[학위논문]무기체계 운용시험평가의 종합군수지원(ILS)11대 요소 구현에 미치는 영향요인 연구 : 육군 방공무기체계 연구개발을 중심으로 Influence factors on the implementation of eleven elements of integrated logistics support (ILS) in operational test and evaluation (OT&E) of army air defense weapons system원문보기
현대전은 2003년의 이라크 전쟁부터 미사일, 항공기 등을 중심으로 적을 마 비시키는 방식으로 전력화 비용이 증가하는 추세이다. 반면 한국의 전력화 관련 예산은 전체 정부 예산 및 GDP 대비 비중이 낮아지고 있다. 따라서 정밀화된 적의 미사일, 항공기 등을 격추시키는 방공무기체계 연구개발을 위해서는 한정 된 전력화 예산을 효율적으로 사용해야 한다. 그런 면에서 운용시험평가 과정에서 결함사항을 발견, 보완하여, 연구개발비 와 총수명주기 유지비용을 절감하는 것이 중요하다. 선행연구에 따르면, 연구개 발비의 10∼30%를 운용시험평가를 통해 감소시킬 수 있기 때문이다. 그러나 현행 한국 육군의 ...
현대전은 2003년의 이라크 전쟁부터 미사일, 항공기 등을 중심으로 적을 마 비시키는 방식으로 전력화 비용이 증가하는 추세이다. 반면 한국의 전력화 관련 예산은 전체 정부 예산 및 GDP 대비 비중이 낮아지고 있다. 따라서 정밀화된 적의 미사일, 항공기 등을 격추시키는 방공무기체계 연구개발을 위해서는 한정 된 전력화 예산을 효율적으로 사용해야 한다. 그런 면에서 운용시험평가 과정에서 결함사항을 발견, 보완하여, 연구개발비 와 총수명주기 유지비용을 절감하는 것이 중요하다. 선행연구에 따르면, 연구개 발비의 10∼30%를 운용시험평가를 통해 감소시킬 수 있기 때문이다. 그러나 현행 한국 육군의 종합군수지원(ILS) 운용시험평가는 제도적 요인으 로는 평가항목의 객관성이 부족하고, 조직적 요인으로는 전문인력이 부족한 실 정이다. 그 결과 운용시험평가에서 발생한 결함사항 등을 시간과 예산 부족 등 으로 완벽하게 보완하지 못하고 완성 장비 중심의 획득체계로 전력화를 실시하 고 있다. 그에 따라 운용 단계에서 사망자 발생, 설계 변경은 물론 성능 저하로 인한 총수명주기 이전의 도태 등으로 추가적인 획득비용이 발생하고 있다. 이에 본 논문은 육군 방공무기체계 연구개발을 중심으로 무기체계 운용시험 평가의 종합군수지원(ILS) 11대 요소 구현에 미치는 영향요인을 살펴보고, 제 도적, 조직적 차원에서의 발전방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 먼저 선행연구를 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하고, 종합 군수지원 업무 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그리고 유효 설문지 138개를 대상으로 AMOS 23.0 통계패키지를 이용하여 구조방정식모형(SEM) 분석과 함께 연구가설을 검증하였으며, 다음과 같은 정책적, 실무적 시사점을 도출하였다. 먼저 제도적 차원에서 첫째, 소요제기·결정 단계에서 작전운용성능(ROC)의 기술적·부수적 성능에 전자식 기술교범의 개발 범위를 반영하여야 한다. 전자 식 기술교범은 「국방규격서」에 의해 작성된 기술문서로서 종합군수지원 11대 요소가 기술되어 있기 때문이다. 둘째, 소요결정 후 선행연구 단계에서 종합군 수지원 11대 요소의 개발 범위를 반영하여 정성적 위주의 운용시험평가의 문제 점을 개선하는 것이 필요하다. 셋째, 체계개발 단계에서 종합군수지원 11대 요소 의 운용시험평가계획서 작성기준 정립을 통해 객관성 보장 및 결과에 대한 이 견과 갈등을 줄이는 것이 필요하다. 넷째, 종합군수지원 11대 요소의 운용시험 평가 수행절차를 정립하여 시행착오를 줄이고 효율성을 높이는 것이 필요하다. 그리고 조직적 차원에서 첫째, 병력 감축에 따른 종합군수지원 운용시험평가 기관의 조직을 통합하여 효율성과 전문성을 높여야 한다. 둘째, 체계개발 단계 에서 종합군수지원 운용시험평가 워킹그룹의 기능을 정립하고, 운용시험평가에 참여하여 설계의 치명적인 문제점을 보완하여야 한다. 셋째, 종합군수지원 운용 시험평가 조정기능을 정립하여 위험요소를 조정하여야 한다. 이러한 종합군수지원 운용시험평가 관련 제도적 및 조직적 차원의 개선은 특 히 육군 방공무기체계의 연구개발에 있어 적기 전력화, 획득예산 절감 등에 크 게 기여할 것이다.
