본 연구는 보육교사가 인식한 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향에서 교사의 대인관계 유능성의 매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울·인천·경기의 수도권 지역에 재직 중인 보육교사 422명이다 직무만족도를 측정하기 위해 Huang(2001)이 유치원 교사를 대상으로 제작하고 박근희(2003)가 우리나라의 실정에 맞게 번역·수정한 척도를 유아교육기관 교사를 대상으로 수정한 조재희(2012)의 도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 직장 내 사회적 지지를 측정하기 위해 Sandilos(2022)가 미국의 K∼12학년 교사를 대상으로 제작한 MOST(Measures of Stressors and Supports for Teachers) 척도를 연구자가 우리나라의 보육교사 실정에 맞게 번역·수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 검증한 척도를 사용하였다. 대인관계 유능성을 측정하기 위해서는 Buhrmester, Furman, Wittenberg와 Reis(1988)가 대학생을 대상으로 개발한 대인관계유능성 척도(Interpersonal Competence Questionnaire: ICQ)를 김창대와 김수임(1999)이 번안한 척도를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 기술통계 및 독립표본 ...
본 연구는 보육교사가 인식한 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향에서 교사의 대인관계 유능성의 매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울·인천·경기의 수도권 지역에 재직 중인 보육교사 422명이다 직무만족도를 측정하기 위해 Huang(2001)이 유치원 교사를 대상으로 제작하고 박근희(2003)가 우리나라의 실정에 맞게 번역·수정한 척도를 유아교육기관 교사를 대상으로 수정한 조재희(2012)의 도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 직장 내 사회적 지지를 측정하기 위해 Sandilos(2022)가 미국의 K∼12학년 교사를 대상으로 제작한 MOST(Measures of Stressors and Supports for Teachers) 척도를 연구자가 우리나라의 보육교사 실정에 맞게 번역·수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 검증한 척도를 사용하였다. 대인관계 유능성을 측정하기 위해서는 Buhrmester, Furman, Wittenberg와 Reis(1988)가 대학생을 대상으로 개발한 대인관계유능성 척도(Interpersonal Competence Questionnaire: ICQ)를 김창대와 김수임(1999)이 번안한 척도를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 기술통계 및 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관분석을 실시하여 측정 변인들 간의 관계를 살펴보았다. 또한 교사의 대인관계 유능성의 매개효과를 알아보기 위하여 PROCESS macro 프로그램에서 Model 4를 활용하여 분석하였고, 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하여 매개효과의 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하여 정리한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구 대상 보육교사들의 직장 내 사회적 지지와 직무만족도, 대인관계 유능성은 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 직무만족도의 경우 하위요인별로 살펴보면 교수 성취감을 가장 높이 평가하였으며, 다음으로 책임감, 개인적 성장과 전문적 발달, 성취의 인정 순으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직장 내 사회적 지지 전체와 하위요인인 학부모의 지지, 동료의 지지, 리더십과 소속감, 영유아, 시간적 압박, 전문성 신장, 정서적 상태가 직무만족도 전체와 하위요인인 책임감, 개인적 성장과 전문적인 발달, 교수 성취감, 성취의 인정과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이와 함께 교사의 대인관계 유능성 전체와 하위요인인 처음 관계 맺기, 타인에 대한 불쾌감 주장, 자기노출, 정서적 지지 및 조언, 대인갈등 다루기가 직무만족도 전체 및 하위요인과 정적 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 직장 내 사회적 지지와 직무만족도 간의 관계에서 보육교사의 대인관계 유능성의 매개효과가 검증되었다. 이는 보육교사의 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 직접적인 영향을 주기도 하지만, 대인관계 유능성을 매개로 할 경우 직무만족도에 간접적인 영향을 주는 것을 나타낸다. 따라서 교사가 직장 내 사회적 지지를 높게 평가할수록 교사가 대인관계 유능성을 긍정적으로 인식하고, 이로 인해 직무만족도가 높아짐을 의미한다. 결론적으로 보육교사의 직장 내 사회적 지지는 대인관계 유능성을 매개로 직무만족도에 영향을 미친다. 따라서 교사가 직장 내 사회적 지지에 대한 높은 인식을 가지고 자신의 대인관계 유능성을 긍정적으로 인식하는 것은 직무만족도의 향상으로 이어지기 때문에 중요하다.
