본 연구는 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대해 유아의 놀이성의 매개효과를 중심으로 살펴보고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음과 같다.
1. 유아 교사의 일반적 배경에 따라 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유 아의 놀이성의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유아의 놀이성의 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대한 유아의 놀이성의 매개효가는 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기 지역에 위치하고 있는 국공립⋅사립 유치원과 국공립⋅직장⋅민간 어린이집에 근무하고 있는 만3세 ~ 만4세 담임교사와 유아 대상으로 2019년 6월 24일부터 2019년 8월 2일 까지 교사 557명, 유아 557명의 설문조사가 이루어졌다. 연구도구는 유아 교사의 놀이교수효능감을 알아보기 위해 신은수, ...
국문초록
본 연구는 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대해 유아의 놀이성의 매개효과를 중심으로 살펴보고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음과 같다.
1. 유아 교사의 일반적 배경에 따라 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유 아의 놀이성의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유아의 놀이성의 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대한 유아의 놀이성의 매개효가는 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기 지역에 위치하고 있는 국공립⋅사립 유치원과 국공립⋅직장⋅민간 어린이집에 근무하고 있는 만3세 ~ 만4세 담임교사와 유아 대상으로 2019년 6월 24일부터 2019년 8월 2일 까지 교사 557명, 유아 557명의 설문조사가 이루어졌다. 연구도구는 유아 교사의 놀이교수효능감을 알아보기 위해 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 제작한 도구를 사용하였다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 Barnett(1990)가 제작한 유아용 놀이성 척도 (Childrens Playfulness Scale : CPS)를 유애열(1994)이 번안한 질문지를 사용하였고, 유아의 또래놀이상호작용을 알아보기 위해 Fantuzzo와 동료(1995)가 제작한 ‘PIPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 다시 Fantuzzo와 동료(1998)가 번안하고 수정한 것을 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석 하였다. 첫째, 연구대상 유아 교사들의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 둘째, 본 연구에서 사용할 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 셋째, 유아 교사와 유아의 일반적 배경 변인에 따라 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 놀이성, 또래놀이상호작용 수준에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후검정을 실시하였다. 넷째, 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 놀이성, 또래놀이상호작용 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 다섯째, 매개효과를 확인하기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 매개효과 분석 방법을 사용하였다. 이상의 통계적 검증은 유의수준 α=.05에서 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유아의 놀이성의 일반적 경향의 결과는 먼저 유아 교사의 놀이교수효능감 수준은 비교적 높은 편이였고, 하위요인에서는 놀이교수효능에 대한 신념이 놀이교수 결과에 대한 기대에 비해 다소 높은 것으로 나타났다. 또한 유아의 또래놀이상호작용 수준과 놀이붕괴, 놀이단절은 매우 낮게 나타났으며 유아의 놀이성 수준은 높은 편이나 하위요인에서는 즐거움의 표현이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 또래놀이상호작용, 놀이성 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 분석한 결과, 유아 교사의 놀이교수효능감이 높을수록 유아의 또래놀이상호작용과 놀이성이 높은 것으로 나타났다. 반면 유아의 놀이성과 또래놀이상호작용의 간에는 전체적으로 유의미한 정적상관을 보였으며, 유아의 놀이성이 높을수록 유아의 또래놀이상호작용도 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대한 유아의 놀이성의 매개효과를 살펴보면, 유아 교사의 놀이효능감은 유아의 또래놀이상호작용에 직접적으로 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 유아 교사의 놀이교수효능감은 유아의 놀이성을 높이고, 이러한 유아 놀이성의 매개를 통해 또래놀이상호작용이 잘 이루어지게 되는 것으로 나타나 유아의 놀이성은 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 또래놀이상호작용 간의 관계를 부분매개하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용과 유아의 놀이성이 유아에게 중요한 것임을 밝혀졌다. 앞으로 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아들에게 영향을 미치는 놀이성과 또래놀이상호작용에 대한 연구들이 많이 이루어져서 놀이 중에 낙오되는 유아들이 없었으면 한다.
국문초록
본 연구는 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대해 유아의 놀이성의 매개효과를 중심으로 살펴보고자 하였다. 본 연구의 문제는 다음과 같다.
