글로벌푸드의 등장과 유전자변형식품 및 공장식 축산물과 같이 건강에 위협을 주는 먹거리의 확산으로 국내 농산물 자급률 저하와 소비자 건강위협 등 다양한 이슈가 발생하면서, 이러한 위험요인을 해결하려는 방법으로 로컬푸드가 대안으로 제시되기 시작하였으며, 본격적으로 로컬푸드의 개념을 유통에 적용한 모델이 로컬푸드 직매장 형태라고 볼 수 있다. 로컬푸드 직매장은 지속적인 성장과 확대가 이루어졌으나, 최근 들어서 소비자 트랜드의 변화와 새로운 유통 플랫폼의 등장으로 점차 경쟁력이 약화하고 있으며, 새로운 동력원의 확보와 전략 및 프로그램의 도입이 필요한 상황에 봉착하였다. 본 연구는 이러한 시점에서 로컬푸드에 대한 개념을 다시 한번 재점검해보고 로컬푸드의 직매장의 새로운 경쟁력 확보를 위한 중장기 전략 수립 및 프로그램 도입에 앞서 우선으로 진행해야 할 사업진단 및 시장조사분석의 일환으로 진행하였으며, 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자들의 특성과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 대한 인구통계학적 분석과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 영향을 미치는 구매요인별 분석을 실증적으로 분석하고 점검하였다. 본 연구를 위하여 로컬푸드 직매장을 이용해본 소비자 586명을 대상으로 설문조사를 진행하고 최종 분석하였다. 분석 방법은 ...
글로벌푸드의 등장과 유전자변형식품 및 공장식 축산물과 같이 건강에 위협을 주는 먹거리의 확산으로 국내 농산물 자급률 저하와 소비자 건강위협 등 다양한 이슈가 발생하면서, 이러한 위험요인을 해결하려는 방법으로 로컬푸드가 대안으로 제시되기 시작하였으며, 본격적으로 로컬푸드의 개념을 유통에 적용한 모델이 로컬푸드 직매장 형태라고 볼 수 있다. 로컬푸드 직매장은 지속적인 성장과 확대가 이루어졌으나, 최근 들어서 소비자 트랜드의 변화와 새로운 유통 플랫폼의 등장으로 점차 경쟁력이 약화하고 있으며, 새로운 동력원의 확보와 전략 및 프로그램의 도입이 필요한 상황에 봉착하였다. 본 연구는 이러한 시점에서 로컬푸드에 대한 개념을 다시 한번 재점검해보고 로컬푸드의 직매장의 새로운 경쟁력 확보를 위한 중장기 전략 수립 및 프로그램 도입에 앞서 우선으로 진행해야 할 사업진단 및 시장조사분석의 일환으로 진행하였으며, 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자들의 특성과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 대한 인구통계학적 분석과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 영향을 미치는 구매요인별 분석을 실증적으로 분석하고 점검하였다. 본 연구를 위하여 로컬푸드 직매장을 이용해본 소비자 586명을 대상으로 설문조사를 진행하고 최종 분석하였다. 분석 방법은 SPSS 26.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석을 진행하였고 연구모형 설계 후 데이터마이닝 기법의 하나인 의사결정 나무모형 ‘CART’를 활용하여 세분화 분석을 진행하였다. 본 연구에 대한 핵심 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 로컬푸드 직매장 이용 빈도가 높은 소비자들에 대해서 인구통계학적 요인 8가지를 통해 분석을 진행하였으며, 기혼자이면서 일반학력 수준의 회사원, 전문직, 전업주부들이 가장 많이 이용하는 것으로 파악할 수 있었다. 두 번째, 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 영향을 주는 속성들을 선행연구 및 관련 문헌 고찰 등을 통해 상품만족도, 매장 만족도, 건강 추구성, 경제성, 공공성 다섯 가지 속성으로 압축하였고, 분석을 통해 매장 만족도가 이용 빈도에 가장 큰 영향을 주는 것으로 확인할 수 있었으며, 매장 만족도 중에서도 접근성이 가장 큰 영향을 주는 요인으로 검증하였다. 분석된 연구 결과를 통해 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 로컬푸드 직매장의 경쟁력 강화를 위해서는 로컬푸드 직매장을 이용하는 핵심 대상을 설정하고 잠재적 타켓에 대한 파악과 더불어 타켓에 맞는 상품화 및 마케팅 전략을 세워야 한다는 점이다. 특히, 본 연구를 통해서 미혼자보다는 기혼자, 고학력 수준보다는 일반학력 수준, 회사원, 전문직, 전업주부들이 로컬푸드 이용 빈도가 가장 높은 것으로 나타났기 때문에, 이런 객관적 결과물을 토대로 핵심타켓에 대한 상품화 마케팅 전략을 세울 수 있는 기준을 마련할 수 있었다. 둘째, 로컬푸드 직매장의 경쟁력 강화를 위해서는 다양한 요인 중에서도 매장경쟁력, 그중에서도 접근성이 매우 중요한 부분을 차지하고 있음을 확인할 수 있었으며, 향후 매장오픈 및 확대를 위해서도 입지선정 및 접근성에 대한 고민이 매우 중요할 것임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 그야말로 시작이라고 생각한다. 지역 유통의 새로운 대안으로 지난 10년간 유지되었던 이유는 로컬푸드와 로컬푸드 직매장에 관해 지속해서 연구하고 사업을 기획했던 수많은 연구자들과 관련자들의 땀과 노력이 있었기 때문이다. 어려운 위기에 접어들고 있지만 본 연구가 하나의 마중물이 되어 향후 로컬푸드와 로컬푸드 직매장이 새로운 경쟁력을 갖추고 지속해서 지역의 생산자들과 국내 소비자들의 안전하고 건전한 먹거리를 함께 나눌 수 있는 핵심 공간으로 정착될 수 있도록 관련 후속 연구들이 지속해서 진행되기를 기대한다.