본 연구는 보육교사가 인식한 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 미치는 영향에서 교사의 대인관계 유능성의 매개 효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 서울·인천·경기의 수도권 지역에 재직 중인 보육교사 422명이다 직무만족도를 측정하기 위해 Huang(2001)이 유치원 교사를 대상으로 제작하고 박근희(2003)가 우리나라의 실정에 맞게 번역·수정한 척도를 유아교육기관 교사를 대상으로 수정한 조재희(2012)의 도구를 본 연구에 맞게 수정·보완하여 사용하였고, 직장 내 사회적 지지를 측정하기 위해 Sandilos(2022)가 미국의 K∼12학년 교사를 대상으로 제작한 MOST(Measures of Stressors and Supports for Teachers) 척도를 연구자가 우리나라의 보육교사 실정에 맞게 번역·수정한 뒤 타당도와 신뢰도를 검증한 척도를 사용하였다. 대인관계 유능성을 측정하기 위해서는 Buhrmester, Furman, Wittenberg와 Reis(1988)가 대학생을 대상으로 개발한 대인관계유능성 척도(Interpersonal Competence Questionnaire: ICQ)를 김창대와 김수임(1999)이 번안한 척도를 사용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해 기술통계 및 독립표본 t검증, 일원분산분석, 상관분석을 실시하여 측정 변인들 간의 관계를 살펴보았다. 또한 교사의 대인관계 유능성의 매개효과를 알아보기 위하여 PROCESS macro 프로그램에서 Model 4를 활용하여 분석하였고, 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시하여 매개효과의 통계적 유의성을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하여 정리한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구 대상 보육교사들의 직장 내 사회적 지지와 직무만족도, 대인관계 유능성은 보통보다 높은 수준으로 나타났다. 직무만족도의 경우 하위요인별로 살펴보면 교수 성취감을 가장 높이 평가하였으며, 다음으로 책임감, 개인적 성장과 전문적 발달, 성취의 인정 순으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직장 내 사회적 지지 전체와 하위요인인 학부모의 지지, 동료의 지지, 리더십과 소속감, 영유아, 시간적 압박, 전문성 신장, 정서적 상태가 직무만족도 전체와 하위요인인 책임감, 개인적 성장과 전문적인 발달, 교수 성취감, 성취의 인정과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이와 함께 교사의 대인관계 유능성 전체와 하위요인인 처음 관계 맺기, 타인에 대한 불쾌감 주장, 자기노출, 정서적 지지 및 조언, 대인갈등 다루기가 직무만족도 전체 및 하위요인과 정적 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 직장 내 사회적 지지와 직무만족도 간의 관계에서 보육교사의 대인관계 유능성의 매개효과가 검증되었다. 이는 보육교사의 직장 내 사회적 지지가 직무만족도에 직접적인 영향을 주기도 하지만, 대인관계 유능성을 매개로 할 경우 직무만족도에 간접적인 영향을 주는 것을 나타낸다. 따라서 교사가 직장 내 사회적 지지를 높게 평가할수록 교사가 대인관계 유능성을 긍정적으로 인식하고, 이로 인해 직무만족도가 높아짐을 의미한다. 결론적으로 보육교사의 직장 내 사회적 지지는 대인관계 유능성을 매개로 직무만족도에 영향을 미친다. 따라서 교사가 직장 내 사회적 지지에 대한 높은 인식을 가지고 자신의 대인관계 유능성을 긍정적으로 인식하는 것은 직무만족도의 향상으로 이어지기 때문에 중요하다.
The purpose of this study was to verify the mediating effect of teachers' interpersonal competence in the effect of social support in the workplace perceived by childcare teachers on job satisfaction. The participants of this study were 422 childcare teachers working in the Seoul, Incheon, and Gyeon...
The purpose of this study was to verify the mediating effect of teachers' interpersonal competence in the effect of social support in the workplace perceived by childcare teachers on job satisfaction. The participants of this study were 422 childcare teachers working in the Seoul, Incheon, and Gyeonggi’s childcare centers. In order to measure job satisfaction, the scale was modified and supplemented, which was created by Huang(2001) for kindergarten teacher and translated, modified by Park Geun-Hee(2003) to suit the situation in Korea and revised for teachers at early childhood education institutions by Jo Jae-Hee(2021), according to this study. The researcher translated and edited the MOST (Measure of Stressors and Supports for Teacher) scale, created by Sandilos(2022), to adapt to Korea’s circumstances of childcare teachers and used the scale that verified validity and reliability to measure the social support in the workplace. For the measurement of interpersonal competence, the study used the Interpersonal Competence Questionnair (ICQ) that is developed by Buhrmeester, Furman, Wittenberg, and Reis (1988), after revised by Kim Chang-Dae and Kim Soo-Im (1999). The collected data was analyzed by technical statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, Scheffe or Dunnett T3 post-hoc test and correlation analysis for identifying the relationship between the measurement variables. In addition, the PROCESS macro was used to examine the mediating effect of interpersonal relationship competence, and the statistical significance of the mediating effect was verified by performing bootstrapping. The findings of this study were as the follows: First, the social support in the workplace, job satisfaction, and interpersonal competence of childcare teachers in this study were found to be higher than normal. In terms of the average score of all items, social support at work is converted into a score of a 4-point scale, which is 3.02 points, interpersonal competence is a score of 3.53 when converted into a 5-point scale, and job satisfaction is a score of 3.73 when converted into a score of a 5-point scale. appeared as In the case of job satisfaction, when looking at the sub-factors, the sense of achievement of professors was evaluated the most, followed by responsibility, personal growth and professional development, and recognition of achievement. Second, parents, colleagues, leadership and belonging, infants, time pressure, professionalism, emotional status, and teachers' first relationship with the entire interpersonal competence, unpleasant claims, self-exposure, emotional support and advice, and interpersonal conflict were found to have a positive correlation with job satisfaction. Third, the mediating effect of interpersonal competence of childcare teachers was verified in the relationship between social support and job satisfaction of childcare teachers in the workplace. This indicates that social support in the workplace of childcare teachers directly affects job satisfaction, but indirectly affects job satisfaction when mediating interpersonal competence. Therefore, the higher the teacher evaluates social support in the workplace, the more positively the teacher recognizes interpersonal competence, which means that job satisfaction increases. In conclusion, childcare teachers' social support in the workplace affects job satisfaction through interpersonal competence. Therefore, in order to strengthen the job satisfaction of childcare teachers, it is necessary to identify various social support systems that affect childcare teachers in child care centers, devise measures to highly evaluate social support, and at the same time to improve interpersonal skills.
