본 연구는 한국어 교육에서 추측 표현 등급화를 위해 기초 자료를 추출하고 추출한 자료를 종합적으로 고려하여 최종 등급화를 하는 것을 목적으로 한다. 추측 표현은 다양한 형태로 표현할 수 있고 그 의미적 차이가 미세할 뿐만 아니라 여러 가지 통사적 특징이 있어 외국인 학습자가 습득하기에 어려움을 갖는다. 이에 학습자는 적절한 단계에 맞게 추측 표현을 학습해야 하는데, 기존의 추측 표현 등급화 연구가 이루어져 왔음에도 불구하고 현행 한국어 교재에서는 추측 표현의 항목 선정 및 배열이 달라 일관적이지 않다. 따라서 논리적인 타당성을 가지고 표준이 될 수 있는 추측 표현 등급화의 제시가 필요하다는 인식에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 한국어 교육에서의 추측 표현의 개념 및 특징을 정리하고, 한국어 교육 문법과 국어 교육 문법의 비교를 바탕으로 한국어 교육에서 문법 교육의 특징을 살펴보았다. 그러한 논의에서 본 등급화 연구가 한국어 교육에서 어떠한 가치를 지니는지 밝혔고, 다음으로 의사소통능력의 향상을 목적으로 하는 현행 한국어 교재 5종에서 추측 표현의 항목 선정 및 배열 양상을 살펴보아 본 연구의 필요성을 확인하였다. 연구 대상인 추측 표현 항목을 선정하기 위해 기존 추측 표현 연구의 항목 선정 기준을 바탕으로 한국어 교재 5종, 한국어 문법 사전 3종, 선행 연구 8편을 조사하여 총 21개 항목을 선정하였다. 다음으로 선정한 21개 추측 표현 항목을 등급화하기 위하여 사용 빈도, 문법적 복잡도, 학습자 난이도의 3가지 기준을 선정하였고 이는 기존 한국어 교육에서의 문법 항목 배열 연구 및 추측 표현 등급화 연구를 바탕으로 선정된 것이다. 등급화 기초 자료를 위하여 사용 빈도 측면에서는 국립국어원의 21세기 세종계획 현대 문어, 현대 구어의 ...
본 연구는 한국어 교육에서 추측 표현 등급화를 위해 기초 자료를 추출하고 추출한 자료를 종합적으로 고려하여 최종 등급화를 하는 것을 목적으로 한다. 추측 표현은 다양한 형태로 표현할 수 있고 그 의미적 차이가 미세할 뿐만 아니라 여러 가지 통사적 특징이 있어 외국인 학습자가 습득하기에 어려움을 갖는다. 이에 학습자는 적절한 단계에 맞게 추측 표현을 학습해야 하는데, 기존의 추측 표현 등급화 연구가 이루어져 왔음에도 불구하고 현행 한국어 교재에서는 추측 표현의 항목 선정 및 배열이 달라 일관적이지 않다. 따라서 논리적인 타당성을 가지고 표준이 될 수 있는 추측 표현 등급화의 제시가 필요하다는 인식에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 한국어 교육에서의 추측 표현의 개념 및 특징을 정리하고, 한국어 교육 문법과 국어 교육 문법의 비교를 바탕으로 한국어 교육에서 문법 교육의 특징을 살펴보았다. 그러한 논의에서 본 등급화 연구가 한국어 교육에서 어떠한 가치를 지니는지 밝혔고, 다음으로 의사소통능력의 향상을 목적으로 하는 현행 한국어 교재 5종에서 추측 표현의 항목 선정 및 배열 양상을 살펴보아 본 연구의 필요성을 확인하였다. 연구 대상인 추측 표현 항목을 선정하기 위해 기존 추측 표현 연구의 항목 선정 기준을 바탕으로 한국어 교재 5종, 한국어 문법 사전 3종, 선행 연구 8편을 조사하여 총 21개 항목을 선정하였다. 다음으로 선정한 21개 추측 표현 항목을 등급화하기 위하여 사용 빈도, 문법적 복잡도, 학습자 난이도의 3가지 기준을 선정하였고 이는 기존 한국어 교육에서의 문법 항목 배열 연구 및 추측 표현 등급화 연구를 바탕으로 선정된 것이다. 등급화 기초 자료를 위하여 사용 빈도 측면에서는 국립국어원의 21세기 세종계획 현대 문어, 현대 구어의 형태소 분석말뭉치를 이용하여 추측 표현 항목의 사용 빈도를 조사하였다. 문법적 복잡도 측면에서는 추측 표현의 통사적 제약을 논의한 기존 연구를 참고하여 추측 표현 항목의 인칭, 시제, 용언, 문장 유형의 4가지 통사적 제약을 조사하였다. 그리고 학습자 난이도 측면에서는 국립국어원의 2015~2019년 한국어 학습자 말뭉치를 이용하여 중국어권과 베트남어권 학습자의 문어와 구어에서 추측 표현 사용량을 조사하였다. 사용 빈도, 문법적 복잡도, 학습자 난이도의 세 가지 기준에서 추출한 기초 자료 결과를 종합하여, 기존 등급화 방법 연구의 검토와 함께 객관적인 방법으로 점수화하고 등급을 나누었다. 최종적으로 1등급, 2등급의 초급 단계, 3등급, 4등급의 중급 단계 그리고 5등급, 6등급의 고급 단계로 추측 표현 등급화를 제안하였으며, 본 등급화 결과와 함께 기존 연구의 등급화 결과, 한국어 문법 사전 등급, 한국어 교재 등급과의 차이점을 확인하였다. 본 연구는 한국어 교육의 관점에서 추측 표현의 등급화를 논의하였다는 점, 등급화 기준에서 사용 빈도와 문법적 복잡도 외에 학습자 관점에서 학습자 난이도를 고려하여 등급화를 제시하였다는 점 그리고 세 가지 측면에서의 기준을 종합적으로 고려하여 기초 자료 제시 연구가 아닌 최종 등급화를 제안했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다.
