이 연구의 목적은 초등학교 학생을 대상으로 한 과학관련 사회적 쟁점(socioscientific issues, SSI) 교육프로그램을 개발함으로써 SSI 교육의 필요성을 느끼고는 있으나 프로그램 및 자료의 부족으로 인하여 교육현장에 직접 적용하는 데 어려움을 느끼는 교사들에게 도움을 주는 것이다. 프로그램 개발을 위해 먼저 과학 교과 내용과 연계하여 지도 가능한 SSI를 추출하고, 추출 결과를 토대로 프로그램 개발 후 개발된 프로그램의 내용에 대해 초등학교 교사에 의한 검토, 1·2차 전문가 ...
이 연구의 목적은 초등학교 학생을 대상으로 한 과학관련 사회적 쟁점(socioscientific issues, SSI) 교육프로그램을 개발함으로써 SSI 교육의 필요성을 느끼고는 있으나 프로그램 및 자료의 부족으로 인하여 교육현장에 직접 적용하는 데 어려움을 느끼는 교사들에게 도움을 주는 것이다. 프로그램 개발을 위해 먼저 과학 교과 내용과 연계하여 지도 가능한 SSI를 추출하고, 추출 결과를 토대로 프로그램 개발 후 개발된 프로그램의 내용에 대해 초등학교 교사에 의한 검토, 1·2차 전문가 내용타당도 검토, 초등학교 현장 투입 등의 여러 단계를 거쳐 적용 가능성을 알아보고 타당도를 확보하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 9개 영역으로 범주화된 틀에 따라 과학과 교육과정을 분석한 결과 초등학교 과학과의 단원 내용과 연계하여 지도 가능한 SSI로 총 57개의 주제가 추출되었는데 기후변화, 환경오염, 멸종위기 동물 등 환경·생태계 영역에 해당하는 주제가 28개로 전체의 49%에 해당하여 가장 많고, 다음으로 기술공학, 에너지 영역 순으로 많은 비중을 차지했다. 3학년에서 환경·생태계 영역의 비중이 가장 컸고 학년이 올라갈수록 환경·생태계 영역 외의 다른 영역에 속하는 주제의 수가 늘어나며 관련 내용의 범주가 다양해졌다. 둘째, SSI 추출 결과 가장 많은 비중을 차지하고 있는 환경·생태계 영역에 초점을 맞추어 관련 주제가 다수 포함된 5학년 2학기의 2개 단원을 중심으로 5개 주제(주제별 3차시, 총 15차시)에 대하여 주제별 지도안을 작성하고 학습 자료를 제작하였다. 선정된 단원은 ‘생물과 환경(2단원)’, ‘날씨와 우리 생활(3단원)’이고, SSI는 ‘환경오염’, ‘지속가능한 생태계 보전’, ‘기후변화’ 3개이다. 주제의 문제 상황을 구체화하여 실제 수업에서 다룰 소주제로는 ‘일회용품 사용’, ‘쓰레기 문제’, ‘위기의 아마존’, ‘기후의 역습’, ‘온실가스 배출권’ 5개를 정하였다. 프로그램 개발을 위해서 이현주 등(2014)이 개발한 ‘집단지성을 활용한 SSI 수업모형’ 중에서 주제 및 수업모형의 특성을 고려하여 ‘일회용품 사용’, ‘온실가스 배출권’ 주제에는 ‘집단적 합의 수업모형’을, ‘쓰레기 문제’, ‘기후의 역습’ 주제에는 ‘아이디어 생성 수업모형’을, ‘위기의 아마존’ 주제에는 ‘쟁점 탐색 수업모형’을 적용하여 모형의 단계에 맞게 학습 활동을 구성하고 학습 자료를 제작하였다. 연구 결과 개발된 프로그램은 환경·생태계 영역에 초점을 맞춘 내용으로 SSI 교육은 물론 환경교육의 자료로도 이용될 수 있으며, 초등학교 3학년부터 6학년까지의 과학 교과 내용과 연계 지도가 가능한 SSI를 추출하여 학년 및 단원별로 결과를 제시함으로써 다른 학년 및 단원에서 적용할 수 있는 SSI 교육프로그램 개발의 참고 자료를 제공하였다는 점에서 교육적 의의가 있다.
