. Recently, the competitiveness of terrestrial television stations has been decreasing due to cable broadcasting systems, Netflix, YouTube, and Facebook which provide numerous quality cont...
Terrestrial television station is no longer in a particularly advantageous position compared to its predecessors. Recently, the competitiveness of terrestrial television stations has been decreasing due to cable broadcasting systems, Netflix, YouTube, and Facebook which provide numerous quality content. Among them, Netflix, in particular, is putting a lot of effort into producing contents by recognizing the importance of music sound. In order to cope with this situation, terrestrial television(TV) is attracting television viewers by adopting high-quality or high definition(HD) video technologies for providing them with magnificent and realistic images. As a result, the importance of music sound is becoming more prominent. Therefore, it is necessary to use good background music for television(TV) production in order to provide quality contents to viewers. For this purpose, it is desirable to compose good background music for television(TV) documentaries; but due to poor environments such as cost and time constraints, relatively convenient alternatives (such as library music, OST, etc.) have been used instead. We did research on the reason why compositional music is required and the forms of compositional music used in television documentary series. In order to do this research, we conducted in-depth interviews with about 20 music directors who are currently working at Korean Broadcasting System(KBS). We identified the necessity and limitations of the music composition they feel in the workplace. By comparing the selected music(such as a library music and an OST music) and composed music, we examined the reasons why the composed music is needed. According to the results of our study, most of the music directors agreed that the composed music , not the selected music, is an essential element for use in the background music of the television documentaries. However, due to problems such as the cost, time, and the situation of composer, it turns out that it is often difficult to compose music. Music composition is necessary because the music suitable for the content of the film can be used, or music that can only be composed (Leitmotif and Mickey Mousing technique) can be used. In addition, it can be seen that it is because of the originality reasons, copyright reasons, producer’s request, and the convenience of music director. In the case of composed music, KBS is in a situation where it has to give up “profits from internet upload” or “profits from exporting contents”, as the secondary copyrights of the music composition. In the case of library music, due to the situation of management company, the music source is frequently changing. Therefore, it was not easy for KBS to use the music with confidence at a steady pace. Currently, there are few universities or other professional training institutes to construct the infrastructure of professional music composers for broadcasting companies. Therefore, it seems necessary to open and run a composition department at music colleges in order to systematically graduate professional composers for broadcasting systems. Furthermore, we found out that it was urgent to actualize an optimal production cost as a way to build a good infrastructure. In addition, it seems necessary to create an environment in which Korean and high-quality background music can be composed and used by operating a recording studio consisting of professional songwriting teams even when producing television documentaries, just like when producing movies or dramas. In television documentaries, music composition is essential for copyright or quality of work, and proper treatment should be provided. To this end, we hope further discussions and researches are needed.
Terrestrial television station is no longer in a particularly advantageous position compared to its predecessors. Recently, the competitiveness of terrestrial television stations has been decreasing due to cable broadcasting systems, Netflix, YouTube, and Facebook which provide numerous quality content. Among them, Netflix, in particular, is putting a lot of effort into producing contents by recognizing the importance of music sound. In order to cope with this situation, terrestrial television(TV) is attracting television viewers by adopting high-quality or high definition(HD) video technologies for providing them with magnificent and realistic images. As a result, the importance of music sound is becoming more prominent. Therefore, it is necessary to use good background music for television(TV) production in order to provide quality contents to viewers. For this purpose, it is desirable to compose good background music for television(TV) documentaries; but due to poor environments such as cost and time constraints, relatively convenient alternatives (such as library music, OST, etc.) have been used instead. We did research on the reason why compositional music is required and the forms of compositional music used in television documentary series. In order to do this research, we conducted in-depth interviews with about 20 music directors who are currently working at Korean Broadcasting System(KBS). We identified the necessity and limitations of the music composition they feel in the workplace. By comparing the selected music(such as a library music and an OST music) and composed music, we examined the reasons why the composed music is needed. According to the results of our study, most of the music directors agreed that the composed music , not the selected music, is an essential element for use in the background music of the television documentaries. However, due to problems such as the cost, time, and the situation of composer, it turns out that it is often difficult to compose music. Music composition is necessary because the music suitable for the content of the film can be used, or music that can only be composed (Leitmotif and Mickey Mousing technique) can be used. In addition, it can be seen that it is because of the originality reasons, copyright reasons, producer’s request, and the convenience of music director. In the case of composed music, KBS is in a situation where it has to give up “profits from internet upload” or “profits from exporting contents”, as the secondary copyrights of the music composition. In the case of library music, due to the situation of management company, the music source is frequently changing. Therefore, it was not easy for KBS to use the music with confidence at a steady pace. Currently, there are few universities or other professional training institutes to construct the infrastructure of professional music composers for broadcasting companies. Therefore, it seems necessary to open and run a composition department at music colleges in order to systematically graduate professional composers for broadcasting systems. Furthermore, we found out that it was urgent to actualize an optimal production cost as a way to build a good infrastructure. In addition, it seems necessary to create an environment in which Korean and high-quality background music can be composed and used by operating a recording studio consisting of professional songwriting teams even when producing television documentaries, just like when producing movies or dramas. In television documentaries, music composition is essential for copyright or quality of work, and proper treatment should be provided. To this end, we hope further discussions and researches are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.