보육교사의 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 미치는 영향 : 긍정신리자본의 매개효과 The Effect of Job Stress and Emotional Labor on the Quality of Child Care Services for Early Childhood Teachers - The Mediation Effect of Positive Psychological Capital -원문보기
보육교사가 전달하는 양질의 교육은 심신발달과 인간의 기본적 행동을 형성할 뿐 아니라 나아가 국가 경쟁력을 좌우하므로 보육교사 역할은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 영ㆍ유아를 담당하는 민간, 국공립, 공공, 법인 어린이집 보육교사의 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 미치는 영향 관계를 분석하고, 그 영향 관계에서 긍정심리자본의 매개적 역할을 검증하여 보육서비스 질을 향상시키기 위한 긍정심리자본에 대한 개입 방안을 마련하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대상적 범위를 울산광역시 4개구(남구, ...
보육교사가 전달하는 양질의 교육은 심신발달과 인간의 기본적 행동을 형성할 뿐 아니라 나아가 국가 경쟁력을 좌우하므로 보육교사 역할은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 영ㆍ유아를 담당하는 민간, 국공립, 공공, 법인 어린이집 보육교사의 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 미치는 영향 관계를 분석하고, 그 영향 관계에서 긍정심리자본의 매개적 역할을 검증하여 보육서비스 질을 향상시키기 위한 긍정심리자본에 대한 개입 방안을 마련하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대상적 범위를 울산광역시 4개구(남구, 동구, 북구, 중구) 및 1개군(울주군)에 위치한 어린이집 보육교사 400명을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 어린이집에 현직으로 근무하는 보육교사를 대상으로 2020년 10월 1일부터 10월 30일까지 직접 방문하여 자기기입식 설문지를 배포하고 회수하였다. 이중 불성실한 설문지 20부를 제외한 380부를 최종적으로 자료 분석에 활용하였다. 자료 분석은 연구참여자 인구학적 특성에 대해 기술 통계를 실시하였다. 연구참여자의 인구학적 특성에 따른 주요변수 차이를 검증하기 위해 독립표본 t-검정, ANOVA을 실시하였고, 보육서비스 질에 미치는 긍정심리자본의 매개효과를 분석하기 위해 구조방정식을 통하여 경로분석과 Sobel test를 하여 유의성을 확인하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구참여자 개인적 특성에 따른 보육서비스 질에 연령, 결혼유무, 종교, 근무경력, 어린이집 유형, 어린이집 형태, 근무지역은 통계적으로 유의하였다. 직무스트레스는 결혼유무, 월 평균급여, 근무시간, 어린이집 유형, 어린이집 형태, 근무지역은 통계적으로 유의하였으며, 감정노동은 연령, 종교, 근무경력이 통계적으로 유의하게 나타났으며, 긍정심리자본은 연령, 종교, 근무경력은 통계적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 연구모형에서 추정된 경로계수를 통해 가설 1, 3, 5, 6, 7까지를 검증한 결과 모두 가설이 채택되었다. 가설 2, 4는 부분채택 되었다. 셋째, 연구모형에서 긍정심리자본의 매개효과를 검증한 결과 먼저, 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 영향을 미치는 관계에서 긍정심리자본은 부분매개 효과가 검증되었다. 이는 긍정심리자본이 직무스트레스와 감정노동을 상쇄시키는 매개역할을 하고 있음을 확인하였다. 다음으로 감정노동이 보육서비스 질에 영향을 미치는 관계에서 긍정심리자본은 부분매개 효과가 검증되었다. 연구결과를 바탕으로 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본을 강화할 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 긍정심리자본은 자기효능감, 희망, 낙관주의 탄력성, 등을 포함하고 있어 보육교사의 내적인 역량을 강화하기 위해서 필요할 것이다. 둘째, 보육교사의 근로환경의 개선이 필요하다. 보육교사의 개인특성으로 인한 직무스트레스 민감도를 감안한다고 할지라도 인증평가나 민원, 보장되지 않은 휴게시간, 아동학대의 잠재적 가해자라는 인식 등은 보육교사 직무스트레스를 가중시키는 사례를 발굴하고 해소시킬 수 있는 방법이 무엇인지 논의를 통해 개선할 필요가 있다. 셋째, 긍정심리자본은 보육교사의 심리적 소진을 예방하여 보육서비스를 향상시켜주는 완충제 역할을 하고 있음을 검증하였다. 따라서 긍정심리에 초점을 둔 프로그램은 보육교사의 직무스트레스와 감정노동을 해소하는데 효과가 있을 것으로 보여 진다. 보육교사를 위한 긍정심리자본 증진할 수 있는 프로그램 개발도 요구된다. 또한 국가나 지방자치단체가 보육교사의 사회적 처우 및 근무여건 개선을 위한 현실적인 방안 마련도 필요할 것이다. 이러한 연구결과와 함의를 기반으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다.
