본 연구는 학생들이 꿈과 끼를 찾아 자신의 진로와 적성을 탐색하는 기회를 제공하는 자유학기제를 교사가 받아들일 준비가 되었는지 확인하기 위하여 교사의 교사효능감과 교사 전문성을 파악하고, 자유학기제가 미친 영향은 무엇인지 분석하는 데 그 목적이 있다. 또한, 자유학기제가 성공적인 교육 정책으로 자리 잡기 위해서 어떠한 개선이 필요한지를 파악하고자 한다. 이를 위해 현재 수도권 소재의 중학교에 재직 중인 체육 교과 교사 중 자유학기제 예술·체육 활동에서 수업을 1학기 이상 지도한 교사 5인을 선정하였다. 자유학기제 체육 활동에서의 교사효능감과 교사 전문성을 탐색할 수 있도록 질적 연구방법인 심층 면담을 실시하였으며 수집된 자료는 반복적 비교 ...
본 연구는 학생들이 꿈과 끼를 찾아 자신의 진로와 적성을 탐색하는 기회를 제공하는 자유학기제를 교사가 받아들일 준비가 되었는지 확인하기 위하여 교사의 교사효능감과 교사 전문성을 파악하고, 자유학기제가 미친 영향은 무엇인지 분석하는 데 그 목적이 있다. 또한, 자유학기제가 성공적인 교육 정책으로 자리 잡기 위해서 어떠한 개선이 필요한지를 파악하고자 한다. 이를 위해 현재 수도권 소재의 중학교에 재직 중인 체육 교과 교사 중 자유학기제 예술·체육 활동에서 수업을 1학기 이상 지도한 교사 5인을 선정하였다. 자유학기제 체육 활동에서의 교사효능감과 교사 전문성을 탐색할 수 있도록 질적 연구방법인 심층 면담을 실시하였으며 수집된 자료는 반복적 비교 분석법(constant comparison method)을 통해 분석하였다. 연구의 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 면담 후 전사 작업을 거쳐 연구 참여자와 인터뷰 내용을 검토하였으며, 범주화 확인 단계에서 체육 교육 전문가 1인과 체육 교육 전공 석사과정 5인과 함께 검증하여 결과를 도출하였다. 분석 결과, 자유학기제 체육 활동을 운영하며 교사가 느낀 교사효능감에 대하여 ‘과제 제시’, ‘정서적 지지’, ‘수업 방법’, ‘수업 평가’, ‘수업 목표’라는 영역에서 17개의 하위 범주가 도출되었고, 교사 전문성에 대하여 ‘교수법’, ‘종목 선정’, ‘교수 매체’, ‘학습 내용 재구성’, ‘학습 내용 설명’, ‘학습 분위기 조성’, ‘학습 참여 유도’, ‘수업 성찰’, ‘지속적 학습’, ‘수업 태도’라는 영역에서 32개의 하위 범주가 도출되었다. 결론적으로 교사들은 자유학기제가 평가나 기능적 성취 등에 대한 부담을 줄이는 것은 맞으나, 교사효능감과 교사 전문성에 미치는 영향은 없는 것으로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 자유학기제가 성공적으로 정착하기 위해서는 교사효능감과 교사 전문성 향상을 도모해야 하고, 이를 위하여 학교가 변화해야 한다고 생각하고 있음을 확인할 수 있었다. 이에 따라 후속 연구에서는 자유학기제 도입 전과 후의 교사효능감과 교사 전문성을 수치화하여 비교 분석하면 더욱 풍부한 자료를 얻을 수 있을 것으로 예상한다. 더불어 자유학기제를 시행하는 학교 관리자를 중심으로 교사에게 주어지는 자율성과 관리자의 사고 방식의 관계에 따른 교사효능감과 교사 전문성을 연구하면 더욱 본질적인 교육정책의 방향성에 대한 자료를 얻을 수 있을 것이라 사료한다.
본 연구는 학생들이 꿈과 끼를 찾아 자신의 진로와 적성을 탐색하는 기회를 제공하는 자유학기제를 교사가 받아들일 준비가 되었는지 확인하기 위하여 교사의 교사효능감과 교사 전문성을 파악하고, 자유학기제가 미친 영향은 무엇인지 분석하는 데 그 목적이 있다. 또한, 자유학기제가 성공적인 교육 정책으로 자리 잡기 위해서 어떠한 개선이 필요한지를 파악하고자 한다. 이를 위해 현재 수도권 소재의 중학교에 재직 중인 체육 교과 교사 중 자유학기제 예술·체육 활동에서 수업을 1학기 이상 지도한 교사 5인을 선정하였다. 자유학기제 체육 활동에서의 교사효능감과 교사 전문성을 탐색할 수 있도록 질적 연구방법인 심층 면담을 실시하였으며 수집된 자료는 반복적 비교 분석법(constant comparison method)을 통해 분석하였다. 연구의 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 면담 후 전사 작업을 거쳐 연구 참여자와 인터뷰 내용을 검토하였으며, 범주화 확인 단계에서 체육 교육 전문가 1인과 체육 교육 전공 석사과정 5인과 함께 검증하여 결과를 도출하였다. 분석 결과, 자유학기제 체육 활동을 운영하며 교사가 느낀 교사효능감에 대하여 ‘과제 제시’, ‘정서적 지지’, ‘수업 방법’, ‘수업 평가’, ‘수업 목표’라는 영역에서 17개의 하위 범주가 도출되었고, 교사 전문성에 대하여 ‘교수법’, ‘종목 선정’, ‘교수 매체’, ‘학습 내용 재구성’, ‘학습 내용 설명’, ‘학습 분위기 조성’, ‘학습 참여 유도’, ‘수업 성찰’, ‘지속적 학습’, ‘수업 태도’라는 영역에서 32개의 하위 범주가 도출되었다. 결론적으로 교사들은 자유학기제가 평가나 기능적 성취 등에 대한 부담을 줄이는 것은 맞으나, 교사효능감과 교사 전문성에 미치는 영향은 없는 것으로 인식하고 있음을 알 수 있었다. 또한, 자유학기제가 성공적으로 정착하기 위해서는 교사효능감과 교사 전문성 향상을 도모해야 하고, 이를 위하여 학교가 변화해야 한다고 생각하고 있음을 확인할 수 있었다. 이에 따라 후속 연구에서는 자유학기제 도입 전과 후의 교사효능감과 교사 전문성을 수치화하여 비교 분석하면 더욱 풍부한 자료를 얻을 수 있을 것으로 예상한다. 더불어 자유학기제를 시행하는 학교 관리자를 중심으로 교사에게 주어지는 자율성과 관리자의 사고 방식의 관계에 따른 교사효능감과 교사 전문성을 연구하면 더욱 본질적인 교육정책의 방향성에 대한 자료를 얻을 수 있을 것이라 사료한다.
