연구대상은 서울 및 경기도 지역의 보육교사 259명이었다. 보육교사의 정서지능을 알아보기 위해 Wong과 Law(2004)가 개발한WLEIL(Wongand Law Emotional Intelligence Scale)을 연보라(2014)가보육교사를 대상으로 수정 보완한 연구 도구를 사용하였다. 교사-영유아 상호작용을 알아보기 위해 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게수정ㆍ보완한 연구 도구를 사용하였다. 교수창의성을 알아보기 위해 Cropley(2004)의 창의성 요소 모델에 기초하여 백영숙과 김희태(2008)가 한국 유아교사를 대상으로 타당화 작업을 거쳐 타당도와 신뢰도를 확보한 연구 도구를 사용하였다. 연구 분석 방법은 연구 문제에 따라 ...
본 연구는 교사-영유아 상호작용의 관계에서 보육교사의 정서지능과 교수창의성의 매개효과를 검증하고자 하며 연구문제는 다음과 같다.
연구대상은 서울 및 경기도 지역의 보육교사 259명이었다. 보육교사의 정서지능을 알아보기 위해 Wong과 Law(2004)가 개발한WLEIL(Wongand Law Emotional Intelligence Scale)을 연보라(2014)가보육교사를 대상으로 수정 보완한 연구 도구를 사용하였다. 교사-영유아 상호작용을 알아보기 위해 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게수정ㆍ보완한 연구 도구를 사용하였다. 교수창의성을 알아보기 위해 Cropley(2004)의 창의성 요소 모델에 기초하여 백영숙과 김희태(2008)가 한국 유아교사를 대상으로 타당화 작업을 거쳐 타당도와 신뢰도를 확보한 연구 도구를 사용하였다. 연구 분석 방법은 연구 문제에 따라 상관관계 분석을 실시하였으며, 보육교사의 정서지능과 교사-영유아 상호작용의 관계에서 교수창의성의 매개효과 검증을 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 검증방법을 통해 매개분석을 실시하고 Sobel test를 실시하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사 정서지능과 교수창의성과의 관계에서는 유의한 정적 상관관계를 보이고, 교수창의성과 교사-영유아 상호작용에서도 유의한 정적상관관계를 나타낸다. 보육교사 정서지능과 교사–영유아 상호작용에서도 정적상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서지능이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치고, 교수창의성은 부분매개효과가 나타났다. 보육교사의 정서지능은 교수창의성과 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향력을 미친다는 것이 확인되었다. 본 연구 결과를 통해 보육교사의 정서지능, 교사-영유아 상호작용, 교수창의성을 증진 시키기 위한 보육 활동과 교육활동의 특성에 따라 다양한 프로그램 및 확산적 질문 등을 통하여 창의적 사고를 유도하고, 교육 프로그램의 질적 개선이 필요하다고 볼 수 있다. 이는 곧 보육과정 교육의 질을 결정하는 교사의 질을 향상시키는데 도움을 줄 수 있을 것이다.
본 연구는 교사-영유아 상호작용의 관계에서 보육교사의 정서지능과 교수창의성의 매개효과를 검증하고자 하며 연구문제는 다음과 같다.
연구대상은 서울 및 경기도 지역의 보육교사 259명이었다. 보육교사의 정서지능을 알아보기 위해 Wong과 Law(2004)가 개발한WLEIL(Wongand Law Emotional Intelligence Scale)을 연보라(2014)가보육교사를 대상으로 수정 보완한 연구 도구를 사용하였다. 교사-영유아 상호작용을 알아보기 위해 유아교육 프로그램 평정척도(Bredekamp and Apple, 1986; Howes and Smith, 1995)를 기초로 수정한 이정숙(2003)의 연구도구를 강병재, 백영숙(2013)이 영유아교사에 맞게수정ㆍ보완한 연구 도구를 사용하였다. 교수창의성을 알아보기 위해 Cropley(2004)의 창의성 요소 모델에 기초하여 백영숙과 김희태(2008)가 한국 유아교사를 대상으로 타당화 작업을 거쳐 타당도와 신뢰도를 확보한 연구 도구를 사용하였다. 연구 분석 방법은 연구 문제에 따라 상관관계 분석을 실시하였으며, 보육교사의 정서지능과 교사-영유아 상호작용의 관계에서 교수창의성의 매개효과 검증을 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 검증방법을 통해 매개분석을 실시하고 Sobel test를 실시하였다. 본 연구에서의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사 정서지능과 교수창의성과의 관계에서는 유의한 정적 상관관계를 보이고, 교수창의성과 교사-영유아 상호작용에서도 유의한 정적상관관계를 나타낸다. 보육교사 정서지능과 교사–영유아 상호작용에서도 정적상관관계가 나타났다. 둘째, 보육교사의 정서지능이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치고, 교수창의성은 부분매개효과가 나타났다. 보육교사의 정서지능은 교수창의성과 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향력을 미친다는 것이 확인되었다. 본 연구 결과를 통해 보육교사의 정서지능, 교사-영유아 상호작용, 교수창의성을 증진 시키기 위한 보육 활동과 교육활동의 특성에 따라 다양한 프로그램 및 확산적 질문 등을 통하여 창의적 사고를 유도하고, 교육 프로그램의 질적 개선이 필요하다고 볼 수 있다. 이는 곧 보육과정 교육의 질을 결정하는 교사의 질을 향상시키는데 도움을 줄 수 있을 것이다.
