영상미디어의 폭력적 요소가 아동에 미치는 영향에 관한 분석연구 : - 중국 애니메이션을 중심으로 - Analysis Research of The Impact of Visual Media Violence on Children - A Research Centered on Chinese Animation-원문보기
최근 중국 애니메이션 산업은 빠른 성장세를 보이면서 우수한 애니메이션 작품들을 많이 제작하였지만 아동이 시청하기에 부적절한 폭력 요소를 포함하고 있는 작품들도 출현하여 여러 가지 부정적인 영향이 나타났다. 따라서 이러한 부정적 영향을 분석하는 연구가 필요하다고 생각되는 바 본 연구는 애니메이션작품 속 폭력요소들이 어떻게 아동의 행동과 사고에 영향을 미칠 수 있는지를 밝히는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구의 주된 방향은 폭력적 내용을 포함하고 있는 애니메이션을 아동이 장시간 시청할 경우 부정적인 영향을 미친다는 사실을 입증하는 것이다. 또한 이론연구를 바탕으로 중국 애니메이션 작품의 폭력적 요소를 분석하여 아동의 심리와 행동에 어떠한 부정적인 영향을 미치는지를 논의하고 중국 미디어환경 현 상황에서 애니메이션 폭력성이 아동에 미치는 영향을 최소화할 수 있는 개선의견을 제시한다. 아동의 교육 및 성장은 국가의 미래 운명과 직결된 중대한 사안이다. 현재 중국은 매년 신생아 출생수가 증가세를 보일 것으로 예상된다. 이로 인해 아동의 교육과 성장에 점점 더 높은 관심을 보이고 있다. 하지만 아동 성장 과정에는 건강한 성장을 저애하는 다양한 불리한 요소들이 존재한다. 특히 최근 중국 애니메이션 산업의 빠른 성장세에 힘입어 애니메이션 작품의 유형은 점점 더 다양해지고 있으며 작품에 폭력적인 요소들이 넘쳐나기 시작하였다. 하지만 중국은 아직 영상물에 대한 등급 제도가 마련되지 않았고 애니메이션 작품의 내용에 대한 업계 기준 및 영상물 심사기관의 지침도 제대로 정립되지 않았다. 이로 인해 상업 이익을 추구하는 자본시장의 작용 하에 시청자의 오락성 소비욕구를 충족시키기 위한 애니메이션 작품의 폭력화 경향이 날로 심각해졌다. 이러한 폭력적 영상을 접한 아동은 ...
최근 중국 애니메이션 산업은 빠른 성장세를 보이면서 우수한 애니메이션 작품들을 많이 제작하였지만 아동이 시청하기에 부적절한 폭력 요소를 포함하고 있는 작품들도 출현하여 여러 가지 부정적인 영향이 나타났다. 따라서 이러한 부정적 영향을 분석하는 연구가 필요하다고 생각되는 바 본 연구는 애니메이션작품 속 폭력요소들이 어떻게 아동의 행동과 사고에 영향을 미칠 수 있는지를 밝히는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구의 주된 방향은 폭력적 내용을 포함하고 있는 애니메이션을 아동이 장시간 시청할 경우 부정적인 영향을 미친다는 사실을 입증하는 것이다. 또한 이론연구를 바탕으로 중국 애니메이션 작품의 폭력적 요소를 분석하여 아동의 심리와 행동에 어떠한 부정적인 영향을 미치는지를 논의하고 중국 미디어환경 현 상황에서 애니메이션 폭력성이 아동에 미치는 영향을 최소화할 수 있는 개선의견을 제시한다. 아동의 교육 및 성장은 국가의 미래 운명과 직결된 중대한 사안이다. 