2013년 순천만국제정원박람회의 성공적 개최와 수목원정원법의 제정을 시작으로 정원에 대한 사회적 관심이 증가하였으며, 공공기관의 주도로 정원과 관련된 조성, 교육, 행사 등이 활발하게 진행되고 있다. 더불어 산림청의 ‘제1차 정원진흥기본계획’을 기반으로 각 지역자치단체의 정원진흥기본계획이 수립되고 있으며, 우리나라는 정원문화 진흥의 시작 단계에 접어들었다고 말할 수 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 정원문화의 지속가능한 진흥을 위하여 정원이 추구해야 할 방향을 제시함으로서 효용성 있는 정원진흥계획을 수립하는데 기초적인 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 정원에 대한 개념정립을 위하여 문헌조사, 선행연구 조사·분석을 실시하였으며, 정원에 대한 인식조사를 위해 성인을 대상으로한 설문과 정원관련 전문가를 대상으로한 정원정책에 대한 설문을 진행하였다. 정원에 대한 인식 분석에는 307부, 정원 정책에 대한 설문은 46부를 이용하였으며, ...
2013년 순천만국제정원박람회의 성공적 개최와 수목원정원법의 제정을 시작으로 정원에 대한 사회적 관심이 증가하였으며, 공공기관의 주도로 정원과 관련된 조성, 교육, 행사 등이 활발하게 진행되고 있다. 더불어 산림청의 ‘제1차 정원진흥기본계획’을 기반으로 각 지역자치단체의 정원진흥기본계획이 수립되고 있으며, 우리나라는 정원문화 진흥의 시작 단계에 접어들었다고 말할 수 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 정원문화의 지속가능한 진흥을 위하여 정원이 추구해야 할 방향을 제시함으로서 효용성 있는 정원진흥계획을 수립하는데 기초적인 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 정원에 대한 개념정립을 위하여 문헌조사, 선행연구 조사·분석을 실시하였으며, 정원에 대한 인식조사를 위해 성인을 대상으로한 설문과 정원관련 전문가를 대상으로한 정원정책에 대한 설문을 진행하였다. 정원에 대한 인식 분석에는 307부, 정원 정책에 대한 설문은 46부를 이용하였으며, 빈도분석, IPA, 교차분석, 일원분산분석, t-test, 가중치분석을 실시하였다. 설문의 결과를 요약하면 다음과 같다. 정원에 대한 전반적 욕구와 만족도에 대하여 응답자의 90.9%가 정원이 필요하다고 응답하였으나, 만족하지 않는다는 의견이 31.3%를 나타내 ‘만족한다’ 라는 의견(16.7%) 보다 높게 나타났으며, 정원의 필요성에 대하여 20대 이하의 연령대에서 정원에 대한 인식의 정도가 낮았고, 직업에 따라서는 학생그룹, 조경관련 그룹, 직장인 및 자영업 등의 그룹 중 조경관련 그룹이 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 직장인 등의 그룹으로 나타났다. 전공에 따른 정원의 필요성에 대해서는 정원 관련 경력이 많을수록 정원의 필요성이 크다고 생각하였다. 