본 연구의 목적은 배움공동체를 통해 유아 교사들의 2019 개정 누리과정에 대한 이해와 재구성 과정 실천 속에서 드러나는 교사들의 고민과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요 목적으로 하였다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제1. 교사 배움공동체가 2019 개정 누리과정을 맞이하는 과정은 어떠한가? 연구문제2. 교사 배움공동체가 개정 누리과정을 실행하면서 이해하고 재구성하는 과정은 어떠한가? 연구문제3. 교사 배움공동체가 개정 누리과정 실행을 위해 제안하는 정책적 지원 방향은 무엇인가?
2019 개정 누리과정에 대한 교사 배움공동체의 이해와 재구성에 과정을 알아보기 위하여 자발적인 참여로 구성된 유아교사 5명을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 기간은 2020년 4월부터 9월까지 총 6개월간 이루어졌으며 5명의 연구 참여자를 대상으로 총 7회의 배움공동체를 통한 집단 심층 면담이 이루어졌으며, 10회의 개별 면담이 이루어졌다. 집단 심층 면담은 각 회기마다 3시간씩, 개별 면담은 2시간씩 이루어졌다. 연구 자료는 집단 심층 면담, 개별 면담 전사 자료, 교사의 교육계획안, 교사의 놀이 사례 저널, 연구자와 연구 참여자의 일지를 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 연구문제 1번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 교사들은 3-5세 연령별 누리과정 수업을 하며 혼란과 딜레마를 겪고 있었다. 교사의 편리함과 효율성으로 인해 누리과정 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하며 수업에 활용하였고, 유아교육업체에서 제공하는 자료를 여과 없이 사용하였다. 또한 국가교육과정의 바탕이 되었던 DAP(...
본 연구의 목적은 배움공동체를 통해 유아 교사들의 2019 개정 누리과정에 대한 이해와 재구성 과정 실천 속에서 드러나는 교사들의 고민과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요 목적으로 하였다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제1. 교사 배움공동체가 2019 개정 누리과정을 맞이하는 과정은 어떠한가? 연구문제2. 교사 배움공동체가 개정 누리과정을 실행하면서 이해하고 재구성하는 과정은 어떠한가? 연구문제3. 교사 배움공동체가 개정 누리과정 실행을 위해 제안하는 정책적 지원 방향은 무엇인가?
2019 개정 누리과정에 대한 교사 배움공동체의 이해와 재구성에 과정을 알아보기 위하여 자발적인 참여로 구성된 유아교사 5명을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 기간은 2020년 4월부터 9월까지 총 6개월간 이루어졌으며 5명의 연구 참여자를 대상으로 총 7회의 배움공동체를 통한 집단 심층 면담이 이루어졌으며, 10회의 개별 면담이 이루어졌다. 집단 심층 면담은 각 회기마다 3시간씩, 개별 면담은 2시간씩 이루어졌다. 연구 자료는 집단 심층 면담, 개별 면담 전사 자료, 교사의 교육계획안, 교사의 놀이 사례 저널, 연구자와 연구 참여자의 일지를 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 연구문제 1번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 교사들은 3-5세 연령별 누리과정 수업을 하며 혼란과 딜레마를 겪고 있었다. 교사의 편리함과 효율성으로 인해 누리과정 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하며 수업에 활용하였고, 유아교육업체에서 제공하는 자료를 여과 없이 사용하였다. 또한 국가교육과정의 바탕이 되었던 DAP(Developmentally Appropriate Practice)의 한계를 느끼며 3-5세 연령별 누리과정의 모순점을 발견하게 된다. 교사들은 2019 개정 누리과정을 맞이하게 되고 놀이와 유아를 중심으로 한 교육과정을 통해 유아교육의 진정한 의미를 찾을 수 있을 것이라는 기대와 기쁨을 가졌다. 