[학위논문]대학 교수의 자율성 지지와 학습몰입의 관계 : 자기효능감의 매개효과 The Relationship Between Professors’ Autonomy Support and Engagement : Mediating effect of Self-efficacy원문보기
본 연구는 외적요인인 교수자의 자율성 지지가 내적요인인 자기효능감을 매개로 학습몰입의 관계를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구 문제 1. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입은 성별과 학년에 따라 차이를 보이는가?
연구 문제 2. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입 간의 관계는 어떠한가? 2-1. 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간의 관계에서 자기효능감의 ...
본 연구는 외적요인인 교수자의 자율성 지지가 내적요인인 자기효능감을 매개로 학습몰입의 관계를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구 문제 1. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입은 성별과 학년에 따라 차이를 보이는가?
연구 문제 2. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입 간의 관계는 어떠한가? 2-1. 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 어떠한가? 2-2. 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 성별과 학년에 따라 어떠한 차이를 보이는가?
이러한 연구를 위해 전라남도 소재 4년제 대학교 재학생을 대상으로 편의표본추출법을 이용해 총 302명의 표본을 추출한 후 이들을 대상으로 지각된 교수의 자율성지지, 자기효능감, 학습몰입 등을 온라인 설문을 통해 측정하였다. 수집된 자료는 모두 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25 프로그램을 활용하여 각 변인의 집단 간 차이 및 성별과 학년의 상호작용 효과를 확인하기 위한 이원분산분석과 교수의 자율성지지가 학생의 자기효능감을 매개로 학생의 학습몰입을 예측하는지 확인하기 위한 상관분석, 중다회귀분석, Sobel 검정을 실시하였다.
연구문제에 따른 주요 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입의 집단 간 차이에서 교수의 자율성 지지는 저학년에 비해 고학년이 더 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 여학생에 비해 남학생이 자기효능감을 더 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 학습몰입에서는 집단 간 차이가 나타나지 않았고 모든 변인에서 상호작용효과도 유의하지 않았다. 둘째, 교수의 자율성 지지와 자기효능감, 학습몰입은 모두 유의한 정적 상관관계를 보이고 있었으며, 교수의 자율성 지지는 자기효능감을 부분매개로 하여 학습몰입을 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 각 하위집단별로 분석한 결과 역시 마찬가지였다. 학습몰입의 하위요소별로 전체집단의 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간에 자기효능감의 매개효과를 분석한 결과 인지적 몰입, 감성적 몰입, 행동적 몰입 모두에서 부분매개를 하는 것으로 나타났다. 인지적 몰입에서는 여학생과 고학년 집단에서 완전매개를 하는 것으로 나타났으며, 남학생과 저학년 집단에서는 부분매개를 하는 것으로 나타났다. 교수의 자율성 지지와 감성적 몰입, 행동적 몰입에 대한 자기효능감의 매개효과는 집단 간 차이를 보이지 않았다. 본 연구는 학습몰입에 영향을 주는 요인으로 교수의 자율성 지지의 영향을 살펴보고 자기효능감의 매개효과를 분석하였다. 이러한 연구 결과는 교육현장에서의 교수자의 태도에 주목하고, 대학생의 효율적인 학습몰입 방안을 모색하기 위한 기초자료를 제공할 것으로 기대한다.
본 연구는 외적요인인 교수자의 자율성 지지가 내적요인인 자기효능감을 매개로 학습몰입의 관계를 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
연구 문제 1. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입은 성별과 학년에 따라 차이를 보이는가?
연구 문제 2. 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입 간의 관계는 어떠한가? 2-1. 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 어떠한가? 2-2. 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간의 관계에서 자기효능감의 매개효과는 성별과 학년에 따라 어떠한 차이를 보이는가?
이러한 연구를 위해 전라남도 소재 4년제 대학교 재학생을 대상으로 편의표본추출법을 이용해 총 302명의 표본을 추출한 후 이들을 대상으로 지각된 교수의 자율성지지, 자기효능감, 학습몰입 등을 온라인 설문을 통해 측정하였다. 수집된 자료는 모두 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25 프로그램을 활용하여 각 변인의 집단 간 차이 및 성별과 학년의 상호작용 효과를 확인하기 위한 이원분산분석과 교수의 자율성지지가 학생의 자기효능감을 매개로 학생의 학습몰입을 예측하는지 확인하기 위한 상관분석, 중다회귀분석, Sobel 검정을 실시하였다.
연구문제에 따른 주요 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 교수의 자율성 지지, 자기효능감, 학습몰입의 집단 간 차이에서 교수의 자율성 지지는 저학년에 비해 고학년이 더 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 여학생에 비해 남학생이 자기효능감을 더 높게 지각하고 있는 것으로 나타났다. 학습몰입에서는 집단 간 차이가 나타나지 않았고 모든 변인에서 상호작용효과도 유의하지 않았다. 둘째, 교수의 자율성 지지와 자기효능감, 학습몰입은 모두 유의한 정적 상관관계를 보이고 있었으며, 교수의 자율성 지지는 자기효능감을 부분매개로 하여 학습몰입을 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 각 하위집단별로 분석한 결과 역시 마찬가지였다. 학습몰입의 하위요소별로 전체집단의 교수의 자율성 지지와 학습몰입 간에 자기효능감의 매개효과를 분석한 결과 인지적 몰입, 감성적 몰입, 행동적 몰입 모두에서 부분매개를 하는 것으로 나타났다. 인지적 몰입에서는 여학생과 고학년 집단에서 완전매개를 하는 것으로 나타났으며, 남학생과 저학년 집단에서는 부분매개를 하는 것으로 나타났다. 교수의 자율성 지지와 감성적 몰입, 행동적 몰입에 대한 자기효능감의 매개효과는 집단 간 차이를 보이지 않았다. 본 연구는 학습몰입에 영향을 주는 요인으로 교수의 자율성 지지의 영향을 살펴보고 자기효능감의 매개효과를 분석하였다. 이러한 연구 결과는 교육현장에서의 교수자의 태도에 주목하고, 대학생의 효율적인 학습몰입 방안을 모색하기 위한 기초자료를 제공할 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the professors’ support for the students’ autonomy and engagement through the mediating effect of self-efficacy.
