빠르게 성장하는 21세기 시대에 더불어 사람들은 자기 자신의 의미와 가치를 중요시한다. 그리고 그 가치를 더욱 더 깊게 헤아릴 수 있는 계기를 찾고 싶어 한다. 그 방법으로, 우리 일상 속에 자리 잡고 있는 예술을 통해서 새로운 경험을 해 볼 수 있다. 그리하여 사람들은 그러한 예술을 통해 자신의 의미와 가치를 풍요롭게 하기를 원한다. 그러므로 대중들은 이시대의 흐름과 예술의 무궁무진한 세계를 경험 할 수 있는 미술관의 관심도가 높아지고 있다. 미술관은 그에 맞게 대중들을 위해 다양한 방식의 전시와 교육을 제공 해야만 한다. 시대에 흐름에 따라, 미술관은 보여 주기위한 단순한 전시방식을 벗어나서 이제는 미술관에서 이루어지고 있는 전시를 관람객들이 다양한 방법으로 감상하고, 또 그 재미난 전시를 활용해서 또 다른 영역을 이해해 나아 ...
빠르게 성장하는 21세기 시대에 더불어 사람들은 자기 자신의 의미와 가치를 중요시한다. 그리고 그 가치를 더욱 더 깊게 헤아릴 수 있는 계기를 찾고 싶어 한다. 그 방법으로, 우리 일상 속에 자리 잡고 있는 예술을 통해서 새로운 경험을 해 볼 수 있다. 그리하여 사람들은 그러한 예술을 통해 자신의 의미와 가치를 풍요롭게 하기를 원한다. 그러므로 대중들은 이시대의 흐름과 예술의 무궁무진한 세계를 경험 할 수 있는 미술관의 관심도가 높아지고 있다. 미술관은 그에 맞게 대중들을 위해 다양한 방식의 전시와 교육을 제공 해야만 한다. 시대에 흐름에 따라, 미술관은 보여 주기위한 단순한 전시방식을 벗어나서 이제는 미술관에서 이루어지고 있는 전시를 관람객들이 다양한 방법으로 감상하고, 또 그 재미난 전시를 활용해서 또 다른 영역을 이해해 나아 갈 수 있도록 제공해줘야 하는 것이다. 관람객이 전시를 통해서 또 다른 영역을 이해 해 나아가는 과정에서는 미술관의 교육의 역할이 절실히 필요하다. 그로인해 미술관에서 이루어지는 교육의 중요성은 더욱 더 높아지고 있는 것이다. 따라서 본 논문은 미술관에서 이루어지는 기본적인 기능인 전시를 활용하여 교육프로그램을 활성화 시키는 것에 중요성을 둔다. 미술관은 일회성 교육이 아니라, 전시를 통해서 미술작품을 감상하고 비평하며 그리고 창작활동을 하는 방식으로 단계적인 교육프로그램이 이루어지는 것이 절실히 필요하다. 그러한 과정을 통해서 관람객은 실제작품에서 주는 미적인 감상을 넘어선 또 다른 영역을 이해 해 나아갈 수 있는 기회를 제공받는 것이다. 그렇지만 국내미술관을 살펴보면, 국외미술관에 비해 전시연계 교육프로그램이 제대로 이루어지지 않는 모습이다. 그리하여 국내미술관에서 이루어지는 전시연계 교육프로그램 중심으로 살펴보고 국외미술관에서 이루어지고 있는 전시연계 교육프로그램을 비교 분석 후 국내미술관의 문제점을 점검하고 그에 따른 시사점을 통해 앞으로 미술관에서 이루어지는 전시를 연계로 한 교육프로그램의 활성화 방안을 얻고자 한다. 각 미술관을 점검하기위한 사항으로는 기본적으로 미술관 설립취지와 목적에 부합하는 미술관 전시와 교육프로그램이 이루어져야 하고 교육부서 및 교육 전문 인력이 확보 되어 있어야 한다. 그로인해 교육전문가의 좀 더 체계적인 이해관계와 기획이 필요하다. 그 외 여러 가지 필요로 하는 사항들이 효과적으로 진행되기 위해서는 다양한 방법으로 예산이 확보되어 있는 것 또한 중요한 사항이다. 미술관은 위와 같은 평가기준에 부합하게 운영이 되어야 전시연계 교육프로그램이 제대로 활성화되는 것에 기대해 볼 수 있다. 