본 연구는 문화예술 활동이 청소년들의 잠재성 개발과 사회적 인성 확장에 미치는 가능성 연구에 관한 논문이다. 구체적으로는 문화예술 활동을 통한 청소년들의 사회적 효과가 그들의 감성지능과 사회성 확장에 어떤 영향을 미치고 또한 어떻게 영향을 미치는지를 알아보기 위한 연구논문이다. 연구를 통해 문화예술 활동이 청소년들에게 미치는 중요성과 그 필요성을 재인식하고 실증적 연구에 바탕한 청소년 문화예술교육의 미래 방향과 시사점을 찾아보고자 하였다. 이를 위해 국내 유일하게 기초 자치단체 단위 문화예술 활동이 10년 넘게 지속되고 있는 ‘부산진구 청소년예술학교’학생들을 상대로 연구 조사를 진행하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 문화예술 활동의 사회적 효과가 감성지능과 사회성 확장에 미치는 영향에는 인구사회학적 조건에 따라 ...
본 연구는 문화예술 활동이 청소년들의 잠재성 개발과 사회적 인성 확장에 미치는 가능성 연구에 관한 논문이다. 구체적으로는 문화예술 활동을 통한 청소년들의 사회적 효과가 그들의 감성지능과 사회성 확장에 어떤 영향을 미치고 또한 어떻게 영향을 미치는지를 알아보기 위한 연구논문이다. 연구를 통해 문화예술 활동이 청소년들에게 미치는 중요성과 그 필요성을 재인식하고 실증적 연구에 바탕한 청소년 문화예술교육의 미래 방향과 시사점을 찾아보고자 하였다. 이를 위해 국내 유일하게 기초 자치단체 단위 문화예술 활동이 10년 넘게 지속되고 있는 ‘부산진구 청소년예술학교’학생들을 상대로 연구 조사를 진행하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 문화예술 활동의 사회적 효과가 감성지능과 사회성 확장에 미치는 영향에는 인구사회학적 조건에 따라 편차가 큰 것으로 나타났다. 즉, 1회의 문화예술 활동에 투여하는 시간이 많을수록, 주간 평균 참여횟수가 4회 이상일수록 자존감과 창의성, 감성조절에 더 큰 효과가 있으며 감성 표현과 문화예술 활동의 태도와 경험에 긍정적 변화가 많음을 확인할 수 있었다. 둘째, 청소년 문화예술 활동의 사회적 효과 요소 중 즐거움, 자존감, 참여, 창의성 등은 청소년의 감성지능 형성에 매우 유의미한 영향을 나타내는 것으로 나타났다. 자존감 향상으로 감성표현이 풍부해지며 문화예술 활동을 통해 얻는 참여와 창의성 요인은 감정이입과 감성조절에 매우 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 이러한 결과는 감성지능이 발달할수록 자신의 상태를 건강하고 낙관적인 방향으로 균형성을 유지하려 노력하는 삶을 경험하게 된다는 것이다. 셋째, 문화예술 활동을 통한 여러 가지 사회적 효과요인은 서로에 대한 공감의식과 참여의식이 향상되는 청소년의 사회성 확장에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로는 사회적 효과요인 중 창의성과 즐거움, 교류와 공감영역은 문화예술 향유태도와 문화예술 경험 변화, 여가태도와 여가변화 등에 긍정적인 영향을 미치는 요소인 것으로 확인되었다. 이러한 결과들을 통해 유추해 볼 수 있는 것은 청소년기의 문화예술교육과 활동은 사회구성원으로 성장해 가는 그들에게 사회적 필요조건이자 충분조건으로 자리함을 알 수 있다.
본 연구는 문화예술 활동이 청소년들의 잠재성 개발과 사회적 인성 확장에 미치는 가능성 연구에 관한 논문이다. 구체적으로는 문화예술 활동을 통한 청소년들의 사회적 효과가 그들의 감성지능과 사회성 확장에 어떤 영향을 미치고 또한 어떻게 영향을 미치는지를 알아보기 위한 연구논문이다. 연구를 통해 문화예술 활동이 청소년들에게 미치는 중요성과 그 필요성을 재인식하고 실증적 연구에 바탕한 청소년 문화예술교육의 미래 방향과 시사점을 찾아보고자 하였다. 이를 위해 국내 유일하게 기초 자치단체 단위 문화예술 활동이 10년 넘게 지속되고 있는 ‘부산진구 청소년예술학교’학생들을 상대로 연구 조사를 진행하였다. 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 청소년 문화예술 활동의 사회적 효과가 감성지능과 사회성 확장에 미치는 영향에는 인구사회학적 조건에 따라 편차가 큰 것으로 나타났다. 즉, 1회의 문화예술 활동에 투여하는 시간이 많을수록, 주간 평균 참여횟수가 4회 이상일수록 자존감과 창의성, 감성조절에 더 큰 효과가 있으며 감성 표현과 문화예술 활동의 태도와 경험에 긍정적 변화가 많음을 확인할 수 있었다. 둘째, 청소년 문화예술 활동의 사회적 효과 요소 중 즐거움, 자존감, 참여, 창의성 등은 청소년의 감성지능 형성에 매우 유의미한 영향을 나타내는 것으로 나타났다. 자존감 향상으로 감성표현이 풍부해지며 문화예술 활동을 통해 얻는 참여와 창의성 요인은 감정이입과 감성조절에 매우 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 이러한 결과는 감성지능이 발달할수록 자신의 상태를 건강하고 낙관적인 방향으로 균형성을 유지하려 노력하는 삶을 경험하게 된다는 것이다. 셋째, 문화예술 활동을 통한 여러 가지 사회적 효과요인은 서로에 대한 공감의식과 참여의식이 향상되는 청소년의 사회성 확장에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로는 사회적 효과요인 중 창의성과 즐거움, 교류와 공감영역은 문화예술 향유태도와 문화예술 경험 변화, 여가태도와 여가변화 등에 긍정적인 영향을 미치는 요소인 것으로 확인되었다. 이러한 결과들을 통해 유추해 볼 수 있는 것은 청소년기의 문화예술교육과 활동은 사회구성원으로 성장해 가는 그들에게 사회적 필요조건이자 충분조건으로 자리함을 알 수 있다.