이 연구의 목적은 초등학교 학생을 대상으로 한 과학관련 사회적 쟁점(socioscientific issues, SSI) 교육프로그램을 개발함으로써 SSI 교육의 필요성을 느끼고는 있으나 프로그램 및 자료의 부족으로 인하여 교육현장에 직접 적용하는 데 어려움을 느끼는 교사들에게 도움을 주는 것이다. 프로그램 개발을 위해 먼저 과학 교과 내용과 연계하여 지도 가능한 SSI를 추출하고, 추출 결과를 토대로 프로그램 개발 후 개발된 프로그램의 내용에 대해 초등학교 교사에 의한 검토, 1·2차 전문가 내용타당도 검토, 초등학교 현장 투입 등의 여러 단계를 거쳐 적용 가능성을 알아보고 타당도를 확보하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 9개 영역으로 범주화된 틀에 따라 과학과 교육과정을 분석한 결과 초등학교 과학과의 단원 내용과 연계하여 지도 가능한 SSI로 총 57개의 주제가 추출되었는데 기후변화, 환경오염, 멸종위기 동물 등 환경·생태계 영역에 해당하는 주제가 28개로 전체의 49%에 해당하여 가장 많고, 다음으로 기술공학, 에너지 영역 순으로 많은 비중을 차지했다. 3학년에서 환경·생태계 영역의 비중이 가장 컸고 학년이 올라갈수록 환경·생태계 영역 외의 다른 영역에 속하는 주제의 수가 늘어나며 관련 내용의 범주가 다양해졌다. 둘째, SSI 추출 결과 가장 많은 비중을 차지하고 있는 환경·생태계 영역에 초점을 맞추어 관련 주제가 다수 포함된 5학년 2학기의 2개 단원을 중심으로 5개 주제(주제별 3차시, 총 15차시)에 대하여 주제별 지도안을 작성하고 학습 자료를 제작하였다. 선정된 단원은 ‘생물과 환경(2단원)’, ‘날씨와 우리 생활(3단원)’이고, SSI는 ‘환경오염’, ‘지속가능한 생태계 보전’, ‘기후변화’ 3개이다. 주제의 문제 상황을 구체화하여 실제 수업에서 다룰 소주제로는 ‘일회용품 사용’, ‘쓰레기 문제’, ‘위기의 아마존’, ‘기후의 역습’, ‘온실가스 배출권’ 5개를 정하였다. 프로그램 개발을 위해서 이현주 등(2014)이 개발한 ‘집단지성을 활용한 SSI 수업모형’ 중에서 주제 및 수업모형의 특성을 고려하여 ‘일회용품 사용’, ‘온실가스 배출권’ 주제에는 ‘집단적 합의 수업모형’을, ‘쓰레기 문제’, ‘기후의 역습’ 주제에는 ‘아이디어 생성 수업모형’을, ‘위기의 아마존’ 주제에는 ‘쟁점 탐색 수업모형’을 적용하여 모형의 단계에 맞게 학습 활동을 구성하고 학습 자료를 제작하였다. 연구 결과 개발된 프로그램은 환경·생태계 영역에 초점을 맞춘 내용으로 SSI 교육은 물론 환경교육의 자료로도 이용될 수 있으며, 초등학교 3학년부터 6학년까지의 과학 교과 내용과 연계 지도가 가능한 SSI를 추출하여 학년 및 단원별로 결과를 제시함으로써 다른 학년 및 단원에서 적용할 수 있는 SSI 교육프로그램 개발의 참고 자료를 제공하였다는 점에서 교육적 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop a socioscientific issues (SSI) education program for elementary school students, which helps teachers who feel the need for SSI education but have difficulty in applying it directly to the education field due to lack of programs and instructional materials. Fi...
