본 연구는 보육교사의 정서지능 및 사회적 지지가 교사효능감에 미치는 영향을 파악하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위해 경기도 부천시와 시흥시에 소재하고 있는 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명을 대상으로 질문지를 수집하였고, 총 320부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위해 Wong과 Law(2002)가 개발하고 한지현과 유태용(2005)이 번안한 WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence Scale)를 박복매(2011)가 보육교사에 맞게 수정한 것을 사용하였으며 보육교사의 사회적 지지를 측정하기 위하여 박지원(1985)이 개발한 ...
본 연구는 보육교사의 정서지능 및 사회적 지지가 교사효능감에 미치는 영향을 파악하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위해 경기도 부천시와 시흥시에 소재하고 있는 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명을 대상으로 질문지를 수집하였고, 총 320부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위해 Wong과 Law(2002)가 개발하고 한지현과 유태용(2005)이 번안한 WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence Scale)를 박복매(2011)가 보육교사에 맞게 수정한 것을 사용하였으며 보육교사의 사회적 지지를 측정하기 위하여 박지원(1985)이 개발한 사회적 지지 척도를 유아교육기관 교사에 맞게 이재영(2012)이 수정하고, 이를 김영금(2019)이 연구 목적에 맞게 수정·보완한 것을 사용하였다. 마지막으로 보육교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 교사의 과학 교사효능감 검사 도구를(Science Teaching Efficacy Belief Instrument: STEBI)를 기초로 하여 어린이집 상황에 맞게 수정한 신혜영(2004)의 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 Windows 프로그램을 사용하여 분석하였으며 연구대상자의 사회인구학적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 구했으며 각 검사도구의 신뢰성을 규명하기 위하여 Cronbach’s α계수를 산출하였다. 또한 기술통계, t-검정, 일원분산분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 사회인구학적 특성에 따른 교사효능감을 비교한 결과는 다음과 같다. 30대 이상의 보육교사의 교사효능감이 20대 보육교사보다 높았고, 학력이 대학원 재학 이상의 보육교사가 고등학교와 대학교 졸업 보육교사에 비해 높은 경향을 보였다. 그리고 10년 이상의 고경력 보육교사가 3년 미만의 저경력 보육교사보다 교사효능감이 유의미하게 높은 경향을 보였다. 둘째, 보육교사의 정서지능, 사회적 지지, 교사효능감의 하위변인들 간의 상관관계를 살펴본 결과 보육교사의 정서지능의 모든 하위변인들이 교사효능감에 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 교사효능감의 하위요인 별로 살펴보면, 개인적 교수효능감과 일반적 교수효능감 모두 정서지능의 정서활용, 자기정서인식, 정서조절, 타인정서인식과 정적 상관관계가 나타났다. 또한 보육교사의 사회적 지지 전체 하위요인과 교사효능감도 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 하위요인별 결과를 살펴보면, 개인적 교수효능감의 경우 사회적 지지의 하위요인의 정서적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지, 정보적 지지가 유의미한 정적 상관관계가 보였고, 일반적 교수효능감에서도 정서적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지, 정보적 지지가 유의한 정적 상관관계를 나타났다. 셋째, 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과, 보육교사의 정서지능과 사회적 지지는 교사효능감 전체에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인인 자기정서인식, 타인정서인식, 정서활용, 정서조절 중에서 정서활용이 개인적 교수효능감 및 일반적 교수효능감에 가장 많은 영향력을 미치는 것으로 나왔다. 또한 보육교사의 사회적 지지도 교사효능감 전체에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개인적 교수효능감에서는 사회적 지지의 하위변인 중에서 정서적 지지와 정보적 지지가 영향력을 주는 것으로 나타났고 일반적 교수효능감에서는 사회적 지지의 하위변인 중 정서적 지지가 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 긍정적인 영향을 주는 변인으로 확인되었으며, 이는 보육교사의 교사효능감을 향상시키기 위해 정서지능과 사회적 지지를 높이기 위한 지원의 중요성을 시사한다. 이처럼 본 연구에서는 보육현장에서의 교사효능감의 중요성에 근거하여 교사효능감에 미치는 다양한 변수들의 영향을 파악하고 변수 간 차이와 관련성을 알아보았다는 점에서 의의가 있다. 