글로벌푸드의 등장과 유전자변형식품 및 공장식 축산물과 같이 건강에 위협을 주는 먹거리의 확산으로 국내 농산물 자급률 저하와 소비자 건강위협 등 다양한 이슈가 발생하면서, 이러한 위험요인을 해결하려는 방법으로 로컬푸드가 대안으로 제시되기 시작하였으며, 본격적으로 로컬푸드의 개념을 유통에 적용한 모델이 로컬푸드 직매장 형태라고 볼 수 있다. 로컬푸드 직매장은 지속적인 성장과 확대가 이루어졌으나, 최근 들어서 소비자 트랜드의 변화와 새로운 유통 플랫폼의 등장으로 점차 경쟁력이 약화하고 있으며, 새로운 동력원의 확보와 전략 및 프로그램의 도입이 필요한 상황에 봉착하였다. 본 연구는 이러한 시점에서 로컬푸드에 대한 개념을 다시 한번 재점검해보고 로컬푸드의 직매장의 새로운 경쟁력 확보를 위한 중장기 전략 수립 및 프로그램 도입에 앞서 우선으로 진행해야 할 사업진단 및 시장조사분석의 일환으로 진행하였으며, 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자들의 특성과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 대한 인구통계학적 분석과 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 영향을 미치는 구매요인별 분석을 실증적으로 분석하고 점검하였다. 본 연구를 위하여 로컬푸드 직매장을 이용해본 소비자 586명을 대상으로 설문조사를 진행하고 최종 분석하였다. 분석 방법은 SPSS 26.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석을 진행하였고 연구모형 설계 후 데이터마이닝 기법의 하나인 의사결정 나무모형 ‘CART’를 활용하여 세분화 분석을 진행하였다. 본 연구에 대한 핵심 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 로컬푸드 직매장 이용 빈도가 높은 소비자들에 대해서 인구통계학적 요인 8가지를 통해 분석을 진행하였으며, 기혼자이면서 일반학력 수준의 회사원, 전문직, 전업주부들이 가장 많이 이용하는 것으로 파악할 수 있었다. 두 번째, 로컬푸드 직매장 이용 빈도에 영향을 주는 속성들을 선행연구 및 관련 문헌 고찰 등을 통해 상품만족도, 매장 만족도, 건강 추구성, 경제성, 공공성 다섯 가지 속성으로 압축하였고, 분석을 통해 매장 만족도가 이용 빈도에 가장 큰 영향을 주는 것으로 확인할 수 있었으며, 매장 만족도 중에서도 접근성이 가장 큰 영향을 주는 요인으로 검증하였다. 분석된 연구 결과를 통해 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 로컬푸드 직매장의 경쟁력 강화를 위해서는 로컬푸드 직매장을 이용하는 핵심 대상을 설정하고 잠재적 타켓에 대한 파악과 더불어 타켓에 맞는 상품화 및 마케팅 전략을 세워야 한다는 점이다. 특히, 본 연구를 통해서 미혼자보다는 기혼자, 고학력 수준보다는 일반학력 수준, 회사원, 전문직, 전업주부들이 로컬푸드 이용 빈도가 가장 높은 것으로 나타났기 때문에, 이런 객관적 결과물을 토대로 핵심타켓에 대한 상품화 마케팅 전략을 세울 수 있는 기준을 마련할 수 있었다. 둘째, 로컬푸드 직매장의 경쟁력 강화를 위해서는 다양한 요인 중에서도 매장경쟁력, 그중에서도 접근성이 매우 중요한 부분을 차지하고 있음을 확인할 수 있었으며, 향후 매장오픈 및 확대를 위해서도 입지선정 및 접근성에 대한 고민이 매우 중요할 것임을 확인할 수 있었다. 본 연구는 그야말로 시작이라고 생각한다. 지역 유통의 새로운 대안으로 지난 10년간 유지되었던 이유는 로컬푸드와 로컬푸드 직매장에 관해 지속해서 연구하고 사업을 기획했던 수많은 연구자들과 관련자들의 땀과 노력이 있었기 때문이다. 어려운 위기에 접어들고 있지만 본 연구가 하나의 마중물이 되어 향후 로컬푸드와 로컬푸드 직매장이 새로운 경쟁력을 갖추고 지속해서 지역의 생산자들과 국내 소비자들의 안전하고 건전한 먹거리를 함께 나눌 수 있는 핵심 공간으로 정착될 수 있도록 관련 후속 연구들이 지속해서 진행되기를 기대한다.
With the emergence of global food and the spread of health-threatening foods such as genetically modified foods and factory-style livestock products, local food has begun to be suggested as an alternative to address these risk factors, and the model that applied the concept of local food to distribu...
With the emergence of global food and the spread of health-threatening foods such as genetically modified foods and factory-style livestock products, local food has begun to be suggested as an alternative to address these risk factors, and the model that applied the concept of local food to distribution can be seen as a local food market. Although local food stores have continued to grow and expand, their competitiveness has gradually weakened in recent years due to changes in consumer trends and the emergence of new distribution platforms, and they have faced the need to secure new power sources and introduce strategies and programs. At this point, this study reviewed the concept of local food again and conducted as part of the business diagnosis and market research analysis