대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 관계 Structural Relationship among Self-Directed Learning Ability, Self-Efficacy, Communication Ability, and Creative Confluence Competency of University Students원문보기
본 연구는 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 영향관계를 파악하고 대학생의 집단별 특성에 따라 연구변수의 수준차이가 있는지 실증적으로 검증함으로써 대학교육에서의 교육방향 및 교수학습 전략 수립 시 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 첫째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량의 일반적 배경(대학 특성 및 인구사회학적 특성)에 따른 ...
본 연구는 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 영향관계를 파악하고 대학생의 집단별 특성에 따라 연구변수의 수준차이가 있는지 실증적으로 검증함으로써 대학교육에서의 교육방향 및 교수학습 전략 수립 시 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 첫째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량의 일반적 배경(대학 특성 및 인구사회학적 특성)에 따른 차이분석 결과는 어떠한지 알아보고 둘째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 관계는 어떠한지 알아보았다. 셋째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 상관관계는 어떠한지 알아보고 넷째, 대학생의 자기주도학습능력과 창의융합역량에 간의 관계에서 자기효능감과 의사소통능력의 매개효과를 규명하였다. 본 연구의 연구방법은 전국의 대학생을 모집단으로 선정하여 온라인 설문으로 실시하였으며, 수집된 자료 765부 중 불확실하거나 불성실한 반응인 5부를 제외한 760부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수행하는 자료처리 및 통계분석은 Spss Win 23.0 프로그램과 Amos 26.0 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석과정을 통하여 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 배경(대학 특성 및 인구사회학적특성)에 따른 변수별 차이 검증결과 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 창의융합역량과 관련 변수들은 학습자의 수준과 특성에 따라 적합한 교육내용 및 교육활동이 제공되어야 할 것이다. 둘째, 대학생의 자기주도학습능력이 창의융합역량에 미치는 영향은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 대학생의 자기주도학습능력 수준을 높일 수 있는 교육을 제공하여 궁극적으로는 대학생의 창의융합역량을 함양하는데 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 셋째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 자기효능감은 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 자기효능감이 높을수록 자기주도학습능력이 창의융합역량에 더 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 넷째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 의사소통능력은 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 의사소통능력이 높을수록 자기주도학습능력이 창의융합역량에 더 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 다섯째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 자기효능감과 의사소통능력은 연속다중매개 효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 대학생의 창의융합역량을 함양하는데 있어 영향을 주는 변수간의 관계를 파악하고, 대학 교육현장에서 창의융합인재를 양성하기 위한 교육방향 및 교수학습 전략 수립 시 우선적으로 고려할 시사점을 제공하는데 의미가 있다.
본 연구는 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 영향관계를 파악하고 대학생의 집단별 특성에 따라 연구변수의 수준차이가 있는지 실증적으로 검증함으로써 대학교육에서의 교육방향 및 교수학습 전략 수립 시 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하고자 첫째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량의 일반적 배경(대학 특성 및 인구사회학적 특성)에 따른 차이분석 결과는 어떠한지 알아보고 둘째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 구조적 관계는 어떠한지 알아보았다. 셋째, 대학생의 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량 간의 상관관계는 어떠한지 알아보고 넷째, 대학생의 자기주도학습능력과 창의융합역량에 간의 관계에서 자기효능감과 의사소통능력의 매개효과를 규명하였다. 본 연구의 연구방법은 전국의 대학생을 모집단으로 선정하여 온라인 설문으로 실시하였으며, 수집된 자료 765부 중 불확실하거나 불성실한 반응인 5부를 제외한 760부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수행하는 자료처리 및 통계분석은 Spss Win 23.0 프로그램과 Amos 26.0 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석과정을 통하여 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 배경(대학 특성 및 인구사회학적특성)에 따른 변수별 차이 검증결과 자기주도학습능력, 자기효능감, 의사소통능력, 창의융합역량은 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 창의융합역량과 관련 변수들은 학습자의 수준과 특성에 따라 적합한 교육내용 및 교육활동이 제공되어야 할 것이다. 둘째, 대학생의 자기주도학습능력이 창의융합역량에 미치는 영향은 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 대학생의 자기주도학습능력 수준을 높일 수 있는 교육을 제공하여 궁극적으로는 대학생의 창의융합역량을 함양하는데 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 셋째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 자기효능감은 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 자기효능감이 높을수록 자기주도학습능력이 창의융합역량에 더 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 넷째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 의사소통능력은 매개효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 의사소통능력이 높을수록 자기주도학습능력이 창의융합역량에 더 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 다섯째, 자기주도학습능력과 창의융합역량 간에 자기효능감과 의사소통능력은 연속다중매개 효과를 발휘하는 것으로 나타났다. 이에 본 연구는 대학생의 창의융합역량을 함양하는데 있어 영향을 주는 변수간의 관계를 파악하고, 대학 교육현장에서 창의융합인재를 양성하기 위한 교육방향 및 교수학습 전략 수립 시 우선적으로 고려할 시사점을 제공하는데 의미가 있다.
