본 연구의 목적은 학교 내 미술관을 활용한 미술관 교육 프로젝트를 개발 하고 적용하여 분석하는 것에 있다. 이를 위해 ‘학교 내 미술관’ 개념을 살펴보고 ‘대화 중심 감상 이론’을 기반으로 ‘학교 내 미술관 교육 프로젝트’를 개발하였다. 연구자가 직접 초등학교 내 미술관 감상 동아리를 구성하고 프로젝트를 진행하고 운영하였으며 그 적용 결과를 분석하였다.
프로젝트 개발의 이론적 기반이 되는 선행연구로는 ‘ 학교 미술관의 교육적 가치 연구’ 와 ‘미적발달 단계를 기반으로 한 대화 중심 감상법 연구’를 선정하였다.
프로...
본 연구의 목적은 학교 내 미술관을 활용한 미술관 교육 프로젝트를 개발 하고 적용하여 분석하는 것에 있다. 이를 위해 ‘학교 내 미술관’ 개념을 살펴보고 ‘대화 중심 감상 이론’을 기반으로 ‘학교 내 미술관 교육 프로젝트’를 개발하였다. 연구자가 직접 초등학교 내 미술관 감상 동아리를 구성하고 프로젝트를 진행하고 운영하였으며 그 적용 결과를 분석하였다.
프로젝트 개발의 이론적 기반이 되는 선행연구로는 ‘ 학교 미술관의 교육적 가치 연구’ 와 ‘미적발달 단계를 기반으로 한 대화 중심 감상법 연구’를 선정하였다.
프로젝트가 실행되는 ㄱ초등학교에는 현관과 복도에 명화 위주의 대형 프린팅 작품이 40여점 배치되어 있다. 연구자는 3, 4학년 학생을 대상으로 학교 내 미술관 감상동아리를 모집하고 운영하였다. 동아리인원은 남 1명, 여 14명, 총 15명의 인원으로 대화적 감상의 적용이 가능한 적정한 규모였다.
프로젝트는 1년을 기준으로 1학기 15차시, 2학기 10차시, 총 25차시를 운영하였다. 1학기에는 사전설문과 인터뷰가 포함된 ‘오리엔테이션’을 진행하였다. 또한 대화 중심 감상을 통해 이해-감상-표현에 이르는 ‘작품읽기’ 활동을 진행하였다. 2학기에는 ‘미술관 설계’와 ‘학생주도형 미술관 교육프로그램’ (계획, 개발, 실행, 발표) 하였다.
프로젝트의 결과는 설문과 인터뷰를 통해 조사하였다. 그 결과 연구대상 학생들의 미술·미술관에 대한 관련 지식 수준 향상, 미술관에 대한 인식 변화, 주체적 경험을 통한 주인 의식향상, 미술 관련 진로에 대한 흥미도 향상 등의 교육적 효과를 확인할 수 있었다.
이와 같은 연구결과를 통해 학교 내 미술관을 활용한 대화 중심 감상 기반 미술관 교육은 학생들의 미적 이해능력과 미술 비평능력의 향상뿐만 아니라 미술관에 대한 인식개선에 기여할 수 있다는 결과를 얻었다. 또한 본 연구에서 제시한 학교 내 미술관 활용 교육프로그램의 개발은 미술관 방문의 현실적 어려움을 극복할 수 있는 학교-미술관연계 감상 교육프로그램 개발의 기초자료로서의 가능성이 있음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 학교 내 미술관을 활용한 미술관 교육 프로젝트를 개발 하고 적용하여 분석하는 것에 있다. 이를 위해 ‘학교 내 미술관’ 개념을 살펴보고 ‘대화 중심 감상 이론’을 기반으로 ‘학교 내 미술관 교육 프로젝트’를 개발하였다. 연구자가 직접 초등학교 내 미술관 감상 동아리를 구성하고 프로젝트를 진행하고 운영하였으며 그 적용 결과를 분석하였다.
프로젝트 개발의 이론적 기반이 되는 선행연구로는 ‘ 학교 미술관의 교육적 가치 연구’ 와 ‘미적발달 단계를 기반으로 한 대화 중심 감상법 연구’를 선정하였다.
프로젝트가 실행되는 ㄱ초등학교에는 현관과 복도에 명화 위주의 대형 프린팅 작품이 40여점 배치되어 있다. 연구자는 3, 4학년 학생을 대상으로 학교 내 미술관 감상동아리를 모집하고 운영하였다. 동아리인원은 남 1명, 여 14명, 총 15명의 인원으로 대화적 감상의 적용이 가능한 적정한 규모였다.