The purpose of this study was to verify the mediating effect of teachers' interpersonal competence in the effect of social support in the workplace perceived by childcare teachers on job satisfaction. The participants of this study were 422 childcare teachers working in the Seoul, Incheon, and Gyeonggi’s childcare centers. In order to measure job satisfaction, the scale was modified and supplemented, which was created by Huang(2001) for kindergarten teacher and translated, modified by Park Geun-Hee(2003) to suit the situation in Korea and revised for teachers at early childhood education institutions by Jo Jae-Hee(2021), according to this study. The researcher translated and edited the MOST (Measure of Stressors and Supports for Teacher) scale, created by Sandilos(2022), to adapt to Korea’s circumstances of childcare teachers and used the scale that verified validity and reliability to measure the social support in the workplace. For the measurement of interpersonal competence, the study used the Interpersonal Competence Questionnair (ICQ) that is developed by Buhrmeester, Furman, Wittenberg, and Reis (1988), after revised by Kim Chang-Dae and Kim Soo-Im (1999). The collected data was analyzed by technical statistics, independent sample t-test, one-way ANOVA, Scheffe or Dunnett T3 post-hoc test and correlation analysis for identifying the relationship between the measurement variables. In addition, the PROCESS macro was used to examine the mediating effect of interpersonal relationship competence, and the statistical significance of the mediating effect was verified by performing bootstrapping. The findings of this study were as the follows: First, the social support in the workplace, job satisfaction, and interpersonal competence of childcare teachers in this study were found to be higher than normal. In terms of the average score of all items, social support at work is converted into a score of a 4-point scale, which is 3.02 points, interpersonal competence is a score of 3.53 when converted into a 5-point scale, and job satisfaction is a score of 3.73 when converted into a score of a 5-point scale. appeared as In the case of job satisfaction, when looking at the sub-factors, the sense of achievement of professors was evaluated the most, followed by responsibility, personal growth and professional development, and recognition of achievement. Second, parents, colleagues, leadership and belonging, infants, time pressure, professionalism, emotional status, and teachers' first relationship with the entire interpersonal competence, unpleasant claims, self-exposure, emotional support and advice, and interpersonal conflict were found to have a positive correlation with job satisfaction. Third, the mediating effect of interpersonal competence of childcare teachers was verified in the relationship between social support and job satisfaction of childcare teachers in the workplace. This indicates that social support in the workplace of childcare teachers directly affects job satisfaction, but indirectly affects job satisfaction when mediating interpersonal competence. Therefore, the higher the teacher evaluates social support in the workplace, the more positively the teacher recognizes interpersonal competence, which means that job satisfaction increases. In conclusion, childcare teachers' social support in the workplace affects job satisfaction through interpersonal competence. Therefore, in order to strengthen the job satisfaction of childcare teachers, it is necessary to identify various social support systems that affect childcare teachers in child care centers, devise measures to highly evaluate social support, and at the same time to improve interpersonal skills.
주제어
#직장 내 사회적 지지 대인관계 유능성 직무만족도 Social Support in the Workplace Interpersonal Competence Job Satisfaction
학위논문 정보
저자
우이슬
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육전공
지도교수
김지연
발행연도
2023
총페이지
vi, 100 p.
키워드
직장 내 사회적 지지 대인관계 유능성 직무만족도 Social Support in the Workplace Interpersonal Competence Job Satisfaction
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