교육은 인간이 삶을 영위하는 데 필요한 모든 행위를 가르치고 배우는 과정과 수단이다. 이러한 관점에서 볼 때, 교육을 단지 학교 공간에서 이뤄지는 것이라고 하는 것은 협의적인 것이다. 교육을 학교 공간내에서의 행위만으로 한정한다면, 교육의 광의적 의미인 ‘인간의 삶을 영위하는 것’이 아니라 삶의 일부분을 가르치는 것이 되기 때문이다. 본 연구의 주제인 성인문해 교육은 성인들이 살아온 인생의 과정과 학교 공간 안에서 이뤄지는 교육이다. 이러한 관점에서 성인문해 교육은 광의적 의미와 협의적 의미가 공존한다는 점을 주의 깊게 살펴볼 필요가 있다. 제1장에서는 이 연구의 목적과 목적에 대한 문제를 제기하였다. 제2장에서는 문해학교에서의 시화 활동에 대한 선행연구가 충분하지 못한 점을 확인하였다. 이에 따라 시화 활동에 대한 이론적 근거를 제공하고자 하였다. 이를 위해 ...
교육은 인간이 삶을 영위하는 데 필요한 모든 행위를 가르치고 배우는 과정과 수단이다. 이러한 관점에서 볼 때, 교육을 단지 학교 공간에서 이뤄지는 것이라고 하는 것은 협의적인 것이다. 교육을 학교 공간내에서의 행위만으로 한정한다면, 교육의 광의적 의미인 ‘인간의 삶을 영위하는 것’이 아니라 삶의 일부분을 가르치는 것이 되기 때문이다. 본 연구의 주제인 성인문해 교육은 성인들이 살아온 인생의 과정과 학교 공간 안에서 이뤄지는 교육이다. 이러한 관점에서 성인문해 교육은 광의적 의미와 협의적 의미가 공존한다는 점을 주의 깊게 살펴볼 필요가 있다. 제1장에서는 이 연구의 목적과 목적에 대한 문제를 제기하였다. 제2장에서는 문해학교에서의 시화 활동에 대한 선행연구가 충분하지 못한 점을 확인하였다. 이에 따라 시화 활동에 대한 이론적 근거를 제공하고자 하였다. 이를 위해 플라톤, 루소, 죤 듀이와 같은 학자들의 교육철학을 살펴보았다. 또한 이들의 교육철학이 교육현장에서 활용되고 있는 모습을 죤 듀이와 프레이리를 중심으로 살펴보았다. 제3장에서는 본 논문의 연구 방법을 기술하였다. 제4장에서는 듀이의 ‘경험’과 ‘예술’ 등의 요소가 이 연구의 주제인 시화 활동에 어떤 의미가 있는가를 살펴보았다. 제5장에서는 학습자 중심의 교육에 있어서 시화 활동의 교육적 의의를 제시하였고 이 연구를 바탕으로 한 제언을 하였다.
이 논문은 당진 해나루시민학교에서 실시한 문해교육 과정의 사례를 바탕으로, 시화 활동에 나타난 교육적 의미를 연구한 것이다. 이 연구는 대부분 교육의 적령기를 넘긴 고령의 여성이 학생인 문해학교에서, 가급적 학생들의 인생의 경험과 경륜이 반영될 수 있는 학습자 중심의 교육인 시화 활동이 갖는 의미를 찾고자 한 것이다. 왜냐하면 노년층은 지식은 부족 할 수 있으나 삶의 경험이 풍부하고 또 가정 내에서 자녀를 양육하고 보살피는 교육의 주체이고, 교육의 현장에서 경륜을 쌓아온 특성을 지닌 사람들이기 때문이다. 이러한 점을 감안하여 학습자 중심교육의 선구자인 죤 듀이의 교육철학인 ‘경험’과 ‘예술론’을 통해 시화 활동을 고찰하려 하였다. 질적연구 방법을 사용함에 있어서, 심층면접을 통한 내러티브 기법, 학습자의 관점에서 이해하고 해석하는 데 유용한 생애사도 병렬로 대입시키는 방법론을 사용하였다. 현대는 기술인의 양성이 우선이던 산업사회를 지나, 인간의 본성을 추구하는 인문학적 가치를 간과하지 않으려는 흐름이 교육의 현장에서 산발적이지만 꾸준히 제기되고 있는 시점이다. 초·중·고 학교에서의 따돌림과 폭력의 문제는 흔한 일이 되었으며, 교권은 무너지고 전인적 교육의 가치를 추구하는 이상은 빛이 바랜 지 오래되었다. 이에 따라 학교는 지식의 함양을 통한 전인적 인간상을 구현하기보다는, 좋은 직장을 얻는 것이 궁극적인 목표가 되어가고 있다.