The purpose of this study is to develop a socioscientific issues (SSI) education program for elementary school students, which helps teachers who feel the need for SSI education but have difficulty in applying it directly to the education field due to lack of programs and instructional materials. First the SSI topics were extracted from the 2015 National Science Curriculum for the 3rd to 6th grade. Based on the results of the extraction, the contents of the program developed and the developed program was reviewed by the elementary school teachers. And the first and second content validity reviews were conducted by science education and SSI experts. Finally the developed program was applied at an elementary school to find out the field applicability. Through these various steps, the validity of the program was secured.The results of the study are as follows. First, as a result of analyzing the science curriculum for the 3rd to 6th grades according to the framework categorized into 9 areas, a total of 57 topics were extracted as SSI. The topics of the environment and ecosystem areas such as climate change, environmental pollution, endangered animals, etc., are 28, which is the largest, 49% of the total, followed by technology·engineering areas and energy areas. In the third grade, the environment and ecological areas account for the largest portion, and as the grade rises, the number of topics that belong to other areas other than the environment and ecological areas increases, and the topic area becomes diverse.Second, a teaching plan for each topic was prepared and learning materials were prepared for five topics (three lesson periods per topic, 15 lesson periods in total) centering on 2 units of the 2nd semester of the 5th grade, which included a number of topics in the field of environment and ecosystem. The selected units are 'Unit 2 Biology and Environment', 'Unit 3 Weather and Our Life'. And SSI is three: Environmental Pollution, Sustainable Ecosystem Conservation, and Climate Change. By clarifying the problem situation of the topic, five sub-topics to be dealt with in the actual class were selected: Use of disposable items, Waste problem, Amazon in crisis, Climate counterattack, and Greenhouse gas emission rights. After deciding a class model, suitable for the characteristics of the topic, the learning activities were organized according to the stages of the model, and the learning materials were developed.The program developed as a result of this study focuses on the environment and ecosystem, and can be used as an instructional material for environmental education as well as SSI education. Not only that but it has educational significance providing reference materials for the development of SSI education programs that can be applied to other grades and units by extracting topics connected to the elementary science curriculum.
The purpose of this study is to develop a socioscientific issues (SSI) education program for elementary school students, which helps teachers who feel the need for SSI education but have difficulty in applying it directly to the education field due to lack of programs and instructional materials. First the SSI topics were extracted from the 2015 National Science Curriculum for the 3rd to 6th grade. Based on the results of the extraction, the contents of the program developed and the developed program was reviewed by the elementary school teachers. And the first and second content validity reviews were conducted by science education and SSI experts. Finally the developed program was applied at an elementary school to find out the field applicability. Through these various steps, the validity of the program was secured.The results of the study are as follows. First, as a result of analyzing the science curriculum for the 3rd to 6th grades according to the framework categorized into 9 areas, a total of 57 topics were extracted as SSI. The topics of the environment and ecosystem areas such as climate change, environmental pollution, endangered animals, etc., are 28, which is the largest, 49% of the total, followed by technology·engineering areas and energy areas. In the third grade, the environment and ecological areas account for the largest portion, and as the grade rises, the number of topics that belong to other areas other than the environment and ecological areas increases, and the topic area becomes diverse.Second, a teaching plan for each topic was prepared and learning materials were prepared for five topics (three lesson periods per topic, 15 lesson periods in total) centering on 2 units of the 2nd semester of the 5th grade, which included a number of topics in the field of environment and ecosystem. The selected units are 'Unit 2 Biology and Environment', 'Unit 3 Weather and Our Life'. And SSI is three: Environmental Pollution, Sustainable Ecosystem Conservation, and Climate Change. By clarifying the problem situation of the topic, five sub-topics to be dealt with in the actual class were selected: Use of disposable items, Waste problem, Amazon in crisis, Climate counterattack, and Greenhouse gas emission rights. After deciding a class model, suitable for the characteristics of the topic, the learning activities were organized according to the stages of the model, and the learning materials were developed.The program developed as a result of this study focuses on the environment and ecosystem, and can be used as an instructional material for environmental education as well as SSI education. Not only that but it has educational significance providing reference materials for the development of SSI education programs that can be applied to other grades and units by extracting topics connected to the elementary science curriculum.
주제어
#초등과학교육 과학관련 사회적 쟁점 교육프로그램 SSI 프로그램 socioscientific issues SSI
학위논문 정보
저자
황경미
학위수여기관
한국교원대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
과학교육학과 초등과학교육전공
발행연도
2021
총페이지
xii, 155 p.
키워드
초등과학교육 과학관련 사회적 쟁점 교육프로그램 SSI 프로그램 socioscientific issues SSI
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.