중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성에 대한 실행연구 Action Research on the Reconstruction of the Theme-Based Curriculum for the Creation of Picture Books for Middle School Students With Special Needs원문보기
본 연구는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 실행 과정을 구체적으로 드러내며, 학생과 교사, 학교 구성원들의 변화를 알아보고자 하였다. 연구자는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실천하며 지속적인 반성과 순환적 실행을 통해 이루어지는 수업에서 학생, 교사, 학교 구성원들의 변화를 살펴보았다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. · 연구 문제 Ⅰ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업 실행 과정은 어떠한가? · 연구 문제 Ⅱ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업에서 나타난 참여자들의 변화는 어떠한가? 이상의 연구 문제를 위해 연구자의 교실 현장인 특수학급에 배치된 지적장애 여학생 3명, 특수교사인 연구자, 학교 구성원들을 연구 참여자로 선정하였다. 연구자는 2022년 5월부터 7월까지 총 3기의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실행하며, 수업 관찰록 및 성찰일지 작성, 면담록 작성, 수업 관련 학교 구성원들과의 대화 기록, 다양한 산출물 등을 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석과 해석은 학생들은 에틱 ...
본 연구는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 실행 과정을 구체적으로 드러내며, 학생과 교사, 학교 구성원들의 변화를 알아보고자 하였다. 연구자는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실천하며 지속적인 반성과 순환적 실행을 통해 이루어지는 수업에서 학생, 교사, 학교 구성원들의 변화를 살펴보았다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. · 연구 문제 Ⅰ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업 실행 과정은 어떠한가? · 연구 문제 Ⅱ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업에서 나타난 참여자들의 변화는 어떠한가? 이상의 연구 문제를 위해 연구자의 교실 현장인 특수학급에 배치된 지적장애 여학생 3명, 특수교사인 연구자, 학교 구성원들을 연구 참여자로 선정하였다. 연구자는 2022년 5월부터 7월까지 총 3기의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실행하며, 수업 관찰록 및 성찰일지 작성, 면담록 작성, 수업 관련 학교 구성원들과의 대화 기록, 다양한 산출물 등을 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석과 해석은 학생들은 에틱 코딩, 교사와 학교 구성원들은 에믹 코딩을 통해 실시하였다. 첫 번째 연구 문제인 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업 실행 과정에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 실행 1기 환경 그림책 아이디어 생성하기에서는 연구자가 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성의 필요성을 느끼며 학생들과 함께 ‘환경’이라는 대주제를 선정하였다. 그리고 ‘지구 온난화’, ‘환경 보호 실천’ 2개의 소주제를 선정한 후 국어와 사회의 교과별 교육과정 성취기준 추출을 통해 통합 단원 ‘불타는 지구 그만!’을 도출하였다. 연구자는 아픈 지구 탐구하기, 지구가 아픈 이유 알아보기, 지구 지키는 방법 찾기 수업을 진행하였다. 둘째, 실행 2기 환경 그림책 아이디어 적용하기에서는 연구자가 많은 자료를 제공하기보다는 학생들이 스스로 자료를 재구성하며 자신만의 환경 그림책을 창작할 수 있도록 하였다. 연구자는 환경 이슈 정리하기, 환경 그림책 창작하기 수업을 진행하였다. 셋째, 실행 3기 환경 그림책 아이디어 공유하기에서는 연구자가 수업에서 조력자의 역할을 하며, 학생들이 원하는 방식대로 북콘서트를 준비하고 진행할 수 있도록 하였다. 연구자는 환경 그림책 소개하기, 환경 보호 홍보하기 수업을 진행하였다. 두 번째 연구 문제인 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업에서 나타난 참여자들의 변화에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 기발하고 독특하게 마음껏 생각하고, 풍성한 대화로 배움을 넓히며, 그대로 괜찮은 지금을 만끽하는 수업의 주인으로 참여하게 되었다. 