that should be carried out prior to the establishment of mid- to long-term strategies and the introduction of programs to secure new competitiveness of local food stores. The demographic analysis of consumers using local food stores and the analysis of purchasing factors affecting the frequency of use of local food stores were conducted empirically analyzed. For this study, 586 consumers who have used local food stores were surveyed and finally analyzed. The analysis method was conducted by using SPS 26.0 to analyze frequency, factor analysis, and reliability analysis, and after the design of the research model, the segmentation analysis was conducted by utilizing the decision tree model 'CART', one of the data mining techniques. Key results for this study are as follows: First, the analysis was conducted on eight demographic factors for consumers with high frequency of use of local food stores, and it was found that married and well-educated office workers, professionals, and stay-at-home moms use them the most. Second, the properties that affect the frequency of use of local food stores were compressed into five attributes: product satisfaction, store satisfaction, health promotion, economic feasibility, and publicness through prior research and related literature, and the analysis confirmed that store satisfaction had the greatest impact on the frequency of use, and accessibility among store satisfaction was the biggest factor. The findings analyzed summarize the implications as follows. First, in order to strengthen the competitiveness of local food stores, we need to set a core target using local food stores, identify potential targets, and establish a commercialization and marketing strategy that fits the target. In particular, this study found that married people and housewives had the highest level of general education, office workers, professionals, and housewives used local food more frequently than unmarried people, so it was possible to establish a marketing strategy for commercialization of core targets based on these objective results. Second, in order to strengthen the competitiveness of local food stores, it was confirmed that store competitiveness and accessibility are very important among various factors, and that the concern about location selection and accessibility will be very important to open and expand the store in the future. I think this research is just the beginning. The new alternative to local distribution has been maintained for the past decade because of the sweat and efforts of countless researchers and those involved who have continued to study and plan projects on local food and local food stores. Despite the difficult crisis, we hope that this research will become a priming water so that local food and local food stores can become new competitive and continue to be established as a key space where local producers and local consumers can share safe and sound food together.