현재 중국은 매년 신생아 출생수가 증가세를 보일 것으로 예상된다. 이로 인해 아동의 교육과 성장에 점점 더 높은 관심을 보이고 있다. 하지만 아동 성장 과정에는 건강한 성장을 저애하는 다양한 불리한 요소들이 존재한다. 특히 최근 중국 애니메이션 산업의 빠른 성장세에 힘입어 애니메이션 작품의 유형은 점점 더 다양해지고 있으며 작품에 폭력적인 요소들이 넘쳐나기 시작하였다. 하지만 중국은 아직 영상물에 대한 등급 제도가 마련되지 않았고 애니메이션 작품의 내용에 대한 업계 기준 및 영상물 심사기관의 지침도 제대로 정립되지 않았다. 이로 인해 상업 이익을 추구하는 자본시장의 작용 하에 시청자의 오락성 소비욕구를 충족시키기 위한 애니메이션 작품의 폭력화 경향이 날로 심각해졌다. 이러한 폭력적 영상을 접한 아동은 인지발달 수준이 미숙한 관계로 애니메이션 영상 속 ‘가상 폭력’을 생활 속의 ‘현실 폭력’으로 재현하여 예상치 못한 피해 사고를 초래하게 된다. 이처럼 애니메이션 폭력성은 아동에게 더 큰 부작용으로 다가간다. 이러한 문제의 심각성을 인식하여 현재 학계에서는 애니메이션 폭력성이 아동에게 미치는 영향에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 본고는 미디어 생태학의 시점에서 닐 포스트만이 제기한 기호 환경, 감지 환경, 사회 환경 세 가지 개념을 설명하고 사회학습 관찰이론과 배양이론을 활용하여 아동이 관찰 및 모방 능력이 갖고 있다는 점과 애니메이션 폭력 영상의 장기적인 시청이 아동의 심리와 행동에 부정적인 영향을 미친다는 점을 연구한다. 또한 애니메이션의 폭력성과 아동의 성장 및 아동의 친사회적 행동과 관련된 개념을 정리하고 협조, 협력, 공유, 위안 등 네 가지 차원에서 애니메이션 폭력성이 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향을 분석한다. 그리고 시각적 폭력요소와 청각적 폭력요소 등으로 나누어 애니메이션 폭력 요소의 영향 및 효과에 대해 집중적으로 분석하여 애니메이션 폭력성이 아동의 심리와 행동에 미치는 영향을 연구한다. 마지막으로 성장단계 아동의 심리와 행동에 부정적인 영향을 가져다주는 중국 애니메이션의 폭력적 경향은 단기간 내 개선되기는 어렵지만 아동의 건강한 성장을 위해 정부, 학교, 가정, 애니메이션 업계를 포함한 사회 각계에서 책임감을 갖고 적극적인 대안을 마련하여 애니메이션 폭력성 문제를 해결해야 하는 필요성과 시급성을 밝힌다.
최근 중국 애니메이션 산업은 빠른 성장세를 보이면서 우수한 애니메이션 작품들을 많이 제작하였지만 아동이 시청하기에 부적절한 폭력 요소를 포함하고 있는 작품들도 출현하여 여러 가지 부정적인 영향이 나타났다. 따라서 이러한 부정적 영향을 분석하는 연구가 필요하다고 생각되는 바 본 연구는 애니메이션작품 속 폭력요소들이 어떻게 아동의 행동과 사고에 영향을 미칠 수 있는지를 밝히는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 본 연구의 주된 방향은 폭력적 내용을 포함하고 있는 애니메이션을 아동이 장시간 시청할 경우 부정적인 영향을 미친다는 사실을 입증하는 것이다. 