우리나라 정원에 대한 만족도는 경력에 따라 1년~3년이 가장 만족도가 높았으며, 20년 이상의 경력을 가진 그룹은 2.45로 가장 만족도가 낮았고 통계적으로도 차이가 나타났다(F=2.704, p<0.05). 각 주체별 관심도와 이해도 간에 유의성 분석을 실시한 결과 지자체가 관심도와 이해도에서 모두 가장 높게 나타났으며, 일반인은 관심은 높으나 이해도가 낮은 것으로 나타고 중앙정부의 관심이 가장 낮은 것으로 평가되었다. 정원디자인 수준에 대해서는 ‘낮다’고 답변한 사람들은 그 이유로 ‘디자인의 중요성 인식 부족’이 가장 높았으며 그 다음으로 ‘특색 없는 정원 디자인’이 차지했다. 정원 시공 수준은 전반적으로 낮다고 인식하고 있었으며, 기성품에 의존하는 정원산업 현황과 부족한 공사비를 가장 큰 이유로 뽑았다. 정원 관리 수준은 낮다고 응답한 사람은 그 이유로 정원 관리에 대한 중요성 인식 부재가 가장 큰 원인으로 조사되었고 정원 정책을 낮게 평가한 사람은 정원연구의 불충분, 정원에 대한 인식결여를 이유로 뽑았다. 정원의 부대시설이 적정하다고 생각하는 사람은 없었으며, 부족하다고 응답한사람이 64.2%로 과반 이상을 차지했다. 정원의 22개 속성에 대한 IPA분석을 실시한 결과 현재 상태를 유지시켜야 하는 속성들로는 심미성, 미관성, 조형성, 예술성, 공공성, 자연성, 조화성, 휴식기능, 경관형성 총 9개 속성으로 나타났고 과시성과 체력증진기능은 관리 및 운영을 필요로 하는 부분으로 나타났다. 위요성, 생산성, 실용성, 오락성, 경제적 가치성, 방풍, 방화는 중요성과 만족도 모두 낮은 속성으로 시간과 비용의 투자를 필요로 하지 않은 것으로 분석되었으며 생태성, 정화기능, 미기후조절은 중요하지 않지만 만족하고 있는 속성으로 나타났다. 산림청이 수립한 ‘제1차 정원진흥기본계획’의 전략별 순위를 도출한 결과 정원 인프라 구축이 가장 우선시 되어야 할 전략으로 꼽혔으며, 그 뒤로 정원문화·교육 확산 및 관광 자원화, 정원산업 기반 구축 및 시장 활성화, 정원법령 개정, 연구개발 강화 및 협업체계 구축, 한국정원의 세계화 순으로 나타났다. 세부전략에 대한 IPA분석 결과 체계적인 정원 조성·관리 및 품질 확보, 국가정원 발전체계 확립 및 정원도시 롤 모델 구축, 공동체정원 조성 및 민간정원 공유 확대, 시민참여를 통한 정원문화 저변 확대에 대해서는 높은 중요도와 만족도를 보였으며, 정원의 관광 자원화 및 홍보 강화와 수요자 중심의 맞춤형 정원교육 실시는 집중적인 관리와 운영을 필요로 하였다. 사회적 취약계층에 대한 나눔 문화 실천, 실용정원 모델 개발 및 정원식물 용품 브랜드화, K-Garden 프로젝트 추진, 해외 한국정원의 효율적 조성 및 체계적 관리, 연구개발 거버넌스 구축 및 정책 개발, 유관기관 및 단체 간 협업체계 구축은 중요도, 만족도 모두 낮은 항목으로 향후 많은 시간과 비용을 투자하지 않아도 되는 것으로 나타났다. 정원시장 기반시설 및 유통망 구축, 정원 창업 지원 및 일자리 창출, 유관기관 및 단체 간 협업체계구축, 정원법령 개정은 중요도는 낮지만 만족도는 높은 속성으로 정원정책이라는 새로운 분야의 등장이 원인으로 생각된다.