성인 문해교육에 대한 연구는, 피교육생의 자신감과 성취감을 고양시켜 그들을 사회적 기능인으로 육성하려는 목적 및 삶의 철학적 가치에 대한 반성과 성찰을 가져오게 하는 의미가 있다.
교육은 인간이 삶을 영위하는 데 필요한 모든 행위를 가르치고 배우는 과정과 수단이다. 이러한 관점에서 볼 때, 교육을 단지 학교 공간에서 이뤄지는 것이라고 하는 것은 협의적인 것이다. 교육을 학교 공간내에서의 행위만으로 한정한다면, 교육의 광의적 의미인 ‘인간의 삶을 영위하는 것’이 아니라 삶의 일부분을 가르치는 것이 되기 때문이다. 본 연구의 주제인 성인문해 교육은 성인들이 살아온 인생의 과정과 학교 공간 안에서 이뤄지는 교육이다. 이러한 관점에서 성인문해 교육은 광의적 의미와 협의적 의미가 공존한다는 점을 주의 깊게 살펴볼 필요가 있다. 제1장에서는 이 연구의 목적과 목적에 대한 문제를 제기하였다. 제2장에서는 문해학교에서의 시화 활동에 대한 선행연구가 충분하지 못한 점을 확인하였다. 이에 따라 시화 활동에 대한 이론적 근거를 제공하고자 하였다. 이를 위해 플라톤, 루소, 죤 듀이와 같은 학자들의 교육철학을 살펴보았다. 또한 이들의 교육철학이 교육현장에서 활용되고 있는 모습을 죤 듀이와 프레이리를 중심으로 살펴보았다. 제3장에서는 본 논문의 연구 방법을 기술하였다. 제4장에서는 듀이의 ‘경험’과 ‘예술’ 등의 요소가 이 연구의 주제인 시화 활동에 어떤 의미가 있는가를 살펴보았다. 제5장에서는 학습자 중심의 교육에 있어서 시화 활동의 교육적 의의를 제시하였고 이 연구를 바탕으로 한 제언을 하였다.
이 논문은 당진 해나루시민학교에서 실시한 문해교육 과정의 사례를 바탕으로, 시화 활동에 나타난 교육적 의미를 연구한 것이다. 이 연구는 대부분 교육의 적령기를 넘긴 고령의 여성이 학생인 문해학교에서, 가급적 학생들의 인생의 경험과 경륜이 반영될 수 있는 학습자 중심의 교육인 시화 활동이 갖는 의미를 찾고자 한 것이다. 왜냐하면 노년층은 지식은 부족 할 수 있으나 삶의 경험이 풍부하고 또 가정 내에서 자녀를 양육하고 보살피는 교육의 주체이고, 교육의 현장에서 경륜을 쌓아온 특성을 지닌 사람들이기 때문이다. 이러한 점을 감안하여 학습자 중심교육의 선구자인 죤 듀이의 교육철학인 ‘경험’과 ‘예술론’을 통해 시화 활동을 고찰하려 하였다. 질적연구 방법을 사용함에 있어서, 심층면접을 통한 내러티브 기법, 학습자의 관점에서 이해하고 해석하는 데 유용한 생애사도 병렬로 대입시키는 방법론을 사용하였다. 현대는 기술인의 양성이 우선이던 산업사회를 지나, 인간의 본성을 추구하는 인문학적 가치를 간과하지 않으려는 흐름이 교육의 현장에서 산발적이지만 꾸준히 제기되고 있는 시점이다. 초·중·고 학교에서의 따돌림과 폭력의 문제는 흔한 일이 되었으며, 교권은 무너지고 전인적 교육의 가치를 추구하는 이상은 빛이 바랜 지 오래되었다. 이에 따라 학교는 지식의 함양을 통한 전인적 인간상을 구현하기보다는, 좋은 직장을 얻는 것이 궁극적인 목표가 되어가고 있다.
성인 문해교육에 대한 연구는, 피교육생의 자신감과 성취감을 고양시켜 그들을 사회적 기능인으로 육성하려는 목적 및 삶의 철학적 가치에 대한 반성과 성찰을 가져오게 하는 의미가 있다.
Education is the process and means of teaching and learning all the actions necessary for human life. From this point of view, it is narrow-minded to say that education only takes place in the school space. This is because if education is limited to activities within the school space, it will be tea...