둘째, 연구자는 시행착오 속에서 특수교사로서 입지를 다지고 교사로서의 행복을 찾은 후 특수학급 울타리 밖으로 나온 실천가로 살아가기를 다짐하였다. 셋째, 학교 구성원들은 특수학급 수업에 대한 관심이 많아졌으며 특수교육대상학생들에게 찬사를 보냈다. 본 연구는 특수교육대상학생들의 교육과정적 통합의 토대를 마련했다는 점에서 의미가 있다. 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성에 대한 실행연구를 통해 따뜻한 통합교육 공동체를 구축함으로써 특수교육대상학생들은 앞으로 통합교육 현장에서 더욱 질 높은 배움을 얻을 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 실행 과정을 구체적으로 드러내며, 학생과 교사, 학교 구성원들의 변화를 알아보고자 하였다. 연구자는 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실천하며 지속적인 반성과 순환적 실행을 통해 이루어지는 수업에서 학생, 교사, 학교 구성원들의 변화를 살펴보았다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. · 연구 문제 Ⅰ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업 실행 과정은 어떠한가? · 연구 문제 Ⅱ : 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업에서 나타난 참여자들의 변화는 어떠한가? 이상의 연구 문제를 위해 연구자의 교실 현장인 특수학급에 배치된 지적장애 여학생 3명, 특수교사인 연구자, 학교 구성원들을 연구 참여자로 선정하였다. 연구자는 2022년 5월부터 7월까지 총 3기의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업을 실행하며, 수업 관찰록 및 성찰일지 작성, 면담록 작성, 수업 관련 학교 구성원들과의 대화 기록, 다양한 산출물 등을 통해 자료를 수집하였다. 자료의 분석과 해석은 학생들은 에틱 코딩, 교사와 학교 구성원들은 에믹 코딩을 통해 실시하였다. 첫 번째 연구 문제인 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업 실행 과정에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 실행 1기 환경 그림책 아이디어 생성하기에서는 연구자가 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성의 필요성을 느끼며 학생들과 함께 ‘환경’이라는 대주제를 선정하였다. 그리고 ‘지구 온난화’, ‘환경 보호 실천’ 2개의 소주제를 선정한 후 국어와 사회의 교과별 교육과정 성취기준 추출을 통해 통합 단원 ‘불타는 지구 그만!’을 도출하였다. 연구자는 아픈 지구 탐구하기, 지구가 아픈 이유 알아보기, 지구 지키는 방법 찾기 수업을 진행하였다. 둘째, 실행 2기 환경 그림책 아이디어 적용하기에서는 연구자가 많은 자료를 제공하기보다는 학생들이 스스로 자료를 재구성하며 자신만의 환경 그림책을 창작할 수 있도록 하였다. 연구자는 환경 이슈 정리하기, 환경 그림책 창작하기 수업을 진행하였다. 셋째, 실행 3기 환경 그림책 아이디어 공유하기에서는 연구자가 수업에서 조력자의 역할을 하며, 학생들이 원하는 방식대로 북콘서트를 준비하고 진행할 수 있도록 하였다. 연구자는 환경 그림책 소개하기, 환경 보호 홍보하기 수업을 진행하였다. 두 번째 연구 문제인 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성 수업에서 나타난 참여자들의 변화에 대한 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 기발하고 독특하게 마음껏 생각하고, 풍성한 대화로 배움을 넓히며, 그대로 괜찮은 지금을 만끽하는 수업의 주인으로 참여하게 되었다. 둘째, 연구자는 시행착오 속에서 특수교사로서 입지를 다지고 교사로서의 행복을 찾은 후 특수학급 울타리 밖으로 나온 실천가로 살아가기를 다짐하였다. 셋째, 학교 구성원들은 특수학급 수업에 대한 관심이 많아졌으며 특수교육대상학생들에게 찬사를 보냈다. 본 연구는 특수교육대상학생들의 교육과정적 통합의 토대를 마련했다는 점에서 의미가 있다. 중학교 특수학급 학생들의 그림책 창작을 위한 주제 중심 교육과정 재구성에 대한 실행연구를 통해 따뜻한 통합교육 공동체를 구축함으로써 특수교육대상학생들은 앞으로 통합교육 현장에서 더욱 질 높은 배움을 얻을 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to specifically reveal the process of implementing theme-based curriculum reconstruction for middle school students with special needs’ picture book creation, and to find out the changes in students, teacher, and school staff. Participants of this study were three f...
