[학위논문]진정성리더십이 상사신뢰와 긍정심리자본 및 조직시민행동에 미치는 영향 : 항공사 객실승무원을 대상으로 Effects of Authentic Leadership on Trust in Supervisors and Positive Psychological Capital and Organizational Citizenship Behavior :Focused on Flight Attendants원문보기
최근 항공서비스산업은 지속적인 성장과 출현으로 항공사 간의 경쟁이 심화되고 있으며 국내 항공사뿐만 아니라 국외 항공사 또한 글로벌시장에서 각 항공사만의 경쟁력을 차지하기 위해 고객서비스 강화와 개선을 통한 경쟁우위 확보에 주력하고 있다. 특히 항공서비스 산업은 인적서비스의 의존도가 높기 때문에 항공사 승무원 개인의 역할과 리더십 함양은 현재 항공 산업에서 무엇보다 중요하다. 또한, 근래에 발생한 여러 가지 혼란스러운 사건으로 인해 리더에게 요구되어지는 도덕성과 진실성이 사회적으로 이슈가 되고 있고 ...
최근 항공서비스산업은 지속적인 성장과 출현으로 항공사 간의 경쟁이 심화되고 있으며 국내 항공사뿐만 아니라 국외 항공사 또한 글로벌시장에서 각 항공사만의 경쟁력을 차지하기 위해 고객서비스 강화와 개선을 통한 경쟁우위 확보에 주력하고 있다. 특히 항공서비스 산업은 인적서비스의 의존도가 높기 때문에 항공사 승무원 개인의 역할과 리더십 함양은 현재 항공 산업에서 무엇보다 중요하다. 또한, 근래에 발생한 여러 가지 혼란스러운 사건으로 인해 리더에게 요구되어지는 도덕성과 진실성이 사회적으로 이슈가 되고 있고 진정성 리더십에 대한 사회적 요구와 관심이 계속해서 증폭되고 있다. 조직의 지속적이고 장기적인 성과를 창출하기 위해 진정성리더십에 대한 관심은 더욱 높아질 것으로 보고 있다. 따라서 본 연구는 항공승무원조직에서 필요한 상사의 진정성리더십을 바탕으로 부하직원의 상사신뢰와 긍정심리자본, 조직시민행동에 영향을 주는 요인을 찾아내고 역할 이외의 상사와 부하직원 간의 행동에 필요한 요인을 연구를 통해 규명해 봄으로써 국내항공기업의 효율적인 조직관리에 있어서 효과적인 내부마케팅과 인적자원관리에 기초자료로 활용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 이에 본 연구에서는 현재 국내 항공사에 근무 중인 항공승무원을 대상으로 실증 조사하였다. 설문지는 실증 분석에 이용된 최종 300부의 유효 표본이 이용되었다. 수집된 설문지의 실증 분석을 위해 사회과학 분야에서 가장 많이 사용되고 있는 통계프로그램 SPSS 25.0으로 구현되었다. 가설의 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 상사신뢰에 영향을 미치는지에 관한 연구를 살펴본 결과, 진정성리더십 3가지 요인 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 조직 내 부하들의 상사신뢰를 증대시키기 위해 조직 내에서는 상사의 역할이 중요하고 상사의 진정성 리더십을 부하직원들이 인식하도록 할 필요가 있다는 것을 의미한다.(문혜강, 2014) 둘째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 긍정심리자본(자기효능감, 희망, 낙관주의, 회복력)에 영향을 미치는지에 관한 연구를 살펴본 결과 자기효능감에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 긍정심리자본에 미치는 영향의 정도는 관계적 투명성, 자아인식 순으로 나타나 상사 스스로의 관계적 투명성과 자아인식이 높을수록 부하직원의 긍정심리자본에 정(+)의 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 희망에 영향을 미치는 요인은 진정성 리더십의 3가지 요인 중 관계적 투명성만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 항공사 조직에서 팀 제의 영향을 잘 드러내는 결과라고 해석된다. 회복력에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 낙관주의에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 국내 항공사 승무원의 경우 일 년마다 정해진 팀원과 단시간 혹은 장시간동안 함께 좁은 공간에서 업무 수행하고 있기 때문에 고객서비스에 있어 상사와 동료들과 효율적인 동선 파악과 서로 간의 커뮤니케이션을 통해 믿고 의지할 사람이 필요하고 서비스를 제공하는데 있어서 상사의 의사결정을 따를 수 있도록 상사의 내면적 도덕관점이 중요한 변수로 작용함을 알 수 있다. 셋째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 예의바른 행동, 정당한 행동, 양심적행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 도출되었으며, 이타주의적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 예의바른 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 자아인식이 영향을 주지 않는다는 것으로 나타난 이유는 인력의 전반적인 세대교체로 인해 개인주의 성향이 강한 밀레니엄 세대가 주류가 된 것도 근본적인 원인이라 할 수 있겠다. 