오감요리활동은 영아의 오감을 충분하게 자극하여 창의적인 표현활동을 향상하고 올바른 식습관을 형성시킴으로써 전인발달을 도모하는 통합적인 교육방법으로 교육현장에서의 교육적 가치가 점차 증가하고 있다. 본 연구는 오감요리활동이 영아의 놀이성과 식태도 및 식행동에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이에 오감요리활동의 효과적인 실천방안을 모색하고 나아가 오감요리활동의 교육적 의의에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적을 구체화시킨 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 오감요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 오감요리활동이 영아의 식태도 및 식행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구대상은 경상남도 J시에 위치한 H어린이집 만 2세 영아 11명을 실험집단으로, S어린이집 만 2세 영아반 11명을 비교집단으로 선정하여 실험하였다. 연구에서 사용된 놀이성 검사 도구는 Barnett(1991)의 놀이성 척도를 윤상인(2010)이 수정·보완한 것을 사용하였고, 식태도 및 식행동 검사 도구는 홍연홍(2014)이 수정·보완한 것을 사용하였다. 실험처치는 2020년 7월 20일부터 2020년 8월 28일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회로 실험집단은 오감요리활동을 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 기초한 ...
오감요리활동은 영아의 오감을 충분하게 자극하여 창의적인 표현활동을 향상하고 올바른 식습관을 형성시킴으로써 전인발달을 도모하는 통합적인 교육방법으로 교육현장에서의 교육적 가치가 점차 증가하고 있다. 본 연구는 오감요리활동이 영아의 놀이성과 식태도 및 식행동에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이에 오감요리활동의 효과적인 실천방안을 모색하고 나아가 오감요리활동의 교육적 의의에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적을 구체화시킨 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 오감요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 오감요리활동이 영아의 식태도 및 식행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구대상은 경상남도 J시에 위치한 H어린이집 만 2세 영아 11명을 실험집단으로, S어린이집 만 2세 영아반 11명을 비교집단으로 선정하여 실험하였다. 연구에서 사용된 놀이성 검사 도구는 Barnett(1991)의 놀이성 척도를 윤상인(2010)이 수정·보완한 것을 사용하였고, 식태도 및 식행동 검사 도구는 홍연홍(2014)이 수정·보완한 것을 사용하였다. 실험처치는 2020년 7월 20일부터 2020년 8월 28일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회로 실험집단은 오감요리활동을 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 기초한 식재료 탐색활동을 진행하였다. 실험집단의 오감요리활동 내용은 컬러푸드 기준에 따른 식재료 선정, 오감을 활용한 식재료 탐색, 식재료를 활용한 요리활동, 요리활동 시 개방형 발문 등으로 구성하였다. 자료분석은 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 오감요리활동이 놀이성과 식태도 및 식행동에 미치는 효과를 알아보기 위해 비모수 검증인 윌콕슨 부호 순위검증과 맨-히트니 검증으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감요리활동을 실시한 실험집단 영아의 놀이성의 점수가 비교집단 영아보다 유의미하게 향상되었다. 놀이성의 하위요인별로 살펴보면, 사전점수보다 사후점수에서 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각이 유의미하게 향상되어 이는 오감요리활동이 영아의 놀이성을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 오감요리활동 과정 중 오감을 활용하여 식재료를 탐색하고, 자발적으로 요리활동에 참여하며, 다양한 방법으로 요리활동의 즐거움과 완성된 요리를 먹어 보는 과정을 통해 놀이에 대한 긍정적인 태도와 놀이방법을 확장함으로써 놀이성이 향상되었음을 의미한다. 둘째, 오감요리활동을 실시한 실험집단 영아의 식태도 및 식행동의 점수가 비교집단 영아보다 유의미하게 향상되었다. 식행동 하위요인별로 살펴보면, 사전점수보다 사후점수에서 식사예절, 편식교정, 바른 식습관이 유의미하게 향상되어 이는 오감요리활동이 영아의 식태도 및 식행동을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 영아들이 다양한 방법으로 오감을 활용해 식재료를 탐색하고 요리활동을 하면서 싫어하는 음식을 먹으려는 시도와 식사 전, 후에 필요한 식사예절 습득, 함께 먹는 즐거움과 바른 식습관을 배우는 과정을 통해 식태도 및 식행동이 향상되었음을 의미한다. 이와 같은 결과를 종합해보면, 오감요리활동이 영아의 놀이성과 식태도 및 식행동에 긍정적인 영향을 미치는 효과적인 교수방법임을 알 수 있다. 따라서 영아를 대상으로 한 오감요리활동의 계획의 기초자료 및 교육현장에서 효과적인 활용방안을 제시하고자 한다.