또한 이론연구를 바탕으로 중국 애니메이션 작품의 폭력적 요소를 분석하여 아동의 심리와 행동에 어떠한 부정적인 영향을 미치는지를 논의하고 중국 미디어환경 현 상황에서 애니메이션 폭력성이 아동에 미치는 영향을 최소화할 수 있는 개선의견을 제시한다. 아동의 교육 및 성장은 국가의 미래 운명과 직결된 중대한 사안이다. 현재 중국은 매년 신생아 출생수가 증가세를 보일 것으로 예상된다. 이로 인해 아동의 교육과 성장에 점점 더 높은 관심을 보이고 있다. 하지만 아동 성장 과정에는 건강한 성장을 저애하는 다양한 불리한 요소들이 존재한다. 특히 최근 중국 애니메이션 산업의 빠른 성장세에 힘입어 애니메이션 작품의 유형은 점점 더 다양해지고 있으며 작품에 폭력적인 요소들이 넘쳐나기 시작하였다. 하지만 중국은 아직 영상물에 대한 등급 제도가 마련되지 않았고 애니메이션 작품의 내용에 대한 업계 기준 및 영상물 심사기관의 지침도 제대로 정립되지 않았다. 이로 인해 상업 이익을 추구하는 자본시장의 작용 하에 시청자의 오락성 소비욕구를 충족시키기 위한 애니메이션 작품의 폭력화 경향이 날로 심각해졌다. 이러한 폭력적 영상을 접한 아동은 인지발달 수준이 미숙한 관계로 애니메이션 영상 속 ‘가상 폭력’을 생활 속의 ‘현실 폭력’으로 재현하여 예상치 못한 피해 사고를 초래하게 된다. 이처럼 애니메이션 폭력성은 아동에게 더 큰 부작용으로 다가간다. 이러한 문제의 심각성을 인식하여 현재 학계에서는 애니메이션 폭력성이 아동에게 미치는 영향에 관한 연구가 활발하게 이루어지고 있다. 본고는 미디어 생태학의 시점에서 닐 포스트만이 제기한 기호 환경, 감지 환경, 사회 환경 세 가지 개념을 설명하고 사회학습 관찰이론과 배양이론을 활용하여 아동이 관찰 및 모방 능력이 갖고 있다는 점과 애니메이션 폭력 영상의 장기적인 시청이 아동의 심리와 행동에 부정적인 영향을 미친다는 점을 연구한다. 또한 애니메이션의 폭력성과 아동의 성장 및 아동의 친사회적 행동과 관련된 개념을 정리하고 협조, 협력, 공유, 위안 등 네 가지 차원에서 애니메이션 폭력성이 아동의 친사회적 행동에 미치는 영향을 분석한다. 그리고 시각적 폭력요소와 청각적 폭력요소 등으로 나누어 애니메이션 폭력 요소의 영향 및 효과에 대해 집중적으로 분석하여 애니메이션 폭력성이 아동의 심리와 행동에 미치는 영향을 연구한다. 마지막으로 성장단계 아동의 심리와 행동에 부정적인 영향을 가져다주는 중국 애니메이션의 폭력적 경향은 단기간 내 개선되기는 어렵지만 아동의 건강한 성장을 위해 정부, 학교, 가정, 애니메이션 업계를 포함한 사회 각계에서 책임감을 갖고 적극적인 대안을 마련하여 애니메이션 폭력성 문제를 해결해야 하는 필요성과 시급성을 밝힌다.
In recent years, China's animation industry, which is growing at a high speed, has developed rapidly, and a number of excellent animation works have emerged. However, some of those works may not be suitable for children to watch because of the violent content contained in them. Therefore, I think it...
