2015 개정 교육과정은 창의 · 융합형 인재양성을 목표로 각 교과별로 통합중심 교육과정을 강조하고 있다. 특히 현대에는 창의성 교육이 강조되는 시대인 만큼 여러 학문에서는 창의적 인재양성을 목표로 한 교육개발에 집중하고 있다. 그러나 점점 기술의 발달에 따른 지식의 양이 증가하게 되면서 시간적 제한이 존재하는 학교에서 통합교육의 실행은 교사들에게 부담이 될 수 있다. 때문에 학생들에게 합리적인 지식의 습득 과정을 제공하고, 학교 현장의 교사의 부담을 덜어줄 수 있는 다양한 영역에서의 통합교육 교수방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 타학문과 심도 있게 연관되어 있는 음악에 미술교과를 연계한 통합교육 지도방법을 연구하고자 하였으며, 인간과 예술의 관계나 예술 작품의 탄생에 흥미를 느끼는 중학생에게 특별한 음악적 경험의 과정을 제공하고자 ...
2015 개정 교육과정은 창의 · 융합형 인재양성을 목표로 각 교과별로 통합중심 교육과정을 강조하고 있다. 특히 현대에는 창의성 교육이 강조되는 시대인 만큼 여러 학문에서는 창의적 인재양성을 목표로 한 교육개발에 집중하고 있다. 그러나 점점 기술의 발달에 따른 지식의 양이 증가하게 되면서 시간적 제한이 존재하는 학교에서 통합교육의 실행은 교사들에게 부담이 될 수 있다. 때문에 학생들에게 합리적인 지식의 습득 과정을 제공하고, 학교 현장의 교사의 부담을 덜어줄 수 있는 다양한 영역에서의 통합교육 교수방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 타학문과 심도 있게 연관되어 있는 음악에 미술교과를 연계한 통합교육 지도방법을 연구하고자 하였으며, 인간과 예술의 관계나 예술 작품의 탄생에 흥미를 느끼는 중학생에게 특별한 음악적 경험의 과정을 제공하고자 리머의 경험중심 음악교육철학 관점을 적용한 감상수업 지도방안에 대해 연구해보았다. 그리고 다양한 음악 경험이 통일성을 가지고 이루어질 수 있도록 한 가지 제재곡에 리머의 세 가지 통합적 접근방법을 각각 접목한 지도방안으로 제시하였다. 첫째, ‘역사적 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 각 예술작품을 감상함으로서 작품이 창작된 시대의 역사 · 문화적 배경을 파악하고, 배경을 토대로 예술작품을 이해하는 등 통합적인 시각으로 예술작품을 이해할 수 있는 시각을 갖게 한다는 리머의 철학을 바탕으로 내용을 구성하였다. 둘째, ‘주제적 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 ‘자연’이라는 공통된 주제를 예술로 나타낸 작품을 주제 중심으로 통합하고 이해하는 방법을 적용하였다. 수업의 도입에서는 실생활과 수업 내용을 연관 지어 생각해 볼 수 있는 내용을 제시하여 학습한 지식이 삶과 연결되어 있다는 점을 알 수 있도록 하였다. 셋째, ‘공통요소 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 작품 속에서 공통적으로 묘사하고 있는 ‘흐름’이라는 단어의 의미를 파악하게 한 후, 흘러가는 것에 대한 예술적 표현을 작품을 통해 감상하도록 하였다. 이때 각 예술 영역에서 흘러가는 대상과 그 형태를 어떤 미적 요소를 사용하여 묘사하였는지를 예술의 내부적인 면을 들여다볼 수 있도록 하였다. 이러한 방법은 미적 요소들을 중심으로 예술을 이해하기에 적합한 방법임을 알 수 있다. 이와 같이 본 지도방안에서는 2015 개정 교육과정의 내용과 같이 음악교과와 미술교과의 연계 수업으로 학생의 예술 작품을 감상하는 식견을 넓히고, 문화적 소양을 높일 수 있도록 구성되었다. 또 음악과 미술을 통합하는 과정 속에서 학생들이 음악의 고유한 특성을 발견하고 더 나아가 그에 대한 이해를 심화시켜 진정한 예술적 가치를 깨닫게 될 것이라 기대하고 있다.
