대학생의 우울이 스마트폰 중독 경향성에 미치는 영향 : 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과 The Effects of Depression on Smartphone Addiction Tendency in University Students: The Double Mediating Effects of Emotion Regulation Style and Academic Procrastination원문보기
본 연구의 목적은 대학생의 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해, 만 18세 이상 대학 재학생 485명을 대상으로 성인 스마트폰 중독 자가진단척도(S-척도), 통합적 한국판 우울 척도(K-CES-D), 정서조절양식 체크리스트(ERC), 학업지연행동 척도(API)의 온라인 설문지를 수집하였다. 그 중 설문조사를 완료하지 않았거나 연구 참여자 조건에 해당하지 않는 사람을 제외하고 474개의 설문이 최종분석에 사용되었다. 수집된 데이터는 ...
본 연구의 목적은 대학생의 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해, 만 18세 이상 대학 재학생 485명을 대상으로 성인 스마트폰 중독 자가진단척도(S-척도), 통합적 한국판 우울 척도(K-CES-D), 정서조절양식 체크리스트(ERC), 학업지연행동 척도(API)의 온라인 설문지를 수집하였다. 그 중 설문조사를 완료하지 않았거나 연구 참여자 조건에 해당하지 않는 사람을 제외하고 474개의 설문이 최종분석에 사용되었다. 수집된 데이터는 SPSS 22.0 및 SPSS Macro process 프로그램을 사용하여 통계적으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 능동적 정서조절양식을 제외한 모든 변인(우울, 회피/분산적 정서조절양식, 학업지연행동, 스마트폰 중독 경향성) 간에 유의한 정적상관이 나타났다. 능동적 정서조절양식은 다른 모든 변인들과 유의한 부적상관이 있었다. 둘째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 회피/분산적 정서조절양식, 능동적 정서조절양식, 학업지연행동이 각각 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 회피/분산적 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과가 유의하게 나타났다. 넷째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 능동적 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과가 유의하게 나타났다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생이 우울과 같은 부정적인 정서를 회피하는 과정에서 학업지연행동이 발생하고 학업의 대체행동으로 언제나 손쉽게 이용 가능한 스마트폰을 사용함으로써 스마트폰 사용이 강화되고 습관화됨으로 스마트폰 중독 경향성이 나타날 수 있다는 경로를 확인하였다. 또한, 우울을 경험하더라도 구체적인 문제해결 계획을 세우고 적극적으로 대처한다면 학업지연행동과 스마트폰 중독 경향성이 감소할 것을 시사한다. 둘째, 다양한 치료전략이 우울함을 느끼는 대학생들에게 부정적인 정서를 수용하고, 문제해결을 위한 구체적인 전략을 찾을 수 있도록 하여 스마트폰 중독 경향성을 예방하고 감소하는데 효과적일 수 있음을 논의하였다.
본 연구의 목적은 대학생의 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해, 만 18세 이상 대학 재학생 485명을 대상으로 성인 스마트폰 중독 자가진단척도(S-척도), 통합적 한국판 우울 척도(K-CES-D), 정서조절양식 체크리스트(ERC), 학업지연행동 척도(API)의 온라인 설문지를 수집하였다. 그 중 설문조사를 완료하지 않았거나 연구 참여자 조건에 해당하지 않는 사람을 제외하고 474개의 설문이 최종분석에 사용되었다. 수집된 데이터는 SPSS 22.0 및 SPSS Macro process 프로그램을 사용하여 통계적으로 분석되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 능동적 정서조절양식을 제외한 모든 변인(우울, 회피/분산적 정서조절양식, 학업지연행동, 스마트폰 중독 경향성) 간에 유의한 정적상관이 나타났다. 능동적 정서조절양식은 다른 모든 변인들과 유의한 부적상관이 있었다. 둘째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 회피/분산적 정서조절양식, 능동적 정서조절양식, 학업지연행동이 각각 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 회피/분산적 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과가 유의하게 나타났다. 넷째, 우울과 스마트폰 중독 경향성의 관계에서 능동적 정서조절양식과 학업지연행동의 이중매개효과가 유의하게 나타났다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생이 우울과 같은 부정적인 정서를 회피하는 과정에서 학업지연행동이 발생하고 학업의 대체행동으로 언제나 손쉽게 이용 가능한 스마트폰을 사용함으로써 스마트폰 사용이 강화되고 습관화됨으로 스마트폰 중독 경향성이 나타날 수 있다는 경로를 확인하였다. 또한, 우울을 경험하더라도 구체적인 문제해결 계획을 세우고 적극적으로 대처한다면 학업지연행동과 스마트폰 중독 경향성이 감소할 것을 시사한다. 둘째, 다양한 치료전략이 우울함을 느끼는 대학생들에게 부정적인 정서를 수용하고, 문제해결을 위한 구체적인 전략을 찾을 수 있도록 하여 스마트폰 중독 경향성을 예방하고 감소하는데 효과적일 수 있음을 논의하였다.