In recent years, China's animation industry, which is growing at a high speed, has developed rapidly, and a number of excellent animation works have emerged. However, some of those works may not be suitable for children to watch because of the violent content contained in them. Therefore, I think it is necessary to look into and study the negative impacts that are in cured due to the violent content in domestic animation works. The purpose of this study is to find out how violent factors in animation works affect children's behaviors and thinking. The direction of this study is to prove that watching animation that contains violent content for a long time will have negative impacts on children. Combined with theoretical research, this paper analyzes the violent elements in animation works at home and abroad, discusses how to have adverse the negative effects on children's psychology and behavior, and how to reduce the impacts of animation violence on children as much as possible against the current Chinese media environment, and puts forward some suggestions for improvement. Children's education and growth is a major event directly related to the continuous development of our country. It can be predicted that the birth rate of the newborns in China will increase on yearly basis. Therefore, our country shows more and more concern for children's education. However, in the process of children's growth, there are always various factors that are not conducive to healthy growth and development of a child. Especially in recent years, with the rapid development of China's animation industry, the variety of animation works has gradually increased, and there are many violent factors appearing in domestic animation works. Because there is no perfect film and television grading system, and the content of animation works is not supervised by the corresponding industry operation system and censorship system, violence in animation works are becoming more and more prevalent under the stimulation of commercial capital and entertainment consumption, which brings huge negative influence to audience, especially children. Children's imitation of "virtual violence" in animation leads to an endless stream of "real violence" events in the physical world, which also makes the research on the impact of animation violence on children in China become a research hotspot in academic theoretical circles. From the perspective of media environmentalism, this paper expounds the three concepts of symbolic environment, cognitive environment and social environment put forward by Neil Pozmann, and combines the observation theory and acculturation theory of sociology to prove that children have the ability to observe and imitate, and demonstrates that watching animated films that contain violent content for a long time will have adverse effects on children's psychology and behavior. In addition, the concepts related to animation violence, children's growth and children's pro social behaviors are sorted out, and the influence of animation violence on children's pro social behaviors is analyzed from four aspects: help, cooperation, sharing and comfort. The influence and effect of animation violence on children's psychology and behaviors are analyzed from visual violence and auditory violence. At last, it discusses the negative influence of animation violence in China on children's psychology and behaviors during their growth, and animation violence in China will still exist in the short term. To reduce the harmful effects of animation violence on children, it is necessary to make efforts and customize countermeasures from all aspects of society. The governments, schools, families and animation industry all need to start from their own, better assume their social responsibilities in order to eliminate violence in animation, and pay close attention to the healthy growth of children.
In recent years, China's animation industry, which is growing at a high speed, has developed rapidly, and a number of excellent animation works have emerged. However, some of those works may not be suitable for children to watch because of the violent content contained in them. Therefore, I think it is necessary to look into and study the negative impacts that are in cured due to the violent content in domestic animation works. The purpose of this study is to find out how violent factors in animation works affect children's behaviors and thinking. The direction of this study is to prove that watching animation that contains violent content for a long time will have negative impacts on children. Combined with theoretical research, this paper analyzes the violent elements in animation works at home and abroad, discusses how to have adverse the negative effects on children's psychology and behavior, and how to reduce the impacts of animation violence on children as much as possible against the current Chinese media environment, and puts forward some suggestions for improvement. Children's education and growth is a major event directly related to the continuous development of our country. It can be predicted that the birth rate of the newborns in China will increase on yearly basis. Therefore, our country shows more and more concern for children's education. However, in the process of children's growth, there are always various factors that are not conducive to healthy growth and development of a child. Especially in recent years, with the rapid development of China's animation industry, the variety of animation works has gradually increased, and there are many violent factors appearing in domestic animation works. Because there is no perfect film and television grading system, and the content of animation works is not supervised by the corresponding industry operation system and censorship system, violence in animation works are becoming more and more prevalent under the stimulation of commercial capital and entertainment consumption, which brings huge negative influence to audience, especially children. Children's imitation of "virtual violence" in animation leads to an endless stream of "real violence" events in the physical world, which also makes the research on the impact of animation violence on children in China become a research hotspot in academic theoretical circles. From the perspective of media environmentalism, this paper expounds the three concepts of symbolic environment, cognitive environment and social environment put forward by Neil Pozmann, and combines the observation theory and acculturation theory of sociology to prove that children have the ability to observe and imitate, and demonstrates that watching animated films that contain violent content for a long time will have adverse effects on children's psychology and behavior. In addition, the concepts related to animation violence, children's growth and children's pro social behaviors are sorted out, and the influence of animation violence on children's pro social behaviors is analyzed from four aspects: help, cooperation, sharing and comfort. The influence and effect of animation violence on children's psychology and behaviors are analyzed from visual violence and auditory violence. At last, it discusses the negative influence of animation violence in China on children's psychology and behaviors during their growth, and animation violence in China will still exist in the short term. To reduce the harmful effects of animation violence on children, it is necessary to make efforts and customize countermeasures from all aspects of society. The governments, schools, families and animation industry all need to start from their own, better assume their social responsibilities in order to eliminate violence in animation, and pay close attention to the healthy growth of children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.