국내외미술관의 사례를 통해서 국내미술관과 국외미술관의 전시연계 교육프로그램 중심으로 미술관의 운영방식을 살펴본 결과, 현 국내미술관은 대부분 평가기준에 알맞지 않게 운영되고 있으며, 국외미술관과 달리 여러 가지 문제점을 찾아 볼 수 있다. 국내미술관은 그에 따른 문제점을 시급하게 점검해야만 한다. 본 연구에서는 국내미술관과 국외 미술관의 교육프로그램이 이루어지는 운영방식을 살펴보고, 그에 따른 결과로 국내미술관 교육환경에 맞는 국내미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 제안하고자 한다. 그에 따른 내용으로는 국내미술관국내미술관은 국외 미술관을 전시연계 교육프로그램의 활성화 모델로 삼으나 국내 사정에 맞는 교육프로그램을 운영해야만 한다. 그리고 기본적으로 교육부서 및 교육 전문 인력 확보되어야 하며 다양한 교육 대상을 수용하는 것과 다양한 방식의 교육서비스 제공 및 교육 자료 개발이 되어야 한다. 그리고 앞서 언급한 내용과 같이 전시연계 교육활동을 중요시해야하고 그에 따른 적극적인 홍보가 이루어져야한다. 또한 학교와의 지속적인 연계가 이루어져야하며 이 모든 방안이 효과적으로 이루어지기 위해서는 예산 확보가 제대로 되어야한다. 본 연구를 통해 미술관은 열린교육의 장으로서 역할을 제대로 수행 할 수 있으며, 또한 미술관에서 이루어지는 전시를 활용하여 교육프로그램을 진행함으로 미술관의 기본적인 전시기능을 제대로 발휘할 수 있다. 그리고 미술교육의 영역 또한 다양한 방식으로 연구 될 수 있을 것이다. 그리하여 본 논문에서 제안되는 미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안은 국내미술관에서 전시가 이루어지는 동안에 자체적으로 다양하고도 유익한 교육프로그램을 개발 해 나아가는데 일정한 방향을 제시하는데 의의가 있다 하겠다. 그러한 교육프로그램이 대중들에게도 제대로 제공될 수 있을 것이라 기대해 본다.
빠르게 성장하는 21세기 시대에 더불어 사람들은 자기 자신의 의미와 가치를 중요시한다. 그리고 그 가치를 더욱 더 깊게 헤아릴 수 있는 계기를 찾고 싶어 한다. 그 방법으로, 우리 일상 속에 자리 잡고 있는 예술을 통해서 새로운 경험을 해 볼 수 있다. 그리하여 사람들은 그러한 예술을 통해 자신의 의미와 가치를 풍요롭게 하기를 원한다. 그러므로 대중들은 이시대의 흐름과 예술의 무궁무진한 세계를 경험 할 수 있는 미술관의 관심도가 높아지고 있다. 미술관은 그에 맞게 대중들을 위해 다양한 방식의 전시와 교육을 제공 해야만 한다. 시대에 흐름에 따라, 미술관은 보여 주기위한 단순한 전시방식을 벗어나서 이제는 미술관에서 이루어지고 있는 전시를 관람객들이 다양한 방법으로 감상하고, 또 그 재미난 전시를 활용해서 또 다른 영역을 이해해 나아 갈 수 있도록 제공해줘야 하는 것이다. 관람객이 전시를 통해서 또 다른 영역을 이해 해 나아가는 과정에서는 미술관의 교육의 역할이 절실히 필요하다. 그로인해 미술관에서 이루어지는 교육의 중요성은 더욱 더 높아지고 있는 것이다. 따라서 본 논문은 미술관에서 이루어지는 기본적인 기능인 전시를 활용하여 교육프로그램을 활성화 시키는 것에 중요성을 둔다. 미술관은 일회성 교육이 아니라, 전시를 통해서 미술작품을 감상하고 비평하며 그리고 창작활동을 하는 방식으로 단계적인 교육프로그램이 이루어지는 것이 절실히 필요하다. 그러한 과정을 통해서 관람객은 실제작품에서 주는 미적인 감상을 넘어선 또 다른 영역을 이해 해 나아갈 수 있는 기회를 제공받는 것이다. 