본 논문은 모뉴멘트(Monument)이미지에 있어서 숭고미에 관한 연구로, 연 구 작품의 주 형상구조인 모뉴멘트이미지의 수직성과 부 형상인 불의 수직 성을 대립각으로 내세워 무한의 공간성, 영원의 무시간성, 그리고 종교적 사 유를 검증하고 해석하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 연구 작품의 조형적 구조와 연관된 모뉴멘트이미지와 숭고미에 관한 미학적 본질의 의미를 고찰 하고, 나아가 연구자의 정신세계와 종교적 수행에 기초한 초월적 의식작용에 대하여 논의하는데 그 의미를 두고 있다. 본 연구는 예술에서의 정신적 심상 표현을 위한 연구자의 감정과 내적 세계관을 필두로 모뉴멘트이미지의 상징 적 의미를 다루어봄으로써 존재의 불안으로 야기되는 불멸에의 욕망, 영적 정신성, 그리고 종교적 숭고의 감정을 고찰하고자 한다. 유사 이래 인류는 삶과 직결되는 죽음이라는 절대적 한계를 종교를 통하 여 극복해 왔다고 할 수 있을 것이다. 세계 곳곳에서 발견되는 수많은 거석 문화를 살펴보면 인류와 민족, 시대를 넘어 주술적, 종교적 의식행위가 공통 적으로 주도하고 있음을 알 수 있다. 이를 근거로 모뉴멘트이미지에 관한 사 례와 실제 이미지를 제시함으로써 연구 작품의 수직이미지의 차용에 따른 형식구조를 파악하고, 나아가 연구자의 정신세계와 심상이미지의 발원과정에 대하여 다루었다. 피라미드나 신전 앞에 더 높게 세워졌던 오벨리스크의 상 징적 높이는 하늘을 향하고 있으며, 영원을 바라는 인간의 본능적 염원을 나 타내는 수직형상의 기념비라고 할 수 있는 것이다. 이것은 영웅적 존경과 숭 배의 대상으로써 그 권위 또한 수직의 구도로 더 높게 하늘을 향하고 있음 을 알 수 있다. 본인은 이러한 수직적 구조물을 모티브화하여 주 형상면으로 구축함으로써, 보다 직접적이고 사실적으로 죽음의 한계에 직면한 존재의 불 안에 대한 원인을 규명하고자 한 것이다. 피라미드와 부러진 오벨리스크는 수직구도를 뒷받침하는 도상(icon)이미지로서 상징적 의미를 함의하고 있으 며, 이 작품들의 제목은 ‘침묵’이다. ‘침묵’은 죽음 이후의 무시간성을 의미 하는 것으로 육체와 의식의 소멸을 나타낸다고 볼 수 있다. 이러한 예를 통 하여 연구자의 연구 작품인 모뉴멘트이미지가 상징하는 내재적 의미는 신앙 으로서의 숭배의 대상이 될 수도 있으며, 종교적 의식의 ...