The objective of this study was to examine the mediating effect of early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity on the interaction between teachers and young children. For this, study questions were established as follows: 1. ‘What is the relationship between early c...
The objective of this study was to examine the mediating effect of early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity on the interaction between teachers and young children. For this, study questions were established as follows: 1. ‘What is the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity and teacher-young child interaction?’ 2. ‘What is the mediating effect of teaching creativity on the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teacher-young child interaction?’ Study subjects were 259 early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi areas. In order to examine early childhood teacher’s emotional intelligence, this study used WLEIL (Wong and Law Emotional Intelligence Scale), developed by Wong and Law (2004), and further modified and supplemented by Yeon Bo-ra (2014). In order to look into teacher-young child interaction, this study used the evaluation scale of early childhood education programs, originally developed by Bredekamp and Apple (1986) and Howes and Smith (1995), modified by Lee Jeong-suk (2003), and further modified and supplemented by Gang Byeong-jae and Baek Yeong-suk (2013) for early childhood teachers. In order to examine teaching creativity, this study used the scale of which validity and reliability for Korean early childhood teachers were verified by Baek Yeong-suk and Kim Hui-tae (2008) based on the creativity element model by Cropley (2004). As study methods, correlation analysis on study questions was conducted. In order to verify the mediating effect of teaching creativity on the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teacher-young child interaction, the mediation analysis was carried out based on the 3-step verification method proposed by Baron & Kenny (1986), and then Sobel test was additionally conducted. Study findings are as follows: First, early childhood teacher’s emotional intelligence had significantly positive effect on teaching creativity, and it also had significantly positive effect on teacher-young child interaction. In addition, early childhood teacher’s emotional intelligence had significantly positive effect on teacher-young child interaction. Second, early childhood teacher’s emotional intelligence had significant effect on teacher-young child interaction, and teaching creativity had partial mediating effect on it. And early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity had positive effect on teacher-young child interaction. Based on study findings, it is necessary for early childhood teachers to induce a creative way of thinking through a variety of programs and divergent questions and then improve educational programs qualitatively, according to the characteristics of early childhood care and educational activities, thus enhancing early childhood teacher’s emotional intelligence, teacher-young child interaction and teaching creativity. These measures seem to provide help to improving the quality of early childhood teachers that decides the quality of early childhood education.
The objective of this study was to examine the mediating effect of early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity on the interaction between teachers and young children. For this, study questions were established as follows: 1. ‘What is the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity and teacher-young child interaction?’ 2. ‘What is the mediating effect of teaching creativity on the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teacher-young child interaction?’ Study subjects were 259 early childhood teachers in Seoul and Gyeonggi areas. In order to examine early childhood teacher’s emotional intelligence, this study used WLEIL (Wong and Law Emotional Intelligence Scale), developed by Wong and Law (2004), and further modified and supplemented by Yeon Bo-ra (2014). In order to look into teacher-young child interaction, this study used the evaluation scale of early childhood education programs, originally developed by Bredekamp and Apple (1986) and Howes and Smith (1995), modified by Lee Jeong-suk (2003), and further modified and supplemented by Gang Byeong-jae and Baek Yeong-suk (2013) for early childhood teachers. In order to examine teaching creativity, this study used the scale of which validity and reliability for Korean early childhood teachers were verified by Baek Yeong-suk and Kim Hui-tae (2008) based on the creativity element model by Cropley (2004). As study methods, correlation analysis on study questions was conducted. In order to verify the mediating effect of teaching creativity on the relationship between early childhood teacher’s emotional intelligence and teacher-young child interaction, the mediation analysis was carried out based on the 3-step verification method proposed by Baron & Kenny (1986), and then Sobel test was additionally conducted. Study findings are as follows: First, early childhood teacher’s emotional intelligence had significantly positive effect on teaching creativity, and it also had significantly positive effect on teacher-young child interaction. In addition, early childhood teacher’s emotional intelligence had significantly positive effect on teacher-young child interaction. Second, early childhood teacher’s emotional intelligence had significant effect on teacher-young child interaction, and teaching creativity had partial mediating effect on it. And early childhood teacher’s emotional intelligence and teaching creativity had positive effect on teacher-young child interaction. Based on study findings, it is necessary for early childhood teachers to induce a creative way of thinking through a variety of programs and divergent questions and then improve educational programs qualitatively, according to the characteristics of early childhood care and educational activities, thus enhancing early childhood teacher’s emotional intelligence, teacher-young child interaction and teaching creativity. These measures seem to provide help to improving the quality of early childhood teachers that decides the quality of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.