본 연구는 한국어 교육에서 추측 표현 등급화를 위해 기초 자료를 추출하고 추출한 자료를 종합적으로 고려하여 최종 등급화를 하는 것을 목적으로 한다. 추측 표현은 다양한 형태로 표현할 수 있고 그 의미적 차이가 미세할 뿐만 아니라 여러 가지 통사적 특징이 있어 외국인 학습자가 습득하기에 어려움을 갖는다. 이에 학습자는 적절한 단계에 맞게 추측 표현을 학습해야 하는데, 기존의 추측 표현 등급화 연구가 이루어져 왔음에도 불구하고 현행 한국어 교재에서는 추측 표현의 항목 선정 및 배열이 달라 일관적이지 않다. 따라서 논리적인 타당성을 가지고 표준이 될 수 있는 추측 표현 등급화의 제시가 필요하다는 인식에서 본 연구는 다음과 같이 진행되었다. 먼저 한국어 교육에서의 추측 표현의 개념 및 특징을 정리하고, 한국어 교육 문법과 국어 교육 문법의 비교를 바탕으로 한국어 교육에서 문법 교육의 특징을 살펴보았다. 그러한 논의에서 본 등급화 연구가 한국어 교육에서 어떠한 가치를 지니는지 밝혔고, 다음으로 의사소통능력의 향상을 목적으로 하는 현행 한국어 교재 5종에서 추측 표현의 항목 선정 및 배열 양상을 살펴보아 본 연구의 필요성을 확인하였다. 연구 대상인 추측 표현 항목을 선정하기 위해 기존 추측 표현 연구의 항목 선정 기준을 바탕으로 한국어 교재 5종, 한국어 문법 사전 3종, 선행 연구 8편을 조사하여 총 21개 항목을 선정하였다. 다음으로 선정한 21개 추측 표현 항목을 등급화하기 위하여 사용 빈도, 문법적 복잡도, 학습자 난이도의 3가지 기준을 선정하였고 이는 기존 한국어 교육에서의 문법 항목 배열 연구 및 추측 표현 등급화 연구를 바탕으로 선정된 것이다. 등급화 기초 자료를 위하여 사용 빈도 측면에서는 국립국어원의 21세기 세종계획 현대 문어, 현대 구어의 형태소 분석 말뭉치를 이용하여 추측 표현 항목의 사용 빈도를 조사하였다. 문법적 복잡도 측면에서는 추측 표현의 통사적 제약을 논의한 기존 연구를 참고하여 추측 표현 항목의 인칭, 시제, 용언, 문장 유형의 4가지 통사적 제약을 조사하였다. 그리고 학습자 난이도 측면에서는 국립국어원의 2015~2019년 한국어 학습자 말뭉치를 이용하여 중국어권과 베트남어권 학습자의 문어와 구어에서 추측 표현 사용량을 조사하였다. 사용 빈도, 문법적 복잡도, 학습자 난이도의 세 가지 기준에서 추출한 기초 자료 결과를 종합하여, 기존 등급화 방법 연구의 검토와 함께 객관적인 방법으로 점수화하고 등급을 나누었다. 최종적으로 1등급, 2등급의 초급 단계, 3등급, 4등급의 중급 단계 그리고 5등급, 6등급의 고급 단계로 추측 표현 등급화를 제안하였으며, 본 등급화 결과와 함께 기존 연구의 등급화 결과, 한국어 문법 사전 등급, 한국어 교재 등급과의 차이점을 확인하였다. 본 연구는 한국어 교육의 관점에서 추측 표현의 등급화를 논의하였다는 점, 등급화 기준에서 사용 빈도와 문법적 복잡도 외에 학습자 관점에서 학습자 난이도를 고려하여 등급화를 제시하였다는 점 그리고 세 가지 측면에서의 기준을 종합적으로 고려하여 기초 자료 제시 연구가 아닌 최종 등급화를 제안했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다.
The purpose of this study is to extract basic data for the grading of supposition expressions in Korean language education and to make final grading by comprehensively considering the extracted data. Supposition expressions can be expressed in various forms, and their semantic differences are no...
The purpose of this study is to extract basic data for the grading of supposition expressions in Korean language education and to make final grading by comprehensively considering the extracted data. Supposition expressions can be expressed in various forms, and their semantic differences are not only subtle, but also have various syntactic features, making it difficult for foreign learners to learn. Therefore the learner should learn supposition expressions according to the appropriate level, but despite the fact that precedent studies on the grading of supposition expressions have been done, current Korean textbooks are not consistent due to different selection and arrangement of items of supposition expression. Therefore this study, in recognition of the need for the proposal of the grading of supposition expressions that can be a standard with logical validity, was conducted as follows. First, the concept and characteristics of supposition expressions in Korean language education were summarized, and the characteristics of grammar education in Korean language education for foreigners were examined based on the comparison of the Korean language education grammar for foreigners and the Korean language education grammar