본 논문은 모뉴멘트(Monument)이미지에 있어서 숭고미에 관한 연구로, 연 구 작품의 주 형상구조인 모뉴멘트이미지의 수직성과 부 형상인 불의 수직 성을 대립각으로 내세워 무한의 공간성, 영원의 무시간성, 그리고 종교적 사 유를 검증하고 해석하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 연구 작품의 조형적 구조와 연관된 모뉴멘트이미지와 숭고미에 관한 미학적 본질의 의미를 고찰 하고, 나아가 연구자의 정신세계와 종교적 수행에 기초한 초월적 의식작용에 대하여 논의하는데 그 의미를 두고 있다. 본 연구는 예술에서의 정신적 심상 표현을 위한 연구자의 감정과 내적 세계관을 필두로 모뉴멘트이미지의 상징 적 의미를 다루어봄으로써 존재의 불안으로 야기되는 불멸에의 욕망, 영적 정신성, 그리고 종교적 숭고의 감정을 고찰하고자 한다. 유사 이래 인류는 삶과 직결되는 죽음이라는 절대적 한계를 종교를 통하 여 극복해 왔다고 할 수 있을 것이다. 세계 곳곳에서 발견되는 수많은 거석 문화를 살펴보면 인류와 민족, 시대를 넘어 주술적, 종교적 의식행위가 공통 적으로 주도하고 있음을 알 수 있다. 이를 근거로 모뉴멘트이미지에 관한 사 례와 실제 이미지를 제시함으로써 연구 작품의 수직이미지의 차용에 따른 형식구조를 파악하고, 나아가 연구자의 정신세계와 심상이미지의 발원과정에 대하여 다루었다. 피라미드나 신전 앞에 더 높게 세워졌던 오벨리스크의 상 징적 높이는 하늘을 향하고 있으며, 영원을 바라는 인간의 본능적 염원을 나 타내는 수직형상의 기념비라고 할 수 있는 것이다. 이것은 영웅적 존경과 숭 배의 대상으로써 그 권위 또한 수직의 구도로 더 높게 하늘을 향하고 있음 을 알 수 있다. 본인은 이러한 수직적 구조물을 모티브화하여 주 형상면으로 구축함으로써, 보다 직접적이고 사실적으로 죽음의 한계에 직면한 존재의 불 안에 대한 원인을 규명하고자 한 것이다. 피라미드와 부러진 오벨리스크는 수직구도를 뒷받침하는 도상(icon)이미지로서 상징적 의미를 함의하고 있으 며, 이 작품들의 제목은 ‘침묵’이다. ‘침묵’은 죽음 이후의 무시간성을 의미 하는 것으로 육체와 의식의 소멸을 나타낸다고 볼 수 있다. 이러한 예를 통 하여 연구자의 연구 작품인 모뉴멘트이미지가 상징하는 내재적 의미는 신앙 으로서의 숭배의 대상이 될 수도 있으며, 종교적 의식의 장소성을 의미할 수 도 있다. 따라서 수직구조물은 존재자의 존재의 불안을 극복해 나가는 정신 적 애착물인 동시에 오래전 인류가 행해왔던 종교의식의 모티브로써, 초월적 희열을 구축하는 의식의 핵심을 이루는 미학적 사유의 출발점이라 할 수 있 게 되는 것이다. 연구 작품의 모뉴멘트이미지는 추상 미술에서의 정신적, 내적 감정을 표상 하는 요소로써 점 · 선 · 면 · 색을 통하여 회화적 조형성을 갖게 된다. 즉 수직적 구조물, 정방형구조, 그리고 혼합형구조로 표상된 형식구조는 불꽃의 상징적 의미를 함의하고 있으며, 그 배면의 강렬한 색감은 영적이고 초월적 숭고체험에 대한 환유적인 요소라 할 수 있다. 또한 연구자의 내적에너지를 수반하는 초감각적 체험활동을 대표하고 있는 것이다. 연구 작품에서 화면의 중심을 뚫고 지나는 수직의 색띠형상은 빛에너지를 표상하는 것으로 초극적 인 경이감을 유발하는 날 선 정신과 깊은 사유를 내포하고 있다. 오벨리스크의 수직적 구조물은 인간 내면에 자리하고 있는 존엄하고 고귀 한 이상적 존재를 향한 깊은 사유와 이성적, 철학적 정신성을 표명하고 있 다. 