본 연구는 초등학교 특수학급에서 주제중심으로 교육과정을 재구성하여 실행하는 연구로써 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성의 실행 과정은 어떠한가? 둘째, 주제중심 교육과정 재구성을 계획하고 적용하는 과정에서 연구 참여자들의 변화와 성찰은 어떠한가? 이를 위하여 연구자와 동료 교사, C도의 C시에 소재하고 있는 초등학교의 2개 특수학급 학생 10명이 참여하였다. 본 연구는 실행연구 과정에 따라 연구계획을 수립하고, 주제중심 교육과정 수업 계획을 세우고, 수업 실행 및 관찰 후 수업협의회를 통한 성찰 및 반성 과정을 반복하였다. 자료 수집은 2021년 1월부터 2021년 6월까지 총 6개월 동안 이루어졌으며 교사에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 수업일지, 사전/사후 수업협의회 자료를 수집하였으며 학생에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 과정중심평가를 통한 관찰 및 수행평가 자료를 수집하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성 실행과정은 계획, 설계, 적용 단계로 이루어졌다. 계획 단계에서는 학습자 수준 및 국가수준 교육과정을 분석하였다. 그리고 설계 단계에서는 교과 ...
본 연구는 초등학교 특수학급에서 주제중심으로 교육과정을 재구성하여 실행하는 연구로써 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성의 실행 과정은 어떠한가? 둘째, 주제중심 교육과정 재구성을 계획하고 적용하는 과정에서 연구 참여자들의 변화와 성찰은 어떠한가? 이를 위하여 연구자와 동료 교사, C도의 C시에 소재하고 있는 초등학교의 2개 특수학급 학생 10명이 참여하였다. 본 연구는 실행연구 과정에 따라 연구계획을 수립하고, 주제중심 교육과정 수업 계획을 세우고, 수업 실행 및 관찰 후 수업협의회를 통한 성찰 및 반성 과정을 반복하였다. 자료 수집은 2021년 1월부터 2021년 6월까지 총 6개월 동안 이루어졌으며 교사에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 수업일지, 사전/사후 수업협의회 자료를 수집하였으며 학생에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 과정중심평가를 통한 관찰 및 수행평가 자료를 수집하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성 실행과정은 계획, 설계, 적용 단계로 이루어졌다. 계획 단계에서는 학습자 수준 및 국가수준 교육과정을 분석하였다. 그리고 설계 단계에서는 교과 마인드맵을 통한 통합의 주제를 선정하고, 학습 목표 선정, 주제망 작성, 교육과정 분석 및 재구성, 교수-학습 과정안을 작성하였다. 둘째, 교사는 교육과정 재구성의 중요성을 알게 되었고 두려움에서 자신감으로 변화하였다. 또한 함께의 중요성과 지속적인 전문성 신장의 필요성에 대해 깨달았으며 교사의 의미와 만족감에 대해 알게 되었다. 그리고 학생은 수업 참여도가 향상하였고 자기결정능력이 변화하였으며 또래들과 소통하는 모습이 나타났으며 성취감을 통해 자신감이 향상되었다. 이 연구를 통해 많은 특수교사들이 교육과정 재구성을 실행하고자 하는 의지를 갖고 시작할 수 있도록 하는 씨앗이 되기를 바라며 본 연구의 과정 그 자체로 교육과정 재구성에 관한 주요 자료가 되기를 기대한다.
