고속철도역 복합개발이 역세권 성장에 미치는 영향요인 연구 A Study on the Influencing Factors of High-speed Railway Station Complex Development on the Growth of Station’s Area원문보기
2004년 경부축의 고속철도(KTX)시대가 개막된 이후 고속철도는 사회‧경제적 변화의 중심축으로 작용하였다. 교통결절점으로써 교통거점 기능은 물론 상업과 업무, 문화가 공존하는 복합적인 역할이 강조되었다. 정부는 고속철도역 역세권 및 주변지역을 성장거점으로 육성하는 정책을 활발하게 펼쳤다. 특히, 미래 경제발전의 속도와 규모가 고속철도를 중심으로 전개될 것으로 전망하였다. 이러한 흐름에 따라 고속철도역과 역세권의 교통기능 및 경제‧문화‧산업적 패러다임의 중추적 거점 기능이 더욱 요구되고 있다. 국토의 효율적인 활용을 도모하고, 환경변화에 부합한 복합개발을 통해 공간의 다기능이 구현되어야 한다는 주장이 높아지고 있다. 중소도시 간 연계ㆍ밀접성이 심화되는 다변화시대에 고속철도역과 역세권 성장은 지역 발전의 중요한 성장기반이기 때문이다. 상기한 내용을 바탕으로 연구의 세부목적을 제시하였다. 우선, 고속철도 복합개발이 역세권 성장에 영향을 미치는 주요 변인을 추출하고, 변인 간 상호 관계를 파악한다. 다음으로 고속철도역 복합개발의 중심 ...
2004년 경부축의 고속철도(KTX)시대가 개막된 이후 고속철도는 사회‧경제적 변화의 중심축으로 작용하였다. 교통결절점으로써 교통거점 기능은 물론 상업과 업무, 문화가 공존하는 복합적인 역할이 강조되었다. 정부는 고속철도역 역세권 및 주변지역을 성장거점으로 육성하는 정책을 활발하게 펼쳤다. 특히, 미래 경제발전의 속도와 규모가 고속철도를 중심으로 전개될 것으로 전망하였다. 이러한 흐름에 따라 고속철도역과 역세권의 교통기능 및 경제‧문화‧산업적 패러다임의 중추적 거점 기능이 더욱 요구되고 있다. 국토의 효율적인 활용을 도모하고, 환경변화에 부합한 복합개발을 통해 공간의 다기능이 구현되어야 한다는 주장이 높아지고 있다. 중소도시 간 연계ㆍ밀접성이 심화되는 다변화시대에 고속철도역과 역세권 성장은 지역 발전의 중요한 성장기반이기 때문이다. 상기한 내용을 바탕으로 연구의 세부목적을 제시하였다. 우선, 고속철도 복합개발이 역세권 성장에 영향을 미치는 주요 변인을 추출하고, 변인 간 상호 관계를 파악한다. 다음으로 고속철도역 복합개발의 중심 독립변수는 역세권 성장의 종속변수에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하고 유의미한 관계를 분석한다. 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능, 지원적 측면의 지역 활성화 지원, 지역개발이 종속변수 역세권 성장의 도시거점에 영향을 미치는지를 분석한다. 그리고 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능이 지역 활성화 지원과 지역개발을 경로한 역세권 성장의 도시거점화에 미치는 영향을 분석한다. 고속철도역 복합개발과 역세권 성장이 경제ㆍ사회ㆍ문화적 연계를 통해 지속가능한 발전을 도모할 수 있도록 정책적 시사점을 제시한다. 분석결과를 보면, 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능이 종속변수인 도시거점에 미치는 직접효과는 유의미한 것으로 나타났다. 중심 독립변수 주요복합기능과 지원적 측면의 지역 활성화 지원 간, 교통환승기능과 지역 활성화 지원 간 상호 관계에 대한 경로계수는 유의미한 것으로 분석되었다. 주요복합기능과 지역개발 간, 교통환승기능과 지역개발 간의 관계에 대한 경로계수는 통계적으로 유의미한 것으로 파악되었다. 매개변수를 활용한 분석에서도 유의미한 결과가 도출되었다. 주요복합기능이 도시거점에 미치는 영향 중 지역 활성화 지원을 경로하여 미치는 영향과 주요복합기능이 지역개발을 경로하여 도시거점에 미치는 영향은 유의미하게 나타났다. 교통환승기능이 지역 활성화 지원을 경로하여 도시거점에 미치는 영향과 교통환승기능이 지역개발을 경로한 도시거점에 미치는 영향 등 간접효과가 통계적으로 유의미한 것으로 파악되었다. 독립변수와 종속변수, 매개변수를 적용한 경로계수를 토대로 직‧간접효과 중 채택의 빈도가 높은 변인을 추출하여 정책적 시사점을 제시하였다. 선행연구 등을 통해 요인의 필요성이 요구되고, 지속적인 중요도가 높게 나타날 변인에 대한 세부사항을 제안하였다. 간접효과에서는 도시재생과 산업유치 변인이 빈도가 높게 나타나 이에 대한 시사점을 제시하였다. 직접효과는 복합개발의 체계적인 추진에 따른 역세권 성장을 도모하기 위한 변인으로 방문객 증가가 드러났다. 독립변수와 종속변수의 측정변수 간 유의미하지 않은 생산유발, 고용창출, 설계ㆍ디자인, 공간활성화 변인에 대한 시사점도 다루었다. 본 연구는 고속철도역 복합개발이 역세권의 궁극적인 발전에 미치는 영향요인을 발굴하고, 상호 관계를 분석하기 위하여 진행하였다. 연구결과를 토대로 각 지역 대상지에 대한 연구와 함께 광역적 측면의 지역 고속철도역 간 융‧복합 발전 전략을 모색하는 연구가 필요할 것이다.
2004년 경부축의 고속철도(KTX)시대가 개막된 이후 고속철도는 사회‧경제적 변화의 중심축으로 작용하였다. 교통결절점으로써 교통거점 기능은 물론 상업과 업무, 문화가 공존하는 복합적인 역할이 강조되었다. 정부는 고속철도역 역세권 및 주변지역을 성장거점으로 육성하는 정책을 활발하게 펼쳤다. 특히, 미래 경제발전의 속도와 규모가 고속철도를 중심으로 전개될 것으로 전망하였다. 이러한 흐름에 따라 고속철도역과 역세권의 교통기능 및 경제‧문화‧산업적 패러다임의 중추적 거점 기능이 더욱 요구되고 있다. 국토의 효율적인 활용을 도모하고, 환경변화에 부합한 복합개발을 통해 공간의 다기능이 구현되어야 한다는 주장이 높아지고 있다. 중소도시 간 연계ㆍ밀접성이 심화되는 다변화시대에 고속철도역과 역세권 성장은 지역 발전의 중요한 성장기반이기 때문이다. 상기한 내용을 바탕으로 연구의 세부목적을 제시하였다. 우선, 고속철도 복합개발이 역세권 성장에 영향을 미치는 주요 변인을 추출하고, 변인 간 상호 관계를 파악한다. 다음으로 고속철도역 복합개발의 중심 독립변수는 역세권 성장의 종속변수에 정(+)의 영향을 미칠 것이라는 가설을 설정하고 유의미한 관계를 분석한다. 