4차 산업혁명의 발달과 과학기술의 발전 및 푸드테크로 다양한 서비스가 나타나고 있으며 코로나19를 통한 소비자의 배달앱 사용 증가와 배달앱 서비스 인식의 변화됨에 따라 소비자의 요구가 점점 다양하고 복잡해지면서 단순한 정보제공이나 할인 혜택은 이제 더 이상 고객만족도를 높일 수 있는 수단이 되지 못한다. 배달앱에 대한 사람들의 관심이 높아지고 배달앱 시장이 큰 규모로 형성되어 외식업체에서의 경쟁력의 원천으로 자리 잡게 될 것이다. 이러한 배달앱에 대한 지속적인 서비스개발과 함께 편리한 사용이 이어질 수 있도록 배달앱 서비스품질 특성과 이를 이용하는 수요자에 대한 심도 있는 연구가 필요할 것으로 보인다. 외식업체의 배달앱 서비스품질에 대해 살펴보고 경험가치 및 고객만족의 영향 관계를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 배달앱 개발자에게 이용자 입장에서의 실무적 시사점을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구 진행을 위해 문헌을 검토하고 선행연구를 바탕으로 이론적 고찰 및 설문지를 구성하였으며, 설문은 온라인 조사를 시행하여 실증분석을 위한 자료를 수집하였다. 2021년 3월 30일부터 3월 31일까지 예비조사를 실시하였으며, 예비조사를 통해 수정 된 설문지로 2021년 4월 2일부터 4월 12일까지 본 조사를 실시하여 총 256부의 설문지를 회수하여 모두 실증분석에 이용하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS.22 프로그램을 이용하여 ...
4차 산업혁명의 발달과 과학기술의 발전 및 푸드테크로 다양한 서비스가 나타나고 있으며 코로나19를 통한 소비자의 배달앱 사용 증가와 배달앱 서비스 인식의 변화됨에 따라 소비자의 요구가 점점 다양하고 복잡해지면서 단순한 정보제공이나 할인 혜택은 이제 더 이상 고객만족도를 높일 수 있는 수단이 되지 못한다. 배달앱에 대한 사람들의 관심이 높아지고 배달앱 시장이 큰 규모로 형성되어 외식업체에서의 경쟁력의 원천으로 자리 잡게 될 것이다. 이러한 배달앱에 대한 지속적인 서비스개발과 함께 편리한 사용이 이어질 수 있도록 배달앱 서비스품질 특성과 이를 이용하는 수요자에 대한 심도 있는 연구가 필요할 것으로 보인다. 외식업체의 배달앱 서비스품질에 대해 살펴보고 경험가치 및 고객만족의 영향 관계를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 배달앱 개발자에게 이용자 입장에서의 실무적 시사점을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구 진행을 위해 문헌을 검토하고 선행연구를 바탕으로 이론적 고찰 및 설문지를 구성하였으며, 설문은 온라인 조사를 시행하여 실증분석을 위한 자료를 수집하였다. 2021년 3월 30일부터 3월 31일까지 예비조사를 실시하였으며, 예비조사를 통해 수정 된 설문지로 2021년 4월 2일부터 4월 12일까지 본 조사를 실시하여 총 256부의 설문지를 회수하여 모두 실증분석에 이용하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS.22 프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 배달앱 서비스품질은 이를 이용하는 소비자의 경험가치, 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 배달앱 서비스품질 중 유형성, 사용용이성은 경험가치의 모든 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 배달앱 서비스품질 중 정보성은 경험가치의 이익성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 배달앱 서비스품질 중 유형성, 사용용이성, 정보성은 소비자의 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 경험가치의 심미성, 유희성, 이익성, 우수성은 소비자의 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 실무적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 배달앱 이용자들의 앱 사용행동을 이해하는 중요한 척도임을 알 수 있었으며 소비자가 배달앱을 지속적으로 이용하기 위해서는 서비스품질 수준이 높아야 한다는 것을 알 수 있다. 둘째, 배달앱의 디자인과 편리한 사용용이성을 높은 수준으로 유지하는 것은 고객들의 경험가치에 큰 영향을 미친다고 주장할 수 있으며, 배달앱이 단지 유용한 정보를 손쉽게 이용하도록 돕는다고 해서 고객들은 잠재적 이익을 의미하지 않는다고 알 수 있다. 셋째, 배달앱 서비스를 고객만족에서 지속적으로 이용하게 하기 위해서는 배달앱 이용자 입장에서 배달앱 서비스품질의 특성을 정확하게 파악하여 배달앱 서비스 컨텐츠를 제공하여야한다. 넷째, 소비자의 심리적인 부분을 실증분석하며 심미적, 유희적 요인은 소비자의 감정에 긍정적인 영향을 주고, 그런 감정은 다시 배달앱을 방문하게 하므로 중요하다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 향후 연구방향은 첫째, 본 연구는 부산, 경남 지역으로 편중되게 자료가 수집되었으므로 연구결과의 일반화를 위해 보다 확장된 지역에 대한 연구의 필요성이 대두된다. 둘째, 설문을 온라인으로 진행함에 따라서 설문에 임하는 대상자들의 심리적 요인이나 환경적 조건의 통제가 이루어지지 않아 응답의 왜곡이 발생할 수 있으므로 배달앱 관련 심리적요인 관련 설문을 구체적으로 표현하는 척도개발이 필요할 것이다. 셋째, 배달의 민족의 특정한 배달앱을 이용한 소비자가 다수를 차지하고 있어 전체 배달앱을 대표하여 일반화하기에는 제한이 따른다. 그러므로 향후 연구에서는 다양한 배달앱의 사용자들을 확대하여 댜양한 배달앱을 사용해본 경험이 있는 표본을 선정하여 연구를 진행하여 결과를 비교분석하여 일반화 할 수 있는 연구가 진행되어야 할 것이다. 넷째, 소비자의 심리적인 부분을 실증분석한다는 것은 많은 어려움이 있기 때문에 본 연구를 기반으로 향후 연구에서는 측정 문항들을 수정 보완한 설문 문항을 통해 더 세분화되고 보다 심도 깊고 다양한 관점에서 연구가 진행되어야 할 것이다.
4차 산업혁명의 발달과 과학기술의 발전 및 푸드테크로 다양한 서비스가 나타나고 있으며 코로나19를 통한 소비자의 배달앱 사용 증가와 배달앱 서비스 인식의 변화됨에 따라 소비자의 요구가 점점 다양하고 복잡해지면서 단순한 정보제공이나 할인 혜택은 이제 더 이상 고객만족도를 높일 수 있는 수단이 되지 못한다. 배달앱에 대한 사람들의 관심이 높아지고 배달앱 시장이 큰 규모로 형성되어 외식업체에서의 경쟁력의 원천으로 자리 잡게 될 것이다. 이러한 배달앱에 대한 지속적인 서비스개발과 함께 편리한 사용이 이어질 수 있도록 배달앱 서비스품질 특성과 이를 이용하는 수요자에 대한 심도 있는 연구가 필요할 것으로 보인다. 외식업체의 배달앱 서비스품질에 대해 살펴보고 경험가치 및 고객만족의 영향 관계를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 배달앱 개발자에게 이용자 입장에서의 실무적 시사점을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구 진행을 위해 문헌을 검토하고 선행연구를 바탕으로 이론적 고찰 및 설문지를 구성하였으며, 설문은 온라인 조사를 시행하여 실증분석을 위한 자료를 수집하였다. 