1. 유아 교사의 일반적 배경에 따라 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유 아의 놀이성의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유아의 놀이성의 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대한 유아의 놀이성의 매개효가는 어떠한가?
본 연구에서는 서울, 경기 지역에 위치하고 있는 국공립⋅사립 유치원과 국공립⋅직장⋅민간 어린이집에 근무하고 있는 만3세 ~ 만4세 담임교사와 유아 대상으로 2019년 6월 24일부터 2019년 8월 2일 까지 교사 557명, 유아 557명의 설문조사가 이루어졌다. 연구도구는 유아 교사의 놀이교수효능감을 알아보기 위해 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 제작한 도구를 사용하였다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 Barnett(1990)가 제작한 유아용 놀이성 척도 (Childrens Playfulness Scale : CPS)를 유애열(1994)이 번안한 질문지를 사용하였고, 유아의 또래놀이상호작용을 알아보기 위해 Fantuzzo와 동료(1995)가 제작한 ‘PIPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 다시 Fantuzzo와 동료(1998)가 번안하고 수정한 것을 사용하였다. 본 연구에 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 다음과 같이 분석 하였다. 첫째, 연구대상 유아 교사들의 일반적 특성을 살펴보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 둘째, 본 연구에서 사용할 검사도구의 신뢰도를 알아보기 위해 문항의 내적 신뢰도(Cronbach’s α)를 산출하였다. 셋째, 유아 교사와 유아의 일반적 배경 변인에 따라 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 놀이성, 또래놀이상호작용 수준에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였으며, 집단 간의 차이를 알아보기 위해 Scheffe의 사후검정을 실시하였다. 넷째, 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 놀이성, 또래놀이상호작용 간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 다섯째, 매개효과를 확인하기 위해 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 매개효과 분석 방법을 사용하였다. 이상의 통계적 검증은 유의수준 α=.05에서 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 교사의 놀이교수효능감, 유아의 또래놀이상호작용, 유아의 놀이성의 일반적 경향의 결과는 먼저 유아 교사의 놀이교수효능감 수준은 비교적 높은 편이였고, 하위요인에서는 놀이교수효능에 대한 신념이 놀이교수 결과에 대한 기대에 비해 다소 높은 것으로 나타났다. 또한 유아의 또래놀이상호작용 수준과 놀이붕괴, 놀이단절은 매우 낮게 나타났으며 유아의 놀이성 수준은 높은 편이나 하위요인에서는 즐거움의 표현이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 또래놀이상호작용, 놀이성 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 분석한 결과, 유아 교사의 놀이교수효능감이 높을수록 유아의 또래놀이상호작용과 놀이성이 높은 것으로 나타났다. 반면 유아의 놀이성과 또래놀이상호작용의 간에는 전체적으로 유의미한 정적상관을 보였으며, 유아의 놀이성이 높을수록 유아의 또래놀이상호작용도 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향에 대한 유아의 놀이성의 매개효과를 살펴보면, 유아 교사의 놀이효능감은 유아의 또래놀이상호작용에 직접적으로 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라, 유아 교사의 놀이교수효능감은 유아의 놀이성을 높이고, 이러한 유아 놀이성의 매개를 통해 또래놀이상호작용이 잘 이루어지게 되는 것으로 나타나 유아의 놀이성은 유아 교사의 놀이교수효능감과 유아의 또래놀이상호작용 간의 관계를 부분매개하고 있음을 알 수 있었다. 본 연구를 통해 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아의 또래놀이상호작용과 유아의 놀이성이 유아에게 중요한 것임을 밝혀졌다. 앞으로 유아 교사의 놀이교수효능감이 유아들에게 영향을 미치는 놀이성과 또래놀이상호작용에 대한 연구들이 많이 이루어져서 놀이 중에 낙오되는 유아들이 없었으면 한다.
The Effects of Early Childhood Teachers' Play Teaching Efficacy on Young Children's Peer Interaction: Focused on the Mediating Effects of Young Children's Playfulness
eun-sil Kim Major of Ealry Childood Education Graduate School of Education Chongshin Universit...
