중국 웹드라마에 내재된 동성애 이데올로기 변화에 관한 연구 : 제작 및 서사 구조 중심으로 A Study on the Change of Homosexuality Ideology in Chinese Web Drama: Focused on production and narrative structure원문보기
통신기술의 발전과 인터넷의 보급에 따라 중국에서 수용자들의 시선이 전통 TV드라마에서 인터넷을 기반으로 한 웹드라마에 집중하게 된다. 탐미(耽美)문화를 비롯한 하위문화는 인터넷에 의존하고 있으며, 웹드라마의 흥행으로 고속 성장을 거듭해 왔다. 그러나 최근 중국 청년층에서 '성 평등주의', 'LGBT 평권주의', '동성애 반(反)편견주의' 등 지금의 성소수자의 암울한 인권현실에 대한 각종 관심 및 담론을 보여주고 있음에도 불구하고 정부는 관련 언론 및 사회 이데올로기에 대한 관리를 한층 강화하였다. 2016년 내린 <드라마 내용제작 통칙>에서 동성애를 성변태와 같은 자리로 잡았고 비정상적인 성관계로 규명하면서 동성애 관련 내용이 금지되어 있음에 본 연구는 주목하였다. 이에 관련 관리규칙이 내린 전에 큰 사회이슈를 일으킨 바 있는 웹드라마 <상은(上癮)>과 규칙이 내린 후 같은 작가가 만든 웹드라마 <성세(盛勢)>를 ...
통신기술의 발전과 인터넷의 보급에 따라 중국에서 수용자들의 시선이 전통 TV드라마에서 인터넷을 기반으로 한 웹드라마에 집중하게 된다. 탐미(耽美)문화를 비롯한 하위문화는 인터넷에 의존하고 있으며, 웹드라마의 흥행으로 고속 성장을 거듭해 왔다. 그러나 최근 중국 청년층에서 '성 평등주의', 'LGBT 평권주의', '동성애 반(反)편견주의' 등 지금의 성소수자의 암울한 인권현실에 대한 각종 관심 및 담론을 보여주고 있음에도 불구하고 정부는 관련 언론 및 사회 이데올로기에 대한 관리를 한층 강화하였다. 2016년 내린 <드라마 내용제작 통칙>에서 동성애를 성변태와 같은 자리로 잡았고 비정상적인 성관계로 규명하면서 동성애 관련 내용이 금지되어 있음에 본 연구는 주목하였다. 이에 관련 관리규칙이 내린 전에 큰 사회이슈를 일으킨 바 있는 웹드라마 <상은(上癮)>과 규칙이 내린 후 같은 작가가 만든 웹드라마 <성세(盛勢)>를 분석대상으로 삼아 관련 규칙이 내린 전후에 드라마에서 동성애의 삶을 어떻게 재현하고 있는지, 어떤 변화가 일고 있는지를 알아보고자 하였다. 본격적인 연구에 앞서 이론적 근거와 기존 문헌 고찰을 통해 웹드라마와 탐미문화의 개념이 무엇인지, 탐미문화와 여성응시 시대의 관계가 무엇인지, 그동안 동성애자가 직면하고 있는 사회적 문제가 무엇인지 등을 살펴보았다. 분석대상의 서사 구조 및 제작 특징, 그리고 그 속에 내재된 동성애 이데올로기와 사회적, 문화적 의미를 파악하기 위해 통합체 분석, 서사 구조 분석, 신화 분석, 숏 언어 분석 등을 진행하였다. 분석한 결과, 셋 가지 유의미한 연구결과가 도출되었으며, 다음과 같이 간략하게 정리한다. 첫째, 중국 탐미 웹드라마의 제작 및 서사 특징의 변화를 확인했다. 정부의 심사를 우회하기 위해 드라마의 서사 구조 및 제작 방식은 보수적으로 변환했으며, 동성애자에 대한 사회적 이데올로기는 편견적, 비정상적 이미지로 전환되었다. 둘째, 이런 변화를 통해 중국 탐미 웹드라마에서 동성애자에 대한 재현 방식, 이데올로기적 표상들은 정부 정책의 영향을 많이 받고 있는 것을 확인할 수가 있다. 드라마가 ‘탈(脫) 탐미화’, ‘탈(脫) 동성애’ 경향이 보이면서 드라마의 제작 중심이 동성애자의 삶과 그들이 직면하고 있는 사회 문제에서 벗어나 남성 몸매등으로 옮겨가게 된 것으로 나타난다. 셋째, 드라마에서 재현된 동성애 이미지들이 사회에 어떠한 문화적 영향을 미치는지를 알 수도 있다. 사회의 시선을 동성애 의제에서 벗어나게 되며, 남성을 과다하게 소비하여 남성 상품화 경향이 심해졌다. 그리고 사회소수계측의 목소리를 잃게 되며, 성소수자에 대한 편견이나 차별대우가 심화된 것으로 보인다.