동시에 기존과는 다른 형태의 교육과정을 실행해야 한다는 현실에 대한 부담감과 모호함을 느꼈다. 이에 연구참여 교사들은 각자 변화에 도전하고자하는 마음가짐을 갖게 되었다. 연구문제 2번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 교사들은 배움공동체 속에서 2019 개정 누리과정을 이해하기 위해 활용한 학습 자료를 통해 배움을 더하였고, 교실 현장에서 실제적인 실행을 통해 이해와 재구성 과정을 동시에 경험하였다. 교육과정을 선이해하고 후 실행하는 과정이 아닌 교육과정의 이해와 재구성을 통한 실행 과정이 선순환적인 모습으로 이루어졌다. 실행 과정에서 크게 네 가지의 유형으로 교사의 재구성 과정이 두드러졌다. 첫째, 유아의 흥미와 관심을 알고자 놀이의 관찰에 중요성을 두었다. 잘못된 관찰의 경험들을 나누며 관찰은 경청하며, 귀 기울이는 자세를 가져야 함을 깨닫게 된다. 둘째, 반복 놀이, 공격성 있는 놀이 등 다양한 놀이 모습에 대해 생각의 변화를 하게 되었다. 교실 현장에서 흔히 볼 수 있는 놀이의 형태이지만 대체적으로 교사들이 원하는 놀이의 모습이 아니기에 놀이라고 인정하지 않으며 소수의 놀이, 문제 정도로 치부해 왔다. 그러나 이러한 다양한 놀이 모습 속에서도 그 의미를 찾을 수 있으며 유아를 존중하며 놀이 자체를 있는 그대로 바라보는 자세가 필요함을 역설하였다. 셋째, 그동안 계획에 맞추어 앞서 나가며 교사 주도로 교육과정을 운영해왔던 과거로부터 유아와 그들의 놀이를 기다려주는 변화의 모습을 보였다. 교사의 의도와 개입에 의해 유아의 놀이가 변형됨을 반성하며 충분히 탐색하고 탐구할 수 있는 놀이의 장을 만들어 주고자 하였다. 마지막으로 안전과 위험 사이에 중간점을 찾고자 하였다. 유아의 안전을 위해 보호한다는 명목으로 지나치게 엄격한 기준을 세워 유아들의 놀이를 제한했음을 말하였다. 또한 유아들이 다양한 놀이 경험을 할 기회를 놓칠 수 있음을 언급하며 안전과 위험 사이의 적정선을 찾기 위해 노력하였다. 연구문제 3번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 교육의 지원이 부족한 현실에 대해 지적하며 참여 교사들 지금까지 해왔던 형식적인 교사 교육을 통해서는 교사의 전문성 신장과 교육에 대한 새로운 인식을 갖는데 도움이 되지 않는다고 하였다. 자발적인 교육 참여를 통한 소규모 교사 협의체가 형성될 수 있는 시스템이 도입될 필요성에 대해 강조하였다. 둘째, 개개인의 교사가 갖는 교육 철학이 존중받지 못하는 유아교육현장에 대한 아쉬움을 드러냈다. 유치원, 어린이집 내에서 교사와의 협력을 통해 유아들에 대한 교육적 논의가 이루어져야 함에도 불구하고 나와 다른 생각을 가진 교사에 대해 배척하는 모습을 보였다. 이에 유아교육기관에서 구성원과의 협력이 이루어져야 함을 언급했다. 셋째, 놀이의 과정에 가치를 두고 놀이 결과의 산출물에만 가치를 두지 않는 인식이 필요함을 강조하였다. 넷째, 다양한 교육 철학을 갖는 유아교육기관의 필요성을 제기하였다. 사회적 요구, 부모의 요구에 의해서만 이루어지고 따라가는 교육이 아닌 유아교육기간에서 교사와 원장만이 갖는 교육 철학을 바탕으로 교육이 이루어져야함을 말하였다. 마지막으로 배움공동체의 필요성이 중요함을 말하였다. 자발적인 참여에 의한 배움공동체를 통한 교사들의 고민과 노력 그리고 배움은 형식적인 교사 연수 혹은 강제적인 인식 개선보다 효과적이고 실천에 있어 적극적인 모습을 띌수 있음을 경험을 통해 증명하였다. 본 연구의 결과에 따른 논의점은 다음과 같다. 첫째, 배움공동체 내에서 2019 개정 누리과정을 이해하고 재구성하였다. 교육과정을 새롭게 인식하며 교육과정에서 의미하고자 하는 바를 찾는 본질적인 탐구의 과정을 경험하였다. 둘째, 배움공동체 내에서 2019 개정 누리과정을 이해하고 재구성하는 과정을 통해 교사-되기(becoming)의 과정을 경험하고 있었다. 기존의 교육과정에 대한 전통적 이해방식을 버리고 변화하는 교사들의 모습을 볼 수 있었다. 교육과 유아, 놀이를 새롭고 다르게 보는 인식의 전환으로 교사들은 유아들과 공동체 의식을 갖으며 함께 교육과정을 만들기 위해 노력해야 할 것이다.
본 연구의 목적은 배움공동체를 통해 유아 교사들의 2019 개정 누리과정에 대한 이해와 재구성 과정 실천 속에서 드러나는 교사들의 고민과 경험을 심층적으로 탐구하는 것을 주요 목적으로 하였다.