프로젝트는 1년을 기준으로 1학기 15차시, 2학기 10차시, 총 25차시를 운영하였다. 1학기에는 사전설문과 인터뷰가 포함된 ‘오리엔테이션’을 진행하였다. 또한 대화 중심 감상을 통해 이해-감상-표현에 이르는 ‘작품읽기’ 활동을 진행하였다. 2학기에는 ‘미술관 설계’와 ‘학생주도형 미술관 교육프로그램’ (계획, 개발, 실행, 발표) 하였다.
프로젝트의 결과는 설문과 인터뷰를 통해 조사하였다. 그 결과 연구대상 학생들의 미술·미술관에 대한 관련 지식 수준 향상, 미술관에 대한 인식 변화, 주체적 경험을 통한 주인 의식향상, 미술 관련 진로에 대한 흥미도 향상 등의 교육적 효과를 확인할 수 있었다.
이와 같은 연구결과를 통해 학교 내 미술관을 활용한 대화 중심 감상 기반 미술관 교육은 학생들의 미적 이해능력과 미술 비평능력의 향상뿐만 아니라 미술관에 대한 인식개선에 기여할 수 있다는 결과를 얻었다. 또한 본 연구에서 제시한 학교 내 미술관 활용 교육프로그램의 개발은 미술관 방문의 현실적 어려움을 극복할 수 있는 학교-미술관연계 감상 교육프로그램 개발의 기초자료로서의 가능성이 있음을 알 수 있다.
The purpose of this research is to develop and apply ‘Art museum education project using art museum in school’ and analyze it.
The theoretical basis for this project were 'Study on Educational Value of School Art Museum', ‘VTS(Visual Thinking Strategies)’ and 'Study on Interactive art appreciati...
The purpose of this research is to develop and apply ‘Art museum education project using art museum in school’ and analyze it.
The theoretical basis for this project were 'Study on Educational Value of School Art Museum', ‘VTS(Visual Thinking Strategies)’ and 'Study on Interactive art appreciation'.
In the elementary school where the project is being implemented, there are about 40 large-scale printed works of masterpieces in the entrance and corridor. Project was designed and applied to ‘Art gallery appreciation clubs’ in elementary school, for third and fourth graders. The number of club members was 15, including 1 male and 14 female. It was an appropriate size to apply interactive appreciation.
The project operated 15 sessions in the first semester, 10 in the second semester. In the first semester, an “Orientation” was conducted that included a preliminary survey and interview. The ‘Reading artwork’ activity ranging from understanding-appreciation-expression was also conducted. In the second semester, 'Art museum designing program' and 'Student-led museum education program (planning- development- implementation- presentation)’ were conducted.
The results of the project were investigated through questionnaires and interviews. As a result, it was possible to confirm educational effects such as improvement of the level of knowledge related to art and art museums, change of perception of art museums, improvement of sense of ownership through subjective experiences, and interest in art-related careers.
Through the results of this study, it was found that Interactive art appreciation, using art museum in school can not only improve students' aesthetic comprehension and art criticism, but also contribute to improving their perception of art museums. In addition, it can be seen that the development of an educational program for using art museums in schools suggested in this study has the potential as a basic study for the development of a School-Museum connected education program that can overcome the practical difficulties of visiting an art gallery.
The purpose of this research is to develop and apply ‘Art museum education project using art museum in school’ and analyze it.
The theoretical basis for this project were 'Study on Educational Value of School Art Museum', ‘VTS(Visual Thinking Strategies)’ and 'Study on Interactive art appreciation'.
In the elementary school where the project is being implemented, there are about 40 large-scale printed works of masterpieces in the entrance and corridor. Project was designed and applied to ‘Art gallery appreciation clubs’ in elementary school, for third and fourth graders. The number of club members was 15, including 1 male and 14 female. It was an appropriate size to apply interactive appreciation.
The project operated 15 sessions in the first semester, 10 in the second semester. In the first semester, an “Orientation” was conducted that included a preliminary survey and interview. The ‘Reading artwork’ activity ranging from understanding-appreciation-expression was also conducted. In the second semester, 'Art museum designing program' and 'Student-led museum education program (planning- development- implementation- presentation)’ were conducted.
The results of the project were investigated through questionnaires and interviews. As a result, it was possible to confirm educational effects such as improvement of the level of knowledge related to art and art museums, change of perception of art museums, improvement of sense of ownership through subjective experiences, and interest in art-related careers.
Through the results of this study, it was found that Interactive art appreciation, using art museum in school can not only improve students' aesthetic comprehension and art criticism, but also contribute to improving their perception of art museums. In addition, it can be seen that the development of an educational program for using art museums in schools suggested in this study has the potential as a basic study for the development of a School-Museum connected education program that can overcome the practical difficulties of visiting an art gallery.
주제어
#학교 내 미술관 학교 내 미술관 활용 교육 학교미술관 미술관교육 미술관 교육 프로젝트 VTS 대화 중심 감상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.