인터넷이 세상에 편리함을 알리면서 사람들의 언어 습관에 많은 변화가 생겼다. 사람들은 시간과 공간의 구속에서 벗어나 자신이 어디에 있든 원하는 정보를 연락하고 싶은 이에게 즉시즉각 전달할 수 있게 되었다. 이러한 즉각적인 특성 때문에 새롭게 형성된 언어 사용의 세대에서 묻혀지고 싶지 않기 위하여 현실 생활에서 적응되어 사용하고 있는 언어 습관이 인터넷의 세계에서 자연스럽게 사라지게 된다. 새로운 언어 사용 현상을 초래한 요인 중에서 신형 매체 플랫폼은 근래에 가장 관심을 받고 있는 연구 대상으로, 사이버 환경에서의 문자적 신조어 표기 및 음성적 신조어 발화 간의 차이점을 검토하는 데에 있어 연구 가치가 있다고 본다. 또한 신조어는 어문규범에 구속되지 않으며 신조어에 대하여 발화와 같은 음성적인 추상 자료가 따를 수 있는 표기법이 없으므로 본 연구에서는 발화 및 자막 등으로 표시된 신조어를 한국어 어문규범에 따라 들리는 대로 추출하였다. 본 연구처럼 ...
인터넷이 세상에 편리함을 알리면서 사람들의 언어 습관에 많은 변화가 생겼다. 사람들은 시간과 공간의 구속에서 벗어나 자신이 어디에 있든 원하는 정보를 연락하고 싶은 이에게 즉시즉각 전달할 수 있게 되었다. 이러한 즉각적인 특성 때문에 새롭게 형성된 언어 사용의 세대에서 묻혀지고 싶지 않기 위하여 현실 생활에서 적응되어 사용하고 있는 언어 습관이 인터넷의 세계에서 자연스럽게 사라지게 된다. 새로운 언어 사용 현상을 초래한 요인 중에서 신형 매체 플랫폼은 근래에 가장 관심을 받고 있는 연구 대상으로, 사이버 환경에서의 문자적 신조어 표기 및 음성적 신조어 발화 간의 차이점을 검토하는 데에 있어 연구 가치가 있다고 본다. 또한 신조어는 어문규범에 구속되지 않으며 신조어에 대하여 발화와 같은 음성적인 추상 자료가 따를 수 있는 표기법이 없으므로 본 연구에서는 발화 및 자막 등으로 표시된 신조어를 한국어 어문규범에 따라 들리는 대로 추출하였다. 본 연구처럼 유튜브에서 가장 많이 업로드된 컨텐츠를 선정하여 연구 자료를 삼아 연구 진행하는 연구 방식과 그 결과가 앞으로 유튜브와 같은 신형 매체에서 나타난 신조어의 발화 및 자막 비교 연구에 있어서 자료가 될 것이라 기대한다.
인터넷이 세상에 편리함을 알리면서 사람들의 언어 습관에 많은 변화가 생겼다. 사람들은 시간과 공간의 구속에서 벗어나 자신이 어디에 있든 원하는 정보를 연락하고 싶은 이에게 즉시즉각 전달할 수 있게 되었다. 이러한 즉각적인 특성 때문에 새롭게 형성된 언어 사용의 세대에서 묻혀지고 싶지 않기 위하여 현실 생활에서 적응되어 사용하고 있는 언어 습관이 인터넷의 세계에서 자연스럽게 사라지게 된다. 새로운 언어 사용 현상을 초래한 요인 중에서 신형 매체 플랫폼은 근래에 가장 관심을 받고 있는 연구 대상으로, 사이버 환경에서의 문자적 신조어 표기 및 음성적 신조어 발화 간의 차이점을 검토하는 데에 있어 연구 가치가 있다고 본다. 또한 신조어는 어문규범에 구속되지 않으며 신조어에 대하여 발화와 같은 음성적인 추상 자료가 따를 수 있는 표기법이 없으므로 본 연구에서는 발화 및 자막 등으로 표시된 신조어를 한국어 어문규범에 따라 들리는 대로 추출하였다. 본 연구처럼 유튜브에서 가장 많이 업로드된 컨텐츠를 선정하여 연구 자료를 삼아 연구 진행하는 연구 방식과 그 결과가 앞으로 유튜브와 같은 신형 매체에서 나타난 신조어의 발화 및 자막 비교 연구에 있어서 자료가 될 것이라 기대한다.
