영화에서 사용되는 모든 음악은 영화음악 또는 영화음악이라고 불린다. 영화와 함께하기 위해 특별히 작곡한 독창적인 음악이다. 영화의 배경음악은 관객들에게 대화와 음향 효과뿐만 아니라 매우 중요한 역할을 한다. 본 연구를 통하여 영화 사운드의 정의와 기능, 음악의 대위법, 영화의 장면과 배경음악 부조화의 관계를 알아보았다. 영화 이론적 근거로 벨라 발라즈(Béla Balázs)와 루돌프 아른하임(Rudolf Arnheim), 쿨레쇼프(Lev Kuleshov), 에이젠슈타인(Sergej Eisenstein), 푸도프킨(Vsevolod Pudovkin)의 몽타주(montage)이론, 미셸 시옹(Michel Chion)의 감정 불이입 음악을 제시하였다. 음악적 측면에서는 조화(Consonance)와 부조화(Dissonance)의 정의와 그 기능을 알아보았고, 대위법(Counterpoint)의 사용을 통한 의미와 효과를 알아보았다. 심리학적 이론으로는 ...
영화에서 사용되는 모든 음악은 영화음악 또는 영화음악이라고 불린다. 영화와 함께하기 위해 특별히 작곡한 독창적인 음악이다. 영화의 배경음악은 관객들에게 대화와 음향 효과뿐만 아니라 매우 중요한 역할을 한다. 본 연구를 통하여 영화 사운드의 정의와 기능, 음악의 대위법, 영화의 장면과 배경음악 부조화의 관계를 알아보았다. 영화 이론적 근거로 벨라 발라즈(Béla Balázs)와 루돌프 아른하임(Rudolf Arnheim), 쿨레쇼프(Lev Kuleshov), 에이젠슈타인(Sergej Eisenstein), 푸도프킨(Vsevolod Pudovkin)의 몽타주(montage)이론, 미셸 시옹(Michel Chion)의 감정 불이입 음악을 제시하였다. 음악적 측면에서는 조화(Consonance)와 부조화(Dissonance)의 정의와 그 기능을 알아보았고, 대위법(Counterpoint)의 사용을 통한 의미와 효과를 알아보았다. 심리학적 이론으로는 인지부조화(Cognitive Dissonance), 프로이트(Sigmund Freud)의 언캐니, 양가성 이론을 통하여 그 근거를 알아보았고 이를 통하여 스탠리큐브릭(Stanley Kubrick)감독의 <시계태엽 오렌지(A Clockwork Orange)>에 나온 부조화의 기법과 효과를 분석하였다. 또한 배경음악 부조화의 중요한 기능에 대해 조사했는데, 이는 관객들에게 다른 의미를 재현하고 체계화하며 기존의 개념에서 탈피하여 새로운 개념을 부여한 것을 알아보았다. 단순히 영상을 돕는 역할이 아니라 독립적인 형태로 존재할 수 있음을 확인했다. 배경음악 부조화는 새로운 개념을 만들어낼 뿐 아니라 관객들에게 감정적으로 다양한 효과를 준다는 사실을 확인했다. 본 연구를 통하여 장면과 배경음악 부조화의 의미를 해석하고 연구하는 데 도움이 되길 바란다.
영화에서 사용되는 모든 음악은 영화음악 또는 영화음악이라고 불린다. 영화와 함께하기 위해 특별히 작곡한 독창적인 음악이다. 영화의 배경음악은 관객들에게 대화와 음향 효과뿐만 아니라 매우 중요한 역할을 한다. 본 연구를 통하여 영화 사운드의 정의와 기능, 음악의 대위법, 영화의 장면과 배경음악 부조화의 관계를 알아보았다. 영화 이론적 근거로 벨라 발라즈(Béla Balázs)와 루돌프 아른하임(Rudolf Arnheim), 쿨레쇼프(Lev Kuleshov), 에이젠슈타인(Sergej Eisenstein), 푸도프킨(Vsevolod Pudovkin)의 몽타주(montage)이론, 미셸 시옹(Michel Chion)의 감정 불이입 음악을 제시하였다. 음악적 측면에서는 조화(Consonance)와 부조화(Dissonance)의 정의와 그 기능을 알아보았고, 대위법(Counterpoint)의 사용을 통한 의미와 효과를 알아보았다. 심리학적 이론으로는 인지부조화(Cognitive Dissonance), 프로이트(Sigmund Freud)의 언캐니, 양가성 이론을 통하여 그 근거를 알아보았고 이를 통하여 스탠리큐브릭(Stanley Kubrick)감독의 <시계태엽 오렌지(A Clockwork Orange)>에 나온 부조화의 기법과 효과를 분석하였다. 또한 배경음악 부조화의 중요한 기능에 대해 조사했는데, 이는 관객들에게 다른 의미를 재현하고 체계화하며 기존의 개념에서 탈피하여 새로운 개념을 부여한 것을 알아보았다. 단순히 영상을 돕는 역할이 아니라 독립적인 형태로 존재할 수 있음을 확인했다. 배경음악 부조화는 새로운 개념을 만들어낼 뿐 아니라 관객들에게 감정적으로 다양한 효과를 준다는 사실을 확인했다. 본 연구를 통하여 장면과 배경음악 부조화의 의미를 해석하고 연구하는 데 도움이 되길 바란다.
