원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성, 학습참여동기, 학습장애요인과 원격평생교육 프로그램 만족도와의 관계 The relationships between the learners' satisfaction on distance lifelong education programs and personal background characteristics, learning participation motivations, and learning obstacle factors in distance lifelong education원문보기
본 연구는 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성, 학습참여동기, 학습장애요인과 원격평생교육 프로그램 만족도와의 관계를 분석하는 것에 목적을 두었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성(성별, 연령, 거주지, 학력, 직업 유무, 평생교육 경험 정도)에 따라 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 차이가 있는가? 둘째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습참여동기(목표지향적, 활동지향적, 학습지향적 동기)는 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습장애요인(학습 환경, 원격평생교육 프로그램 매체환경, 매체에 대한 ...
본 연구는 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성, 학습참여동기, 학습장애요인과 원격평생교육 프로그램 만족도와의 관계를 분석하는 것에 목적을 두었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성(성별, 연령, 거주지, 학력, 직업 유무, 평생교육 경험 정도)에 따라 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 차이가 있는가? 둘째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습참여동기(목표지향적, 활동지향적, 학습지향적 동기)는 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습장애요인(학습 환경, 원격평생교육 프로그램 매체환경, 매체에 대한 자기효능감, 자기주도학습 능력, 상호작용)은 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 이와 같은 연구를 수행하기 위해 설문조사와 통계적 검증을 사용하였다. 자료 수집은 원격평생교육 프로그램에 참여한 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 온라인 설문과 오프라인 직접 설문조사를 병행하여 이루어졌다. 이를 통하여 총 263부의 설문이 수거 되었고, 불성실하거나 누락된 결측치가 있는 11부를 제외한 252부가 분석에 활용되었다. 자료 분석에는 빈도분석과 기술통계 및 t검증, 일원분산분석, 다중회귀분석이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이를 분석한 결과, 성별과 연령 및 직업 유무, 최종학력에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 거주지와 평생교육 참여 경험정도에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 학습참여동기 요인별 원격평생교육 프로그램 만족도에 대한 상대적 영향력을 분석한 결과, 회귀모형에 포함된 목표지향적, 활동지향적, 학습지향적 참여동기 세 요인은 원격평생교육 프로그램 만족도를 26.1% 설명하고 있으며, 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 독립변인 중 목표지향적 동기와 학습지향적 동기가 원격평생교육 프로그램 만족도에 유의미한 영향을 미쳤으며, 학습지향적 동기가 목표지향적 동기보다 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습장애요인별 원격평생교육 프로그램 만족도에 대한 상대적 영향력을 분석한 결과, 원격평생교육 프로그램 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 이상의 결과를 바탕으로 시사점을 제안하면 첫째, 원격평생교육에 참여하는 성인학습자의 학습지향적 동기와 목표지향적 동기를 충족시켜줄 수 있는 원격평생교육 프로그램의 기획과 개발이 필요하다. 둘째, 원격평생교육에 참여하는 성인학습자의 학습장애요인에서 학습 환경이나 매체 환경은 거의 학습에 장애가 되지 않고 있는 것으로 나타났다. 그러나 성인학습자는 일과 학습을 병행하는 등 일상생활을 영위하면서 평생학습에 참여하기 때문에 학습자분석을 통하여 다양한 학습장애요인을 반영하여 원격평생교육 프로그램 만족도를 높일 수 있는 원격평생교육 프로그램의 기획과 개발 및 교수설계전략이 필요할 것이다.