Education is the process and means of teaching and learning all the actions necessary for human life. From this point of view, it is narrow-minded to say that education only takes place in the school space. This is because if education is limited to activities within the school space, it will be teaching a part of life, not ‘living a human life’ in the broad sense of education. Adult literacy education, the subject of this study, is an education that takes place within the life process of adults and the school space. From this point of view, it is necessary to carefully examine the fact that adult literacy education coexists with broad and narrow meanings. In Chapter 1, raised problems about the purpose and purpose of this study. In Chapter 2, it was confirmed that previous studies on poetry activities in literacy schools were insufficient. Accordingly, it was intended to provide a theoretical basis for poetry activity. For this purpose, the educational philosopher such as Plato, Rousseau, and John Dewey was examined. Also, studied John Dewey and Freyley to find how their educational philosophy is being used in the educational field. Chapter 3 describes the research method of this paper. Chapter 4 examines the significance of elements such as Dewey's 'experience' and 'art' in the poetry activity, the subject of this study. Chapter 5 presented the educational significance of poetry activity in learner-centered education and made suggestions based on this study.
Based on the case of the literacy education course conducted by Haenaru Citizens School in Dangjin, this thesis is a study of the educational meaning of poetry activity. The purpose of this study is to find out the meaning of poetry activity, a learner-centered education that can reflect the life experiences and experiences of students as much as possible in literacy schools where elderly women who have passed the appropriate age of education are students. This is because the elderly may lack knowledge, but they have abundant life experiences, are the subjects of education in raising and caring for children at home, and have the characteristics of having accumulated experience in the field of education. Considering this point, I tried to examine poetry activity through 'experience' and 'art theory', the educational philosophy of John Dewey, a pioneer of learner-centered education. In using the qualitative research method, a narrative technique through in-depth interview and a methodology that parallelly substitutes life history useful for understanding and interpretation from the learner's point of view were used. In the modern era, past an industrial society where the training of technicians was a priority, the trend not to overlook the humanities value pursuing human nature is being raised sporadically but steadily in the field of education.
The problems of bullying and violence in elementary, middle and high schools have become common, the school authority has collapsed, and the ideal of pursuing the value of holistic education has long since faded. Accordingly, the ultimate goal of schools is to get a good job rather than to realize a holistic human image through the cultivation of knowledge.
The study of adult literacy education is meaningful in that it raises the self-confidence and sense of achievement of trainees and brings them into reflection and reflection on the philosophical value of life and the purpose of nurturing them as socially skilled workers.
Education is the process and means of teaching and learning all the actions necessary for human life. From this point of view, it is narrow-minded to say that education only takes place in the school space. This is because if education is limited to activities within the school space, it will be teaching a part of life, not ‘living a human life’ in the broad sense of education. Adult literacy education, the subject of this study, is an education that takes place within the life process of adults and the school space. From this point of view, it is necessary to carefully examine the fact that adult literacy education coexists with broad and narrow meanings. In Chapter 1, raised problems about the purpose and purpose of this study. In Chapter 2, it was confirmed that previous studies on poetry activities in literacy schools were insufficient. Accordingly, it was intended to provide a theoretical basis for poetry activity. For this purpose, the educational philosopher such as Plato, Rousseau, and John Dewey was examined. Also, studied John Dewey and Freyley to find how their educational philosophy is being used in the educational field. Chapter 3 describes the research method of this paper. Chapter 4 examines the significance of elements such as Dewey's 'experience' and 'art' in the poetry activity, the subject of this study. Chapter 5 presented the educational significance of poetry activity in learner-centered education and made suggestions based on this study.
Based on the case of the literacy education course conducted by Haenaru Citizens School in Dangjin, this thesis is a study of the educational meaning of poetry activity. The purpose of this study is to find out the meaning of poetry activity, a learner-centered education that can reflect the life experiences and experiences of students as much as possible in literacy schools where elderly women who have passed the appropriate age of education are students. This is because the elderly may lack knowledge, but they have abundant life experiences, are the subjects of education in raising and caring for children at home, and have the characteristics of having accumulated experience in the field of education. Considering this point, I tried to examine poetry activity through 'experience' and 'art theory', the educational philosophy of John Dewey, a pioneer of learner-centered education. In using the qualitative research method, a narrative technique through in-depth interview and a methodology that parallelly substitutes life history useful for understanding and interpretation from the learner's point of view were used. In the modern era, past an industrial society where the training of technicians was a priority, the trend not to overlook the humanities value pursuing human nature is being raised sporadically but steadily in the field of education.
The problems of bullying and violence in elementary, middle and high schools have become common, the school authority has collapsed, and the ideal of pursuing the value of holistic education has long since faded. Accordingly, the ultimate goal of schools is to get a good job rather than to realize a holistic human image through the cultivation of knowledge.
The study of adult literacy education is meaningful in that it raises the self-confidence and sense of achievement of trainees and brings them into reflection and reflection on the philosophical value of life and the purpose of nurturing them as socially skilled workers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.