All the music used in movies is called film score or film music. It is original music written specifically to accompany a film. The background music of the movie plays a very important role to the audience as well as the dialogue and sound effects. In this study, I investigated the role and function...
All the music used in movies is called film score or film music. It is original music written specifically to accompany a film. The background music of the movie plays a very important role to the audience as well as the dialogue and sound effects. In this study, I investigated the role and function of film music, and examined the change in function of the music according to the flow of time. I looked into the definition and function of movie sound, the dissonance of music, and the relationship between movie scene and soundtrack dissonance. As the basis of the film theory, I have found significant results from the application, to counterpoint in music theory, of the montage theory (Béla Balázs, Rudolf Arnheim, Lev Kuleshov, Sergej Eisenstein, and Vsevolod Pudovkin), emotionless music (Michel Chion). We looked into a consonance and a dissonance based on the psychological theories, by applying Leon Festinger's cognitive dissonance, Sigmund Freud's uncanny, and Eugen Bleler's ambivalence. By adopting the psychological theories, I analyzed the technique and effect of dissonance in “A Clockwork Orange”, which is a 1971 dystopian crime film adapted, produced, and directed by Stanley Kubrick. In this study, we investigated the important roles of soundtrack dissonance of the background music in film, which gives the audience a new concepts by reproducing and systematizing different meanings, and by breaking away from the conventional concepts. We have confirmed that soundtrack dissonance in music can exist in an independent form, not just the role that helps the video. We have confirmed that when a soundtrack dissonance that collides with the video is presented, the dissonance not only creates a new concept, but also gives audience various effects emotionally. In this study, we have investigated the meaning coming from scenes and soundtrack dissonance in movies, in order to understand the role that music and images play. In this study, I explored the significant role of soundtrack dissonance which gives the audience a new meaning, by reproducing and organizing the meaning in a different way and by breaking away from the old conventions.
All the music used in movies is called film score or film music. It is original music written specifically to accompany a film. The background music of the movie plays a very important role to the audience as well as the dialogue and sound effects. In this study, I investigated the role and function of film music, and examined the change in function of the music according to the flow of time. I looked into the definition and function of movie sound, the dissonance of music, and the relationship between movie scene and soundtrack dissonance. As the basis of the film theory, I have found significant results from the application, to counterpoint in music theory, of the montage theory (Béla Balázs, Rudolf Arnheim, Lev Kuleshov, Sergej Eisenstein, and Vsevolod Pudovkin), emotionless music (Michel Chion). We looked into a consonance and a dissonance based on the psychological theories, by applying Leon Festinger's cognitive dissonance, Sigmund Freud's uncanny, and Eugen Bleler's ambivalence. By adopting the psychological theories, I analyzed the technique and effect of dissonance in “A Clockwork Orange”, which is a 1971 dystopian crime film adapted, produced, and directed by Stanley Kubrick. In this study, we investigated the important roles of soundtrack dissonance of the background music in film, which gives the audience a new concepts by reproducing and systematizing different meanings, and by breaking away from the conventional concepts. We have confirmed that soundtrack dissonance in music can exist in an independent form, not just the role that helps the video. We have confirmed that when a soundtrack dissonance that collides with the video is presented, the dissonance not only creates a new concept, but also gives audience various effects emotionally. In this study, we have investigated the meaning coming from scenes and soundtrack dissonance in movies, in order to understand the role that music and images play. In this study, I explored the significant role of soundtrack dissonance which gives the audience a new meaning, by reproducing and organizing the meaning in a different way and by breaking away from the old conventions.
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