2015 개정 교육과정은 창의 · 융합형 인재양성을 목표로 각 교과별로 통합중심 교육과정을 강조하고 있다. 특히 현대에는 창의성 교육이 강조되는 시대인 만큼 여러 학문에서는 창의적 인재양성을 목표로 한 교육개발에 집중하고 있다. 그러나 점점 기술의 발달에 따른 지식의 양이 증가하게 되면서 시간적 제한이 존재하는 학교에서 통합교육의 실행은 교사들에게 부담이 될 수 있다. 때문에 학생들에게 합리적인 지식의 습득 과정을 제공하고, 학교 현장의 교사의 부담을 덜어줄 수 있는 다양한 영역에서의 통합교육 교수방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 한다. 이에 본 연구는 타학문과 심도 있게 연관되어 있는 음악에 미술교과를 연계한 통합교육 지도방법을 연구하고자 하였으며, 인간과 예술의 관계나 예술 작품의 탄생에 흥미를 느끼는 중학생에게 특별한 음악적 경험의 과정을 제공하고자 리머의 경험중심 음악교육철학 관점을 적용한 감상수업 지도방안에 대해 연구해보았다. 그리고 다양한 음악 경험이 통일성을 가지고 이루어질 수 있도록 한 가지 제재곡에 리머의 세 가지 통합적 접근방법을 각각 접목한 지도방안으로 제시하였다. 첫째, ‘역사적 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 각 예술작품을 감상함으로서 작품이 창작된 시대의 역사 · 문화적 배경을 파악하고, 배경을 토대로 예술작품을 이해하는 등 통합적인 시각으로 예술작품을 이해할 수 있는 시각을 갖게 한다는 리머의 철학을 바탕으로 내용을 구성하였다. 둘째, ‘주제적 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 ‘자연’이라는 공통된 주제를 예술로 나타낸 작품을 주제 중심으로 통합하고 이해하는 방법을 적용하였다. 수업의 도입에서는 실생활과 수업 내용을 연관 지어 생각해 볼 수 있는 내용을 제시하여 학습한 지식이 삶과 연결되어 있다는 점을 알 수 있도록 하였다. 셋째, ‘공통요소 접근방법’을 적용한 통합수업에서는 작품 속에서 공통적으로 묘사하고 있는 ‘흐름’이라는 단어의 의미를 파악하게 한 후, 흘러가는 것에 대한 예술적 표현을 작품을 통해 감상하도록 하였다. 이때 각 예술 영역에서 흘러가는 대상과 그 형태를 어떤 미적 요소를 사용하여 묘사하였는지를 예술의 내부적인 면을 들여다볼 수 있도록 하였다. 이러한 방법은 미적 요소들을 중심으로 예술을 이해하기에 적합한 방법임을 알 수 있다. 이와 같이 본 지도방안에서는 2015 개정 교육과정의 내용과 같이 음악교과와 미술교과의 연계 수업으로 학생의 예술 작품을 감상하는 식견을 넓히고, 문화적 소양을 높일 수 있도록 구성되었다. 또 음악과 미술을 통합하는 과정 속에서 학생들이 음악의 고유한 특성을 발견하고 더 나아가 그에 대한 이해를 심화시켜 진정한 예술적 가치를 깨닫게 될 것이라 기대하고 있다.
The 2015 revised national curriculum is aimed at fostering creative and convergence talents and places emphasis on integrated education curriculum for each subject. Creativity education in especially emphasized in modern times. As such, many field of study are focused on education development target...