정당한 행동과 양심적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 내면화된 도덕관점이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 참여적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 내면화된 도덕관점이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 항공사 승무원의 근무는 정해진 시간 내에 본인의 업무를 단독으로 처리하기보다 타인과 협력하여 업무를 진행하는 경우가 많이 있음에 기인할 수 있다. 넷째, 상사신뢰는 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 예의바른 행동, 정당한 행동, 양심적 행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 도출되었으며, 각 요인 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 항공사조직에서 기내라는 한정적 공간 안에서의 특정 업무로 인해 부하 직원이 자신의 상사의 능력을 지각하는 정도는 계속된 소통을 비교적 덜 요구하게 되는 일반 관리자보다 높을 것으로 생각된다. 또한, 일반직과는 달리 각 팀마다 한 사람의 상사가 여러 명의 부하직원들을 담당하고 있기 때문에 함께 있을 경우 자신의 상황을 배려해주고 도움을 주는 상사에 대해 보다 높은 신뢰도를 보일 것이다. 이렇게 해석되는 이유는 상사가 부하직원의 신뢰를 이끌어내기 위해서 부하 직원에게 심리적 안정과 믿음을 줄 때, 부하직원의 상사에 대한 신뢰는 일을 함에 있어서 계속적으로 증가 될 것이며 조직시민행동은 높아질 것임을 알 수 있다. 다섯째, 상사신뢰는 긍정심리자본에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 긍정심리자본은 자기효능감, 희망, 회복력, 낙관주의의 4가지 요인 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 상사가 부하직원의 신뢰를 이끌어낼 때 부하직원은 상사의 리더십의 믿음과 안정이 형성되고 이는 긍정적인 심리상태를 이끌어 낼 것이며 상사에 대한 신뢰는 더욱 증가할 것임을 알 수 있다. 여섯째, 긍정심리자본은 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 정당한 행동, 양심적 행동, 예의바른 행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 나뉘었다. 즉 심리적인 분위기가 안정적으로 활성화된 조직 구성원은 내적 동기부여와 변화에 대한 긍정적인 팀 환경의 영향을 받아서 조직시민행동을 수행하는 것이다. 이타주의적 행동과 예의바른 행동에 영향을 미치는 요인은 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 회복력과 낙관주의가 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 긍정심리자본의 자기효능감과 희망이 영향을 미치지 않은 이유로는 기내라는 한정적인 공간 안에서 혼자만이 해서 될 일이 아니라 동료와 함께 해야 하는 일이 많은 만큼 자기효능감보다는 회복력과 낙관주의에서 온다고 볼 수 있다. 정당한 행동과 참여적 행동에 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 희망만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 이례적인 상황이 많은 기내에서 장애물을 만난 경우 내재적 동기를 일으켜 목표를 달성하기 위한 행동을 하기 위함이라 생각된다. 양심적 행동에 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 자기효능감과 낙관주의만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 업무를 수행함에 있어서 자신의 능력에 대해서 스스로 믿음을 가지고 하는 행동이며 양심적인 행동을 함으로써 자신의 직무에서 진정한 즐거움을 찾고 높은 성과를 달성할 수 있음으로 해석된다. 본 연구의 결과로 항공사 객실승무원의 지각하는 진정성리더십이 그들의 상사신뢰, 긍정심리자본, 조직시민행동에 대한 영향을 높여 줄 수 있음을 시사한다. 즉 항공사 종사원들의 긍정적인 강점을 개발하여 종사원들로 하여금 보상과 관계없이 조직시민행동을 높임으로써 조직의 효율성을 향상 시킬 수 있다는 것이다. 상사의 진정성리더십은 결국 부하직원들의 긍정적인 업무태도에 영향을 끼치게 되므로 이는 업무성과로 나타날 뿐만 아니라 긍정적 심리상태를 유지하여 개인의 역량을 키우는 데에도 긍정적인 효과를 일으킬 것이다. 따라서 효율적인 인적자원 관리를 하기 위해서 기업은 구성원들로 하여금 항공서비스사업에 종사하는 직업인으로서의 사명감과 긍지를 가질 수 있도록 긍정심리자본 증대 프로그램을 직원들에게 제공하고 지속적으로 유지해야할 필요성을 시사한다.