본 연구는 초등학교 특수학급에서 주제중심으로 교육과정을 재구성하여 실행하는 연구로써 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성의 실행 과정은 어떠한가? 둘째, 주제중심 교육과정 재구성을 계획하고 적용하는 과정에서 연구 참여자들의 변화와 성찰은 어떠한가? 이를 위하여 연구자와 동료 교사, C도의 C시에 소재하고 있는 초등학교의 2개 특수학급 학생 10명이 참여하였다. 본 연구는 실행연구 과정에 따라 연구계획을 수립하고, 주제중심 교육과정 수업 계획을 세우고, 수업 실행 및 관찰 후 수업협의회를 통한 성찰 및 반성 과정을 반복하였다. 자료 수집은 2021년 1월부터 2021년 6월까지 총 6개월 동안 이루어졌으며 교사에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 수업일지, 사전/사후 수업협의회 자료를 수집하였으며 학생에게 일어난 변화를 알아보기 위해서 과정중심평가를 통한 관찰 및 수행평가 자료를 수집하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 주제중심 교육과정 재구성 실행과정은 계획, 설계, 적용 단계로 이루어졌다. 계획 단계에서는 학습자 수준 및 국가수준 교육과정을 분석하였다. 그리고 설계 단계에서는 교과 마인드맵을 통한 통합의 주제를 선정하고, 학습 목표 선정, 주제망 작성, 교육과정 분석 및 재구성, 교수-학습 과정안을 작성하였다. 둘째, 교사는 교육과정 재구성의 중요성을 알게 되었고 두려움에서 자신감으로 변화하였다. 또한 함께의 중요성과 지속적인 전문성 신장의 필요성에 대해 깨달았으며 교사의 의미와 만족감에 대해 알게 되었다. 그리고 학생은 수업 참여도가 향상하였고 자기결정능력이 변화하였으며 또래들과 소통하는 모습이 나타났으며 성취감을 통해 자신감이 향상되었다. 이 연구를 통해 많은 특수교사들이 교육과정 재구성을 실행하고자 하는 의지를 갖고 시작할 수 있도록 하는 씨앗이 되기를 바라며 본 연구의 과정 그 자체로 교육과정 재구성에 관한 주요 자료가 되기를 기대한다.
This study is an action research on the reconstruction of theme-based curriculum in elementary school special class. The specific research problems are as follows. First, what is the implementation process of the theme-based curriculum reconstruring? Second, what is the changes and reflections of th...
This study is an action research on the reconstruction of theme-based curriculum in elementary school special class. The specific research problems are as follows. First, what is the implementation process of the theme-based curriculum reconstruring? Second, what is the changes and reflections of the research participants in the process of planning and applying the reconstruction of theme-based curriculum? For this study, researcher, fellow teachers, and 10 students in special class at elementary school located C city of C province participated. This study, a research plan was established according to the action research process, to plan a theme-based curriculum class, after class execution and observation, reflection and introspection process through class council were repeated. Data collection took place for 6 months from January 2021 to June 2021. This sutdy collected class diary, pre/post class council data to see what happened to the teacher. And this study collected observation and performance assessment data through process-focused assessment to see what happened to the student. The research results revealed in this study are as follows. First, the theme-based curriculum reorganization execution process is the planning, design, and application stages. In the planning stage, the learner level and national curruculum were analysed. In the design stage, select the topic of integration through the subject mind map, select the learning goal, create the topic network, analyze curriculum and reorganize, and lesson plan was prepared. In the application stage, class were applied. Second, teacher became aware of the importance of reconstruction of theme-based curriculum and from fear to confidence. Also teacher learned the importance of being together, realized the need for continued professional development and learned about the meaning and satisfaction of the teacher. And students have improved their participation in class, their self-determination abilitly changed, showed up communicating with their peers and improved confidence through a sense of accomplishment. Hopefully, through this study, special education teachers will have the will to implement reconstruction curriculum. The process of this study itself is expected to be the main data on the reconstruction curriculum.
This study is an action research on the reconstruction of theme-based curriculum in elementary school special class. The specific research problems are as follows. First, what is the implementation process of the theme-based curriculum reconstruring? Second, what is the changes and reflections of the research participants in the process of planning and applying the reconstruction of theme-based curriculum? For this study, researcher, fellow teachers, and 10 students in special class at elementary school located C city of C province participated. This study, a research plan was established according to the action research process, to plan a theme-based curriculum class, after class execution and observation, reflection and introspection process through class council were repeated. Data collection took place for 6 months from January 2021 to June 2021. This sutdy collected class diary, pre/post class council data to see what happened to the teacher. And this study collected observation and performance assessment data through process-focused assessment to see what happened to the student. The research results revealed in this study are as follows. First, the theme-based curriculum reorganization execution process is the planning, design, and application stages. In the planning stage, the learner level and national curruculum were analysed. In the design stage, select the topic of integration through the subject mind map, select the learning goal, create the topic network, analyze curriculum and reorganize, and lesson plan was prepared. In the application stage, class were applied. Second, teacher became aware of the importance of reconstruction of theme-based curriculum and from fear to confidence. Also teacher learned the importance of being together, realized the need for continued professional development and learned about the meaning and satisfaction of the teacher. And students have improved their participation in class, their self-determination abilitly changed, showed up communicating with their peers and improved confidence through a sense of accomplishment. Hopefully, through this study, special education teachers will have the will to implement reconstruction curriculum. The process of this study itself is expected to be the main data on the reconstruction curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.