그렇지만 국내미술관을 살펴보면, 국외미술관에 비해 전시연계 교육프로그램이 제대로 이루어지지 않는 모습이다. 그리하여 국내미술관에서 이루어지는 전시연계 교육프로그램 중심으로 살펴보고 국외미술관에서 이루어지고 있는 전시연계 교육프로그램을 비교 분석 후 국내미술관의 문제점을 점검하고 그에 따른 시사점을 통해 앞으로 미술관에서 이루어지는 전시를 연계로 한 교육프로그램의 활성화 방안을 얻고자 한다. 각 미술관을 점검하기위한 사항으로는 기본적으로 미술관 설립취지와 목적에 부합하는 미술관 전시와 교육프로그램이 이루어져야 하고 교육부서 및 교육 전문 인력이 확보 되어 있어야 한다. 그로인해 교육전문가의 좀 더 체계적인 이해관계와 기획이 필요하다. 그 외 여러 가지 필요로 하는 사항들이 효과적으로 진행되기 위해서는 다양한 방법으로 예산이 확보되어 있는 것 또한 중요한 사항이다. 미술관은 위와 같은 평가기준에 부합하게 운영이 되어야 전시연계 교육프로그램이 제대로 활성화되는 것에 기대해 볼 수 있다. 국내외미술관의 사례를 통해서 국내미술관과 국외미술관의 전시연계 교육프로그램 중심으로 미술관의 운영방식을 살펴본 결과, 현 국내미술관은 대부분 평가기준에 알맞지 않게 운영되고 있으며, 국외미술관과 달리 여러 가지 문제점을 찾아 볼 수 있다. 국내미술관은 그에 따른 문제점을 시급하게 점검해야만 한다. 본 연구에서는 국내미술관과 국외 미술관의 교육프로그램이 이루어지는 운영방식을 살펴보고, 그에 따른 결과로 국내미술관 교육환경에 맞는 국내미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안을 제안하고자 한다. 그에 따른 내용으로는 국내미술관국내미술관은 국외 미술관을 전시연계 교육프로그램의 활성화 모델로 삼으나 국내 사정에 맞는 교육프로그램을 운영해야만 한다. 그리고 기본적으로 교육부서 및 교육 전문 인력 확보되어야 하며 다양한 교육 대상을 수용하는 것과 다양한 방식의 교육서비스 제공 및 교육 자료 개발이 되어야 한다. 그리고 앞서 언급한 내용과 같이 전시연계 교육활동을 중요시해야하고 그에 따른 적극적인 홍보가 이루어져야한다. 또한 학교와의 지속적인 연계가 이루어져야하며 이 모든 방안이 효과적으로 이루어지기 위해서는 예산 확보가 제대로 되어야한다. 본 연구를 통해 미술관은 열린교육의 장으로서 역할을 제대로 수행 할 수 있으며, 또한 미술관에서 이루어지는 전시를 활용하여 교육프로그램을 진행함으로 미술관의 기본적인 전시기능을 제대로 발휘할 수 있다. 그리고 미술교육의 영역 또한 다양한 방식으로 연구 될 수 있을 것이다. 그리하여 본 논문에서 제안되는 미술관 전시연계 교육프로그램 활성화 방안은 국내미술관에서 전시가 이루어지는 동안에 자체적으로 다양하고도 유익한 교육프로그램을 개발 해 나아가는데 일정한 방향을 제시하는데 의의가 있다 하겠다. 그러한 교육프로그램이 대중들에게도 제대로 제공될 수 있을 것이라 기대해 본다.
People think much of their own life and its values. Thus, they want to have more opportunity in order to consider the values and signification. People have new experiences by art located in their daily lives. They want to make meanings and values abundant through art. Therefore, the public concern t...