The purpose of this study is to investigate structural relationship among University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency and empirically verify difference in variables depending on characteristics of University students b...
The purpose of this study is to investigate structural relationship among University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency and empirically verify difference in variables depending on characteristics of University students by group and provide basic data in building the strategy for educational direction and teaching and learning in the University education. To achieve such research goal, firstly, this study aimed to discover differences in analysis depending on general background in the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency (characteristics of University and social demographic characteristics). Secondly, the structural relationship among the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency were found. Thirdly, the correlation among the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency were found. Fourthly, the mediating effect of self-efficacy and communication ability in the relationship between the University students’ self-directed learning ability and creative confluence competency was reviewed. For the research, online survey was carried out targeting the University students across the country as parent population. A total of 760 questionnaires were used as valid samples for final analysis excluding 5 invalid ones from 765. All data were processed and statistically analyzed through Spss Win 23.0 and Amos 26.0 program. Research findings were as follows. First, the verification of difference by variable depending on general background (characteristics of University and social demographic characteristics) showed that self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency had statistically significant difference. Thus, the variables related with the creative confluence competency should be provided appropriate education content and activity according to the learner’s level and characteristics. Second, the University students’self-directed learning ability positively influenced creative confluence competency. It implies that it could influence development of University students’ creative confluence competency by offering education that enhances level of University students’ self-directed learning ability. Third, the self-efficacy mediated between self-directed learning ability and creative confluence competency. It indicates that if the self-efficacy is higher, self-directed learning ability had more positive impact on creative confluence competency. Fourth, the communication ability mediated between self-directed learning ability and creative confluence competency. It indicates that if the communication ability is higher, self-directed learning ability had more positive impact on creative confluence competency. Fifth, the self-efficacy and communication ability had dual mediation effect continuously in the relationship between the self-directed learning ability and creative confluence competency. Therefore, this study successfully brought relationship between variables that influence development of the University students’ creative confluence competency to light, and figure out priority in establishing the education direction and teaching and learning strategies to train creative-convergent talents in the University.
The purpose of this study is to investigate structural relationship among University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency and empirically verify difference in variables depending on characteristics of University students by group and provide basic data in building the strategy for educational direction and teaching and learning in the University education. To achieve such research goal, firstly, this study aimed to discover differences in analysis depending on general background in the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency (characteristics of University and social demographic characteristics). Secondly, the structural relationship among the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency were found. Thirdly, the correlation among the University students’ self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency were found. Fourthly, the mediating effect of self-efficacy and communication ability in the relationship between the University students’ self-directed learning ability and creative confluence competency was reviewed. For the research, online survey was carried out targeting the University students across the country as parent population. A total of 760 questionnaires were used as valid samples for final analysis excluding 5 invalid ones from 765. All data were processed and statistically analyzed through Spss Win 23.0 and Amos 26.0 program. Research findings were as follows. First, the verification of difference by variable depending on general background (characteristics of University and social demographic characteristics) showed that self-directed learning ability, self-efficacy, communication ability, and creative confluence competency had statistically significant difference. Thus, the variables related with the creative confluence competency should be provided appropriate education content and activity according to the learner’s level and characteristics. Second, the University students’self-directed learning ability positively influenced creative confluence competency. It implies that it could influence development of University students’ creative confluence competency by offering education that enhances level of University students’ self-directed learning ability. Third, the self-efficacy mediated between self-directed learning ability and creative confluence competency. It indicates that if the self-efficacy is higher, self-directed learning ability had more positive impact on creative confluence competency. Fourth, the communication ability mediated between self-directed learning ability and creative confluence competency. It indicates that if the communication ability is higher, self-directed learning ability had more positive impact on creative confluence competency. Fifth, the self-efficacy and communication ability had dual mediation effect continuously in the relationship between the self-directed learning ability and creative confluence competency. Therefore, this study successfully brought relationship between variables that influence development of the University students’ creative confluence competency to light, and figure out priority in establishing the education direction and teaching and learning strategies to train creative-convergent talents in the University.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.