For this purpose, the research questions consist of two parts as following:
Research Question 1. Wh...
The purpose of this study is to investigate the relationship between the professors’ support for the students’ autonomy and engagement through the mediating effect of self-efficacy.
For this purpose, the research questions consist of two parts as following:
Research Question 1. What differences lie in the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement according to the students’ gender and grades?
Research Question 2. What relationships exist among the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement? 2-1. Does self-efficacy have mediating effects on the relationship between the professors’ autonomy support and engagement? 2-2. Are there differences in the mediating effects of self-efficacy in the relationship between the professors’ autonomy support and engagement in terms of gender and grades?
As for research methods, an online survey was conducted involving 302 undergraduates, The questionnaire consisted of questions which asked perceived professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement. Used all the data in the final analysis. The statistical programming software SPSS Win 25 was used for two-way ANOVA test, correlation analysis, multiple regression analysis, and Sobel test.
The research findings are as follows:
First, perceived professors’ autonomy support, self efficacy, and engagement of higher year students were significantly higher than those of the lower year students. Also, male students showed higher perceptions of self-efficacy than female students did. There were no differences in perceived professors’ autonomy support, self efficacy, and engagement among the groups, and the interaction effect of the groups did not present significant difference either. Second, there were significant positive correlations among the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement, and it turned out that the mediating effect of self-efficacy was significant in the relationship between the professors’ autonomy support and engagement. It is also true of all sub-groups. In addition, professors’ autonomy support predicted all sub-variables of engagement, which are cognitive engagement, emotional engagement, and behavioral engagement with mediation of self-efficacy. In respect with the comparison of this model between male and female students and between higher grade and lower grade students, it turned out that self-efficacy partially mediated between professors’ autonomy support and behavioral engagement and emotional engagement in all the groups. In addition, self-efficacy fully mediated between professors’ autonomy support and cognitive engagement in the female students and the higher grade students, while it partially mediated the two variables in the male students and lower year students. On the contrary, there was no difference in mediating effect of self efficacy between professors’ autonomy support and cognitive engagement and behavioral engagement. This study investigated the professors’ autonomy support as a predictor variable of engagement and analyzed the mediating effect of self-efficacy between the professors’ autonomy support and engagement. It is expected that these research results can help pay attention to the professors’ attitude in the field of education and provide the baseline data for seeking measures for university students’ efficient engagement.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the professors’ support for the students’ autonomy and engagement through the mediating effect of self-efficacy.
For this purpose, the research questions consist of two parts as following:
Research Question 1. What differences lie in the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement according to the students’ gender and grades?
Research Question 2. What relationships exist among the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement? 2-1. Does self-efficacy have mediating effects on the relationship between the professors’ autonomy support and engagement? 2-2. Are there differences in the mediating effects of self-efficacy in the relationship between the professors’ autonomy support and engagement in terms of gender and grades?
As for research methods, an online survey was conducted involving 302 undergraduates, The questionnaire consisted of questions which asked perceived professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement. Used all the data in the final analysis. The statistical programming software SPSS Win 25 was used for two-way ANOVA test, correlation analysis, multiple regression analysis, and Sobel test.
The research findings are as follows:
First, perceived professors’ autonomy support, self efficacy, and engagement of higher year students were significantly higher than those of the lower year students. Also, male students showed higher perceptions of self-efficacy than female students did. There were no differences in perceived professors’ autonomy support, self efficacy, and engagement among the groups, and the interaction effect of the groups did not present significant difference either. Second, there were significant positive correlations among the professors’ autonomy support, self-efficacy, and engagement, and it turned out that the mediating effect of self-efficacy was significant in the relationship between the professors’ autonomy support and engagement. It is also true of all sub-groups. In addition, professors’ autonomy support predicted all sub-variables of engagement, which are cognitive engagement, emotional engagement, and behavioral engagement with mediation of self-efficacy. In respect with the comparison of this model between male and female students and between higher grade and lower grade students, it turned out that self-efficacy partially mediated between professors’ autonomy support and behavioral engagement and emotional engagement in all the groups. In addition, self-efficacy fully mediated between professors’ autonomy support and cognitive engagement in the female students and the higher grade students, while it partially mediated the two variables in the male students and lower year students. On the contrary, there was no difference in mediating effect of self efficacy between professors’ autonomy support and cognitive engagement and behavioral engagement. This study investigated the professors’ autonomy support as a predictor variable of engagement and analyzed the mediating effect of self-efficacy between the professors’ autonomy support and engagement. It is expected that these research results can help pay attention to the professors’ attitude in the field of education and provide the baseline data for seeking measures for university students’ efficient engagement.
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