본 연구의 목적은 제한된 영어 시수 내에서 초급 학습자들에게 효과적인 영어 어휘 학습을 위한 어휘 제시 유형을 모색하는 데 있다. 이에 본 연구는 의미상 관련이 있는 어휘를 함께 제시하는 것이 학습자들의 어휘 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울시에 있는 한 사립초등학교 6학년 학생들(48명)을 대상으로 하여 의미적으로 관계있는 어휘를 함께 제시하는 실험집단(24명)과 무작위로 어휘를 제시하는 통제집단(24명)으로 나누어 실험을 진행하였다. 사전평가를 실시한 후, 총 2주간 6차시의 실험이 이루어졌으며 학습자들은 매 차시마다 6개의 어휘를 학습하였다. 목표 어휘는 실험학교에서 사용하고 있는 교과서에서 발췌한 어휘 중 2015 영어과 교육과정 기본 어휘에 제시되어 있는 것으로 선정하였다. 실험이 끝난 후, 즉각 사후 평가를 실시하였으며 그로부터 1달 뒤 지연 사후 평가를 진행하였다. 어휘 평가는 총 16개의 문항으로 이루어졌으며 문맥상의 어휘의 의미를 파악하는 유형과 Laufer과 Goldstein(2004)이 제시한 어휘 지식의 정도를 평가하는 시험 형식(수용적 어휘 지식 평가 문항 8개, 능동적 어휘 지식 평가 문항 8개)을 사용했다. 실험을 통해 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 제한된 영어 시수 내에서 초급 학습자들에게 효과적인 영어 어휘 학습을 위한 어휘 제시 유형을 모색하는 데 있다. 이에 본 연구는 의미상 관련이 있는 어휘를 함께 제시하는 것이 학습자들의 어휘 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울시에 있는 한 사립초등학교 6학년 학생들(48명)을 대상으로 하여 의미적으로 관계있는 어휘를 함께 제시하는 실험집단(24명)과 무작위로 어휘를 제시하는 통제집단(24명)으로 나누어 실험을 진행하였다. 사전평가를 실시한 후, 총 2주간 6차시의 실험이 이루어졌으며 학습자들은 매 차시마다 6개의 어휘를 학습하였다. 목표 어휘는 실험학교에서 사용하고 있는 교과서에서 발췌한 어휘 중 2015 영어과 교육과정 기본 어휘에 제시되어 있는 것으로 선정하였다. 실험이 끝난 후, 즉각 사후 평가를 실시하였으며 그로부터 1달 뒤 지연 사후 평가를 진행하였다. 어휘 평가는 총 16개의 문항으로 이루어졌으며 문맥상의 어휘의 의미를 파악하는 유형과 Laufer과 Goldstein(2004)이 제시한 어휘 지식의 정도를 평가하는 시험 형식(수용적 어휘 지식 평가 문항 8개, 능동적 어휘 지식 평가 문항 8개)을 사용했다. 실험을 통해 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 다변량 분산 분석(MANOVA)으로 분석하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 즉각 사후 평가에서 의미상 관련 있는 어휘를 함께 제시한 실험집단과 무작위로 어휘를 제시한 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 두 집단이 수용적 어휘 지식과 능동적 어휘 지식에 영향을 미치지 않음을 의미한다. 이를 통해 의미 관련성을 바탕으로 한 어휘 제시 방법이 어휘 학습에 긍정적이거나 부정적인 영향을 미치지 않는다는 것을 알 수 있다. 둘째, 지연 사후 평가에서 수용적 어휘 지식과 능동적 어휘 지식에 대해 실험 집단과 통제 집단이 통계적으로 유의미하였다. 이는 어휘 의미 관련성을 바탕으로 어휘를 제시하는 것이 무작위로 어휘를 제시하는 것보다 장기 기억에서 회상 및 재인에 더 효과적이라는 것을 보여준다. 또한 어휘 의미 관계에 따라 어휘를 제시하는 것이 능동적 어휘 지식을 유지하는 데 더 큰 영향을 준다는 것이 밝혀졌다. 위의 결과를 종합해 보면, 어휘 의미 관련성을 바탕으로 어휘를 제시하는 것이 어휘 학습에 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 따라서 교사들은 어휘 학습 활동과 교재를 재구성하여 의미 관계에 따라 어휘를 지도해야 한다.