2021년 3월 30일부터 3월 31일까지 예비조사를 실시하였으며, 예비조사를 통해 수정 된 설문지로 2021년 4월 2일부터 4월 12일까지 본 조사를 실시하여 총 256부의 설문지를 회수하여 모두 실증분석에 이용하였다. 자료의 분석을 위해 SPSS.22 프로그램을 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과 요약은 다음과 같다. 첫째, 배달앱 서비스품질은 이를 이용하는 소비자의 경험가치, 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 배달앱 서비스품질 중 유형성, 사용용이성은 경험가치의 모든 요인에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 배달앱 서비스품질 중 정보성은 경험가치의 이익성에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 배달앱 서비스품질 중 유형성, 사용용이성, 정보성은 소비자의 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 경험가치의 심미성, 유희성, 이익성, 우수성은 소비자의 고객만족에 각각 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 실무적 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 배달앱 이용자들의 앱 사용행동을 이해하는 중요한 척도임을 알 수 있었으며 소비자가 배달앱을 지속적으로 이용하기 위해서는 서비스품질 수준이 높아야 한다는 것을 알 수 있다. 둘째, 배달앱의 디자인과 편리한 사용용이성을 높은 수준으로 유지하는 것은 고객들의 경험가치에 큰 영향을 미친다고 주장할 수 있으며, 배달앱이 단지 유용한 정보를 손쉽게 이용하도록 돕는다고 해서 고객들은 잠재적 이익을 의미하지 않는다고 알 수 있다. 셋째, 배달앱 서비스를 고객만족에서 지속적으로 이용하게 하기 위해서는 배달앱 이용자 입장에서 배달앱 서비스품질의 특성을 정확하게 파악하여 배달앱 서비스 컨텐츠를 제공하여야한다. 넷째, 소비자의 심리적인 부분을 실증분석하며 심미적, 유희적 요인은 소비자의 감정에 긍정적인 영향을 주고, 그런 감정은 다시 배달앱을 방문하게 하므로 중요하다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 향후 연구방향은 첫째, 본 연구는 부산, 경남 지역으로 편중되게 자료가 수집되었으므로 연구결과의 일반화를 위해 보다 확장된 지역에 대한 연구의 필요성이 대두된다. 둘째, 설문을 온라인으로 진행함에 따라서 설문에 임하는 대상자들의 심리적 요인이나 환경적 조건의 통제가 이루어지지 않아 응답의 왜곡이 발생할 수 있으므로 배달앱 관련 심리적요인 관련 설문을 구체적으로 표현하는 척도개발이 필요할 것이다. 셋째, 배달의 민족의 특정한 배달앱을 이용한 소비자가 다수를 차지하고 있어 전체 배달앱을 대표하여 일반화하기에는 제한이 따른다. 그러므로 향후 연구에서는 다양한 배달앱의 사용자들을 확대하여 댜양한 배달앱을 사용해본 경험이 있는 표본을 선정하여 연구를 진행하여 결과를 비교분석하여 일반화 할 수 있는 연구가 진행되어야 할 것이다. 넷째, 소비자의 심리적인 부분을 실증분석한다는 것은 많은 어려움이 있기 때문에 본 연구를 기반으로 향후 연구에서는 측정 문항들을 수정 보완한 설문 문항을 통해 더 세분화되고 보다 심도 깊고 다양한 관점에서 연구가 진행되어야 할 것이다.
Various services are displayed in the development of the 4th Industrial Revolution, the development of science and technology, and food tech, based on the increase of consumers' use of distribution apps through Corona 19 and the recognition of distribution application services by Byung Faduem. As co...
Various services are displayed in the development of the 4th Industrial Revolution, the development of science and technology, and food tech, based on the increase of consumers' use of distribution apps through Corona 19 and the recognition of distribution application services by Byung Faduem. As consumer needs become more diverse and complex, simple information and discounts are no longer a way to improve customer satisfaction. With the growing interest of distribution app people, the distribution application market is formed on a large scale and is positioned as the source of competitiveness in restaurants. Detailed research on the quality of service quality characteristics of these distribution apps and the consumers who use them will be necessary so that the continuous service development and usability of these distribution applications can continue. We try to understand the influence relationship between experience value and customer satisfaction by looking at the distribution application service quality of the restaurant industry. In addition, based on the research results, the purpose is to provide distribution application developers with practical suggestions from the user's point of view. For the progress of this research, the literature was examined and the theoretical consideration and questionnaire were constructed based on the previous research. The questionnaire conducted an online survey and collected materials for empirical analysis. A preliminary survey was conducted from March 30th to March 31st, 2021, a preliminary survey was conducted, and a revised questionnaire was conducted from April 2nd to April 12th, 2021. 