ABSTRACT
The Effects of Early Childhood Teachers' Play Teaching Efficacy on Young Children's Peer Interaction: Focused on the Mediating Effects of Young Children's Playfulness
eun-sil Kim Major of Ealry Childood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to investigate the effects of early childhood teachers' play teaching efficacy on peer play interaction of young children: The mediating effects of young children's playfulness were examined and the problems of this study were as follows.
1. What is the general tendency of teacher's play teaching efficacy, playfulness of children, and peer play interaction of children? 2. What is the relationship between the play teaching efficacy of early childhood teachers, playfulness of young children, and peer play interaction of young children? 3. What is the mediating effect of playfulness on the effect of play teaching efficacy of early childhood teachers on peer play interaction of young children?
This study was conducted to survey 557 teachers and 557 children from June 24, 2019 to August 2, 2019, targeting teachers and children aged 3 to 4 who work in national and public private kindergartens and public workplace private day care centers located in Seoul and Gyeonggi area. To examine the play teaching efficacy of early childhood teachers, the tools produced by Shin Eun-soo, Yoo Young-ui and Park Hyun-kyung (2004) were used. To measure children's playfulness, the questionnaires translated by Yoo Ae-yeol(1994) and translated and modified the Penn Interactive Peer Play Scale (PIPS) produced by Fantuzzo and colleagues(1998) were used to measure children's playfulness.
The collected data were analyzed using SPSS 24.0 statistical program as follows. First, frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of the early childhood teachers. Second, to investigate the reliability of the test tool used in this study, the internal reliability of the question was calculated. Third, independent sample t-test and one-way ANOVA were conducted to find out if there were any differences in the play teaching efficacy, playfulness, and peer play interaction level of early childhood teachers and young children according to the general background variables of early childhood teachers and young children. Scheffe's post-test was conducted to find out the differences between the groups. Fourth, Pearson's product-moment correlation coefficient was calculated to examine the relationship between early childhood teachers' play teaching efficacy, children's playfulness, and peer play interaction. Fifth, to confirm the mediating effect, the three-step mediating effect analysis method proposed by Baron & Kenny(1986) was used. In the first stage, the effect of independent variables on the mediating variables was confirmed, and in the second stage, the effect of independent variables on the dependent variables was confirmed. Finally, the effect of independent and mediator variables on dependent variables was confirmed. If the effect of independent variables on dependent variables is not statistically significant in the third stage, it is a complete mediation, independent variables and dependent variables are statistically significant, and if the standardized regression coefficient of independent variables and dependent variables is reduced from the regression coefficient confirmed through the second stage analysis, there is partial mediation effect. The statistical verification was conducted at the significance level =.05. The results of this study are as follows. First, the general tendency of children's play teaching efficacy, peer play interaction, and playfulness of children was relatively high in the level of play teaching efficacy of children's teachers, and the belief in play teaching efficacy was somewhat higher in the sub-factors than the expectation of play teaching results. Also, the level of peer play interaction, play collapse, and play break were very low, and the level of playfulness of the children was high, but the expression of pleasure was the highest in the sub-factors. Second, in order to examine the relationship between the play teaching efficacy of early childhood teachers, the peer play interaction and playfulness of young children, Pearson's product-moment correlation coefficient was analyzed. As a result, the higher the play teaching efficacy of early childhood teachers, the higher the peer play interaction and playfulness of young children.On the other hand, there was a significant positive correlation between children's playfulness and peer play interaction, and the higher children's playfulness, the higher children's peer play interaction. Third, when examining the mediating effect of playfulness on the effect of play teaching efficacy of early childhood teachers on peer play interaction of young children, play efficacy of early childhood teachers not only directly positively affects peer play interaction of young children, but also play teaching efficacy of early childhood teachers increases playfulness of young children, and peer play interaction is well performed through the medium of such playfulness. I could see. Through this study, it was found that the play teaching efficacy of early childhood teachers is important for young children to have peer play interaction and playfulness of young children.In the future, there are many studies on playfulness and peer play interaction that the play teaching efficacy of early childhood teachers affects young children, so that there are no children who fall out of play.