또한 이것은 무한한 가능성에 대한 희망의 빛으로써 위로 치솟으며 상승 하는 움직임의 은유라 할 수 있는 것이다. 이러한 수직성은 인간만이 가진 완전한 직립의 움직임에 대한 형태이며, 사고의 발달과 창조와 진화의 원동 력이라 할 수 있는 정신으로써 불꽃의 수직성과 견줄 수 있는 요소이다. 정 방형구조는 피라미드를 부감구도로 차용한 이미지로써 선과 면, 색띠를 통하 여 내부와 외부의 단절을 의미하는 절대적 공간을 상징하며, 선(線)은 공간적 인 여정을 나타내는 기호로 피라미드 내부 공간을 외부와 차단하는 것으로 서의 물리적 공간에 대한 단절을 의미한다. 그러나 정방형의 내부 공간은 영 원한 침묵의 공간으로써 사자(死者)의 내세적 공간이며, 신의 자리로서의 무 한한 우주적, 영적공간으로써 무시간적 영원성을 드러낸다고 할 수 있다. 이와 같이 본 논문은 모뉴멘트이미지를 표방한 미술텍스트적 형식구조를 통하여 파토스적 감성과 초월적 희열에 대하여 고찰하고, 의식 깊은 곳에 자 리한 불안의 원인을 규명해 봄으로써 죽음은 건너뛸 수 없는 가장 확실한 존재적 염려임을 알 수 있었다. 이를 극복하기 위한 상징적 도구로써 불멸의 기원과 신에 대한 헌신, 그리고 봉헌의 신화적 건축물에 응축된 인간감정의 구원과 해방, 나아가 삶에 대한 긍정적 자세를 밝혀보고자 한 것이다. 이와 함께 연구자 본인의 정신세계를 대변하는 동양사상에 입각한 불교의 사유세 계와 신비체험을 기반으로 하였음을 밝힌다.
본 논문은 모뉴멘트(Monument)이미지에 있어서 숭고미에 관한 연구로, 연 구 작품의 주 형상구조인 모뉴멘트이미지의 수직성과 부 형상인 불의 수직 성을 대립각으로 내세워 무한의 공간성, 영원의 무시간성, 그리고 종교적 사 유를 검증하고 해석하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 연구 작품의 조형적 구조와 연관된 모뉴멘트이미지와 숭고미에 관한 미학적 본질의 의미를 고찰 하고, 나아가 연구자의 정신세계와 종교적 수행에 기초한 초월적 의식작용에 대하여 논의하는데 그 의미를 두고 있다. 본 연구는 예술에서의 정신적 심상 표현을 위한 연구자의 감정과 내적 세계관을 필두로 모뉴멘트이미지의 상징 적 의미를 다루어봄으로써 존재의 불안으로 야기되는 불멸에의 욕망, 영적 정신성, 그리고 종교적 숭고의 감정을 고찰하고자 한다. 유사 이래 인류는 삶과 직결되는 죽음이라는 절대적 한계를 종교를 통하 여 극복해 왔다고 할 수 있을 것이다. 세계 곳곳에서 발견되는 수많은 거석 문화를 살펴보면 인류와 민족, 시대를 넘어 주술적, 종교적 의식행위가 공통 적으로 주도하고 있음을 알 수 있다. 이를 근거로 모뉴멘트이미지에 관한 사 례와 실제 이미지를 제시함으로써 연구 작품의 수직이미지의 차용에 따른 형식구조를 파악하고, 나아가 연구자의 정신세계와 심상이미지의 발원과정에 대하여 다루었다. 피라미드나 신전 앞에 더 높게 세워졌던 오벨리스크의 상 징적 높이는 하늘을 향하고 있으며, 영원을 바라는 인간의 본능적 염원을 나 타내는 수직형상의 기념비라고 할 수 있는 것이다. 이것은 영웅적 존경과 숭 배의 대상으로써 그 권위 또한 수직의 구도로 더 높게 하늘을 향하고 있음 을 알 수 있다. 본인은 이러한 수직적 구조물을 모티브화하여 주 형상면으로 구축함으로써, 보다 직접적이고 사실적으로 죽음의 한계에 직면한 존재의 불 안에 대한 원인을 규명하고자 한 것이다. 