본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제1. 교사 배움공동체가 2019 개정 누리과정을 맞이하는 과정은 어떠한가? 연구문제2. 교사 배움공동체가 개정 누리과정을 실행하면서 이해하고 재구성하는 과정은 어떠한가? 연구문제3. 교사 배움공동체가 개정 누리과정 실행을 위해 제안하는 정책적 지원 방향은 무엇인가?
2019 개정 누리과정에 대한 교사 배움공동체의 이해와 재구성에 과정을 알아보기 위하여 자발적인 참여로 구성된 유아교사 5명을 연구 참여자로 선정하였다. 연구 기간은 2020년 4월부터 9월까지 총 6개월간 이루어졌으며 5명의 연구 참여자를 대상으로 총 7회의 배움공동체를 통한 집단 심층 면담이 이루어졌으며, 10회의 개별 면담이 이루어졌다. 집단 심층 면담은 각 회기마다 3시간씩, 개별 면담은 2시간씩 이루어졌다. 연구 자료는 집단 심층 면담, 개별 면담 전사 자료, 교사의 교육계획안, 교사의 놀이 사례 저널, 연구자와 연구 참여자의 일지를 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 연구문제 1번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 교사들은 3-5세 연령별 누리과정 수업을 하며 혼란과 딜레마를 겪고 있었다. 교사의 편리함과 효율성으로 인해 누리과정 교사용 지도서를 교육과정으로 인식하며 수업에 활용하였고, 유아교육업체에서 제공하는 자료를 여과 없이 사용하였다. 또한 국가교육과정의 바탕이 되었던 DAP(Developmentally Appropriate Practice)의 한계를 느끼며 3-5세 연령별 누리과정의 모순점을 발견하게 된다. 교사들은 2019 개정 누리과정을 맞이하게 되고 놀이와 유아를 중심으로 한 교육과정을 통해 유아교육의 진정한 의미를 찾을 수 있을 것이라는 기대와 기쁨을 가졌다. 동시에 기존과는 다른 형태의 교육과정을 실행해야 한다는 현실에 대한 부담감과 모호함을 느꼈다. 이에 연구참여 교사들은 각자 변화에 도전하고자하는 마음가짐을 갖게 되었다. 연구문제 2번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 교사들은 배움공동체 속에서 2019 개정 누리과정을 이해하기 위해 활용한 학습 자료를 통해 배움을 더하였고, 교실 현장에서 실제적인 실행을 통해 이해와 재구성 과정을 동시에 경험하였다. 교육과정을 선이해하고 후 실행하는 과정이 아닌 교육과정의 이해와 재구성을 통한 실행 과정이 선순환적인 모습으로 이루어졌다. 실행 과정에서 크게 네 가지의 유형으로 교사의 재구성 과정이 두드러졌다. 첫째, 유아의 흥미와 관심을 알고자 놀이의 관찰에 중요성을 두었다. 잘못된 관찰의 경험들을 나누며 관찰은 경청하며, 귀 기울이는 자세를 가져야 함을 깨닫게 된다. 둘째, 반복 놀이, 공격성 있는 놀이 등 다양한 놀이 모습에 대해 생각의 변화를 하게 되었다. 교실 현장에서 흔히 볼 수 있는 놀이의 형태이지만 대체적으로 교사들이 원하는 놀이의 모습이 아니기에 놀이라고 인정하지 않으며 소수의 놀이, 문제 정도로 치부해 왔다. 그러나 이러한 다양한 놀이 모습 속에서도 그 의미를 찾을 수 있으며 유아를 존중하며 놀이 자체를 있는 그대로 바라보는 자세가 필요함을 역설하였다. 셋째, 그동안 계획에 맞추어 앞서 나가며 교사 주도로 교육과정을 운영해왔던 과거로부터 유아와 그들의 놀이를 기다려주는 변화의 모습을 보였다. 교사의 의도와 개입에 의해 유아의 놀이가 변형됨을 반성하며 충분히 탐색하고 탐구할 수 있는 놀이의 장을 만들어 주고자 하였다. 마지막으로 안전과 위험 사이에 중간점을 찾고자 하였다. 유아의 안전을 위해 보호한다는 명목으로 지나치게 엄격한 기준을 세워 유아들의 놀이를 제한했음을 말하였다. 또한 유아들이 다양한 놀이 경험을 할 기회를 놓칠 수 있음을 언급하며 안전과 위험 사이의 적정선을 찾기 위해 노력하였다. 연구문제 3번에 대한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 교육의 지원이 부족한 현실에 대해 지적하며 참여 교사들 지금까지 해왔던 형식적인 교사 교육을 통해서는 교사의 전문성 신장과 교육에 대한 새로운 인식을 갖는데 도움이 되지 않는다고 하였다. 자발적인 교육 참여를 통한 소규모 교사 협의체가 형성될 수 있는 시스템이 도입될 필요성에 대해 강조하였다. 둘째, 개개인의 교사가 갖는 교육 철학이 존중받지 못하는 유아교육현장에 대한 아쉬움을 드러냈다. 