The 2015 revised national curriculum is aimed at fostering creative and convergence talents and places emphasis on integrated education curriculum for each subject. Creativity education in especially emphasized in modern times. As such, many field of study are focused on education development targeting the fostering of creative individuals. However, as the amount of knowledge increases followed by ongoing technological development, implementing integrated education at schools could be a burden to teachers due to the constraints of time. Therefore, it is considered that research into integrated education teaching methods in various fields must be performed sustainably to provide reasonable knowledge acquisition processes to students and lessen the burden of teachers. Accordingly, this study intended to conduct research on integrated education teaching method by connecting art education to music, which is deeply associated with other fields of studies, and in order to provide special musical experiences to middle school students who are interested in the relationship between humanity and art or the creation of artwork, research was performed regarding an appreciation class teaching method that applied Bennett Reimer's philosophy of music education based on musical experience. Moreover, this study suggested a teaching method by integrating each of Reimer's 3 integrative approach methods with a single musical piece so that different musical experiences shared a sense of uniformity. First, the integrated course that applied ‘the historical approach method’ reflected on Reimer's philosophy to have the learners gain insight geared to understanding the artworks from an integrated point of view by appreciation each when the artwork was created and understand the artwork based on their backgrounds. Second, in the integrated course that applied ‘the thematic approach method’ artworks that utilized the common theme of ‘nature’ were integrated and understood by centering on the theme. In the introduction section of the course, learners are introduced to the concept that information that can be connected to what is learned in daily life can alo be linked in the mind. Third, in the integrated course, that applied the "common element approach", the meaning of the word "flow" commonly described in the work was identified, and the artistic expression of what was flowing was appreciated through the artwork. At this time, it was possible to look into the internal aspects of art to see what objects flow in each art field and what aesthetic elements they used to describe their forms. It can be shown that it is appropriate to center this method on the aesthetic elements and understanding of art. This teaching method is in line with the 2015 revised national curriculum as it is a connected course joining music and art curriculums and was designed so that it can expand the discernment abilities of the students as they appreciate artworks and heighten their cultural knowledge. Furthermore, it is anticipated that students will discover the inherent characteristics of the music during the process of integration music and rt and, furthermore, it will intensify their understanding and help them to realize genuine artistic values.
The 2015 revised national curriculum is aimed at fostering creative and convergence talents and places emphasis on integrated education curriculum for each subject. Creativity education in especially emphasized in modern times. As such, many field of study are focused on education development targeting the fostering of creative individuals. However, as the amount of knowledge increases followed by ongoing technological development, implementing integrated education at schools could be a burden to teachers due to the constraints of time. Therefore, it is considered that research into integrated education teaching methods in various fields must be performed sustainably to provide reasonable knowledge acquisition processes to students and lessen the burden of teachers. Accordingly, this study intended to conduct research on integrated education teaching method by connecting art education to music, which is deeply associated with other fields of studies, and in order to provide special musical experiences to middle school students who are interested in the relationship between humanity and art or the creation of artwork, research was performed regarding an appreciation class teaching method that applied Bennett Reimer's philosophy of music education based on musical experience. Moreover, this study suggested a teaching method by integrating each of Reimer's 3 integrative approach methods with a single musical piece so that different musical experiences shared a sense of uniformity. First, the integrated course that applied ‘the historical approach method’ reflected on Reimer's philosophy to have the learners gain insight geared to understanding the artworks from an integrated point of view by appreciation each when the artwork was created and understand the artwork based on their backgrounds. Second, in the integrated course that applied ‘the thematic approach method’ artworks that utilized the common theme of ‘nature’ were integrated and understood by centering on the theme. In the introduction section of the course, learners are introduced to the concept that information that can be connected to what is learned in daily life can alo be linked in the mind. Third, in the integrated course, that applied the "common element approach", the meaning of the word "flow" commonly described in the work was identified, and the artistic expression of what was flowing was appreciated through the artwork. At this time, it was possible to look into the internal aspects of art to see what objects flow in each art field and what aesthetic elements they used to describe their forms. It can be shown that it is appropriate to center this method on the aesthetic elements and understanding of art. This teaching method is in line with the 2015 revised national curriculum as it is a connected course joining music and art curriculums and was designed so that it can expand the discernment abilities of the students as they appreciate artworks and heighten their cultural knowledge. Furthermore, it is anticipated that students will discover the inherent characteristics of the music during the process of integration music and rt and, furthermore, it will intensify their understanding and help them to realize genuine artistic values.
주제어
#통합교육 베넷 리머 경험중심 음악교육 감상수업 스메타나 몰다우 integrated education Bennett Reimer music education based on musical experience music appreciation class Smetana Moldau
학위논문 정보
저자
김수희
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
김지은
발행연도
2021
총페이지
vii, 81장
키워드
통합교육 베넷 리머 경험중심 음악교육 감상수업 스메타나 몰다우 integrated education Bennett Reimer music education based on musical experience music appreciation class Smetana Moldau
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.