2013년 순천만국제정원박람회의 성공적 개최와 수목원정원법의 제정을 시작으로 정원에 대한 사회적 관심이 증가하였으며, 공공기관의 주도로 정원과 관련된 조성, 교육, 행사 등이 활발하게 진행되고 있다. 더불어 산림청의 ‘제1차 정원진흥기본계획’을 기반으로 각 지역자치단체의 정원진흥기본계획이 수립되고 있으며, 우리나라는 정원문화 진흥의 시작 단계에 접어들었다고 말할 수 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 정원문화의 지속가능한 진흥을 위하여 정원이 추구해야 할 방향을 제시함으로서 효용성 있는 정원진흥계획을 수립하는데 기초적인 자료를 제공하는 것을 목적으로 한다. 정원에 대한 개념정립을 위하여 문헌조사, 선행연구 조사·분석을 실시하였으며, 정원에 대한 인식조사를 위해 성인을 대상으로한 설문과 정원관련 전문가를 대상으로한 정원정책에 대한 설문을 진행하였다. 정원에 대한 인식 분석에는 307부, 정원 정책에 대한 설문은 46부를 이용하였으며, 빈도분석, IPA, 교차분석, 일원분산분석, t-test, 가중치분석을 실시하였다. 설문의 결과를 요약하면 다음과 같다. 정원에 대한 전반적 욕구와 만족도에 대하여 응답자의 90.9%가 정원이 필요하다고 응답하였으나, 만족하지 않는다는 의견이 31.3%를 나타내 ‘만족한다’ 라는 의견(16.7%) 보다 높게 나타났으며, 정원의 필요성에 대하여 20대 이하의 연령대에서 정원에 대한 인식의 정도가 낮았고, 직업에 따라서는 학생그룹, 조경관련 그룹, 직장인 및 자영업 등의 그룹 중 조경관련 그룹이 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 직장인 등의 그룹으로 나타났다. 전공에 따른 정원의 필요성에 대해서는 정원 관련 경력이 많을수록 정원의 필요성이 크다고 생각하였다. 우리나라 정원에 대한 만족도는 경력에 따라 1년~3년이 가장 만족도가 높았으며, 20년 이상의 경력을 가진 그룹은 2.45로 가장 만족도가 낮았고 통계적으로도 차이가 나타났다(F=2.704, p<0.05). 각 주체별 관심도와 이해도 간에 유의성 분석을 실시한 결과 지자체가 관심도와 이해도에서 모두 가장 높게 나타났으며, 일반인은 관심은 높으나 이해도가 낮은 것으로 나타고 중앙정부의 관심이 가장 낮은 것으로 평가되었다. 정원디자인 수준에 대해서는 ‘낮다’고 답변한 사람들은 그 이유로 ‘디자인의 중요성 인식 부족’이 가장 높았으며 그 다음으로 ‘특색 없는 정원 디자인’이 차지했다. 정원 시공 수준은 전반적으로 낮다고 인식하고 있었으며, 기성품에 의존하는 정원산업 현황과 부족한 공사비를 가장 큰 이유로 뽑았다. 정원 관리 수준은 낮다고 응답한 사람은 그 이유로 정원 관리에 대한 중요성 인식 부재가 가장 큰 원인으로 조사되었고 정원 정책을 낮게 평가한 사람은 정원연구의 불충분, 정원에 대한 인식결여를 이유로 뽑았다. 정원의 부대시설이 적정하다고 생각하는 사람은 없었으며, 부족하다고 응답한사람이 64.2%로 과반 이상을 차지했다. 정원의 22개 속성에 대한 IPA분석을 실시한 결과 현재 상태를 유지시켜야 하는 속성들로는 심미성, 미관성, 조형성, 예술성, 공공성, 자연성, 조화성, 휴식기능, 경관형성 총 9개 속성으로 나타났고 과시성과 체력증진기능은 관리 및 운영을 필요로 하는 부분으로 나타났다. 위요성, 생산성, 실용성, 오락성, 경제적 가치성, 방풍, 방화는 중요성과 만족도 모두 낮은 속성으로 시간과 비용의 투자를 필요로 하지 않은 것으로 분석되었으며 생태성, 정화기능, 미기후조절은 중요하지 않지만 만족하고 있는 속성으로 나타났다. 산림청이 수립한 ‘제1차 정원진흥기본계획’의 전략별 순위를 도출한 결과 정원 인프라 구축이 가장 우선시 되어야 할 전략으로 꼽혔으며, 그 뒤로 정원문화·교육 확산 및 관광 자원화, 정원산업 기반 구축 및 시장 활성화, 정원법령 개정, 연구개발 강화 및 협업체계 구축, 한국정원의 세계화 순으로 나타났다. 세부전략에 대한 IPA분석 결과 체계적인 정원 조성·관리 및 품질 확보, 국가정원 발전체계 확립 및 정원도시 롤 모델 구축, 공동체정원 조성 및 민간정원 공유 확대, 시민참여를 통한 정원문화 저변 확대에 대해서는 높은 중요도와 만족도를 보였으며, 정원의 관광 자원화 및 홍보 강화와 수요자 중심의 맞춤형 정원교육 실시는 집중적인 관리와 운영을 필요로 하였다. 사회적 취약계층에 대한 나눔 문화 실천, 실용정원 모델 개발 및 정원식물 용품 브랜드화, K-Garden 프로젝트 추진, 해외 한국정원의 효율적 조성 및 체계적 관리, 연구개발 거버넌스 구축 및 정책 개발, 유관기관 및 단체 간 협업체계 구축은 중요도, 만족도 모두 낮은 항목으로 향후 많은 시간과 비용을 투자하지 않아도 되는 것으로 나타났다. 정원시장 기반시설 및 유통망 구축, 정원 창업 지원 및 일자리 창출, 유관기관 및 단체 간 협업체계구축, 정원법령 개정은 중요도는 낮지만 만족도는 높은 속성으로 정원정책이라는 새로운 분야의 등장이 원인으로 생각된다.