최근 항공서비스산업은 지속적인 성장과 출현으로 항공사 간의 경쟁이 심화되고 있으며 국내 항공사뿐만 아니라 국외 항공사 또한 글로벌시장에서 각 항공사만의 경쟁력을 차지하기 위해 고객서비스 강화와 개선을 통한 경쟁우위 확보에 주력하고 있다. 특히 항공서비스 산업은 인적서비스의 의존도가 높기 때문에 항공사 승무원 개인의 역할과 리더십 함양은 현재 항공 산업에서 무엇보다 중요하다. 또한, 근래에 발생한 여러 가지 혼란스러운 사건으로 인해 리더에게 요구되어지는 도덕성과 진실성이 사회적으로 이슈가 되고 있고 진정성 리더십에 대한 사회적 요구와 관심이 계속해서 증폭되고 있다. 조직의 지속적이고 장기적인 성과를 창출하기 위해 진정성리더십에 대한 관심은 더욱 높아질 것으로 보고 있다. 따라서 본 연구는 항공승무원조직에서 필요한 상사의 진정성리더십을 바탕으로 부하직원의 상사신뢰와 긍정심리자본, 조직시민행동에 영향을 주는 요인을 찾아내고 역할 이외의 상사와 부하직원 간의 행동에 필요한 요인을 연구를 통해 규명해 봄으로써 국내항공기업의 효율적인 조직관리에 있어서 효과적인 내부마케팅과 인적자원관리에 기초자료로 활용하고자 하는 목적으로 수행되었다. 이에 본 연구에서는 현재 국내 항공사에 근무 중인 항공승무원을 대상으로 실증 조사하였다. 설문지는 실증 분석에 이용된 최종 300부의 유효 표본이 이용되었다. 수집된 설문지의 실증 분석을 위해 사회과학 분야에서 가장 많이 사용되고 있는 통계프로그램 SPSS 25.0으로 구현되었다. 가설의 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 상사신뢰에 영향을 미치는지에 관한 연구를 살펴본 결과, 진정성리더십 3가지 요인 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 조직 내 부하들의 상사신뢰를 증대시키기 위해 조직 내에서는 상사의 역할이 중요하고 상사의 진정성 리더십을 부하직원들이 인식하도록 할 필요가 있다는 것을 의미한다.(문혜강, 2014) 둘째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 긍정심리자본(자기효능감, 희망, 낙관주의, 회복력)에 영향을 미치는지에 관한 연구를 살펴본 결과 자기효능감에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 긍정심리자본에 미치는 영향의 정도는 관계적 투명성, 자아인식 순으로 나타나 상사 스스로의 관계적 투명성과 자아인식이 높을수록 부하직원의 긍정심리자본에 정(+)의 영향을 준다는 것을 알 수 있다. 희망에 영향을 미치는 요인은 진정성 리더십의 3가지 요인 중 관계적 투명성만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 항공사 조직에서 팀 제의 영향을 잘 드러내는 결과라고 해석된다. 회복력에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 낙관주의에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 국내 항공사 승무원의 경우 일 년마다 정해진 팀원과 단시간 혹은 장시간동안 함께 좁은 공간에서 업무 수행하고 있기 때문에 고객서비스에 있어 상사와 동료들과 효율적인 동선 파악과 서로 간의 커뮤니케이션을 통해 믿고 의지할 사람이 필요하고 서비스를 제공하는데 있어서 상사의 의사결정을 따를 수 있도록 상사의 내면적 도덕관점이 중요한 변수로 작용함을 알 수 있다. 셋째, 진정성리더십(자아인식, 내면화된 도덕관점, 관계적 투명성)이 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 예의바른 행동, 정당한 행동, 양심적행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 도출되었으며, 이타주의적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 예의바른 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 내면화된 도덕관점과 관계적 투명성이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 자아인식이 영향을 주지 않는다는 것으로 나타난 이유는 인력의 전반적인 세대교체로 인해 개인주의 성향이 강한 밀레니엄 세대가 주류가 된 것도 근본적인 원인이라 할 수 있겠다. 