통신기술의 발전과 인터넷의 보급에 따라 중국에서 수용자들의 시선이 전통 TV드라마에서 인터넷을 기반으로 한 웹드라마에 집중하게 된다. 탐미(耽美)문화를 비롯한 하위문화는 인터넷에 의존하고 있으며, 웹드라마의 흥행으로 고속 성장을 거듭해 왔다. 그러나 최근 중국 청년층에서 '성 평등주의', 'LGBT 평권주의', '동성애 반(反)편견주의' 등 지금의 성소수자의 암울한 인권현실에 대한 각종 관심 및 담론을 보여주고 있음에도 불구하고 정부는 관련 언론 및 사회 이데올로기에 대한 관리를 한층 강화하였다. 2016년 내린 <드라마 내용제작 통칙>에서 동성애를 성변태와 같은 자리로 잡았고 비정상적인 성관계로 규명하면서 동성애 관련 내용이 금지되어 있음에 본 연구는 주목하였다. 이에 관련 관리규칙이 내린 전에 큰 사회이슈를 일으킨 바 있는 웹드라마 <상은(上癮)>과 규칙이 내린 후 같은 작가가 만든 웹드라마 <성세(盛勢)>를 분석대상으로 삼아 관련 규칙이 내린 전후에 드라마에서 동성애의 삶을 어떻게 재현하고 있는지, 어떤 변화가 일고 있는지를 알아보고자 하였다. 본격적인 연구에 앞서 이론적 근거와 기존 문헌 고찰을 통해 웹드라마와 탐미문화의 개념이 무엇인지, 탐미문화와 여성응시 시대의 관계가 무엇인지, 그동안 동성애자가 직면하고 있는 사회적 문제가 무엇인지 등을 살펴보았다. 분석대상의 서사 구조 및 제작 특징, 그리고 그 속에 내재된 동성애 이데올로기와 사회적, 문화적 의미를 파악하기 위해 통합체 분석, 서사 구조 분석, 신화 분석, 숏 언어 분석 등을 진행하였다. 분석한 결과, 셋 가지 유의미한 연구결과가 도출되었으며, 다음과 같이 간략하게 정리한다. 첫째, 중국 탐미 웹드라마의 제작 및 서사 특징의 변화를 확인했다. 정부의 심사를 우회하기 위해 드라마의 서사 구조 및 제작 방식은 보수적으로 변환했으며, 동성애자에 대한 사회적 이데올로기는 편견적, 비정상적 이미지로 전환되었다. 둘째, 이런 변화를 통해 중국 탐미 웹드라마에서 동성애자에 대한 재현 방식, 이데올로기적 표상들은 정부 정책의 영향을 많이 받고 있는 것을 확인할 수가 있다. 드라마가 ‘탈(脫) 탐미화’, ‘탈(脫) 동성애’ 경향이 보이면서 드라마의 제작 중심이 동성애자의 삶과 그들이 직면하고 있는 사회 문제에서 벗어나 남성 몸매등으로 옮겨가게 된 것으로 나타난다. 셋째, 드라마에서 재현된 동성애 이미지들이 사회에 어떠한 문화적 영향을 미치는지를 알 수도 있다. 사회의 시선을 동성애 의제에서 벗어나게 되며, 남성을 과다하게 소비하여 남성 상품화 경향이 심해졌다. 그리고 사회소수계측의 목소리를 잃게 되며, 성소수자에 대한 편견이나 차별대우가 심화된 것으로 보인다.
With the development of communication technology and the spread of the Internet, audience's eyes in China have shifted from traditional TV dramas to web dramas based on the Internet. Subcultures, including BL culture, depend on the Internet, and have been grown rapidly thanks to the popularity of we...