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능, 지원적 측면의 지역 활성화 지원, 지역개발이 종속변수 역세권 성장의 도시거점에 영향을 미치는지를 분석한다. 그리고 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능이 지역 활성화 지원과 지역개발을 경로한 역세권 성장의 도시거점화에 미치는 영향을 분석한다. 고속철도역 복합개발과 역세권 성장이 경제ㆍ사회ㆍ문화적 연계를 통해 지속가능한 발전을 도모할 수 있도록 정책적 시사점을 제시한다. 분석결과를 보면, 중심 독립변수인 주요복합기능과 교통환승기능이 종속변수인 도시거점에 미치는 직접효과는 유의미한 것으로 나타났다. 중심 독립변수 주요복합기능과 지원적 측면의 지역 활성화 지원 간, 교통환승기능과 지역 활성화 지원 간 상호 관계에 대한 경로계수는 유의미한 것으로 분석되었다. 주요복합기능과 지역개발 간, 교통환승기능과 지역개발 간의 관계에 대한 경로계수는 통계적으로 유의미한 것으로 파악되었다. 매개변수를 활용한 분석에서도 유의미한 결과가 도출되었다. 주요복합기능이 도시거점에 미치는 영향 중 지역 활성화 지원을 경로하여 미치는 영향과 주요복합기능이 지역개발을 경로하여 도시거점에 미치는 영향은 유의미하게 나타났다. 교통환승기능이 지역 활성화 지원을 경로하여 도시거점에 미치는 영향과 교통환승기능이 지역개발을 경로한 도시거점에 미치는 영향 등 간접효과가 통계적으로 유의미한 것으로 파악되었다. 독립변수와 종속변수, 매개변수를 적용한 경로계수를 토대로 직‧간접효과 중 채택의 빈도가 높은 변인을 추출하여 정책적 시사점을 제시하였다. 선행연구 등을 통해 요인의 필요성이 요구되고, 지속적인 중요도가 높게 나타날 변인에 대한 세부사항을 제안하였다. 간접효과에서는 도시재생과 산업유치 변인이 빈도가 높게 나타나 이에 대한 시사점을 제시하였다. 직접효과는 복합개발의 체계적인 추진에 따른 역세권 성장을 도모하기 위한 변인으로 방문객 증가가 드러났다. 독립변수와 종속변수의 측정변수 간 유의미하지 않은 생산유발, 고용창출, 설계ㆍ디자인, 공간활성화 변인에 대한 시사점도 다루었다. 본 연구는 고속철도역 복합개발이 역세권의 궁극적인 발전에 미치는 영향요인을 발굴하고, 상호 관계를 분석하기 위하여 진행하였다. 연구결과를 토대로 각 지역 대상지에 대한 연구와 함께 광역적 측면의 지역 고속철도역 간 융‧복합 발전 전략을 모색하는 연구가 필요할 것이다.
Since the opening of the era of the Korea Train Express (KTX) in 2004, the high-speed railway has been the centerpiece of social and economic change. As a transportation point, the complex role of commerce, business, and culture as well as the function of the transportation hub was emphasized. The g...
Since the opening of the era of the Korea Train Express (KTX) in 2004, the high-speed railway has been the centerpiece of social and economic change. As a transportation point, the complex role of commerce, business, and culture as well as the function of the transportation hub was emphasized. The government actively implemented policies to foster the station area and surrounding areas of high-speed railway stations as growth hubs. In particular, the speed and scale of future economic development are expected to move around the high-speed railway. In line with this trend, the transportation function of high-speed railway stations and the station area, and the pivotal function of the economic, cultural, and industrial paradigm are more demanded. There are growing calls for the efficient use of the land and for the implementation of space's multifunction through complex development in line with environmental changes. This is because the growth of high-speed railway stations and station areas is an important growth mechanism for regional development in the era of diversification, where connectivity and closeness between small and medium-sized cities are intensifying. Based on the above, the purpose of this study is presented. First of all, the development of high-speed rail complex extracts the major variables that affect the growth of the station area and identifies the interrelationships between the variables. Next, we establish a hypothesis that the central independent variable of high-speed railway station complex development will have a positive effect on the dependent variable of station area growth and analyze the meaningful relationship. It analyzes whether