정당한 행동과 양심적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 내면화된 도덕관점이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 참여적 행동에 영향을 미치는 요인은 진정성리더십의 3가지 요인 중 자아인식과 내면화된 도덕관점이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 항공사 승무원의 근무는 정해진 시간 내에 본인의 업무를 단독으로 처리하기보다 타인과 협력하여 업무를 진행하는 경우가 많이 있음에 기인할 수 있다. 넷째, 상사신뢰는 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 예의바른 행동, 정당한 행동, 양심적 행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 도출되었으며, 각 요인 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 항공사조직에서 기내라는 한정적 공간 안에서의 특정 업무로 인해 부하 직원이 자신의 상사의 능력을 지각하는 정도는 계속된 소통을 비교적 덜 요구하게 되는 일반 관리자보다 높을 것으로 생각된다. 또한, 일반직과는 달리 각 팀마다 한 사람의 상사가 여러 명의 부하직원들을 담당하고 있기 때문에 함께 있을 경우 자신의 상황을 배려해주고 도움을 주는 상사에 대해 보다 높은 신뢰도를 보일 것이다. 이렇게 해석되는 이유는 상사가 부하직원의 신뢰를 이끌어내기 위해서 부하 직원에게 심리적 안정과 믿음을 줄 때, 부하직원의 상사에 대한 신뢰는 일을 함에 있어서 계속적으로 증가 될 것이며 조직시민행동은 높아질 것임을 알 수 있다. 다섯째, 상사신뢰는 긍정심리자본에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 긍정심리자본은 자기효능감, 희망, 회복력, 낙관주의의 4가지 요인 모두 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 상사가 부하직원의 신뢰를 이끌어낼 때 부하직원은 상사의 리더십의 믿음과 안정이 형성되고 이는 긍정적인 심리상태를 이끌어 낼 것이며 상사에 대한 신뢰는 더욱 증가할 것임을 알 수 있다. 여섯째, 긍정심리자본은 조직시민행동에 영향을 미치는지에 관한 연구에서는 조직시민행동은 이타주의적 행동, 정당한 행동, 양심적 행동, 예의바른 행동, 참여적 행동의 5가지 요인으로 나뉘었다. 즉 심리적인 분위기가 안정적으로 활성화된 조직 구성원은 내적 동기부여와 변화에 대한 긍정적인 팀 환경의 영향을 받아서 조직시민행동을 수행하는 것이다. 이타주의적 행동과 예의바른 행동에 영향을 미치는 요인은 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 회복력과 낙관주의가 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 긍정심리자본의 자기효능감과 희망이 영향을 미치지 않은 이유로는 기내라는 한정적인 공간 안에서 혼자만이 해서 될 일이 아니라 동료와 함께 해야 하는 일이 많은 만큼 자기효능감보다는 회복력과 낙관주의에서 온다고 볼 수 있다. 정당한 행동과 참여적 행동에 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 희망만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 이례적인 상황이 많은 기내에서 장애물을 만난 경우 내재적 동기를 일으켜 목표를 달성하기 위한 행동을 하기 위함이라 생각된다. 양심적 행동에 영향을 미치는 요인은 긍정심리자본의 4가지 요인 중 자기효능감과 낙관주의만이 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 업무를 수행함에 있어서 자신의 능력에 대해서 스스로 믿음을 가지고 하는 행동이며 양심적인 행동을 함으로써 자신의 직무에서 진정한 즐거움을 찾고 높은 성과를 달성할 수 있음으로 해석된다. 본 연구의 결과로 항공사 객실승무원의 지각하는 진정성리더십이 그들의 상사신뢰, 긍정심리자본, 조직시민행동에 대한 영향을 높여 줄 수 있음을 시사한다. 즉 항공사 종사원들의 긍정적인 강점을 개발하여 종사원들로 하여금 보상과 관계없이 조직시민행동을 높임으로써 조직의 효율성을 향상 시킬 수 있다는 것이다. 상사의 진정성리더십은 결국 부하직원들의 긍정적인 업무태도에 영향을 끼치게 되므로 이는 업무성과로 나타날 뿐만 아니라 긍정적 심리상태를 유지하여 개인의 역량을 키우는 데에도 긍정적인 효과를 일으킬 것이다. 따라서 효율적인 인적자원 관리를 하기 위해서 기업은 구성원들로 하여금 항공서비스사업에 종사하는 직업인으로서의 사명감과 긍지를 가질 수 있도록 긍정심리자본 증대 프로그램을 직원들에게 제공하고 지속적으로 유지해야할 필요성을 시사한다.