The purpose of this study was to specifically reveal the process of implementing theme-based curriculum reconstruction for middle school students with special needs’ picture book creation, and to find out the changes in students, teacher, and school staff. Participants of this study were three female students with intellectual disabilities who are placed in a middle school special class, the researcher who is a special education teacher, and school staff. In this study, theme-based curriculum reconstruction for picture book creation was conducted in three phases. In the first phase, feeling the need for reconstruction of theme-based curriculum for picture book creation, the researcher chose ‘environment’ as the major theme of the class. After choosing two sub-themes; Global Warming and Environmental Protection Practice, the integrated unit "Stop the Burning Earth!" was derived by extracting achievement standards from the curriculums of Korean and social studies. The researcher taught following classes: Exploring the sick Earth, finding out why it is sick, finding ways to protect the Earth. In the second phase, rather than the researcher providing her student’s with a lot of data, the researcher allowed students to reconstruct the data and create their own environmental picture book by themselves. The researcher conducted classes on organizing environmental issues and creating environmental picture books. The third phase was mainly about sharing picture book ideas. The researcher played the role of a facilitator, allowing students to prepare and proceed with the book concert in the way they wanted. The researcher conducted classes to about introducing environmental picture books and raising environmental awareness. In this study, it was possible to confirm the changes in students, teacher, and school staff during the implementation of the theme-based curriculum reconstruction classes for picture book creation. First, students took control of their learning process, and it enabled them to think in an ingenious and unique way and to expand their knowledge through rich conversations. The students were able to fully enjoy the present as it is. Second, the researcher was determined to strengthen her position as a special education teacher in trial and error, find happiness of being a teacher, and live as a practitioner who came out of the special education class fence. Third, school staff became more interested in special education classes and praised students with special needs a lot. This study is meaningful in that it laid the foundation for curriculum integration that leads school staff to treat students with special needs with love and discuss with special education teacher to obtain high-quality learning from integrated education.
The purpose of this study was to specifically reveal the process of implementing theme-based curriculum reconstruction for middle school students with special needs’ picture book creation, and to find out the changes in students, teacher, and school staff. Participants of this study were three female students with intellectual disabilities who are placed in a middle school special class, the researcher who is a special education teacher, and school staff. In this study, theme-based curriculum reconstruction for picture book creation was conducted in three phases. In the first phase, feeling the need for reconstruction of theme-based curriculum for picture book creation, the researcher chose ‘environment’ as the major theme of the class. After choosing two sub-themes; Global Warming and Environmental Protection Practice, the integrated unit "Stop the Burning Earth!" was derived by extracting achievement standards from the curriculums of Korean and social studies. The researcher taught following classes: Exploring the sick Earth, finding out why it is sick, finding ways to protect the Earth. In the second phase, rather than the researcher providing her student’s with a lot of data, the researcher allowed students to reconstruct the data and create their own environmental picture book by themselves. The researcher conducted classes on organizing environmental issues and creating environmental picture books. The third phase was mainly about sharing picture book ideas. The researcher played the role of a facilitator, allowing students to prepare and proceed with the book concert in the way they wanted. The researcher conducted classes to about introducing environmental picture books and raising environmental awareness. In this study, it was possible to confirm the changes in students, teacher, and school staff during the implementation of the theme-based curriculum reconstruction classes for picture book creation. First, students took control of their learning process, and it enabled them to think in an ingenious and unique way and to expand their knowledge through rich conversations. The students were able to fully enjoy the present as it is. Second, the researcher was determined to strengthen her position as a special education teacher in trial and error, find happiness of being a teacher, and live as a practitioner who came out of the special education class fence. Third, school staff became more interested in special education classes and praised students with special needs a lot. This study is meaningful in that it laid the foundation for curriculum integration that leads school staff to treat students with special needs with love and discuss with special education teacher to obtain high-quality learning from integrated education.
주제어
#실행연구 중학교 특수학급 주제 중심 교육과정 재구성 환경 주제 그림책 창작 수업 교실 연구자 통합교육 공동체
학위논문 정보
저자
정예설
학위수여기관
창원대학교
학위구분
국내박사
학과
특수교육학과
지도교수
한경임
발행연도
2023
총페이지
vi, 261 p.
키워드
실행연구 중학교 특수학급 주제 중심 교육과정 재구성 환경 주제 그림책 창작 수업 교실 연구자 통합교육 공동체
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.