major complex functions, transportation transfer functions, support for regional revitalization in supporting aspects, and regional development affect urban hubs of growth in the dependent variable station area. In addition, it analyzes the impact of major complex functions and transportation transfer functions, which are central independent variables, on urbanization of growth in the station area along with regional revitalization support and regional development. It presents policy implications to promote sustainable development through economic, social, and cultural links between the complex development of high-speed railway stations and the growth of the station area. The analysis results show that the direct effect of the central independent variable main composite function and the transportation transfer function on the dependent variable urban base is significant. The route coefficient for the interrelationship between the main composite function of the central independent variable and the supporting support for regional activation, and the transportation transfer function and regional revitalization support was analyzed. The route coefficient for the relationship between major complex functions and regional development, transportation transfer functions and regional development was found to be statistically significant. Significant results were also drawn from the analysis using parameters. Among the effects of major complex functions on urban bases, the effects of regional activation support through the path and major complex functions through local development were significant. Indirect effects were found to be statistically significant, such as the effect of the transport transfer function on the city base through the local activation support and the effect of the transport transfer function on the city base through the local development. Based on the independent variable, the dependent variable, and the path coefficient to which the parameter was applied, the variables with high frequency of adoption among direct and indirect effects were extracted, and policy implications were presented. Through previous studies, the necessity of factors is required, and details of variables that will have high continuing importance are proposed. In the indirect effect, urban regeneration and industrial attraction variables were highly frequent, suggesting implications. The direct effect suggested the increase of visitors as a variable to promote the growth of the station area following the systematic promotion of complex development. The implications for the insignificant production induction, job creation, design/design, and spatial activation variables between the measured variables of the independent and dependent variables were also covered. This study was conducted to discover the factors influencing the ultimate development of the high-speed railway station complex development and to analyze the interrelationships. Based on the research results, it is necessary to study each regional target site and to find a strategy for convergence and complex development between regional high-speed rail stations in the wide area.