본 연구는 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성, 학습참여동기, 학습장애요인과 원격평생교육 프로그램 만족도와의 관계를 분석하는 것에 목적을 두었다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성(성별, 연령, 거주지, 학력, 직업 유무, 평생교육 경험 정도)에 따라 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 차이가 있는가? 둘째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습참여동기(목표지향적, 활동지향적, 학습지향적 동기)는 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 원격평생교육 프로그램에 참여한 성인학습자의 학습장애요인(학습 환경, 원격평생교육 프로그램 매체환경, 매체에 대한 자기효능감, 자기주도학습 능력, 상호작용)은 원격평생교육 프로그램에 대한 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 이와 같은 연구를 수행하기 위해 설문조사와 통계적 검증을 사용하였다. 자료 수집은 원격평생교육 프로그램에 참여한 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 온라인 설문과 오프라인 직접 설문조사를 병행하여 이루어졌다. 이를 통하여 총 263부의 설문이 수거 되었고, 불성실하거나 누락된 결측치가 있는 11부를 제외한 252부가 분석에 활용되었다. 자료 분석에는 빈도분석과 기술통계 및 t검증, 일원분산분석, 다중회귀분석이 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원격평생교육에 참여한 성인학습자의 개인적 배경 특성에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이를 분석한 결과, 성별과 연령 및 직업 유무, 최종학력에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 거주지와 평생교육 참여 경험정도에 따른 원격평생교육 프로그램 만족도 차이는 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 학습참여동기 요인별 원격평생교육 프로그램 만족도에 대한 상대적 영향력을 분석한 결과, 회귀모형에 포함된 목표지향적, 활동지향적, 학습지향적 참여동기 세 요인은 원격평생교육 프로그램 만족도를 26.1% 설명하고 있으며, 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 독립변인 중 목표지향적 동기와 학습지향적 동기가 원격평생교육 프로그램 만족도에 유의미한 영향을 미쳤으며, 학습지향적 동기가 목표지향적 동기보다 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학습장애요인별 원격평생교육 프로그램 만족도에 대한 상대적 영향력을 분석한 결과, 원격평생교육 프로그램 만족도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 도출된 이상의 결과를 바탕으로 시사점을 제안하면 첫째, 원격평생교육에 참여하는 성인학습자의 학습지향적 동기와 목표지향적 동기를 충족시켜줄 수 있는 원격평생교육 프로그램의 기획과 개발이 필요하다. 둘째, 원격평생교육에 참여하는 성인학습자의 학습장애요인에서 학습 환경이나 매체 환경은 거의 학습에 장애가 되지 않고 있는 것으로 나타났다. 그러나 성인학습자는 일과 학습을 병행하는 등 일상생활을 영위하면서 평생학습에 참여하기 때문에 학습자분석을 통하여 다양한 학습장애요인을 반영하여 원격평생교육 프로그램 만족도를 높일 수 있는 원격평생교육 프로그램의 기획과 개발 및 교수설계전략이 필요할 것이다.
The purpose of this study was to analyze the relationship between personal background characteristics, learning participation motivation, learning obstacle factors, and satisfaction with distance lifelong education programs of adult learners who participated in distance lifelong education. In order ...
The purpose of this study was to analyze the relationship between personal background characteristics, learning participation motivation, learning obstacle factors, and satisfaction with distance lifelong education programs of adult learners who participated in distance lifelong education. In order to achieve the purpose of this study, three research questions were established. First, is there any difference in satisfaction with the distance lifelong education program according to the personal background characteristics (gender, age, residence, educational background, occupation, lifelong education experience) of adult learners who participated in distance lifelong education? Second, how does the learning participation motivation (goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented motivation) of adult learners who participated in the distance lifelong education program affect their satisfaction on the distance lifelong education program? Third, How does learning obstacle factors (learning environment, distance learning program media environment, self-efficacy toward media, self-directed learning ability, interaction) of adult learners who participated in the distance learning program affect satisfaction on distance lifelong education programs? Surveys and statistical tests were used to conduct such studies. The data collection was conducted by both of online survey and offline direct survey targeting adult learners who participated in a distance learning program. Through this, a total of 263 surveys were collected, and 252 copies were used for analysis, excluding 11 copies with insincere or missing values. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression were used for data analysis. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the difference in satisfaction with the distance lifelong education program according to the personal background characteristics of adult learners who participated in distance lifelong education, there was a statistically significant relevance in satisfaction on distance lifelong education programs according to gender, age, job status, and final educational background. There was no statistically significant relevance in satisfaction on distance lifelong education programs according to the place of residence and the period of lifelong education participation experience. Second, as a result of analyzing the relative influence on satisfaction with distance lifelong education programs by learning participation motive factors, three factors of goal-oriented, activity-oriented, and learning-oriented participation motivation included in the regression model accounted for 26.1% of satisfaction with the distance learning program, was found to be statistically significant. Among the independent variables, goal-oriented motivation and learning-oriented motivation have a significant effect on satisfaction on distance lifelong education programs, it was found that learning-oriented motivation have a greater effect than goal-oriented motivation. Third, as a result of analyzing the relative influence on satisfaction on distance lifelong