본 연구의 목적은 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램을 개발하고, 적용 가능성을 알아보는 것이다. 과학수사 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램은 총 4차시로 구성되어 있으며, 충남지역 대학교 부설 과학영재교육원 소속 중학교 과학영재 29명에게 적용되었다. 과학영재 교육프로그램은 들어가기, 문제상황 인식하기, 과학적 증거 수집하기, 근거 분석하기, 시나리오 만들기 및 발표 등으로 구성하였으며, 의사소통 능력, 협업 능력, ...
본 연구의 목적은 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램을 개발하고, 적용 가능성을 알아보는 것이다. 과학수사 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램은 총 4차시로 구성되어 있으며, 충남지역 대학교 부설 과학영재교육원 소속 중학교 과학영재 29명에게 적용되었다. 과학영재 교육프로그램은 들어가기, 문제상황 인식하기, 과학적 증거 수집하기, 근거 분석하기, 시나리오 만들기 및 발표 등으로 구성하였으며, 의사소통 능력, 협업 능력, 자기주도학습 능력 등 미래 학습 역량을 함양할 수 있도록 구성하였다. 그리고 과학수사(CSI) 보드게임 활용 교육프로그램 적용 후 과학영재들의 과학적 근거 활용 능력을 알아보았으며, 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램에 대한 인식을 조사하였다. 본 연구프로그램은 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램이 영재들에게 과학적 근거 활용 능력 신장에 효과적인 것으로 나타났다. 또한 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램 수업에 대한 학습 흥미도, 학습 효과, 학습 참여에 대한 인식이 긍정적인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 과학수사 보드게임과 이를 활용한 교육프로그램이 과학영재 학생들의 과학적 근거 활용 능력 신장과 흥미도 증가, 학습 효과, 학습 참여도 향상에 긍정적인 효과를 주는 새로운 교수-학습 도구 및 대안으로서의 가능성이 있음을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램을 개발하고, 적용 가능성을 알아보는 것이다. 과학수사 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램은 총 4차시로 구성되어 있으며, 충남지역 대학교 부설 과학영재교육원 소속 중학교 과학영재 29명에게 적용되었다. 과학영재 교육프로그램은 들어가기, 문제상황 인식하기, 과학적 증거 수집하기, 근거 분석하기, 시나리오 만들기 및 발표 등으로 구성하였으며, 의사소통 능력, 협업 능력, 자기주도학습 능력 등 미래 학습 역량을 함양할 수 있도록 구성하였다. 그리고 과학수사(CSI) 보드게임 활용 교육프로그램 적용 후 과학영재들의 과학적 근거 활용 능력을 알아보았으며, 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램에 대한 인식을 조사하였다. 본 연구프로그램은 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램이 영재들에게 과학적 근거 활용 능력 신장에 효과적인 것으로 나타났다. 또한 과학수사(CSI) 보드게임을 활용한 과학영재 교육프로그램 수업에 대한 학습 흥미도, 학습 효과, 학습 참여에 대한 인식이 긍정적인 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 과학수사 보드게임과 이를 활용한 교육프로그램이 과학영재 학생들의 과학적 근거 활용 능력 신장과 흥미도 증가, 학습 효과, 학습 참여도 향상에 긍정적인 효과를 주는 새로운 교수-학습 도구 및 대안으로서의 가능성이 있음을 확인할 수 있었다.
This research aims to develop the educational program using the CSI(Crime scene investigation) board game for the scientifically gifted students to find out its applicability. The science gifted educational program using the CSI board game is consistes of 5 phases. It consists of “Entry Phase”, “Rec...
This research aims to develop the educational program using the CSI(Crime scene investigation) board game for the scientifically gifted students to find out its applicability. The science gifted educational program using the CSI board game is consistes of 5 phases. It consists of “Entry Phase”, “Recognizing problem situations”, “Gathering scientific evidences”, “Analyzing scientific evidence information”, “creating and presenting scenarios”, it is using scientific evidence information obtained by board games to discuss with the group members and present the final crime scenario. And the program was implemented to the twenty-nine scientifically gifted students who are studying at the science education institute for the gifted of university in Chung-nam Korea. This program is organized to develop the core competencies such as a communication ability, a cooperative ability and a self-directed learning ability. This research has the results of their abilities to use science evidences after applying the program using CSI board game and the results of their recognition survey. This program helped the scientifically gifted students to develop their ability to use the scientific evidences effectively. Scientifically gifted students had the positive perseption of this educational program(the interest in the learning, the learning effects, and the participation in learning). In conclusions, the CSI board game and the educational program is effective for the scientifically gifted students to improve their abilities to use the science evidences, and interested in the learning, learning effects, learning participation. And the program has possibilities to be a new teaching-learning tool and alternatives.
This research aims to develop the educational program using the CSI(Crime scene investigation) board game for the scientifically gifted students to find out its applicability. The science gifted educational program using the CSI board game is consistes of 5 phases. It consists of “Entry Phase”, “Recognizing problem situations”, “Gathering scientific evidences”, “Analyzing scientific evidence information”, “creating and presenting scenarios”, it is using scientific evidence information obtained by board games to discuss with the group members and present the final crime scenario. And the program was implemented to the twenty-nine scientifically gifted students who are studying at the science education institute for the gifted of university in Chung-nam Korea. This program is organized to develop the core competencies such as a communication ability, a cooperative ability and a self-directed learning ability. This research has the results of their abilities to use science evidences after applying the program using CSI board game and the results of their recognition survey. This program helped the scientifically gifted students to develop their ability to use the scientific evidences effectively. Scientifically gifted students had the positive perseption of this educational program(the interest in the learning, the learning effects, and the participation in learning). In conclusions, the CSI board game and the educational program is effective for the scientifically gifted students to improve their abilities to use the science evidences, and interested in the learning, learning effects, learning participation. And the program has possibilities to be a new teaching-learning tool and alternatives.
주제어
#과학수사(CSI) 보드게임, 과학영재 교육프로그램, 의사소통 능력, 협업 능력, 자기주도학습 능력, 과학적 근거 활용 능력, 게임 활용 교육프로그램
학위논문 정보
저자
이현주
학위수여기관
공주대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
생물교육전공
발행연도
2021
총페이지
65p.
키워드
과학수사(CSI) 보드게임, 과학영재 교육프로그램, 의사소통 능력, 협업 능력, 자기주도학습 능력, 과학적 근거 활용 능력, 게임 활용 교육프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.