Recently, competition among airlines is intensifying due to the continuous growth and emergence of the aviation service industry, and not only domestic airlines but also foreign airlines are focusing on securing competitive advantage through strengthening customer service in order to occupy competit...
Recently, competition among airlines is intensifying due to the continuous growth and emergence of the aviation service industry, and not only domestic airlines but also foreign airlines are focusing on securing competitive advantage through strengthening customer service in order to occupy competitiveness in the global market. In particular, since the aviation service industry is highly dependent on human services, the role and leadership development of airline crew members is of utmost importance. The public's interest in authentic leadership is increasing due to the social demand for leadership based on morality and integrity after experiencing many chaotic events in recent years. The purpose of this study was to use it as a basic data for effective internal marketing and efficient human resource management in the organizational management of domestic airline companies. It is expected that interest in authentic leadership will increase in order to create sustainable and long-term performance of the organization. Therefore, in this study, an empirical study was conducted on flight attendants currently working for domestic airlines. A total of 300 questionnaires were distributed, and the final 300 copies of the valid sample were used for empirical analysis. For the empirical analysis of the collected data, the following analyzes were performed using the statistical program SPSS 25.0. The results of the hypothesis verification are as follows. First, as a result of analyzing the research on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects boss trust, all three factors of authenticity leadership have a statistically significant positive effect. This means that in order to increase the trust of subordinates in the organization, the role of the superior in the organization is important and it is necessary to make the subordinates recognize the authentic leadership of the superior. Second, as a result of analyzing the study on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects positive psychological capital (self-efficacy, hope, optimism, resilience), the factors affecting self-efficacy were Among the three factors of authentic leadership, self-awareness and relational transparency were found to have a statistically significant positive effect. The degree of influence on positive psychological capital was shown in the order of relational transparency and self-awareness, suggesting that the higher the relational transparency and self-awareness of the boss himself, the more positive the positive psychological capital of subordinates. As for the factors affecting hope, only relational transparency among the three factors of authentic leadership was found to have a statistically significant positive effect. This is interpreted as a result that clearly shows the influence of the team system in the airline organization. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting resilience were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and relational transparency. The factors affecting optimism were found to have a statistically significant positive effect on the internalized moral perspective and relational transparency among the three factors of authentic leadership. In the case of airline flight attendants, since they work together for a short time or for a long time with a designated team member, they need someone they can trust and rely on for customer service, and understand that their superior's internal moral view is an important variable so that they can follow the decisions of their superiors. Third, in a study on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects organizational citizenship behavior, altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior was derived as 5 factors, and the factors affecting altruistic behavior were found to have a statistically significant positive effect only from the internalized moral perspective among the 3 factors of authentic leadership. Among the three factors of authentic leadership, internalized moral perspective and relational transparency were found to have a statistically significant positive effect on polite behavior. The reason that self-awareness did not appear to have an effect is that the millennial generation, with strong individualistic tendencies, has become the mainstream due to the overall generational change of the workforce. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting legitimate behavior and conscientious behavior were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and internalized moral perspective. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting participatory behavior were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and internalized moral perspective. These results can be attributed to the fact that airline flight attendants often work cooperatively with others rather than individually handling their own work within a set time period. Fourth, in a study on whether boss trust affects organizational citizenship behavior, organizational citizenship behavior was derived from five factors: altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior, all of which were positive effect has been shown to influence. In other words, the degree to which subordinates perceive their superiors' abilities in airline organizations is thought to be higher than that of general managers. It is interpreted as showing higher reliability. When subordinates' psychological stability and belief are formed in order for the superior to gain the trust of subordinates, subordinates' trust in their superiors will be