피라미드와 부러진 오벨리스크는 수직구도를 뒷받침하는 도상(icon)이미지로서 상징적 의미를 함의하고 있으 며, 이 작품들의 제목은 ‘침묵’이다. ‘침묵’은 죽음 이후의 무시간성을 의미 하는 것으로 육체와 의식의 소멸을 나타낸다고 볼 수 있다. 이러한 예를 통 하여 연구자의 연구 작품인 모뉴멘트이미지가 상징하는 내재적 의미는 신앙 으로서의 숭배의 대상이 될 수도 있으며, 종교적 의식의 장소성을 의미할 수 도 있다. 따라서 수직구조물은 존재자의 존재의 불안을 극복해 나가는 정신 적 애착물인 동시에 오래전 인류가 행해왔던 종교의식의 모티브로써, 초월적 희열을 구축하는 의식의 핵심을 이루는 미학적 사유의 출발점이라 할 수 있 게 되는 것이다. 연구 작품의 모뉴멘트이미지는 추상 미술에서의 정신적, 내적 감정을 표상 하는 요소로써 점 · 선 · 면 · 색을 통하여 회화적 조형성을 갖게 된다. 즉 수직적 구조물, 정방형구조, 그리고 혼합형구조로 표상된 형식구조는 불꽃의 상징적 의미를 함의하고 있으며, 그 배면의 강렬한 색감은 영적이고 초월적 숭고체험에 대한 환유적인 요소라 할 수 있다. 또한 연구자의 내적에너지를 수반하는 초감각적 체험활동을 대표하고 있는 것이다. 연구 작품에서 화면의 중심을 뚫고 지나는 수직의 색띠형상은 빛에너지를 표상하는 것으로 초극적 인 경이감을 유발하는 날 선 정신과 깊은 사유를 내포하고 있다. 오벨리스크의 수직적 구조물은 인간 내면에 자리하고 있는 존엄하고 고귀 한 이상적 존재를 향한 깊은 사유와 이성적, 철학적 정신성을 표명하고 있 다. 또한 이것은 무한한 가능성에 대한 희망의 빛으로써 위로 치솟으며 상승 하는 움직임의 은유라 할 수 있는 것이다. 이러한 수직성은 인간만이 가진 완전한 직립의 움직임에 대한 형태이며, 사고의 발달과 창조와 진화의 원동 력이라 할 수 있는 정신으로써 불꽃의 수직성과 견줄 수 있는 요소이다. 정 방형구조는 피라미드를 부감구도로 차용한 이미지로써 선과 면, 색띠를 통하 여 내부와 외부의 단절을 의미하는 절대적 공간을 상징하며, 선(線)은 공간적 인 여정을 나타내는 기호로 피라미드 내부 공간을 외부와 차단하는 것으로 서의 물리적 공간에 대한 단절을 의미한다. 그러나 정방형의 내부 공간은 영 원한 침묵의 공간으로써 사자(死者)의 내세적 공간이며, 신의 자리로서의 무 한한 우주적, 영적공간으로써 무시간적 영원성을 드러낸다고 할 수 있다. 이와 같이 본 논문은 모뉴멘트이미지를 표방한 미술텍스트적 형식구조를 통하여 파토스적 감성과 초월적 희열에 대하여 고찰하고, 의식 깊은 곳에 자 리한 불안의 원인을 규명해 봄으로써 죽음은 건너뛸 수 없는 가장 확실한 존재적 염려임을 알 수 있었다. 이를 극복하기 위한 상징적 도구로써 불멸의 기원과 신에 대한 헌신, 그리고 봉헌의 신화적 건축물에 응축된 인간감정의 구원과 해방, 나아가 삶에 대한 긍정적 자세를 밝혀보고자 한 것이다. 이와 함께 연구자 본인의 정신세계를 대변하는 동양사상에 입각한 불교의 사유세 계와 신비체험을 기반으로 하였음을 밝힌다.
This is a study on the sublime beauty in the image of the monument . The purpose of the thesis is to prove and interpret infinite spatiality, eternal untimeliness, and religious contemplation with the opposing concept of verticality of monument images as a main structure and flame a ...