People think much of their own life and its values. Thus, they want to have more opportunity in order to consider the values and signification. People have new experiences by art located in their daily lives. They want to make meanings and values abundant through art. Therefore, the public concern the museum because they are able to experience flows of this era and infinite world there. Museums should offer exhibition and learning chances to public as the their interests are growing. For that reason, the museums not only get rid of exhibition that museum simply show but also support visitors to expand applications of the art into further steps by using recent exhibition with various ways to appreciate art. Due to this reason, the signification of the education programs in museums is attracting people's attention. The research puts an importance on promotion planning of education programs related to museum exhibition. The museums provide programs related to education by appreciating and criticizing works of art exhibited in museum before doing creative activities by stages. Through those stages, visitors might have chances to go beyond their perspective of art by admiring the works in order to know anther part of art. However, the education programs related to museum exhibition in domestic museums are different form those in overseas. As domestic museums couldn't provide the programs, they ought to study the programs in overseas and compare the programs to domestic programs to analyze their problems. Afterward, they apply resolutions to promote planning of education programs related to museum exhibition. It is required checking aims of foundations of the museums and the programs as well obtaining the same interest and new plans by acquiring professional staffs who are experts in the education department. Furthermore, it is important to prepare funds to meet all the programs and requirements. If the museum operate themselves based on above valuation standards, education programs related to museum exhibition would be correctly promoted in right expectation. As a result observing operation of the domestic museums compared to oversea museums based on the education programs related to museum exhibition, recently domestic museum are off the basic valuation standards so they have various problems. Therefore, domestic museums should check the problems immediately. The study not only examines ways of operating education programs in both domestic and overseas museums but also offers promotion planning of education programs related to domestic museum exhibition based on the museums educational situation. Even though domestic museum make a role model program from education programs related to museum exhibition in overseas museums, they need to change the program to fit into domestic situations and conditions. Also, the museums secure the professional staffs in education department and education section. The they develop programs, which supply contents of various education services and education materials. In addition, museum focus on education activities and advertise the activities related to the education programs. Furthermore, museum related consistently to schools. Therefore, the museums prepare the funds to operate all programs and contents that are mentioned above successfully. On this research, museum could conduct their roles in an open region and demonstrate their own exhibiting functions by using exhibition in museums and education programs. Therefore, it might be possible to research on education field with various methods. Thus, the suggested promotion planning related to museum exhibition of this research is significant to show directions for museums that they could make beneficial education programs during the exhibition in domestic museums in various ways. The education programs could be provide to the public precisely in a correct way.
People think much of their own life and its values. Thus, they want to have more opportunity in order to consider the values and signification. People have new experiences by art located in their daily lives. They want to make meanings and values abundant through art. Therefore, the public concern the museum because they are able to experience flows of this era and infinite world there. Museums should offer exhibition and learning chances to public as the their interests are growing. For that reason, the museums not only get rid of exhibition that museum simply show but also support visitors to expand applications of the art into further steps by using recent exhibition with various ways to appreciate art. Due to this reason, the signification of the education programs in museums is attracting people's attention. The research puts an importance on promotion planning of education programs related to museum exhibition. The museums provide programs related to education by appreciating and criticizing works of art exhibited in museum before doing creative activities by stages. Through those stages, visitors might have chances to go beyond their perspective of art by admiring the works in order to know anther part of art. However, the education programs related to museum exhibition in domestic museums are different form those in overseas. As domestic museums couldn't provide the programs, they ought to study the programs in overseas and compare the programs to domestic programs to analyze their problems. Afterward, they apply resolutions to promote planning of education programs related to museum exhibition. It is required checking aims of foundations of the museums and the programs as well obtaining the same interest and new plans by acquiring professional staffs who are experts in the education department. Furthermore, it is important to prepare funds to meet all the programs and requirements. If the museum operate themselves based on above valuation standards, education programs related to museum exhibition would be correctly promoted in right expectation. As a result observing operation of the domestic museums compared to oversea museums based on the education programs related to museum exhibition, recently domestic museum are off the basic valuation standards so they have various problems. Therefore, domestic museums should check the problems immediately. The study not only examines ways of operating education programs in both domestic and overseas museums but also offers promotion planning of education programs related to domestic museum exhibition based on the museums educational situation. Even though domestic museum make a role model program from education programs related to museum exhibition in overseas museums, they need to change the program to fit into domestic situations and conditions. Also, the museums secure the professional staffs in education department and education section. The they develop programs, which supply contents of various education services and education materials. In addition, museum focus on education activities and advertise the activities related to the education programs. Furthermore, museum related consistently to schools. Therefore, the museums prepare the funds to operate all programs and contents that are mentioned above successfully. On this research, museum could conduct their roles in an open region and demonstrate their own exhibiting functions by using exhibition in museums and education programs. Therefore, it might be possible to research on education field with various methods. Thus, the suggested promotion planning related to museum exhibition of this research is significant to show directions for museums that they could make beneficial education programs during the exhibition in domestic museums in various ways. The education programs could be provide to the public precisely in a correct way.
주제어
#문화예술경영 미술관 전시 교육 활성화 방안 museum exhibition education promotion planning
학위논문 정보
저자
지유나
학위수여기관
신라대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과
지도교수
안원현
발행연도
2016
총페이지
v, 127장
키워드
문화예술경영 미술관 전시 교육 활성화 방안 museum exhibition education promotion planning
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.