256 questionnaires were collected and used for empirical analysis. For data analysis, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and multiple regression analysis were performed using the statistical package SPSS.22. The following is a summary of the analysis results of this study. First, it was found that the quality of service of the distribution application affects the experience value and customer satisfaction of consumers who use it. Second, it was found that the type and ease of use of the distribution application service quality affect all the factors of the experience value. It was found that the Ministry of Information on the quality of service of the distribution application does not affect the profitability of the experience value. Third, it was found that the type of distribution application service quality, ease of use, and customer satisfaction of the Ministry of Information consumer are affected. Fourth, it was found that the aesthetics, playability, profitability, and excellence of experience points each influence consumer satisfaction. The practical suggestions of this study are as follows. First, consumers who have learned that it is an important measure to understand the app usage behavior of distribution app users must have a high quality level of service in order to continue using the distribution app. You can know that it will not be. Second, it can be argued that maintaining a high level of design and convenient usability of the distribution app had a great impact on the customer's experience value, and only the distribution app can immediately use useful information. By helping so, the customer finds that it does not mean any potential benefit. Third, in order to make the distribution application service a continuous use of customer satisfaction, it is necessary to accurately grasp the characteristics of the distribution application service quality from the viewpoint of the distribution application user and provide the distribution application service content. Fourth, empirical analysis of the psychological part of the consumer, aesthetic and play factors have a positive impact on the consumer's emotions, which are important because they visit the delivery app again. It can be seen that it is. The direction of future research in this research is as follows. First, in this study, the data were collected so as to be biased in the Busan and Gyeongnam areas, so the need for more expanded area studies is emerging in order to generalize the research results. Secondly, since the questionnaire is conducted online, the psychological factors and environmental conditions of the person who takes the questionnaire are not controlled, and the response may be distorted, so it is related to the psychological factors related to the distribution application. It will be necessary to develop a scale that concretely expresses the questionnaire to be conducted. Third, the majority of consumers use specific distribution apps of the distribution ethnic group, and there are restrictions on generalization on behalf of the entire distribution application. Therefore, in future research, we will expand the users of various distribution apps, select samples that have experience using the distribution apps, and proceed with the research to compare and analyze the results. Research that can be generalized must be undertaken. Fourth, since it is difficult to empirically analyze the psychological part of consumers, based on this research, future research will be further subdivided through questionnaire questions that correct and supplement measurement questions. Research must be carried out from various perspectives, deeper and deeper.