Many changes have been made to people's language habits as the Internet informs the world of convenience. Free from the constraints of space and time, it is possible to immediately communicate the information or contact the desired person wherever he or she is. Because of this immediate ...
Many changes have been made to people's language habits as the Internet informs the world of convenience. Free from the constraints of space and time, it is possible to immediately communicate the information or contact the desired person wherever he or she is. Because of this immediate nature, people don't want to be buried in the waves of the generation, so the language habits they are used in real life naturally fall out of the world of the Internet. YouTube, the new media platform, has the largest number of users worldwide since 2005. Since 2015, the YouTube channel "Ryan's World" has been listed on the rich list of the business magazine "Forbes". According to the social blade, statistics show that 1.5 billion users actively used YouTube in 2017, and among them, the proportion of adolescent users accounts for 80% of the total users. Influenced by user youth, YouTube creators have no choice but to change their language usage as well as content. The interaction between viewers and creators has led to many new language forms, and even teachers often do not understand students in elementary schools, making it easy to find that the occurrence of new language usage has led to important changes in our lives. In this study, four creators from the popular video upload platform YouTube took five videos uploaded by each creator in each content field and extracted research data based on speech and subtitles from new media. Among the factors that have led to the use of new languages, the new media platform has received the most attention in recent years and is worth research in examining the differences between literal neologism and phonetic neologism in cyber environments. In addition, neologisms are not bound by linguistic norms, and there is no notation to follow phonetic abstractions such as utterances, so neologisms with utterances and subtitles were extracted according to the Korean linguistic norms. In selecting the most uploaded content on YouTube and conducting research using research data, this study expects that neologisms emerging from new media such as YouTube will be data in comparative research on speech and subtitles.
Many changes have been made to people's language habits as the Internet informs the world of convenience. Free from the constraints of space and time, it is possible to immediately communicate the information or contact the desired person wherever he or she is. Because of this immediate nature, people don't want to be buried in the waves of the generation, so the language habits they are used in real life naturally fall out of the world of the Internet. YouTube, the new media platform, has the largest number of users worldwide since 2005. Since 2015, the YouTube channel "Ryan's World" has been listed on the rich list of the business magazine "Forbes". According to the social blade, statistics show that 1.5 billion users actively used YouTube in 2017, and among them, the proportion of adolescent users accounts for 80% of the total users. Influenced by user youth, YouTube creators have no choice but to change their language usage as well as content. The interaction between viewers and creators has led to many new language forms, and even teachers often do not understand students in elementary schools, making it easy to find that the occurrence of new language usage has led to important changes in our lives. In this study, four creators from the popular video upload platform YouTube took five videos uploaded by each creator in each content field and extracted research data based on speech and subtitles from new media. Among the factors that have led to the use of new languages, the new media platform has received the most attention in recent years and is worth research in examining the differences between literal neologism and phonetic neologism in cyber environments. In addition, neologisms are not bound by linguistic norms, and there is no notation to follow phonetic abstractions such as utterances, so neologisms with utterances and subtitles were extracted according to the Korean linguistic norms. In selecting the most uploaded content on YouTube and conducting research using research data, this study expects that neologisms emerging from new media such as YouTube will be data in comparative research on speech and subtitles.
주제어
#유튜브 신조어 어종별 형태적 분석 언어 사용 한국 사회 언어 Neologism Youtube Species Morphology Korean Sociolinguistics
학위논문 정보
저자
서아병
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
조태린
발행연도
2021
총페이지
viii, 83 p.
키워드
유튜브 신조어 어종별 형태적 분석 언어 사용 한국 사회 언어 Neologism Youtube Species Morphology Korean Sociolinguistics
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