Since the successful hosting of the Suncheon Bay International Garden Fair and the enactment of the Arboretum Garden Act in 2013, social interest in gardens has increased, and the creation, education, and events related to gardens have been actively carried out under the leadership of public institu...
Since the successful hosting of the Suncheon Bay International Garden Fair and the enactment of the Arboretum Garden Act in 2013, social interest in gardens has increased, and the creation, education, and events related to gardens have been actively carried out under the leadership of public institutions. In addition, basic plans for garden promotion by local governments are being established based on the "First Basic Plan for Garden Promotion" of the Korea Forest Service, and it can be said that Korea is in the beginning stage of promoting garden culture. The purpose of this study is to provide basic data for establishing a useful garden promotion plan by suggesting the direction that the garden should pursue for the sustainable promotion of the garden culture in Korea. A literature survey, a prior research survey and analysis were conducted to establish the concept of the garden, and a survey of adults and garden-related experts was conducted to investigate awareness of the garden. 307 parts were used for the garden recognition analysis and 46 parts for the garden policy questionnaire, and frequency analysis, IPA, cross-analysis, one-way analysis of variance, t-test, and weight analysis were conducted. To summarize the results of the survey, 90.9% of the respondents answered that they needed a garden, but 31.3% said they were not satisfied with the garden. The level of awareness of the garden was lower in the 20s or younger age group, followed by student group, landscaping group, and self-employed group. As for the need for a garden according to the major, I thought that the more experience related to the garden, the greater the need for a garden. Satisfaction with the nation's gardens was the highest for one to three years depending on experience, and the group with more than 20 years of experience was the least satisfied with 2.45 (F=2.704 and p<0.05 (F=2.704, p<0.05). As a result of analyzing the significance between interest and understanding of each subject, local governments were the highest in both interest and understanding, and the general public were highly interested but least understood, and the central government was the least interested. Those who answered "low" on the level of garden design had the highest "lack of awareness of the importance of design" for that reason, followed by "unique garden design. The level of garden construction was generally recognized as low, and the biggest reason was the current status of the garden industry, which relies on ready-made goods, and insufficient construction costs. Those who responded that the level of garden management was low were found to be the main reason for the lack of awareness of the importance of garden management, while those who undervalued the garden policy cited insufficient garden research and lack of awareness of the garden. No one thought the auxiliary facilities of the garden were appropriate, and 64.2 percent said they were insufficient, accounting for more than a majority. The IPA analysis of 22 properties in the garden revealed that the properties that need to be maintained are aesthetics, aesthetics, plasticity, artistry, public nature, nature, harmony, rest, and landscape formation. Feasibility, productivity, practicality, entertainment, economic value, wind and fire prevention were all attributes that did not require investment in time and cost, and ecological, clean-up, and climate control were not important but satisfying. As a result of drawing the ranking by strategy of the 1st Basic Plan for Garden Promotion established by the Korea Forest Service, the establishment of garden infrastructure was considered the most important strategy, followed by spreading garden culture and education, building a garden industry base and revitalizing the market, revising garden laws, strengthening research and cooperation, and globalization. As a result of the IPA analysis on detailed strategies, systematic garden creation, management and quality, establishment of a national garden development system, building a role model, creating community gardens and expanding private garden sharing, and expanding garden culture through citizen participation. Practice of sharing culture for the socially vulnerable, development of practical garden models and branding of garden products, implementation of K-Garden projects, efficient management and systematic management of overseas Korean gardens, R&D governance and policy development, and low satisfaction among related institutions and organizations. The establishment of the garden market infrastructure and distribution network, support for garden start-ups and job creation, the establishment of cooperative systems among related agencies and organizations, and the revision of the garden law are of low importance, but high satisfaction are attributed to the emergence of garden policies.