본 연구의 목적은 제한된 영어 시수 내에서 초급 학습자들에게 효과적인 영어 어휘 학습을 위한 어휘 제시 유형을 모색하는 데 있다. 이에 본 연구는 의미상 관련이 있는 어휘를 함께 제시하는 것이 학습자들의 어휘 학습에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 서울시에 있는 한 사립초등학교 6학년 학생들(48명)을 대상으로 하여 의미적으로 관계있는 어휘를 함께 제시하는 실험집단(24명)과 무작위로 어휘를 제시하는 통제집단(24명)으로 나누어 실험을 진행하였다. 사전평가를 실시한 후, 총 2주간 6차시의 실험이 이루어졌으며 학습자들은 매 차시마다 6개의 어휘를 학습하였다. 목표 어휘는 실험학교에서 사용하고 있는 교과서에서 발췌한 어휘 중 2015 영어과 교육과정 기본 어휘에 제시되어 있는 것으로 선정하였다. 실험이 끝난 후, 즉각 사후 평가를 실시하였으며 그로부터 1달 뒤 지연 사후 평가를 진행하였다. 어휘 평가는 총 16개의 문항으로 이루어졌으며 문맥상의 어휘의 의미를 파악하는 유형과 Laufer과 Goldstein(2004)이 제시한 어휘 지식의 정도를 평가하는 시험 형식(수용적 어휘 지식 평가 문항 8개, 능동적 어휘 지식 평가 문항 8개)을 사용했다. 실험을 통해 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램을 이용하여 다변량 분산 분석(MANOVA)으로 분석하였으며 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 즉각 사후 평가에서 의미상 관련 있는 어휘를 함께 제시한 실험집단과 무작위로 어휘를 제시한 통제집단 간에 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 이는 두 집단이 수용적 어휘 지식과 능동적 어휘 지식에 영향을 미치지 않음을 의미한다. 이를 통해 의미 관련성을 바탕으로 한 어휘 제시 방법이 어휘 학습에 긍정적이거나 부정적인 영향을 미치지 않는다는 것을 알 수 있다. 둘째, 지연 사후 평가에서 수용적 어휘 지식과 능동적 어휘 지식에 대해 실험 집단과 통제 집단이 통계적으로 유의미하였다. 이는 어휘 의미 관련성을 바탕으로 어휘를 제시하는 것이 무작위로 어휘를 제시하는 것보다 장기 기억에서 회상 및 재인에 더 효과적이라는 것을 보여준다. 또한 어휘 의미 관계에 따라 어휘를 제시하는 것이 능동적 어휘 지식을 유지하는 데 더 큰 영향을 준다는 것이 밝혀졌다. 위의 결과를 종합해 보면, 어휘 의미 관련성을 바탕으로 어휘를 제시하는 것이 어휘 학습에 더 효과적이라는 것을 알 수 있다. 따라서 교사들은 어휘 학습 활동과 교재를 재구성하여 의미 관계에 따라 어휘를 지도해야 한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of presenting English words in semantically related sets versus semantically unrelated sets on young learners’ L2 vocabulary learning. To achieve this aim, an experiment was conducted with 6th grade students of a private elementary school in Se...
The purpose of this study was to investigate the effect of presenting English words in semantically related sets versus semantically unrelated sets on young learners’ L2 vocabulary learning. To achieve this aim, an experiment was conducted with 6th grade students of a private elementary school in Seoul. A total of 48 students were randomly assigned into two groups: an experimental group(n=24) and a control group(n=24). The target words were selected from the textbooks used in the elementary school based on the list of the basic vocabulary included in the 2015 English national curriculum. After conducting the pre-test, 6 sessions of experiment were conducted for a total of 2 weeks, and the students learned 6 vocabularies in each session. After two weeks of interventions, the students were asked to complete immediate post-test and a delayed post-test was administered one month later. The tests were consisted of 16 questions, including 8 receptive vocabulary knowledge evaluation questions and 8 productive vocabulary knowledge evaluation questions. The data were analyzed by Multivariate analysis of variance(MANOVA) using the SPSS statistical program, The results are summarized as follows. First, the experiment group who was presented with semantically related sets did not outperform the control group who was presented with semantically unrelated sets on the immediate post-test. That was, there was no significant difference between the two groups in terms of receptive vocabulary knowledge and productive knowledge. This finding indicated that presenting words with semantically related sets has no positive or negative impact on vocabulary learning. Second, as for the delayed post-test, there was statistically significant difference between the experiment group and control group both in receptive vocabulary knowledge and productive vocabulary knowledge. The results showed that presenting semantically related sets was more effective than presenting semantically unrelated sets for long term recall and recognition. It was also found that presenting semantically related sets had more influence on learners to maintain productive vocabulary knowledge. Overall, the findings of this study suggest that presenting semantically related sets has positive effect on vocabulary learning. Therefore, it is important for teachers to reconstruct vocabulary learning activities and materials to present new vocabularies according to semantic relation.
The purpose of this study was to investigate the effect of presenting English words in semantically related sets versus semantically unrelated sets on young learners’ L2 vocabulary learning. To achieve this aim, an experiment was conducted with 6th grade students of a private elementary school in Seoul. A total of 48 students were randomly assigned into two groups: an experimental group(n=24) and a control group(n=24). The target words were selected from the textbooks used in the elementary school based on the list of the basic vocabulary included in the 2015 English national curriculum. After conducting the pre-test, 6 sessions of experiment were conducted for a total of 2 weeks, and the students learned 6 vocabularies in each session. After two weeks of interventions, the students were asked to complete immediate post-test and a delayed post-test was administered one month later. The tests were consisted of 16 questions, including 8 receptive vocabulary knowledge evaluation questions and 8 productive vocabulary knowledge evaluation questions. The data were analyzed by Multivariate analysis of variance(MANOVA) using the SPSS statistical program, The results are summarized as follows. First, the experiment group who was presented with semantically related sets did not outperform the control group who was presented with semantically unrelated sets on the immediate post-test. That was, there was no significant difference between the two groups in terms of receptive vocabulary knowledge and productive knowledge. This finding indicated that presenting words with semantically related sets has no positive or negative impact on vocabulary learning. Second, as for the delayed post-test, there was statistically significant difference between the experiment group and control group both in receptive vocabulary knowledge and productive vocabulary knowledge. The results showed that presenting semantically related sets was more effective than presenting semantically unrelated sets for long term recall and recognition. It was also found that presenting semantically related sets had more influence on learners to maintain productive vocabulary knowledge. Overall, the findings of this study suggest that presenting semantically related sets has positive effect on vocabulary learning. Therefore, it is important for teachers to reconstruct vocabulary learning activities and materials to present new vocabularies according to semantic relation.
주제어
#어휘 제시 방법 어휘 학습 의미 접근법 상호 간섭 효과 초등학생 단어 군집 방법 어휘 기억
학위논문 정보
저자
권아영
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
이민진
발행연도
2021
총페이지
viii, 89장
키워드
어휘 제시 방법 어휘 학습 의미 접근법 상호 간섭 효과 초등학생 단어 군집 방법 어휘 기억
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.