또한 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 영향을 주고 있음을 밝혀, 보육의 질을 향상시키는데 중요한 요소인 교사효능감을 높일 수 있도록 지원해야 하는 이유와 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 보육교사의 정서지능 및 사회적 지지가 교사효능감에 미치는 영향을 파악하는 데 그 목적을 두었다. 이를 위해 경기도 부천시와 시흥시에 소재하고 있는 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명을 대상으로 질문지를 수집하였고, 총 320부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 보육교사의 정서지능을 측정하기 위해 Wong과 Law(2002)가 개발하고 한지현과 유태용(2005)이 번안한 WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence Scale)를 박복매(2011)가 보육교사에 맞게 수정한 것을 사용하였으며 보육교사의 사회적 지지를 측정하기 위하여 박지원(1985)이 개발한 사회적 지지 척도를 유아교육기관 교사에 맞게 이재영(2012)이 수정하고, 이를 김영금(2019)이 연구 목적에 맞게 수정·보완한 것을 사용하였다. 마지막으로 보육교사의 교사효능감을 측정하기 위하여 Enochs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 교사의 과학 교사효능감 검사 도구를(Science Teaching Efficacy Belief Instrument: STEBI)를 기초로 하여 어린이집 상황에 맞게 수정한 신혜영(2004)의 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 20.0 Windows 프로그램을 사용하여 분석하였으며 연구대상자의 사회인구학적 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 구했으며 각 검사도구의 신뢰성을 규명하기 위하여 Cronbach’s α계수를 산출하였다. 또한 기술통계, t-검정, 일원분산분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 사회인구학적 특성에 따른 교사효능감을 비교한 결과는 다음과 같다. 30대 이상의 보육교사의 교사효능감이 20대 보육교사보다 높았고, 학력이 대학원 재학 이상의 보육교사가 고등학교와 대학교 졸업 보육교사에 비해 높은 경향을 보였다. 그리고 10년 이상의 고경력 보육교사가 3년 미만의 저경력 보육교사보다 교사효능감이 유의미하게 높은 경향을 보였다. 둘째, 보육교사의 정서지능, 사회적 지지, 교사효능감의 하위변인들 간의 상관관계를 살펴본 결과 보육교사의 정서지능의 모든 하위변인들이 교사효능감에 통계적으로 유의한 정적 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 교사효능감의 하위요인 별로 살펴보면, 개인적 교수효능감과 일반적 교수효능감 모두 정서지능의 정서활용, 자기정서인식, 정서조절, 타인정서인식과 정적 상관관계가 나타났다. 또한 보육교사의 사회적 지지 전체 하위요인과 교사효능감도 유의미한 정적 상관관계를 보였다. 하위요인별 결과를 살펴보면, 개인적 교수효능감의 경우 사회적 지지의 하위요인의 정서적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지, 정보적 지지가 유의미한 정적 상관관계가 보였고, 일반적 교수효능감에서도 정서적 지지, 평가적 지지, 물질적 지지, 정보적 지지가 유의한 정적 상관관계를 나타났다. 셋째, 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시한 결과, 보육교사의 정서지능과 사회적 지지는 교사효능감 전체에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인인 자기정서인식, 타인정서인식, 정서활용, 정서조절 중에서 정서활용이 개인적 교수효능감 및 일반적 교수효능감에 가장 많은 영향력을 미치는 것으로 나왔다. 또한 보육교사의 사회적 지지도 교사효능감 전체에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 개인적 교수효능감에서는 사회적 지지의 하위변인 중에서 정서적 지지와 정보적 지지가 영향력을 주는 것으로 나타났고 일반적 교수효능감에서는 사회적 지지의 하위변인 중 정서적 지지가 가장 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 긍정적인 영향을 주는 변인으로 확인되었으며, 이는 보육교사의 교사효능감을 향상시키기 위해 정서지능과 사회적 지지를 높이기 위한 지원의 중요성을 시사한다. 이처럼 본 연구에서는 보육현장에서의 교사효능감의 중요성에 근거하여 교사효능감에 미치는 다양한 변수들의 영향을 파악하고 변수 간 차이와 관련성을 알아보았다는 점에서 의의가 있다. 또한 보육교사의 정서지능과 사회적 지지가 교사효능감에 영향을 주고 있음을 밝혀, 보육의 질을 향상시키는데 중요한 요소인 교사효능감을 높일 수 있도록 지원해야 하는 이유와 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to understand how child care teacher’s emotional intelligence and social support affect to teaching efficacy. The survey was collected by 330 child care teachers working at daycare centers in Bucheon and Siheung, Gyeonggi Province and 320copies were used as final analysi...