Since the successful hosting of the Suncheon Bay International Garden Fair and the enactment of the Arboretum Garden Act in 2013, social interest in gardens has increased, and the creation, education, and events related to gardens have been actively carried out under the leadership of public institutions. In addition, basic plans for garden promotion by local governments are being established based on the "First Basic Plan for Garden Promotion" of the Korea Forest Service, and it can be said that Korea is in the beginning stage of promoting garden culture. The purpose of this study is to provide basic data for establishing a useful garden promotion plan by suggesting the direction that the garden should pursue for the sustainable promotion of the garden culture in Korea. A literature survey, a prior research survey and analysis were conducted to establish the concept of the garden, and a survey of adults and garden-related experts was conducted to investigate awareness of the garden. 307 parts were used for the garden recognition analysis and 46 parts for the garden policy questionnaire, and frequency analysis, IPA, cross-analysis, one-way analysis of variance, t-test, and weight analysis were conducted. To summarize the results of the survey, 90.9% of the respondents answered that they needed a garden, but 31.3% said they were not satisfied with the garden. The level of awareness of the garden was lower in the 20s or younger age group, followed by student group, landscaping group, and self-employed group. As for the need for a garden according to the major, I thought that the more experience related to the garden, the greater the need for a garden. Satisfaction with the nation's gardens was the highest for one to three years depending on experience, and the group with more than 20 years of experience was the least satisfied with 2.45 (F=2.704 and p<0.05 (F=2.704, p<0.05). As a result of analyzing the significance between interest and understanding of each subject, local governments were the highest in both interest and understanding, and the general public were highly interested but least understood, and the central government was the least interested. Those who answered "low" on the level of garden design had the highest "lack of awareness of the importance of design" for that reason, followed by "unique garden design. The level of garden construction was generally recognized as low, and the biggest reason was the current status of the garden industry, which relies on ready-made goods, and insufficient construction costs. Those who responded that the level of garden management was low were found to be the main reason for the lack of awareness of the importance of garden management, while those who undervalued the garden policy cited insufficient garden research and lack of awareness of the garden. No one thought the auxiliary facilities of the garden were appropriate, and 64.2 percent said they were insufficient, accounting for more than a majority. The IPA analysis of 22 properties in the garden revealed that the properties that need to be maintained are aesthetics, aesthetics, plasticity, artistry, public nature, nature, harmony, rest, and landscape formation. Feasibility, productivity, practicality, entertainment, economic value, wind and fire prevention were all attributes that did not require investment in time and cost, and ecological, clean-up, and climate control were not important but satisfying. As a result of drawing the ranking by strategy of the 1st Basic Plan for Garden Promotion established by the Korea Forest Service, the establishment of garden infrastructure was considered the most important strategy, followed by spreading garden culture and education, building a garden industry base and revitalizing the market, revising garden laws, strengthening research and cooperation, and globalization. As a result of the IPA analysis on detailed strategies, systematic garden creation, management and quality, establishment of a national garden development system, building a role model, creating community gardens and expanding private garden sharing, and expanding garden culture through citizen participation. Practice of sharing culture for the socially vulnerable, development of practical garden models and branding of garden products, implementation of K-Garden projects, efficient management and systematic management of overseas Korean gardens, R&D governance and policy development, and low satisfaction among related institutions and organizations. The establishment of the garden market infrastructure and distribution network, support for garden start-ups and job creation, the establishment of cooperative systems among related agencies and organizations, and the revision of the garden law are of low importance, but high satisfaction are attributed to the emergence of garden policies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.