유치원, 어린이집 내에서 교사와의 협력을 통해 유아들에 대한 교육적 논의가 이루어져야 함에도 불구하고 나와 다른 생각을 가진 교사에 대해 배척하는 모습을 보였다. 이에 유아교육기관에서 구성원과의 협력이 이루어져야 함을 언급했다. 셋째, 놀이의 과정에 가치를 두고 놀이 결과의 산출물에만 가치를 두지 않는 인식이 필요함을 강조하였다. 넷째, 다양한 교육 철학을 갖는 유아교육기관의 필요성을 제기하였다. 사회적 요구, 부모의 요구에 의해서만 이루어지고 따라가는 교육이 아닌 유아교육기간에서 교사와 원장만이 갖는 교육 철학을 바탕으로 교육이 이루어져야함을 말하였다. 마지막으로 배움공동체의 필요성이 중요함을 말하였다. 자발적인 참여에 의한 배움공동체를 통한 교사들의 고민과 노력 그리고 배움은 형식적인 교사 연수 혹은 강제적인 인식 개선보다 효과적이고 실천에 있어 적극적인 모습을 띌수 있음을 경험을 통해 증명하였다. 본 연구의 결과에 따른 논의점은 다음과 같다. 첫째, 배움공동체 내에서 2019 개정 누리과정을 이해하고 재구성하였다. 교육과정을 새롭게 인식하며 교육과정에서 의미하고자 하는 바를 찾는 본질적인 탐구의 과정을 경험하였다. 둘째, 배움공동체 내에서 2019 개정 누리과정을 이해하고 재구성하는 과정을 통해 교사-되기(becoming)의 과정을 경험하고 있었다. 기존의 교육과정에 대한 전통적 이해방식을 버리고 변화하는 교사들의 모습을 볼 수 있었다. 교육과 유아, 놀이를 새롭고 다르게 보는 인식의 전환으로 교사들은 유아들과 공동체 의식을 갖으며 함께 교육과정을 만들기 위해 노력해야 할 것이다.
The main purpose of this study was to explore in-depth the teachers' concerns and experiences revealed in the course of understanding and reconstruction of the 2019 revised Nuri curriculum by early childhood teachers through the learning community. The learning community research period was total of...
The main purpose of this study was to explore in-depth the teachers' concerns and experiences revealed in the course of understanding and reconstruction of the 2019 revised Nuri curriculum by early childhood teachers through the learning community. The learning community research period was total of six months from April to September 2020, and a total of seven in-depth interviews were organized with five participants, and individual meetings were interviewed 10 times. In-depth group interviews were held for three hours each session and two hours each for individual meetings. The research data analyzed group in-depth interviews, individual interview transcription data, teacher's education plan, teacher's play case journal, researchers and research participants' diaries.
The study subject which the researcher selected for the purpose of this study is as below.
Subject 1. How do child teacher understanding the revised 2019 Nuri curriculum through the learning community?
Subject 2. How does the teacher reconstruct and implement the revised 2019 Nuri curriculum through the learning community?