The purpose of this study is to understand how child care teacher’s emotional intelligence and social support affect to teaching efficacy. The survey was collected by 330 child care teachers working at daycare centers in Bucheon and Siheung, Gyeonggi Province and 320copies were used as final analysis data. To measure emotional intelligence of childcare teacher, WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence Scale) developed by Wong and Law(2002), translated by Ji Hyun Han and Tae Yong Yoo(2005), and revised by Bok Mae Park(2011) was used. To measure social support of child care teacher, social support scale developed by Ji Won Park(1985) and revised by Jae-Young Lee(2012) and Young Gum Kim(2018) was used. To measure child care teacher’s teaching efficacy, Science Teaching Efficacy Instrument(STEBBI) developed by Enochs and Riggs(1990), revised to child care version by Hae Young Shin(2004) was used. The collected data in this study were analyzed using SPSS 20.0. Frequency and percentage were calculated with frequency analysis to identify the socio-demographic characteristics of the subjects, and the Cronbach’s α coefficient was calculated to determine the reliability of each tool. Descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis and multiple regression analysis were also used. The summary of study results is as follows. First, the results of comparing the effectiveness of teachers based on the socio-demographic characteristics of child care teachers are as follows. Child care teachers in age of 30s and older have higher teaching efficacy than teachers in age of 20s. Teachers with above master degree also have higher teaching efficacy than the teachers with high school or university degree. Moreover, teachers with more than 10 years of experience have higher teaching efficacy than teachers with less than three years of experience. Second, the correlation among emotional intelligence, social support and teaching efficacy of child care teachers showed that all sub-factors of emotional intelligence and teaching efficacy had a positive correlation. Personal teaching efficacy and general teaching efficacy showed positive correlation with emotional utilization, emotional recognition of self and other, emotion control. Sub-factors of social support and teaching efficacy also had a significant correlation. According to the results of sub-factors, personal teaching efficacy was positively correlated to sub-factors of social support, which are emotional support, evaluative support and informative support. general teaching efficacy was also positively correlated with sub-factors of social support, which are emotional support, evaluative support, material support and information support. Third, multiple regression analysis was conducted to find out the relative effectiveness of emotional intelligence and social support on teaching efficacy. It identified that emotional intelligence and social support have a statistically significant effect on the entire teaching efficacy. Among the sub-factors of emotional intelligence, emotional utilization is the most effective on the efficacy in personal teaching and general teaching. This study also identified that the social support of child care teachers has a statistically significant effect on the teaching efficacy. Emotional and informative support was influential in personal teaching efficacy, and emotional support was the highest in general teaching efficacy. The results of this study confirmed that emotional intelligence and social support of child care teachers have a positive effect on teaching efficacy, it suggests the importance of support to enhance emotional intelligence and social support to improve teaching efficacy. This study is meaningful because various variables of teaching efficacy were identified, and relevance and difference were found depending on child care field. It is also meaningful that this study revealed that emotional intelligence and social support of child care teachers affect teaching efficacy, to suggest reasons and solutions to improve teaching efficacy for the better quality of child care.
The purpose of this study is to understand how child care teacher’s emotional intelligence and social support affect to teaching efficacy. The survey was collected by 330 child care teachers working at daycare centers in Bucheon and Siheung, Gyeonggi Province and 320copies were used as final analysis data. To measure emotional intelligence of childcare teacher, WLEIS(Wong and Law Emotional Intelligence Scale) developed by Wong and Law(2002), translated by Ji Hyun Han and Tae Yong Yoo(2005), and revised by Bok Mae Park(2011) was used. To measure social support of child care teacher, social support scale developed by Ji Won Park(1985) and revised by Jae-Young Lee(2012) and Young Gum Kim(2018) was used. To measure child care teacher’s teaching efficacy, Science Teaching Efficacy Instrument(STEBBI) developed by Enochs and Riggs(1990), revised to child care version by Hae Young Shin(2004) was used. The collected data in this study were analyzed using SPSS 20.0. Frequency and percentage were calculated with frequency analysis to identify the socio-demographic characteristics of the subjects, and the Cronbach’s α coefficient was calculated to determine the reliability of each tool. Descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson’s correlation analysis and multiple regression analysis were also used. The summary of study results is as follows. First, the results of comparing the effectiveness of teachers based on the socio-demographic characteristics of child care teachers are as follows. Child care teachers in age of 30s and older have higher teaching efficacy than teachers in age of 20s. Teachers with above master degree also have higher teaching efficacy than the teachers with high school or university degree. Moreover, teachers with more than 10 years of experience have higher teaching efficacy than teachers with less than three years of experience. Second, the correlation among emotional intelligence, social support and teaching efficacy of child care teachers showed that all sub-factors of emotional intelligence and teaching efficacy had a positive correlation. Personal teaching efficacy and general teaching efficacy showed positive correlation with emotional utilization, emotional recognition of self and other, emotion control. Sub-factors of social support and teaching efficacy also had a significant correlation. According to the results of sub-factors, personal teaching efficacy was positively correlated to sub-factors of social support, which are emotional support, evaluative support and informative support. general teaching efficacy was also positively correlated with sub-factors of social support, which are emotional support, evaluative support, material support and information support. Third, multiple regression analysis was conducted to find out the relative effectiveness of emotional intelligence and social support on teaching efficacy. It identified that emotional intelligence and social support have a statistically significant effect on the entire teaching efficacy. Among the sub-factors of emotional intelligence, emotional utilization is the most effective on the efficacy in personal teaching and general teaching. This study also identified that the social support of child care teachers has a statistically significant effect on the teaching efficacy. Emotional and informative support was influential in personal teaching efficacy, and emotional support was the highest in general teaching efficacy. The results of this study confirmed that emotional intelligence and social support of child care teachers have a positive effect on teaching efficacy, it suggests the importance of support to enhance emotional intelligence and social support to improve teaching efficacy. This study is meaningful because various variables of teaching efficacy were identified, and relevance and difference were found depending on child care field. It is also meaningful that this study revealed that emotional intelligence and social support of child care teachers affect teaching efficacy, to suggest reasons and solutions to improve teaching efficacy for the better quality of child care.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.