2014년 발생한 세월호 참사는 사고의 과정과 후속조치 등으로 사회 전반에 큰 충격을 주었다. 기록학계에서도 세월호 참사는 많은 충격을 주었고, 세월호 참사를 기록하기 위한 많은 노력들이 이루어 졌다. 세월호 참사는 또한 기록학계 전반에도 변화의 바람을 불러 일으켰는데 이전까지 공공기록 영역에 주로 치우쳐져있던 것에서 사회적 참사에 대한 아카이빙에 관한 관심이 늘어나게 되었다. 이러한 세월호 참사를 기록화 하는 과정에서 아이들이 사용하던 교실을 보존해놓은 기억교실이 만들어졌다. 그러나 기억교실은 그 존치여부를 두고 갈등이 일어났고, 결국 최초의 장소를 떠나게 되었다. 기억공간에 해당하는 기억교실은 최초의 장소를 떠남으로서 ...
2014년 발생한 세월호 참사는 사고의 과정과 후속조치 등으로 사회 전반에 큰 충격을 주었다. 기록학계에서도 세월호 참사는 많은 충격을 주었고, 세월호 참사를 기록하기 위한 많은 노력들이 이루어 졌다. 세월호 참사는 또한 기록학계 전반에도 변화의 바람을 불러 일으켰는데 이전까지 공공기록 영역에 주로 치우쳐져있던 것에서 사회적 참사에 대한 아카이빙에 관한 관심이 늘어나게 되었다. 이러한 세월호 참사를 기록화 하는 과정에서 아이들이 사용하던 교실을 보존해놓은 기억교실이 만들어졌다. 그러나 기억교실은 그 존치여부를 두고 갈등이 일어났고, 결국 최초의 장소를 떠나게 되었다. 기억공간에 해당하는 기억교실은 최초의 장소를 떠남으로서 장소성을 잃게 되었다. 그렇기 때문에 새로운 장소에서의 장소의 재현은 장소성 생성을 위해 중요하며, 이는 기억교실이 앞으로 나아가야 할 중요한 방향이라고 할 수 있다. 이를 위해 본 논문에서는 기억교실의 장소성 재현과 이를 통한 기억의 장소화를 중심으로 서술하고자 하였다. 기억교실은 세월호 참사의 기록물 중에서도 특별하고 이질적인 기록이다. 공간 자체를 기록으로 볼 수 도 있고, 공간에 있는 기록물들을 기록으로도 볼 수 있다. 그렇기 때문에 기억교실이 장소를 잃고 떠난 것에 주목하여, 공간과 장소에 관련한 여러 학자들의 연구를 분석하였다. 이를 바탕으로 기억교실이 어떻게 장소성을 새롭게 만들어, 장소를 재현할 수 있는지, 이 장소의 재현을 통한 장소 기억화와 기억교실이 앞으로 나아 가야할 방향성을 연구하고자 하였다.
2014년 발생한 세월호 참사는 사고의 과정과 후속조치 등으로 사회 전반에 큰 충격을 주었다. 기록학계에서도 세월호 참사는 많은 충격을 주었고, 세월호 참사를 기록하기 위한 많은 노력들이 이루어 졌다. 세월호 참사는 또한 기록학계 전반에도 변화의 바람을 불러 일으켰는데 이전까지 공공기록 영역에 주로 치우쳐져있던 것에서 사회적 참사에 대한 아카이빙에 관한 관심이 늘어나게 되었다. 이러한 세월호 참사를 기록화 하는 과정에서 아이들이 사용하던 교실을 보존해놓은 기억교실이 만들어졌다. 그러나 기억교실은 그 존치여부를 두고 갈등이 일어났고, 결국 최초의 장소를 떠나게 되었다. 기억공간에 해당하는 기억교실은 최초의 장소를 떠남으로서 장소성을 잃게 되었다. 그렇기 때문에 새로운 장소에서의 장소의 재현은 장소성 생성을 위해 중요하며, 이는 기억교실이 앞으로 나아가야 할 중요한 방향이라고 할 수 있다. 이를 위해 본 논문에서는 기억교실의 장소성 재현과 이를 통한 기억의 장소화를 중심으로 서술하고자 하였다. 기억교실은 세월호 참사의 기록물 중에서도 특별하고 이질적인 기록이다. 공간 자체를 기록으로 볼 수 도 있고, 공간에 있는 기록물들을 기록으로도 볼 수 있다. 그렇기 때문에 기억교실이 장소를 잃고 떠난 것에 주목하여, 공간과 장소에 관련한 여러 학자들의 연구를 분석하였다. 이를 바탕으로 기억교실이 어떻게 장소성을 새롭게 만들어, 장소를 재현할 수 있는지, 이 장소의 재현을 통한 장소 기억화와 기억교실이 앞으로 나아 가야할 방향성을 연구하고자 하였다.
The 2014 Ferry Sewol disaster shocked society as a whole with the process of accident and follow-up measures. The Ferry Sewol disaster also shocked the recording industry, and many efforts were made to record the Ferry Sewol disaster. Ferry Sewol The Ferry Sewol disaster also brought about a change ...
The 2014 Ferry Sewol disaster shocked society as a whole with the process of accident and follow-up measures. The Ferry Sewol disaster also shocked the recording industry, and many efforts were made to record the Ferry Sewol disaster. Ferry Sewol The Ferry Sewol disaster also brought about a change in the entire recording industry, from previously largely skewed to public record areas, to increasing interest in archiving social disasters. In the process of documenting this Ferry Sewol disaster, a memory classroom was created that preserved classrooms used by children. However, there was a conflict over the existence of the memory classroom, which eventually led to the departure of the first place. Memory classes, which correspond to memory space, lost their place by leaving the first place. Therefore, the reproduction of places in new places is important for the generation of placeability, which is an important direction for memory classrooms to move forward. To this end, this paper was intended to focus on the reproduction of place in memory classrooms and the spatialization of memory through them. Memory classes are special and heterogeneous records of Ferry Sewol disasters. You can view the space itself as a record, or you can view the records in the space as a record. Therefore, the study of space and space was analyzed, noting that the memory classroom lost its place and left. Based on this, they wanted to study how memory classrooms could recreate the place by creating a new place, and the direction that the memory classrooms should move forward through the reproduction of the place.
The 2014 Ferry Sewol disaster shocked society as a whole with the process of accident and follow-up measures. The Ferry Sewol disaster also shocked the recording industry, and many efforts were made to record the Ferry Sewol disaster. Ferry Sewol The Ferry Sewol disaster also brought about a change in the entire recording industry, from previously largely skewed to public record areas, to increasing interest in archiving social disasters. In the process of documenting this Ferry Sewol disaster, a memory classroom was created that preserved classrooms used by children. However, there was a conflict over the existence of the memory classroom, which eventually led to the departure of the first place. Memory classes, which correspond to memory space, lost their place by leaving the first place. Therefore, the reproduction of places in new places is important for the generation of placeability, which is an important direction for memory classrooms to move forward. To this end, this paper was intended to focus on the reproduction of place in memory classrooms and the spatialization of memory through them. Memory classes are special and heterogeneous records of Ferry Sewol disasters. You can view the space itself as a record, or you can view the records in the space as a record. Therefore, the study of space and space was analyzed, noting that the memory classroom lost its place and left. Based on this, they wanted to study how memory classrooms could recreate the place by creating a new place, and the direction that the memory classrooms should move forward through the reproduction of the place.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.