With the development of communication technology and the spread of the Internet, audience's eyes in China have shifted from traditional TV dramas to web dramas based on the Internet. Subcultures, including BL culture, depend on the Internet, and have been grown rapidly thanks to the popularity of web dramas. However, the government has strengthened its management of related media and social ideologies, despite recent concerns and discourse among young Chinese about the grim human rights realities of Sexual Minority, such as "gender egalitarianism," "LGBT Affirmative" and "homosexuality anti-biasedism. This study aid attention to the fact that homosexuality has been established as sexual perversion in the issued in 2016, and homosexuality-related content was prohibited as it was identified as an abnormal sexual relationship. Therefore, after the related management rules were issued, the web drama and the web drama created by the same writer were analyzed to find out how homosexual life is being reproduced and what changes are taking place in the drama before and after the related rules. Prior to the full-fledged study, we examined the concepts of web drama and BL culture, what is the relationship between BL culture and the women's staring era, and what social problems homosexuals are facing through a review of theoretical grounds and existing literature. In order to identify the narrative structure and production characteristics of the subjects and the homosexual ideology, social and cultural meanings inherent in them, integrative analysis, narrative structure analysis, myth analysis, and short language analysis were conducted. As a result of the analysis, three significant research results were derived, which are briefly summarized as follows. First, we identified changes in the production and narrative characteristics of Chinese BL web dramas. To circumvent the government's review, the narrative structure and production methods of the drama were conservatively transformed, and the social ideology of homosexuals was transformed into biased and abnormal images. Second, through this change, it can be seen that the reproduction methods and ideological representations of homosexuals in Chinese BL web dramas are heavily influenced by government policies. As dramas tend to "de-BL culture" and "de-gay", the focus of the drama's production has shifted away from the lives of homosexuals and the social problems they face to their male bodies. Third, one can see how homosexual images reproduced in dramas have a cultural impact on society. The society's gaze has shifted away from the homosexual agenda, and the tendency to commercialize men has intensified due to excessive consumption of men. And the voice of the social minority is lost, and prejudice or discrimination against Sexual Minority seems to have intensified.
With the development of communication technology and the spread of the Internet, audience's eyes in China have shifted from traditional TV dramas to web dramas based on the Internet. Subcultures, including BL culture, depend on the Internet, and have been grown rapidly thanks to the popularity of web dramas. However, the government has strengthened its management of related media and social ideologies, despite recent concerns and discourse among young Chinese about the grim human rights realities of Sexual Minority, such as "gender egalitarianism," "LGBT Affirmative" and "homosexuality anti-biasedism. This study aid attention to the fact that homosexuality has been established as sexual perversion in the issued in 2016, and homosexuality-related content was prohibited as it was identified as an abnormal sexual relationship. Therefore, after the related management rules were issued, the web drama and the web drama created by the same writer were analyzed to find out how homosexual life is being reproduced and what changes are taking place in the drama before and after the related rules. Prior to the full-fledged study, we examined the concepts of web drama and BL culture, what is the relationship between BL culture and the women's staring era, and what social problems homosexuals are facing through a review of theoretical grounds and existing literature. In order to identify the narrative structure and production characteristics of the subjects and the homosexual ideology, social and cultural meanings inherent in them, integrative analysis, narrative structure analysis, myth analysis, and short language analysis were conducted. As a result of the analysis, three significant research results were derived, which are briefly summarized as follows. First, we identified changes in the production and narrative characteristics of Chinese BL web dramas. To circumvent the government's review, the narrative structure and production methods of the drama were conservatively transformed, and the social ideology of homosexuals was transformed into biased and abnormal images. Second, through this change, it can be seen that the reproduction methods and ideological representations of homosexuals in Chinese BL web dramas are heavily influenced by government policies. As dramas tend to "de-BL culture" and "de-gay", the focus of the drama's production has shifted away from the lives of homosexuals and the social problems they face to their male bodies. Third, one can see how homosexual images reproduced in dramas have a cultural impact on society. The society's gaze has shifted away from the homosexual agenda, and the tendency to commercialize men has intensified due to excessive consumption of men. And the voice of the social minority is lost, and prejudice or discrimination against Sexual Minority seems to have intensified.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.