further increased and organizational citizenship behavior will increase. Fifth, in the study on whether boss trust affects positive psychological capital, positive psychological capital was found to have a positive effect on all four factors: self-efficacy, hope, resilience, and optimism. It can be seen that when the subordinate's psychological stability and belief are formed in order for the superior to induce the subordinate's trust, the subordinate's trust in the superior will be further increased and positive psychological capital will increase. Sixth, in the study on whether positive psychological capital affects organizational citizenship behavior, organizational citizenship behavior was divided into five factors: altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior. In other words, organizational members with an active psychological stability atmosphere perform organizational citizenship behavior under the influence of internal motivation and positive team environment for change. Factors influencing altruistic behavior and polite behavior were found to have a statistically significant positive effect on resilience and optimism among the four factors of positive psychological capital. The reason why the positive psychological capital's self-efficacy and hope did not have an effect can be said to come from resilience and optimism rather than self-efficacy, as there are many things that can be done with colleagues rather than being done alone in the limited space of an airplane. Among the four factors of positive psychological capital, only hope was found to have a statistically significant positive effect on legitimate behavior and participatory behavior. In other words, it is thought that it is to take action to achieve the goal by generating intrinsic motivation when encountering obstacles on a plane with many unusual situations. As for the factors affecting conscientious behavior, only self-efficacy and optimism among the four factors of positive psychological capital were found to have a statistically significant positive effect. This is the act of having faith in one's own abilities in performing work, and it is interpreted as being able to find true pleasure in one's job and achieve high performance by taking conscientious actions. The results of this study suggest that airline cabin crew's perceived sincerity leadership can increase their boss trust, positive psychological capital, and organizational citizenship behavior. In other words, it is possible to improve organizational efficiency by developing positive strengths of airline employees and by increasing organizational citizenship behavior regardless of compensation. Since the boss's sincere leadership ultimately affects the positive work attitudes of subordinates, for efficient human resource management, the positive psychological capital increase program is continuously implemented so that employees can have a sense of duty and pride as professionals in the aviation service business.
Recently, competition among airlines is intensifying due to the continuous growth and emergence of the aviation service industry, and not only domestic airlines but also foreign airlines are focusing on securing competitive advantage through strengthening customer service in order to occupy competitiveness in the global market. In particular, since the aviation service industry is highly dependent on human services, the role and leadership development of airline crew members is of utmost importance. The public's interest in authentic leadership is increasing due to the social demand for leadership based on morality and integrity after experiencing many chaotic events in recent years. The purpose of this study was to use it as a basic data for effective internal marketing and efficient human resource management in the organizational management of domestic airline companies. It is expected that interest in authentic leadership will increase in order to create sustainable and long-term performance of the organization. Therefore, in this study, an empirical study was conducted on flight attendants currently working for domestic airlines. A total of 300 questionnaires were distributed, and the final 300 copies of the valid sample were used for empirical analysis. For the empirical analysis of the collected data, the following analyzes were performed using the statistical program SPSS 25.0. The results of the hypothesis verification are as follows. First, as a result of analyzing the research on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects boss trust, all three factors of authenticity leadership have a statistically significant positive effect. This means that in order to increase the trust of subordinates in the organization, the role of the superior in the organization is important and it is necessary to make the subordinates recognize the authentic leadership of the superior. Second, as a result of analyzing the study on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects positive psychological capital (self-efficacy, hope, optimism, resilience), the factors affecting self-efficacy were Among the three factors of authentic leadership, self-awareness and relational transparency were found to have a statistically significant positive effect. The degree of influence on positive psychological capital was shown in the order of relational transparency and self-awareness, suggesting that the higher the relational transparency and self-awareness of the boss himself, the more positive the positive psychological capital of subordinates. As for the factors affecting hope, only relational transparency among the three factors of authentic leadership was found to have a statistically significant positive effect. This is interpreted as a result that clearly shows the influence of the team system in the airline organization. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting resilience were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and relational transparency. The factors affecting optimism were found to have a statistically significant positive effect on the internalized moral perspective and relational transparency among the three factors of authentic leadership. In the case of airline flight attendants, since they work together for a short time or for a long time with a designated team member, they need someone they can trust and rely on for customer service, and understand that their superior's internal moral view is an important variable so that they can follow the decisions of their superiors. Third, in a study on whether authentic leadership (self-awareness, internalized moral perspective, relational transparency) affects organizational citizenship behavior, altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior was derived as 5 factors, and the factors affecting altruistic behavior were found to have a statistically significant positive effect only from the internalized moral perspective among the 3 factors of authentic leadership. Among the three factors of authentic leadership, internalized moral perspective and relational transparency were found to have a statistically significant positive effect on polite behavior. The reason that self-awareness did not appear to have an effect is that the millennial generation, with strong individualistic tendencies, has become the mainstream due to the overall generational change of the workforce. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting legitimate behavior and conscientious behavior were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and internalized moral perspective. Among the three factors of authentic leadership, the factors affecting participatory behavior were found to have a statistically significant positive effect on self-awareness and internalized moral perspective. These results can be attributed to the fact that airline flight attendants often work cooperatively with others rather than individually handling their own work within a set time period. Fourth, in a study on whether boss trust affects organizational citizenship behavior, organizational citizenship behavior was derived from five factors: altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior, all of which were positive effect has been shown to influence. In other words, the degree to which subordinates perceive their superiors' abilities in airline organizations is thought to be higher than that of general managers. It is interpreted as showing higher reliability. When subordinates' psychological stability and belief are formed in order for the superior to gain the trust of subordinates, subordinates' trust in their superiors will be further increased and organizational citizenship behavior will increase. Fifth, in the study on whether boss trust affects positive psychological capital, positive psychological capital was found to have a positive effect on all four factors: self-efficacy, hope, resilience, and optimism. It can be seen that when the subordinate's psychological stability and belief are formed in order for the superior to induce the subordinate's trust, the subordinate's trust in the superior will be further increased and positive psychological capital will increase. Sixth, in the study on whether positive psychological capital affects organizational citizenship behavior, organizational citizenship behavior was divided into five factors: altruistic behavior, polite behavior, legitimate behavior, conscientious behavior, and participatory behavior. In other words, organizational members with an active psychological stability atmosphere perform organizational citizenship behavior under the influence of internal motivation and positive team environment for change. Factors influencing altruistic behavior and polite behavior were found to have a statistically significant positive effect on resilience and optimism among the four factors of positive psychological capital. The reason why the positive psychological capital's self-efficacy and hope did not have an effect can be said to come from resilience and optimism rather than self-efficacy, as there are many things that can be done with colleagues rather than being done alone in the limited space of an airplane. Among the four factors of positive psychological capital, only hope was found to have a statistically significant positive effect on legitimate behavior and participatory behavior. In other words, it is thought that it is to take action to achieve the goal by generating intrinsic motivation when encountering obstacles on a plane with many unusual situations. As for the factors affecting conscientious behavior, only self-efficacy and optimism among the four factors of positive psychological capital were found to have a statistically significant positive effect. This is the act of having faith in one's own abilities in performing work, and it is interpreted as being able to find true pleasure in one's job and achieve high performance by taking conscientious actions. The results of this study suggest that airline cabin crew's perceived sincerity leadership can increase their boss trust, positive psychological capital, and organizational citizenship behavior. In other words, it is possible to improve organizational efficiency by developing positive strengths of airline employees and by increasing organizational citizenship behavior regardless of compensation. Since the boss's sincere leadership ultimately affects the positive work attitudes of subordinates, for efficient human resource management, the positive psychological capital increase program is continuously implemented so that employees can have a sense of duty and pride as professionals in the aviation service business.
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