오감요리활동은 영아의 오감을 충분하게 자극하여 창의적인 표현활동을 향상하고 올바른 식습관을 형성시킴으로써 전인발달을 도모하는 통합적인 교육방법으로 교육현장에서의 교육적 가치가 점차 증가하고 있다. 본 연구는 오감요리활동이 영아의 놀이성과 식태도 및 식행동에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이에 오감요리활동의 효과적인 실천방안을 모색하고 나아가 오감요리활동의 교육적 의의에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 연구목적을 구체화시킨 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 오감요리활동이 영아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 오감요리활동이 영아의 식태도 및 식행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구대상은 경상남도 J시에 위치한 H어린이집 만 2세 영아 11명을 실험집단으로, S어린이집 만 2세 영아반 11명을 비교집단으로 선정하여 실험하였다. 연구에서 사용된 놀이성 검사 도구는 Barnett(1991)의 놀이성 척도를 윤상인(2010)이 수정·보완한 것을 사용하였고, 식태도 및 식행동 검사 도구는 홍연홍(2014)이 수정·보완한 것을 사용하였다. 실험처치는 2020년 7월 20일부터 2020년 8월 28일까지 주 2회, 6주 동안 총 12회로 실험집단은 오감요리활동을 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정에 기초한 식재료 탐색활동을 진행하였다. 실험집단의 오감요리활동 내용은 컬러푸드 기준에 따른 식재료 선정, 오감을 활용한 식재료 탐색, 식재료를 활용한 요리활동, 요리활동 시 개방형 발문 등으로 구성하였다. 자료분석은 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 오감요리활동이 놀이성과 식태도 및 식행동에 미치는 효과를 알아보기 위해 비모수 검증인 윌콕슨 부호 순위검증과 맨-히트니 검증으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감요리활동을 실시한 실험집단 영아의 놀이성의 점수가 비교집단 영아보다 유의미하게 향상되었다. 놀이성의 하위요인별로 살펴보면, 사전점수보다 사후점수에서 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각이 유의미하게 향상되어 이는 오감요리활동이 영아의 놀이성을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 오감요리활동 과정 중 오감을 활용하여 식재료를 탐색하고, 자발적으로 요리활동에 참여하며, 다양한 방법으로 요리활동의 즐거움과 완성된 요리를 먹어 보는 과정을 통해 놀이에 대한 긍정적인 태도와 놀이방법을 확장함으로써 놀이성이 향상되었음을 의미한다. 둘째, 오감요리활동을 실시한 실험집단 영아의 식태도 및 식행동의 점수가 비교집단 영아보다 유의미하게 향상되었다. 식행동 하위요인별로 살펴보면, 사전점수보다 사후점수에서 식사예절, 편식교정, 바른 식습관이 유의미하게 향상되어 이는 오감요리활동이 영아의 식태도 및 식행동을 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과는 영아들이 다양한 방법으로 오감을 활용해 식재료를 탐색하고 요리활동을 하면서 싫어하는 음식을 먹으려는 시도와 식사 전, 후에 필요한 식사예절 습득, 함께 먹는 즐거움과 바른 식습관을 배우는 과정을 통해 식태도 및 식행동이 향상되었음을 의미한다. 이와 같은 결과를 종합해보면, 오감요리활동이 영아의 놀이성과 식태도 및 식행동에 긍정적인 영향을 미치는 효과적인 교수방법임을 알 수 있다. 따라서 영아를 대상으로 한 오감요리활동의 계획의 기초자료 및 교육현장에서 효과적인 활용방안을 제시하고자 한다.
Five senses cooking activity is an integrated educational method to improve creative expressional activities, forming right eating habits, and pursuing the whole development through sufficient stimulations on infants' five senses and its educational values in the educational sites are increasing. Th...