education programs by learning obstacle factors, it was found that there was no statistically significant effect on satisfaction with the distance learning program. If implication are suggested based on the above results derived from this study, first, it is necessary to plan and develop a distance lifelong education program that can satisfy the learning-oriented motivation and goal-oriented motivation of adult learners participating in distance lifelong education. Second, it was found that the learning environment or media environment included in learning obstacle factors of adult learners participating in distance lifelong education did not become an obstacle to learning. However, since adult learners engage in lifelong learning while conducting daily life, such as balancing work and learning, therefore planning, developing a distance lifelong education program that can increase satisfaction on the distance lifelong education program by reflecting various learning obstacles through learner analysis and Instructional design strategies will be required.
The purpose of this study was to analyze the relationship between personal background characteristics, learning participation motivation, learning obstacle factors, and satisfaction with distance lifelong education programs of adult learners who participated in distance lifelong education. In order to achieve the purpose of this study, three research questions were established. First, is there any difference in satisfaction with the distance lifelong education program according to the personal background characteristics (gender, age, residence, educational background, occupation, lifelong education experience) of adult learners who participated in distance lifelong education? Second, how does the learning participation motivation (goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented motivation) of adult learners who participated in the distance lifelong education program affect their satisfaction on the distance lifelong education program? Third, How does learning obstacle factors (learning environment, distance learning program media environment, self-efficacy toward media, self-directed learning ability, interaction) of adult learners who participated in the distance learning program affect satisfaction on distance lifelong education programs? Surveys and statistical tests were used to conduct such studies. The data collection was conducted by both of online survey and offline direct survey targeting adult learners who participated in a distance learning program. Through this, a total of 263 surveys were collected, and 252 copies were used for analysis, excluding 11 copies with insincere or missing values. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression were used for data analysis. The results of this study are as follows. First, as a result of analyzing the difference in satisfaction with the distance lifelong education program according to the personal background characteristics of adult learners who participated in distance lifelong education, there was a statistically significant relevance in satisfaction on distance lifelong education programs according to gender, age, job status, and final educational background. There was no statistically significant relevance in satisfaction on distance lifelong education programs according to the place of residence and the period of lifelong education participation experience. Second, as a result of analyzing the relative influence on satisfaction with distance lifelong education programs by learning participation motive factors, three factors of goal-oriented, activity-oriented, and learning-oriented participation motivation included in the regression model accounted for 26.1% of satisfaction with the distance learning program, was found to be statistically significant. Among the independent variables, goal-oriented motivation and learning-oriented motivation have a significant effect on satisfaction on distance lifelong education programs, it was found that learning-oriented motivation have a greater effect than goal-oriented motivation. Third, as a result of analyzing the relative influence on satisfaction on distance lifelong education programs by learning obstacle factors, it was found that there was no statistically significant effect on satisfaction with the distance learning program. If implication are suggested based on the above results derived from this study, first, it is necessary to plan and develop a distance lifelong education program that can satisfy the learning-oriented motivation and goal-oriented motivation of adult learners participating in distance lifelong education. Second, it was found that the learning environment or media environment included in learning obstacle factors of adult learners participating in distance lifelong education did not become an obstacle to learning. However, since adult learners engage in lifelong learning while conducting daily life, such as balancing work and learning, therefore planning, developing a distance lifelong education program that can increase satisfaction on the distance lifelong education program by reflecting various learning obstacles through learner analysis and Instructional design strategies will be required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.