The purpose of this study was to verify the double mediating effect of emotion regulation style and academic procrastination in the relationship between depression and smartphone addiction tendency. A total of 485 undergraduate students aged 18 and older participated in the survey for this study, an...
The purpose of this study was to verify the double mediating effect of emotion regulation style and academic procrastination in the relationship between depression and smartphone addiction tendency. A total of 485 undergraduate students aged 18 and older participated in the survey for this study, and they completed online questionnaires form, Smartphone Addiction Self-Report Scale for adults(S-Scale), Korean Version of Center for Epidemiologic Studies Depression Scale(K-CES-D), Emotion Regulation Checklist(ERC), and Aitken Procrastination Inventory(API). Among them, 474 survey responses were used to undertake the final analysis, excluding the data of respondents who did not complete the questionnaires or did not meet the conditions of participants for the study. The results obtained by analyzing the data were as follow: First, there were significant positive correlations among all variables(depression, avoidant/distractive emotion regulation style, academic procrastination, smartphone addiction tendency) except active emotion regulation style. Active emotion regulation style had a significant negative correlation with all other variables. Second, avoidant/distractive emotion regulation style, active emotion regulation style, and academic procrastination have partial mediating effects on the relationship between depression and smartphone addiction tendency. Third, in the relationship between depression and smartphone addiction tendency, there was a significant double mediating effect of avoidant/distractive emotion regulation style and academic procrastination. Fourth, in the relationship between depression and smartphone addiction tendency, there was a significant double mediating effect of active emotion regulation style and academic procrastination. The implications of this study are as follows: First, this study suggests a perspective, when college/university students avoid negative emotions such as depression, academic procrastination occurs, and smartphone usage is strengthened and habituated by using smartphone as an alternative to studying, which can lead to smartphone addiction tendency. Second, treatment strategies such as Acceptance and Commitment Therapy will not only reduce depression but also reduce smartphone addiction tendency by accommodating negative emotions and finding specific plans for solving problems.
The purpose of this study was to verify the double mediating effect of emotion regulation style and academic procrastination in the relationship between depression and smartphone addiction tendency. A total of 485 undergraduate students aged 18 and older participated in the survey for this study, and they completed online questionnaires form, Smartphone Addiction Self-Report Scale for adults(S-Scale), Korean Version of Center for Epidemiologic Studies Depression Scale(K-CES-D), Emotion Regulation Checklist(ERC), and Aitken Procrastination Inventory(API). Among them, 474 survey responses were used to undertake the final analysis, excluding the data of respondents who did not complete the questionnaires or did not meet the conditions of participants for the study. The results obtained by analyzing the data were as follow: First, there were significant positive correlations among all variables(depression, avoidant/distractive emotion regulation style, academic procrastination, smartphone addiction tendency) except active emotion regulation style. Active emotion regulation style had a significant negative correlation with all other variables. Second, avoidant/distractive emotion regulation style, active emotion regulation style, and academic procrastination have partial mediating effects on the relationship between depression and smartphone addiction tendency. Third, in the relationship between depression and smartphone addiction tendency, there was a significant double mediating effect of avoidant/distractive emotion regulation style and academic procrastination. Fourth, in the relationship between depression and smartphone addiction tendency, there was a significant double mediating effect of active emotion regulation style and academic procrastination. The implications of this study are as follows: First, this study suggests a perspective, when college/university students avoid negative emotions such as depression, academic procrastination occurs, and smartphone usage is strengthened and habituated by using smartphone as an alternative to studying, which can lead to smartphone addiction tendency. Second, treatment strategies such as Acceptance and Commitment Therapy will not only reduce depression but also reduce smartphone addiction tendency by accommodating negative emotions and finding specific plans for solving problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.