Various services are displayed in the development of the 4th Industrial Revolution, the development of science and technology, and food tech, based on the increase of consumers' use of distribution apps through Corona 19 and the recognition of distribution application services by Byung Faduem. As consumer needs become more diverse and complex, simple information and discounts are no longer a way to improve customer satisfaction. With the growing interest of distribution app people, the distribution application market is formed on a large scale and is positioned as the source of competitiveness in restaurants. Detailed research on the quality of service quality characteristics of these distribution apps and the consumers who use them will be necessary so that the continuous service development and usability of these distribution applications can continue. We try to understand the influence relationship between experience value and customer satisfaction by looking at the distribution application service quality of the restaurant industry. In addition, based on the research results, the purpose is to provide distribution application developers with practical suggestions from the user's point of view. For the progress of this research, the literature was examined and the theoretical consideration and questionnaire were constructed based on the previous research. The questionnaire conducted an online survey and collected materials for empirical analysis. A preliminary survey was conducted from March 30th to March 31st, 2021, a preliminary survey was conducted, and a revised questionnaire was conducted from April 2nd to April 12th, 2021. 256 questionnaires were collected and used for empirical analysis. For data analysis, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and multiple regression analysis were performed using the statistical package SPSS.22. The following is a summary of the analysis results of this study. First, it was found that the quality of service of the distribution application affects the experience value and customer satisfaction of consumers who use it. Second, it was found that the type and ease of use of the distribution application service quality affect all the factors of the experience value. It was found that the Ministry of Information on the quality of service of the distribution application does not affect the profitability of the experience value. Third, it was found that the type of distribution application service quality, ease of use, and customer satisfaction of the Ministry of Information consumer are affected. Fourth, it was found that the aesthetics, playability, profitability, and excellence of experience points each influence consumer satisfaction. The practical suggestions of this study are as follows. First, consumers who have learned that it is an important measure to understand the app usage behavior of distribution app users must have a high quality level of service in order to continue using the distribution app. You can know that it will not be. Second, it can be argued that maintaining a high level of design and convenient usability of the distribution app had a great impact on the customer's experience value, and only the distribution app can immediately use useful information. By helping so, the customer finds that it does not mean any potential benefit. Third, in order to make the distribution application service a continuous use of customer satisfaction, it is necessary to accurately grasp the characteristics of the distribution application service quality from the viewpoint of the distribution application user and provide the distribution application service content. Fourth, empirical analysis of the psychological part of the consumer, aesthetic and play factors have a positive impact on the consumer's emotions, which are important because they visit the delivery app again. It can be seen that it is. The direction of future research in this research is as follows. First, in this study, the data were collected so as to be biased in the Busan and Gyeongnam areas, so the need for more expanded area studies is emerging in order to generalize the research results. Secondly, since the questionnaire is conducted online, the psychological factors and environmental conditions of the person who takes the questionnaire are not controlled, and the response may be distorted, so it is related to the psychological factors related to the distribution application. It will be necessary to develop a scale that concretely expresses the questionnaire to be conducted. Third, the majority of consumers use specific distribution apps of the distribution ethnic group, and there are restrictions on generalization on behalf of the entire distribution application. Therefore, in future research, we will expand the users of various distribution apps, select samples that have experience using the distribution apps, and proceed with the research to compare and analyze the results. Research that can be generalized must be undertaken. Fourth, since it is difficult to empirically analyze the psychological part of consumers, based on this research, future research will be further subdivided through questionnaire questions that correct and supplement measurement questions. Research must be carried out from various perspectives, deeper and deeper.
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