This is a study on the sublime beauty in the image of the monument . The purpose of the thesis is to prove and interpret infinite spatiality, eternal untimeliness, and religious contemplation with the opposing concept of verticality of monument images as a main structure and flame a as a sub-structure. The study analyzes the aesthetic context of formative structure about the research work and finds the related sublime beauty from the monument images. The author discusses transcendental consciousness based on the author’s spiritual world and religious practice. This research, by interpreting symbolic meaning of the monument images though the author’s emotions and inner values of expressing images from the mind, scrutinizes desire for immortality, spirituality, and the feeling of religious sublime that occurs from existential anxiety. Throughout the history, mankind overcomes the fear of death, the absolute limitation directly connected with life, in religion. The investigation of megalithic culture, all over the world, also proves shamanism and religious rituals were ubiquitous in all humanity throughout the history. The author figures out the usage of the formal structure and the vertical image of the research work with monument images, and researches the origin of the author’s spiritual world and imaginary depiction. An obelisk was placed in front of a pyramid and a temple to symbolize the height of the sky, and this vertical monument shows human instinct on desire for the eternal life. An obelisk is an object of heroic respect and worship, and its authority therefore, tries to resemble the height of the sky. The author designs the artwork using the motif of verticality of a monument, and tries to figure out the reason of anxiety when an individual confronts death. The iconic symbols of pyramid and an obelisk support the meaning of verticality. The title of the work is ‘Tranquility.’ Tranquility means the untimeliness after death, and it explains the end of a body and a spirit. It explains that the monument images of the author’s work can be either object of worship or spatiality of religious ritual. The vertical monument, therefore, is an emotional attachment which overcomes the anxiety of the existence and concurrently a motif of religious ritual humanity practiced for long. The vertical monument is also the beginning of aesthetic thinking that establishes transcendental ecstasy and the core of a ritual. The monument image of the research work is a major factor that present psychological and emotional factor in abstrat art, and the image obtain its formation through points, lines, faces, and colors. Thus, the type of structure, such as vertical, square, and the mixture of the two, imply the symbolic meaning of flame, and the vivid colors of the back side are metonymic factor of spiritual and transcendental sublime experience. These types of structure represent the extrasensory activity that accompanying the author’s inner energy. The vertical shape of the color bands that passing through the center of the canvas on the author’s work portray the energy of light, and the color bands connote an incisive mind and profound thought that motivate dramatic sense of wonder. The verticality of the obelisk depicts profound thought toward a dignified and noble ideal being and spirituality that is radical and philosophical. The color band as a gleam of hope about infinite possibilities, metaphors a soaring upward movement. The verticality is a form of complete upright movement only humanity has, and it is a spirit of the development of thinking and the driving force of creation and evolution. The verticality is only factor that can be compared with verticality of the flame of fire. A square structure is an image using pyramid from a bird’s-eye view, and it is depicted with lines, faces, and the color bands to symbolize an absolute space that internal and external disconnection. A line signifies an emblem of spatial journey and a separation from physical space by blocking the inner space of the pyramid from the outside. The square inner space is a space of eternal silence, an immortal space for the deceased one, and an infinite cosmic and spiritual space of a god. The space is a spiritual space that signifies timelessness. The research paper studies pathos sensitivity and transcendental ecstasy using a monument image, and investigates the reason of anxiety in deep consciousness. Through a deliberate research, the paper concludes that the death is an absolute source of existential anxiety. People in order to overcome the feeling of anxiety used these concepts which are the wish about immortality, salvation and liberation of human emotions condensed in the mythical architecture that is dedicated to god, and the positive attitude toward life. The paper is based on Buddhist thought of Eastern ideology and mystical experience that represent the author’s own spiritual world.