The results of the study on the understanding and reconstruction process of the 2019 revised Nuri curriculum of early childhood teachers through the learning community are as follows. The teachers were in a dilemma as they took classes on the Nuri curriculum by ages 3-5. Due to the convenience and efficiency of teachers, the Nuri curriculum teacher's guidebook was recognized as a curriculum and used in class, and the materials provided by early childhood education companies were used without filtering. It also finds inconsistencies in the Nuri curriculum by age 3 to 5, feeling the limitations of the DAP(Developmentally Appropriate Practice), which was the basis of the national education process. Teachers had the expectation and joy that they would be able to face the 2019 revised Nuri curriculum and find the true meaning of early childhood education centered on play and early childhood, while feeling the burden and ambiguity of the different types of curriculum. In order to understand the 2019 revised Nuri curriculum in the learning community, teachers added learning materials and experienced understanding and reconstruction processes at the same time through practical implementation in the classroom site. The process of understanding and reorganizing the curriculum rather than understanding the curriculum and implementing it afterwards was a virtuous cycle. In the course of execution, there were four main types of teacher reconstruction. First, to learn about the interest and fun of young children, the importance of observing play was placed on observation. Sharing the experiences of wrong observation, one realizes that observation is listening, and that one should have an attitude of listening. Second, changed a mind about various aspects of play, such as repetitive play and aggressive play. Although it is a common form of play in the classroom, it does not generally recognize it as a play because it is not the kind of play that teachers want, and has been dismissed as a small number of games and problems. However, he emphasized the need to respect young children and look at the play itself as it is. Third, the school has been ahead of the plan and has been led by teachers, while waiting for young children. I reflected on the transformation of young children's play by the teacher's intention and intervention, and wanted to create a place of play where I could fully explore and explore it. Finally, I wanted to find a middle ground between safety and danger. It was said that the play of young children was restricted to overly strict standards in the name of protecting them for their safety. They also tried to find the right line between safety and danger, noting that young children may miss opportunities for various play experiences. The results of this study are discussed as follows. First, the 2019 revised Nuri curriculum was understood and redesigned within the learning community. It can make experience the essential exploration process of finding what we wanted to mean in the curriculum by recognizing the curriculum anew. Second, experiencing the process of becoming teacher through the process of understanding and reconstructing the 2019 revised Nuri curriculum within the learning community. We were able to see the changing aspects of teachers, abandoning the traditional understanding of the existing curriculum. With a new and different view of perception, teachers will have to have a sense of community with young children and work together to create a curriculum.
The main purpose of this study was to explore in-depth the teachers' concerns and experiences revealed in the course of understanding and reconstruction of the 2019 revised Nuri curriculum by early childhood teachers through the learning community. The learning community research period was total of six months from April to September 2020, and a total of seven in-depth interviews were organized with five participants, and individual meetings were interviewed 10 times. In-depth group interviews were held for three hours each session and two hours each for individual meetings. The research data analyzed group in-depth interviews, individual interview transcription data, teacher's education plan, teacher's play case journal, researchers and research participants' diaries.
The study subject which the researcher selected for the purpose of this study is as below.
Subject 1. How do child teacher understanding the revised 2019 Nuri curriculum through the learning community?
Subject 2. How does the teacher reconstruct and implement the revised 2019 Nuri curriculum through the learning community?
The results of the study on the understanding and reconstruction process of the 2019 revised Nuri curriculum of early childhood teachers through the learning community are as follows. The teachers were in a dilemma as they took classes on the Nuri curriculum by ages 3-5. Due to the convenience and efficiency of teachers, the Nuri curriculum teacher's guidebook was recognized as a curriculum and used in class, and the materials provided by early childhood education companies were used without filtering. It also finds inconsistencies in the Nuri curriculum by age 3 to 5, feeling the limitations of the DAP(Developmentally Appropriate Practice), which was the basis of the national education process. Teachers had the expectation and joy that they would be able to face the 2019 revised Nuri curriculum and find the true meaning of early childhood education centered on play and early childhood, while feeling the burden and ambiguity of the different types of curriculum. In order to understand the 2019 revised Nuri curriculum in the learning community, teachers added learning materials and experienced understanding and reconstruction processes at the same time through practical implementation in the classroom site. The process of understanding and reorganizing the curriculum rather than understanding the curriculum and implementing it afterwards was a virtuous cycle. In the course of execution, there were four main types of teacher reconstruction. First, to learn about the interest and fun of young children, the importance of observing play was placed on observation. Sharing the experiences of wrong observation, one realizes that observation is listening, and that one should have an attitude of listening. Second, changed a mind about various aspects of play, such as repetitive play and aggressive play. Although it is a common form of play in the classroom, it does not generally recognize it as a play because it is not the kind of play that teachers want, and has been dismissed as a small number of games and problems. However, he emphasized the need to respect young children and look at the play itself as it is. Third, the school has been ahead of the plan and has been led by teachers, while waiting for young children. I reflected on the transformation of young children's play by the teacher's intention and intervention, and wanted to create a place of play where I could fully explore and explore it. Finally, I wanted to find a middle ground between safety and danger. It was said that the play of young children was restricted to overly strict standards in the name of protecting them for their safety. They also tried to find the right line between safety and danger, noting that young children may miss opportunities for various play experiences. The results of this study are discussed as follows. First, the 2019 revised Nuri curriculum was understood and redesigned within the learning community. It can make experience the essential exploration process of finding what we wanted to mean in the curriculum by recognizing the curriculum anew. Second, experiencing the process of becoming teacher through the process of understanding and reconstructing the 2019 revised Nuri curriculum within the learning community. We were able to see the changing aspects of teachers, abandoning the traditional understanding of the existing curriculum. With a new and different view of perception, teachers will have to have a sense of community with young children and work together to create a curriculum.
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