The purpose of this study is to understand the teacher efficacy and teacher professionalism and to analyze the impact of the free semester system in order to ensure that teachers are ready to accept the free semester system, which provides opportunities for students to explore their careers and apti...
The purpose of this study is to understand the teacher efficacy and teacher professionalism and to analyze the impact of the free semester system in order to ensure that teachers are ready to accept the free semester system, which provides opportunities for students to explore their careers and aptitudes in search of dreams and talents. In addition, we want to understand what improvements are needed for the free semester system to become a successful educational policy. To this end, five teachers who taught at least one semester in free semester arts and sports activities were selected among physical education subject teachers currently working in middle schools located in the metropolitan area. In-depth interviews, which are qualitative research methods, were conducted to explore teacher efficacy and teacher professionalism in free semester sports activities, and the collected data were analyzed through a constant comparison method. To increase the validity and reliability of the study, the contents of the interview with the study participants were reviewed through transcription after the interview, and the results were derived by verifying with one physical education expert and five master's courses in physical education at the stage of confirming categorization. As a result of the analysis, 17 subcategories were derived from the areas of 'task presentation', 'emotional support', 'class method', 'class evaluation', and 'class goal' regarding teacher efficacy felt by teachers while operating free semester sports activities. In addition, 32 subcategories were derived from the areas of 'teaching method', 'instructional selection', 'teaching medium', 'reconstruction of learning content', 'learning content explanation', 'learning atmosphere', 'inducing learning participation', 'class reflection', 'continuous learning', and 'class attitude'. In conclusion, it was found that teachers recognized that the free semester system would reduce the burden of evaluation or functional achievement, but had no effect on teacher efficacy and teacher professionalism. In addition, it was confirmed that in order for the free semester system to settle successfully, teacher efficacy and teacher professionalism should be improved, and for this purpose, the school should change. Accordingly, it is expected that richer data will be obtained by quantifying and comparing teacher efficacy and teacher professionalism before and after the introduction of the free semester system. In addition, it is thought that more essential data on the direction of educational policies will be obtained by studying the teacher efficacy and teacher professionalism according to the relationship between autonomy given to teachers and the manager's way of thinking, focusing on school managers who implement the free semester system.
The purpose of this study is to understand the teacher efficacy and teacher professionalism and to analyze the impact of the free semester system in order to ensure that teachers are ready to accept the free semester system, which provides opportunities for students to explore their careers and aptitudes in search of dreams and talents. In addition, we want to understand what improvements are needed for the free semester system to become a successful educational policy. To this end, five teachers who taught at least one semester in free semester arts and sports activities were selected among physical education subject teachers currently working in middle schools located in the metropolitan area. In-depth interviews, which are qualitative research methods, were conducted to explore teacher efficacy and teacher professionalism in free semester sports activities, and the collected data were analyzed through a constant comparison method. To increase the validity and reliability of the study, the contents of the interview with the study participants were reviewed through transcription after the interview, and the results were derived by verifying with one physical education expert and five master's courses in physical education at the stage of confirming categorization. As a result of the analysis, 17 subcategories were derived from the areas of 'task presentation', 'emotional support', 'class method', 'class evaluation', and 'class goal' regarding teacher efficacy felt by teachers while operating free semester sports activities. In addition, 32 subcategories were derived from the areas of 'teaching method', 'instructional selection', 'teaching medium', 'reconstruction of learning content', 'learning content explanation', 'learning atmosphere', 'inducing learning participation', 'class reflection', 'continuous learning', and 'class attitude'. In conclusion, it was found that teachers recognized that the free semester system would reduce the burden of evaluation or functional achievement, but had no effect on teacher efficacy and teacher professionalism. In addition, it was confirmed that in order for the free semester system to settle successfully, teacher efficacy and teacher professionalism should be improved, and for this purpose, the school should change. Accordingly, it is expected that richer data will be obtained by quantifying and comparing teacher efficacy and teacher professionalism before and after the introduction of the free semester system. In addition, it is thought that more essential data on the direction of educational policies will be obtained by studying the teacher efficacy and teacher professionalism according to the relationship between autonomy given to teachers and the manager's way of thinking, focusing on school managers who implement the free semester system.
주제어
#자유학기제 교사효능감 교사 전문성 free semester system teacher efficacy teacher professional
학위논문 정보
저자
김서현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
체육및여가교육
지도교수
윤용진
발행연도
2024
총페이지
ⅵ, 88장
키워드
자유학기제 교사효능감 교사 전문성 free semester system teacher efficacy teacher professional
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.