『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교원의 인식과 관심 수준 분석 Elementary School Teachers’ Perceptions and Concern Stages of 『2015 School Career Education Goals and Individual Standards』원문보기
이 연구는 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사들의 인식을 분석하고, 배경 변인에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있으며, CBAM을 활용하여 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사의 관심 수준을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 부산 시내의 초등 교사 200명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과 진로교육은 주로 담임교사가 실시하고 있으며, 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』을 바탕으로 하는 진로교육의 운영 상태는 원활한 것으로 나타났다. 대영역 중 ‘진로탐색’에 관한 내용을 현장에서 적용시켜 본 교사가 가장 많았다. 한편, 학생의 진로발달 단계의 적절성을 위해 ‘자아이해와 ...
이 연구는 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사들의 인식을 분석하고, 배경 변인에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있으며, CBAM을 활용하여 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사의 관심 수준을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 부산 시내의 초등 교사 200명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과 진로교육은 주로 담임교사가 실시하고 있으며, 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』을 바탕으로 하는 진로교육의 운영 상태는 원활한 것으로 나타났다. 대영역 중 ‘진로탐색’에 관한 내용을 현장에서 적용시켜 본 교사가 가장 많았다. 한편, 학생의 진로발달 단계의 적절성을 위해 ‘자아이해와 사회적 역량 개발’이 중점 운영되어야 한다고 답하였다. 진로교육 실시 시기는 주로 창의적 체험활동의 진로활동이었다. 교사들은 ‘인터넷 활용학습’, ‘강의식 수업’, ‘직업체험기반학습’, ‘심리검사기반학습’ 등 다양한 교수학습방법을 사용하고 있으며, 학생 주도형 평가 방법을 선호하였다. 교과 진로 프로그램 및 자료의 부족, 수업 시간 부족을 운영상 어려움으로 인식하고 있으며, 단위 학교 차원의 개선 방안으로는 진로 학습 자료 개발이 가장 높게 나타났다. 교육청·국가 차원에서는 진로교육 운영 프로그램 지원을 가장 필요시하였다.『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대해 초등 교원이 가장 높은 반응을 보인 관심 단계는 0단계(지각적 관심)이었다. 본 연구는 이러한 연구 결과에 근거하여 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』을 바탕으로 하는 진로교육에 대한 결론 및 제언을 제시하였다.
이 연구는 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사들의 인식을 분석하고, 배경 변인에 따른 차이를 분석하는데 목적이 있으며, CBAM을 활용하여 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대한 초등 교사의 관심 수준을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 부산 시내의 초등 교사 200명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과 진로교육은 주로 담임교사가 실시하고 있으며, 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』을 바탕으로 하는 진로교육의 운영 상태는 원활한 것으로 나타났다. 대영역 중 ‘진로탐색’에 관한 내용을 현장에서 적용시켜 본 교사가 가장 많았다. 한편, 학생의 진로발달 단계의 적절성을 위해 ‘자아이해와 사회적 역량 개발’이 중점 운영되어야 한다고 답하였다. 진로교육 실시 시기는 주로 창의적 체험활동의 진로활동이었다. 교사들은 ‘인터넷 활용학습’, ‘강의식 수업’, ‘직업체험기반학습’, ‘심리검사기반학습’ 등 다양한 교수학습방법을 사용하고 있으며, 학생 주도형 평가 방법을 선호하였다. 교과 진로 프로그램 및 자료의 부족, 수업 시간 부족을 운영상 어려움으로 인식하고 있으며, 단위 학교 차원의 개선 방안으로는 진로 학습 자료 개발이 가장 높게 나타났다. 교육청·국가 차원에서는 진로교육 운영 프로그램 지원을 가장 필요시하였다.『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』에 대해 초등 교원이 가장 높은 반응을 보인 관심 단계는 0단계(지각적 관심)이었다. 본 연구는 이러한 연구 결과에 근거하여 『2015 학교 진로교육 목표와 성취기준』을 바탕으로 하는 진로교육에 대한 결론 및 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to analyze the perceptions of elementary school teachers on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』, and to analyze differences according to background variables. Also the purpose of this study is to analyze the level of concern of elementary teach...
The purpose of this study is to analyze the perceptions of elementary school teachers on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』, and to analyze differences according to background variables. Also the purpose of this study is to analyze the level of concern of elementary teachers on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 using CBAM. A survey was conducted on 200 elementary school teachers in Busan city. As a result of the study, career education is mainly conducted by the homeroom teacher. The operation status of career education based on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 was found to be smooth. Among the four areas, there were the most teachers who applied the contents of “career search”. On the other hand, ‘Understanding ego and social competency development’ should be operated for the adequacy of the student's career development phase. The period of career education was mainly career activities on creative experiences. In career education, teachers use a variety of teaching and learning methods, such as ‘internet-based learning’, ‘lecture-style class’, ‘work experience-based learning’, ‘psychological test-based learning’ and they preferred the student-led evaluation method. It is recognized that the subject career programs and materials are insufficient, and there is also a lack of class time. Teachers required development of career learning materials at each school. At the school district and national level, support for career education operation programs was most needed. The concern stage in which elementary school teachers responded the most to 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 was stage 0 (perceptual interest). Based on these findings, this study presented conclusions and suggestions for career education based on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』.
The purpose of this study is to analyze the perceptions of elementary school teachers on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』, and to analyze differences according to background variables. Also the purpose of this study is to analyze the level of concern of elementary teachers on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 using CBAM. A survey was conducted on 200 elementary school teachers in Busan city. As a result of the study, career education is mainly conducted by the homeroom teacher. The operation status of career education based on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 was found to be smooth. Among the four areas, there were the most teachers who applied the contents of “career search”. On the other hand, ‘Understanding ego and social competency development’ should be operated for the adequacy of the student's career development phase. The period of career education was mainly career activities on creative experiences. In career education, teachers use a variety of teaching and learning methods, such as ‘internet-based learning’, ‘lecture-style class’, ‘work experience-based learning’, ‘psychological test-based learning’ and they preferred the student-led evaluation method. It is recognized that the subject career programs and materials are insufficient, and there is also a lack of class time. Teachers required development of career learning materials at each school. At the school district and national level, support for career education operation programs was most needed. The concern stage in which elementary school teachers responded the most to 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』 was stage 0 (perceptual interest). Based on these findings, this study presented conclusions and suggestions for career education based on 『2015 School Career Education Goals and Achievement Standards』.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.