for natives. In such discussions, it was identified the value of this study on grading in Korean language education, and then the necessity of this study was confirmed by examining the selection and arrangement of items of supposition expressions in five Korean textbooks aimed at improving communication skills. In order to select the supposition expression items that are the subject of this study, a total of 21 items were selected by 5 Korean textbooks, 3 Korean grammar dictionaries, and 8 precedent studies based on the criteria for selecting supposition expression items. Next, in order to grade the selected 21 supposition expression items, three criteria were selected: frequency of use, grammatical complexity, and difficulty of learners, which was selected based on the precedent study on the grading of grammar items and supposition expression items in Korean language education. In terms of the frequency of use for the basic data for grading, the frequency of use of supposition expression items was investigated using the morpheme analysis corpus of the 21st century Sejong Plan's modern written language and contemporary spoken language of the National Institute of the Korean Language. In terms of grammatical complexity, four syntactic constraints of supposition expression items: personality, tense, verbal, and sentence type, were investigated by referring to precedent studies discussing the syntactic constraints of supposition expressions. Also, in terms of the difficulty of learners, the 2015-2019 Korean language learner corpus of the National Institute of Korean Language was used to investigate the usage of supposition expressions in written and spoken language of Chinese-speaking and Vietnamese-speaking learners. The results of the basic data extracted from the three criteria: frequency of use, grammatical complexity, and difficulty of learner were graded by scoring in an objective method by reviewing the grading method of the precedent grading studies. Finally, the grading of supposition expressions: grade 1 and grade 2 of elementary level, grade 3 and grade 4 of intermediate level, and grade 5 and grade 6 of advanced, was proposed and the result of this grading was confirmed as differences with the result of the grading of precedent studies, the level of Korean grammar dictionary and the level of Korean textbooks. This thesis is meaningful because it discussed the grading of supposition expressions from the perspective of Korean language education and proposed grading by taking into consideration the difficulty of learners from the learner's perspective in addition to frequency of use and grammatical complexity. Also it is meaningful because it proposed final grading in comprehensively considering the three criteria rather than presenting basic data for grading.