With the emergence of global food and the spread of health-threatening foods such as genetically modified foods and factory-style livestock products, local food has begun to be suggested as an alternative to address these risk factors, and the model that applied the concept of local food to distribution can be seen as a local food market. Although local food stores have continued to grow and expand, their competitiveness has gradually weakened in recent years due to changes in consumer trends and the emergence of new distribution platforms, and they have faced the need to secure new power sources and introduce strategies and programs. At this point, this study reviewed the concept of local food again and conducted as part of the business diagnosis and market research analysis that should be carried out prior to the establishment of mid- to long-term strategies and the introduction of programs to secure new competitiveness of local food stores. The demographic analysis of consumers using local food stores and the analysis of purchasing factors affecting the frequency of use of local food stores were conducted empirically analyzed. For this study, 586 consumers who have used local food stores were surveyed and finally analyzed. The analysis method was conducted by using SPS 26.0 to analyze frequency, factor analysis, and reliability analysis, and after the design of the research model, the segmentation analysis was conducted by utilizing the decision tree model 'CART', one of the data mining techniques. Key results for this study are as follows: First, the analysis was conducted on eight demographic factors for consumers with high frequency of use of local food stores, and it was found that married and well-educated office workers, professionals, and stay-at-home moms use them the most. Second, the properties that affect the frequency of use of local food stores were compressed into five attributes: product satisfaction, store satisfaction, health promotion, economic feasibility, and publicness through prior research and related literature, and the analysis confirmed that store satisfaction had the greatest impact on the frequency of use, and accessibility among store satisfaction was the biggest factor. The findings analyzed summarize the implications as follows. First, in order to strengthen the competitiveness of local food stores, we need to set a core target using local food stores, identify potential targets, and establish a commercialization and marketing strategy that fits the target. In particular, this study found that married people and housewives had the highest level of general education, office workers, professionals, and housewives used local food more frequently than unmarried people, so it was possible to establish a marketing strategy for commercialization of core targets based on these objective results. Second, in order to strengthen the competitiveness of local food stores, it was confirmed that store competitiveness and accessibility are very important among various factors, and that the concern about location selection and accessibility will be very important to open and expand the store in the future. I think this research is just the beginning. The new alternative to local distribution has been maintained for the past decade because of the sweat and efforts of countless researchers and those involved who have continued to study and plan projects on local food and local food stores. Despite the difficult crisis, we hope that this research will become a priming water so that local food and local food stores can become new competitive and continue to be established as a key space where local producers and local consumers can share safe and sound food together.
주제어
#로컬푸드 로컬푸드 직매장 이용 빈도 시장 세분화 Local food local food stores frequency of use market segmentation
학위논문 정보
저자
배현우
학위수여기관
중앙대학교 산업창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
유통산업전공
지도교수
진현정
발행연도
2021
총페이지
v, 79 p.
키워드
로컬푸드 로컬푸드 직매장 이용 빈도 시장 세분화 Local food local food stores frequency of use market segmentation
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