현대전은 2003년의 이라크 전쟁부터 미사일, 항공기 등을 중심으로 적을 마 비시키는 방식으로 전력화 비용이 증가하는 추세이다. 반면 한국의 전력화 관련 예산은 전체 정부 예산 및 GDP 대비 비중이 낮아지고 있다. 따라서 정밀화된 적의 미사일, 항공기 등을 격추시키는 방공무기체계 연구개발을 위해서는 한정 된 전력화 예산을 효율적으로 사용해야 한다. 그런 면에서 운용시험평가 과정에서 결함사항을 발견, 보완하여, 연구개발비 와 총수명주기 유지비용을 절감하는 것이 중요하다. 선행연구에 따르면, 연구개 발비의 10∼30%를 운용시험평가를 통해 감소시킬 수 있기 때문이다. 그러나 현행 한국 육군의 종합군수지원(ILS) 운용시험평가는 제도적 요인으 로는 평가항목의 객관성이 부족하고, 조직적 요인으로는 전문인력이 부족한 실 정이다. 그 결과 운용시험평가에서 발생한 결함사항 등을 시간과 예산 부족 등 으로 완벽하게 보완하지 못하고 완성 장비 중심의 획득체계로 전력화를 실시하 고 있다. 그에 따라 운용 단계에서 사망자 발생, 설계 변경은 물론 성능 저하로 인한 총수명주기 이전의 도태 등으로 추가적인 획득비용이 발생하고 있다. 이에 본 논문은 육군 방공무기체계 연구개발을 중심으로 무기체계 운용시험 평가의 종합군수지원(ILS) 11대 요소 구현에 미치는 영향요인을 살펴보고, 제 도적, 조직적 차원에서의 발전방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 먼저 선행연구를 바탕으로 연구모형과 연구가설을 설정하고, 종합 군수지원 업무 종사자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 그리고 유효 설문지 138개를 대상으로 AMOS 23.0 통계패키지를 이용하여 구조방정식모형(SEM) 분석과 함께 연구가설을 검증하였으며, 다음과 같은 정책적, 실무적 시사점을 도출하였다. 먼저 제도적 차원에서 첫째, 소요제기·결정 단계에서 작전운용성능(ROC)의 기술적·부수적 성능에 전자식 기술교범의 개발 범위를 반영하여야 한다. 전자 식 기술교범은 「국방규격서」에 의해 작성된 기술문서로서 종합군수지원 11대 요소가 기술되어 있기 때문이다. 둘째, 소요결정 후 선행연구 단계에서 종합군 수지원 11대 요소의 개발 범위를 반영하여 정성적 위주의 운용시험평가의 문제 점을 개선하는 것이 필요하다. 셋째, 체계개발 단계에서 종합군수지원 11대 요소 의 운용시험평가계획서 작성기준 정립을 통해 객관성 보장 및 결과에 대한 이 견과 갈등을 줄이는 것이 필요하다. 넷째, 종합군수지원 11대 요소의 운용시험 평가 수행절차를 정립하여 시행착오를 줄이고 효율성을 높이는 것이 필요하다. 그리고 조직적 차원에서 첫째, 병력 감축에 따른 종합군수지원 운용시험평가 기관의 조직을 통합하여 효율성과 전문성을 높여야 한다. 둘째, 체계개발 단계 에서 종합군수지원 운용시험평가 워킹그룹의 기능을 정립하고, 운용시험평가에 참여하여 설계의 치명적인 문제점을 보완하여야 한다. 셋째, 종합군수지원 운용 시험평가 조정기능을 정립하여 위험요소를 조정하여야 한다. 이러한 종합군수지원 운용시험평가 관련 제도적 및 조직적 차원의 개선은 특 히 육군 방공무기체계의 연구개발에 있어 적기 전력화, 획득예산 절감 등에 크 게 기여할 것이다.
Since the 2003 war in Iraq, the cost of force integration has been increasing by paralyzing the enemy mainly with missiles and aircraft. On the other hand, Korea's force integration budget is becoming less important to the overall government budget and GDP. Therefore, the R&D of air ...