The purpose of this study is to extract basic data for the grading of supposition expressions in Korean language education and to make final grading by comprehensively considering the extracted data. Supposition expressions can be expressed in various forms, and their semantic differences are not only subtle, but also have various syntactic features, making it difficult for foreign learners to learn. Therefore the learner should learn supposition expressions according to the appropriate level, but despite the fact that precedent studies on the grading of supposition expressions have been done, current Korean textbooks are not consistent due to different selection and arrangement of items of supposition expression. Therefore this study, in recognition of the need for the proposal of the grading of supposition expressions that can be a standard with logical validity, was conducted as follows. First, the concept and characteristics of supposition expressions in Korean language education were summarized, and the characteristics of grammar education in Korean language education for foreigners were examined based on the comparison of the Korean language education grammar for foreigners and the Korean language education grammar for natives. In such discussions, it was identified the value of this study on grading in Korean language education, and then the necessity of this study was confirmed by examining the selection and arrangement of items of supposition expressions in five Korean textbooks aimed at improving communication skills. In order to select the supposition expression items that are the subject of this study, a total of 21 items were selected by 5 Korean textbooks, 3 Korean grammar dictionaries, and 8 precedent studies based on the criteria for selecting supposition expression items. Next, in order to grade the selected 21 supposition expression items, three criteria were selected: frequency of use, grammatical complexity, and difficulty of learners, which was selected based on the precedent study on the grading of grammar items and supposition expression items in Korean language education. In terms of the frequency of use for the basic data for grading, the frequency of use of supposition expression items was investigated using the morpheme analysis corpus of the 21st century Sejong Plan's modern written language and contemporary spoken language of the National Institute of the Korean Language. In terms of grammatical complexity, four syntactic constraints of supposition expression items: personality, tense, verbal, and sentence type, were investigated by referring to precedent studies discussing the syntactic constraints of supposition expressions. Also, in terms of the difficulty of learners, the 2015-2019 Korean language learner corpus of the National Institute of Korean Language was used to investigate the usage of supposition expressions in written and spoken language of Chinese-speaking and Vietnamese-speaking learners. The results of the basic data extracted from the three criteria: frequency of use, grammatical complexity, and difficulty of learner were graded by scoring in an objective method by reviewing the grading method of the precedent grading studies. Finally, the grading of supposition expressions: grade 1 and grade 2 of elementary level, grade 3 and grade 4 of intermediate level, and grade 5 and grade 6 of advanced, was proposed and the result of this grading was confirmed as differences with the result of the grading of precedent studies, the level of Korean grammar dictionary and the level of Korean textbooks. This thesis is meaningful because it discussed the grading of supposition expressions from the perspective of Korean language education and proposed grading by taking into consideration the difficulty of learners from the learner's perspective in addition to frequency of use and grammatical complexity. Also it is meaningful because it proposed final grading in comprehensively considering the three criteria rather than presenting basic data for grading.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.