ABSTRACT
The Effects of Early Childhood Teachers' Play Teaching Efficacy on Young Children's Peer Interaction: Focused on the Mediating Effects of Young Children's Playfulness
eun-sil Kim Major of Ealry Childood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to investigate the effects of early childhood teachers' play teaching efficacy on peer play interaction of young children: The mediating effects of young children's playfulness were examined and the problems of this study were as follows.
1. What is the general tendency of teacher's play teaching efficacy, playfulness of children, and peer play interaction of children? 2. What is the relationship between the play teaching efficacy of early childhood teachers, playfulness of young children, and peer play interaction of young children? 3. What is the mediating effect of playfulness on the effect of play teaching efficacy of early childhood teachers on peer play interaction of young children?
This study was conducted to survey 557 teachers and 557 children from June 24, 2019 to August 2, 2019, targeting teachers and children aged 3 to 4 who work in national and public private kindergartens and public workplace private day care centers located in Seoul and Gyeonggi area. To examine the play teaching efficacy of early childhood teachers, the tools produced by Shin Eun-soo, Yoo Young-ui and Park Hyun-kyung (2004) were used. To measure children's playfulness, the questionnaires translated by Yoo Ae-yeol(1994) and translated and modified the Penn Interactive Peer Play Scale (PIPS) produced by Fantuzzo and colleagues(1998) were used to measure children's playfulness.
The collected data were analyzed using SPSS 24.0 statistical program as follows. First, frequency and percentage were calculated to examine the general characteristics of the early childhood teachers. Second, to investigate the reliability of the test tool used in this study, the internal reliability of the question was calculated. Third, independent sample t-test and one-way ANOVA were conducted to find out if there were any differences in the play teaching efficacy, playfulness, and peer play interaction level of early childhood teachers and young children according to the general background variables of early childhood teachers and young children. Scheffe's post-test was conducted to find out the differences between the groups. Fourth, Pearson's product-moment correlation coefficient was calculated to examine the relationship between early childhood teachers' play teaching efficacy, children's playfulness, and peer play interaction. Fifth, to confirm the mediating effect, the three-step mediating effect analysis method proposed by Baron & Kenny(1986) was used. In the first stage, the effect of independent variables on the mediating variables was confirmed, and in the second stage, the effect of independent variables on the dependent variables was confirmed. Finally, the effect of independent and mediator variables on dependent variables was confirmed. If the effect of independent variables on dependent variables is not statistically significant in the third stage, it is a complete mediation, independent variables and dependent variables are statistically significant, and if the standardized regression coefficient of independent variables and dependent variables is reduced from the regression coefficient confirmed through the second stage analysis, there is partial mediation effect. The statistical verification was conducted at the significance level =.05. The results of this study are as follows. First, the general tendency of children's play teaching efficacy, peer play interaction, and playfulness of children was relatively high in the level of play teaching efficacy of children's teachers, and the belief in play teaching efficacy was somewhat higher in the sub-factors than the expectation of play teaching results. Also, the level of peer play interaction, play collapse, and play break were very low, and the level of playfulness of the children was high, but the expression of pleasure was the highest in the sub-factors. Second, in order to examine the relationship between the play teaching efficacy of early childhood teachers, the peer play interaction and playfulness of young children, Pearson's product-moment correlation coefficient was analyzed. As a result, the higher the play teaching efficacy of early childhood teachers, the higher the peer play interaction and playfulness of young children.On the other hand, there was a significant positive correlation between children's playfulness and peer play interaction, and the higher children's playfulness, the higher children's peer play interaction. Third, when examining the mediating effect of playfulness on the effect of play teaching efficacy of early childhood teachers on peer play interaction of young children, play efficacy of early childhood teachers not only directly positively affects peer play interaction of young children, but also play teaching efficacy of early childhood teachers increases playfulness of young children, and peer play interaction is well performed through the medium of such playfulness. I could see. Through this study, it was found that the play teaching efficacy of early childhood teachers is important for young children to have peer play interaction and playfulness of young children.In the future, there are many studies on playfulness and peer play interaction that the play teaching efficacy of early childhood teachers affects young children, so that there are no children who fall out of play.
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