Since the opening of the era of the Korea Train Express (KTX) in 2004, the high-speed railway has been the centerpiece of social and economic change. As a transportation point, the complex role of commerce, business, and culture as well as the function of the transportation hub was emphasized. The government actively implemented policies to foster the station area and surrounding areas of high-speed railway stations as growth hubs. In particular, the speed and scale of future economic development are expected to move around the high-speed railway. In line with this trend, the transportation function of high-speed railway stations and the station area, and the pivotal function of the economic, cultural, and industrial paradigm are more demanded. There are growing calls for the efficient use of the land and for the implementation of space's multifunction through complex development in line with environmental changes. This is because the growth of high-speed railway stations and station areas is an important growth mechanism for regional development in the era of diversification, where connectivity and closeness between small and medium-sized cities are intensifying. Based on the above, the purpose of this study is presented. First of all, the development of high-speed rail complex extracts the major variables that affect the growth of the station area and identifies the interrelationships between the variables. Next, we establish a hypothesis that the central independent variable of high-speed railway station complex development will have a positive effect on the dependent variable of station area growth and analyze the meaningful relationship. It analyzes whether major complex functions, transportation transfer functions, support for regional revitalization in supporting aspects, and regional development affect urban hubs of growth in the dependent variable station area. In addition, it analyzes the impact of major complex functions and transportation transfer functions, which are central independent variables, on urbanization of growth in the station area along with regional revitalization support and regional development. It presents policy implications to promote sustainable development through economic, social, and cultural links between the complex development of high-speed railway stations and the growth of the station area. The analysis results show that the direct effect of the central independent variable main composite function and the transportation transfer function on the dependent variable urban base is significant. The route coefficient for the interrelationship between the main composite function of the central independent variable and the supporting support for regional activation, and the transportation transfer function and regional revitalization support was analyzed. The route coefficient for the relationship between major complex functions and regional development, transportation transfer functions and regional development was found to be statistically significant. Significant results were also drawn from the analysis using parameters. Among the effects of major complex functions on urban bases, the effects of regional activation support through the path and major complex functions through local development were significant. Indirect effects were found to be statistically significant, such as the effect of the transport transfer function on the city base through the local activation support and the effect of the transport transfer function on the city base through the local development. Based on the independent variable, the dependent variable, and the path coefficient to which the parameter was applied, the variables with high frequency of adoption among direct and indirect effects were extracted, and policy implications were presented. Through previous studies, the necessity of factors is required, and details of variables that will have high continuing importance are proposed. In the indirect effect, urban regeneration and industrial attraction variables were highly frequent, suggesting implications. The direct effect suggested the increase of visitors as a variable to promote the growth of the station area following the systematic promotion of complex development. The implications for the insignificant production induction, job creation, design/design, and spatial activation variables between the measured variables of the independent and dependent variables were also covered. This study was conducted to discover the factors influencing the ultimate development of the high-speed railway station complex development and to analyze the interrelationships. Based on the research results, it is necessary to study each regional target site and to find a strategy for convergence and complex development between regional high-speed rail stations in the wide area.
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