Five senses cooking activity is an integrated educational method to improve creative expressional activities, forming right eating habits, and pursuing the whole development through sufficient stimulations on infants' five senses and its educational values in the educational sites are increasing. The purpose of this study is to investigate the effects of five senses cooking activities on infants' playfulness, dietary attitude, and dietary behaviors. Therefore, the study contributes to finding the effective practical methods for five senses cooking activities and providing basic data for its educational implications, furthermore. The research issues selected according to these research objectives are as follows: 1. What is the effect of five senses cooking activities on infants' playfulness? 2. What is the effect of five senses on infants' dietary attitude and dietary behavior? The subjects of this study were twenty two 2-year old infants (11 experimental groups and 11 control groups) of H and S daycare center located in T-city, Gyeongsangnam-do. For the testing tool about playfulness, the playfulness measuring tool by Barnet(1991) and modified and supplemented by Yun Sang-In(2010) was used, and for dietary attitude and dietary behavior testing tool, it was modified and supplemented by Hong Yeon-Hong(2014). For the experiment, 12 sessions were conducted twice a week for six weeks between July 20 and August 28, 2020, and the experiment group conducted five senses cooking activities while the control group conducted food material exploring activities based on the standard nursing curriculum. For the content of five senses cooking activities for the experiment group, it consists of selecting food materials according to color food criteria, exploring food materials using five senses, cooking activities using food materials, and open questioning at cooking activities. In order to figure out the effects of five senses cooking activities on playfulness, dietary attitude, and dietary behavior, The data analysis was based on Wilcoxon Signed Rank Test and Mann-Whitney U test using the SPSS 25.0 program. The results shown in this study are summarized as follows; First, the points of playfulness of the infants in the experiment group conducting five senses cooking activities showed more significant improvement than those in the control group. By sub-elements of playfulness, physical spontaneity, social spontaneity, perceptional spontaneity, expression of joy, and sense of humor improved significantly, showing that five senses cooking activities had positive influences on the improvement of infants' playfulness. Such results imply that playfulness was improved by using five senses, exploring food materials, participating in cooling activities voluntarily, and eating the finished cooking with joy of cooking activities in various ways for expanding positive attitudes and playing methods. Second, the points in dietary attitudes and dietary behaviors of the infants in the experiment group conducting five senses cooking activities were signficantly higher than those in the control group. By sub-elements of dietary behaviors, post points were improved significantly rather than pre-points in eating etiquettes, correcting picky eating, and right eating habits, showing that five senses cooking activities had positive influences on improvement of infants' dietary attitudes and behaviors. Such results imply that the infants improved their dietary attitudes and behaviors, using their five senses with various methods and exploring food materials, trying to eat food which they hated through cooking activities, acquiring eating etiquettes, getting joy to eat together, and learning right eating habits. In summarizing such results, we can figure out that five senses cooking activities is an effective teaching method having positive influences on babies' playfulness, dietary attitudes, and dietary behaviors. Therefore, the study tries to suggest basic sources for planning five senses cooking activities for infants and how to use it effectively in the actual educational sites.
Five senses cooking activity is an integrated educational method to improve creative expressional activities, forming right eating habits, and pursuing the whole development through sufficient stimulations on infants' five senses and its educational values in the educational sites are increasing. The purpose of this study is to investigate the effects of five senses cooking activities on infants' playfulness, dietary attitude, and dietary behaviors. Therefore, the study contributes to finding the effective practical methods for five senses cooking activities and providing basic data for its educational implications, furthermore. The research issues selected according to these research objectives are as follows: 1. What is the effect of five senses cooking activities on infants' playfulness? 2. What is the effect of five senses on infants' dietary attitude and dietary behavior? The subjects of this study were twenty two 2-year old infants (11 experimental groups and 11 control groups) of H and S daycare center located in T-city, Gyeongsangnam-do. For the testing tool about playfulness, the playfulness measuring tool by Barnet(1991) and modified and supplemented by Yun Sang-In(2010) was used, and for dietary attitude and dietary behavior testing tool, it was modified and supplemented by Hong Yeon-Hong(2014). For the experiment, 12 sessions were conducted twice a week for six weeks between July 20 and August 28, 2020, and the experiment group conducted five senses cooking activities while the control group conducted food material exploring activities based on the standard nursing curriculum. For the content of five senses cooking activities for the experiment group, it consists of selecting food materials according to color food criteria, exploring food materials using five senses, cooking activities using food materials, and open questioning at cooking activities. In order to figure out the effects of five senses cooking activities on playfulness, dietary attitude, and dietary behavior, The data analysis was based on Wilcoxon Signed Rank Test and Mann-Whitney U test using the SPSS 25.0 program. The results shown in this study are summarized as follows; First, the points of playfulness of the infants in the experiment group conducting five senses cooking activities showed more significant improvement than those in the control group. By sub-elements of playfulness, physical spontaneity, social spontaneity, perceptional spontaneity, expression of joy, and sense of humor improved significantly, showing that five senses cooking activities had positive influences on the improvement of infants' playfulness. Such results imply that playfulness was improved by using five senses, exploring food materials, participating in cooling activities voluntarily, and eating the finished cooking with joy of cooking activities in various ways for expanding positive attitudes and playing methods. Second, the points in dietary attitudes and dietary behaviors of the infants in the experiment group conducting five senses cooking activities were signficantly higher than those in the control group. By sub-elements of dietary behaviors, post points were improved significantly rather than pre-points in eating etiquettes, correcting picky eating, and right eating habits, showing that five senses cooking activities had positive influences on improvement of infants' dietary attitudes and behaviors. Such results imply that the infants improved their dietary attitudes and behaviors, using their five senses with various methods and exploring food materials, trying to eat food which they hated through cooking activities, acquiring eating etiquettes, getting joy to eat together, and learning right eating habits. In summarizing such results, we can figure out that five senses cooking activities is an effective teaching method having positive influences on babies' playfulness, dietary attitudes, and dietary behaviors. Therefore, the study tries to suggest basic sources for planning five senses cooking activities for infants and how to use it effectively in the actual educational sites.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.