This study is a thesis on the possibility of cultural and art activities on youth's potential development and social character expansion. Specifically, this is a research paper to find out how the social effects of youth through cultural and artistic activities affect their emotional intelligence, a...
This study is a thesis on the possibility of cultural and art activities on youth's potential development and social character expansion. Specifically, this is a research paper to find out how the social effects of youth through cultural and artistic activities affect their emotional intelligence, and how they affect their sociality expansion. Through the results of this study, we attempted to re-recognize the importance and necessity of cultural arts activities to youth, and to find the future direction and implications of youth culture and arts education based on empirical research. To this end, in this study, a research study was conducted on the students of ‘Busan jingu Youth Arts School’, which is the only one in Korea who has been conducting culture and arts activities at the level of basic local governments for more than 10 years. The research results are as follows. Research Question 1 revealed that the social effects of youth cultural and artistic activities on emotional intelligence and social expansion have a large demographic and sociological difference. The more time devoted to one culture and arts activity, and the average number of participations per week is 4 or more, the greater the effect on creativity and emotional regulation and there were many positive changes in emotional expression and attitude and experience of cultural and artistic activities. In Research Question 2, it was found that among the social effect factors of youth cultural and artistic activities, ‘pleasure’, ‘self-esteem’, ‘participation’, and ‘creativity’ showed a very significant influence on the formation of emotional intelligence of youth. Emotional expression is enriched by the improvement of self-esteem, and the factors of participation and creativity obtained through cultural and artistic activities have a very positive effect on empathy and emotional regulation. This result is that as emotional intelligence develops, you experience a life that tries to maintain balance in a healthy and optimistic way. In Research Question 3, it was found that various social effect factors through cultural and artistic activities had a positive effect on the expansion of adolescents ‘sociality’, which improves their empathy and participation consciousness. Specifically, it was confirmed that the areas of ‘creativity’ and ‘pleasure’, ‘exchange’ and ‘empathy’ among social effect factors positively influence the attitude of enjoying culture and arts, change of culture and art experience, change of leisure attitude and leisure. What can be inferred from these results is that culture and arts education and activities in adolescence are both a social necessity and a sufficient condition for those growing up as members of society.
This study is a thesis on the possibility of cultural and art activities on youth's potential development and social character expansion. Specifically, this is a research paper to find out how the social effects of youth through cultural and artistic activities affect their emotional intelligence, and how they affect their sociality expansion. Through the results of this study, we attempted to re-recognize the importance and necessity of cultural arts activities to youth, and to find the future direction and implications of youth culture and arts education based on empirical research. To this end, in this study, a research study was conducted on the students of ‘Busan jingu Youth Arts School’, which is the only one in Korea who has been conducting culture and arts activities at the level of basic local governments for more than 10 years. The research results are as follows. Research Question 1 revealed that the social effects of youth cultural and artistic activities on emotional intelligence and social expansion have a large demographic and sociological difference. The more time devoted to one culture and arts activity, and the average number of participations per week is 4 or more, the greater the effect on creativity and emotional regulation and there were many positive changes in emotional expression and attitude and experience of cultural and artistic activities. In Research Question 2, it was found that among the social effect factors of youth cultural and artistic activities, ‘pleasure’, ‘self-esteem’, ‘participation’, and ‘creativity’ showed a very significant influence on the formation of emotional intelligence of youth. Emotional expression is enriched by the improvement of self-esteem, and the factors of participation and creativity obtained through cultural and artistic activities have a very positive effect on empathy and emotional regulation. This result is that as emotional intelligence develops, you experience a life that tries to maintain balance in a healthy and optimistic way. In Research Question 3, it was found that various social effect factors through cultural and artistic activities had a positive effect on the expansion of adolescents ‘sociality’, which improves their empathy and participation consciousness. Specifically, it was confirmed that the areas of ‘creativity’ and ‘pleasure’, ‘exchange’ and ‘empathy’ among social effect factors positively influence the attitude of enjoying culture and arts, change of culture and art experience, change of leisure attitude and leisure. What can be inferred from these results is that culture and arts education and activities in adolescence are both a social necessity and a sufficient condition for those growing up as members of society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.