Since the 2003 war in Iraq, the cost of force integration has been increasing by paralyzing the enemy mainly with missiles and aircraft. On the other hand, Korea's force integration budget is becoming less important to the overall government budget and GDP. Therefore, the R&D of air defense systems that shoot down sophisticated enemy missiles and aircrafts requires efficient use of limited force integration budget. In that sense, it is important to find and supplement defects in the operation test and evaluation process, thereby reducing the costs of R&D and total life-cycle maintenance. A prior research shows that 10 to 30% of R&D costs can be reduced through operational test and evaluation (OT&E). However, the current OT&E of integrated logistics support (ILS) in Korean Army lacks the objectivity of assessment items as an institutional factor, and lacks professional manpower as an organizational factor. As a result, defects in OT&E are not fully supplemented due to the lack of time and budget, and additional acquisition costs are incurred due to deaths occurrence in the operation phase, design changes, and culling before the total life cycle due to poor performance. The purpose of this paper is to explore the factors influencing the implementation of 11 elements of ILS in OT&E focusing on the research and development (R&D) of army air defense systems. It is also to seek development measures at the institutional and organizational levels. To this end, a research model and research theory were established based on prior studies, and a survey was conducted on those who were engaged in ILS. The structural equation model (SEM) analysis was performed for 138 effective questionnaires using the AMOS 23.0 statistical package, the research hypotheses were verified, and the following policy and practical implications were derived. First of all, at the institutional level, it is necessary to reflect the development scope of electronic technical manual (ETM) in the technical and collateral performance of required operational capabilities (ROC) in the requirement raising and decision phase. ETM is a technical document that describes 11 elements of ILS according to the Defense Specification. Second, the development scope of 11 elements of ILS shall be reflected in the prior research phase after requirement decision. This is to improve the problem of qualitative-oriented OT&E. Third, it is necessary to establish the criteria on the preparation of OT&E plan for the implementation of 11 elements of ILS during the system development phase. It is to reduce differences and conflicts on the outcome by guaranteed objectivity. Finally, it is necessary to reduce trial and error and increase efficiency by establishing OT&E procedures for 11 elements of ILS. And at the organizational level, first, the organizations involved in OT&E for 11 elements of ILS of ILS should be integrated to enhance efficiency and expertise. Second, in the system development phase, the function of OT&E working group for 11 elements of ILS should be established to participate in OT&E of developed weapons system to compensate for the fatal problems of the design. Third, the risk factors should be adjusted by establishing a coordination function of OT&E for 11 elements of ILS These institutional and organizational improvements will contribute to the achievement of the R&D of army air defense weapons system, which will shoot down enemy missiles and aircrafts through timely placement of weapons system, reduced acquisition budget, and implementation of 11 elements of ILS.
Since the 2003 war in Iraq, the cost of force integration has been increasing by paralyzing the enemy mainly with missiles and aircraft. On the other hand, Korea's force integration budget is becoming less important to the overall government budget and GDP. Therefore, the R&D of air defense systems that shoot down sophisticated enemy missiles and aircrafts requires efficient use of limited force integration budget. In that sense, it is important to find and supplement defects in the operation test and evaluation process, thereby reducing the costs of R&D and total life-cycle maintenance. A prior research shows that 10 to 30% of R&D costs can be reduced through operational test and evaluation (OT&E). However, the current OT&E of integrated logistics support (ILS) in Korean Army lacks the objectivity of assessment items as an institutional factor, and lacks professional manpower as an organizational factor. As a result, defects in OT&E are not fully supplemented due to the lack of time and budget, and additional acquisition costs are incurred due to deaths occurrence in the operation phase, design changes, and culling before the total life cycle due to poor performance. The purpose of this paper is to explore the factors influencing the implementation of 11 elements of ILS in OT&E focusing on the research and development (R&D) of army air defense systems. It is also to seek development measures at the institutional and organizational levels. To this end, a research model and research theory were established based on prior studies, and a survey was conducted on those who were engaged in ILS. The structural equation model (SEM) analysis was performed for 138 effective questionnaires using the AMOS 23.0 statistical package, the research hypotheses were verified, and the following policy and practical implications were derived. First of all, at the institutional level, it is necessary to reflect the development scope of electronic technical manual (ETM) in the technical and collateral performance of required operational capabilities (ROC) in the requirement raising and decision phase. ETM is a technical document that describes 11 elements of ILS according to the Defense Specification. Second, the development scope of 11 elements of ILS shall be reflected in the prior research phase after requirement decision. This is to improve the problem of qualitative-oriented OT&E. Third, it is necessary to establish the criteria on the preparation of OT&E plan for the implementation of 11 elements of ILS during the system development phase. It is to reduce differences and conflicts on the outcome by guaranteed objectivity. Finally, it is necessary to reduce trial and error and increase efficiency by establishing OT&E procedures for 11 elements of ILS. And at the organizational level, first, the organizations involved in OT&E for 11 elements of ILS of ILS should be integrated to enhance efficiency and expertise. Second, in the system development phase, the function of OT&E working group for 11 elements of ILS should be established to participate in OT&E of developed weapons system to compensate for the fatal problems of the design. Third, the risk factors should be adjusted by establishing a coordination function of OT&E for 11 elements of ILS These institutional and organizational improvements will contribute to the achievement of the R&D of army air defense weapons system, which will shoot down enemy missiles and aircrafts through timely placement of weapons system, reduced acquisition budget, and implementation of 11 elements of ILS.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.