This is a study on the sublime beauty in the image of the monument . The purpose of the thesis is to prove and interpret infinite spatiality, eternal untimeliness, and religious contemplation with the opposing concept of verticality of monument images as a main structure and flame a as a sub-structure. The study analyzes the aesthetic context of formative structure about the research work and finds the related sublime beauty from the monument images. The author discusses transcendental consciousness based on the author’s spiritual world and religious practice. This research, by interpreting symbolic meaning of the monument images though the author’s emotions and inner values of expressing images from the mind, scrutinizes desire for immortality, spirituality, and the feeling of religious sublime that occurs from existential anxiety. Throughout the history, mankind overcomes the fear of death, the absolute limitation directly connected with life, in religion. The investigation of megalithic culture, all over the world, also proves shamanism and religious rituals were ubiquitous in all humanity throughout the history. The author figures out the usage of the formal structure and the vertical image of the research work with monument images, and researches the origin of the author’s spiritual world and imaginary depiction. An obelisk was placed in front of a pyramid and a temple to symbolize the height of the sky, and this vertical monument shows human instinct on desire for the eternal life. An obelisk is an object of heroic respect and worship, and its authority therefore, tries to resemble the height of the sky. The author designs the artwork using the motif of verticality of a monument, and tries to figure out the reason of anxiety when an individual confronts death. The iconic symbols of pyramid and an obelisk support the meaning of verticality. The title of the work is ‘Tranquility.’ Tranquility means the untimeliness after death, and it explains the end of a body and a spirit. It explains that the monument images of the author’s work can be either object of worship or spatiality of religious ritual. The vertical monument, therefore, is an emotional attachment which overcomes the anxiety of the existence and concurrently a motif of religious ritual humanity practiced for long. The vertical monument is also the beginning of aesthetic thinking that establishes transcendental ecstasy and the core of a ritual. The monument image of the research work is a major factor that present psychological and emotional factor in abstrat art, and the image obtain its formation through points, lines, faces, and colors. Thus, the type of structure, such as vertical, square, and the mixture of the two, imply the symbolic meaning of flame, and the vivid colors of the back side are metonymic factor of spiritual and transcendental sublime experience. These types of structure represent the extrasensory activity that accompanying the author’s inner energy. The vertical shape of the color bands that passing through the center of the canvas on the author’s work portray the energy of light, and the color bands connote an incisive mind and profound thought that motivate dramatic sense of wonder. The verticality of the obelisk depicts profound thought toward a dignified and noble ideal being and spirituality that is radical and philosophical. The color band as a gleam of hope about infinite possibilities, metaphors a soaring upward movement. The verticality is a form of complete upright movement only humanity has, and it is a spirit of the development of thinking and the driving force of creation and evolution. The verticality is only factor that can be compared with verticality of the flame of fire. A square structure is an image using pyramid from a bird’s-eye view, and it is depicted with lines, faces, and the color bands to symbolize an absolute space that internal and external disconnection. A line signifies an emblem of spatial journey and a separation from physical space by blocking the inner space of the pyramid from the outside. The square inner space is a space of eternal silence, an immortal space for the deceased one, and an infinite cosmic and spiritual space of a god. The space is a spiritual space that signifies timelessness. The research paper studies pathos sensitivity and transcendental ecstasy using a monument image, and investigates the reason of anxiety in deep consciousness. Through a deliberate research, the paper concludes that the death is an absolute source of existential anxiety. People in order to overcome the feeling of anxiety used these concepts which are the wish about immortality, salvation and liberation of human emotions condensed in the mythical architecture that is dedicated to god, and the positive attitude toward life. The paper is based on Buddhist thought of Eastern ideology and mystical experience that represent the author’s own spiritual world.
주제어
#Sublime Beauty in the Monument Image verticality of monument images religious contemplation
학위논문 정보
저자
김미화
학위수여기관
창원대학교
학위구분
국내석사
학과
미술학과
지도교수
김해동
발행연도
2021
총페이지
iii, 61장
키워드
Sublime Beauty in the Monument Image verticality of monument images religious contemplation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.