보육교사가 전달하는 양질의 교육은 심신발달과 인간의 기본적 행동을 형성할 뿐 아니라 나아가 국가 경쟁력을 좌우하므로 보육교사 역할은 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 영ㆍ유아를 담당하는 민간, 국공립, 공공, 법인 어린이집 보육교사의 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 미치는 영향 관계를 분석하고, 그 영향 관계에서 긍정심리자본의 매개적 역할을 검증하여 보육서비스 질을 향상시키기 위한 긍정심리자본에 대한 개입 방안을 마련하는 데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대상적 범위를 울산광역시 4개구(남구, 동구, 북구, 중구) 및 1개군(울주군)에 위치한 어린이집 보육교사 400명을 대상으로 설문조사를 수행하였다. 어린이집에 현직으로 근무하는 보육교사를 대상으로 2020년 10월 1일부터 10월 30일까지 직접 방문하여 자기기입식 설문지를 배포하고 회수하였다. 이중 불성실한 설문지 20부를 제외한 380부를 최종적으로 자료 분석에 활용하였다. 자료 분석은 연구참여자 인구학적 특성에 대해 기술 통계를 실시하였다. 연구참여자의 인구학적 특성에 따른 주요변수 차이를 검증하기 위해 독립표본 t-검정, ANOVA을 실시하였고, 보육서비스 질에 미치는 긍정심리자본의 매개효과를 분석하기 위해 구조방정식을 통하여 경로분석과 Sobel test를 하여 유의성을 확인하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구참여자 개인적 특성에 따른 보육서비스 질에 연령, 결혼유무, 종교, 근무경력, 어린이집 유형, 어린이집 형태, 근무지역은 통계적으로 유의하였다. 직무스트레스는 결혼유무, 월 평균급여, 근무시간, 어린이집 유형, 어린이집 형태, 근무지역은 통계적으로 유의하였으며, 감정노동은 연령, 종교, 근무경력이 통계적으로 유의하게 나타났으며, 긍정심리자본은 연령, 종교, 근무경력은 통계적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 연구모형에서 추정된 경로계수를 통해 가설 1, 3, 5, 6, 7까지를 검증한 결과 모두 가설이 채택되었다. 가설 2, 4는 부분채택 되었다. 셋째, 연구모형에서 긍정심리자본의 매개효과를 검증한 결과 먼저, 직무스트레스와 감정노동이 보육서비스 질에 영향을 미치는 관계에서 긍정심리자본은 부분매개 효과가 검증되었다. 이는 긍정심리자본이 직무스트레스와 감정노동을 상쇄시키는 매개역할을 하고 있음을 확인하였다. 다음으로 감정노동이 보육서비스 질에 영향을 미치는 관계에서 긍정심리자본은 부분매개 효과가 검증되었다. 연구결과를 바탕으로 함의를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 긍정심리자본을 강화할 수 있는 방안이 모색되어야 한다. 긍정심리자본은 자기효능감, 희망, 낙관주의 탄력성, 등을 포함하고 있어 보육교사의 내적인 역량을 강화하기 위해서 필요할 것이다. 둘째, 보육교사의 근로환경의 개선이 필요하다. 보육교사의 개인특성으로 인한 직무스트레스 민감도를 감안한다고 할지라도 인증평가나 민원, 보장되지 않은 휴게시간, 아동학대의 잠재적 가해자라는 인식 등은 보육교사 직무스트레스를 가중시키는 사례를 발굴하고 해소시킬 수 있는 방법이 무엇인지 논의를 통해 개선할 필요가 있다. 셋째, 긍정심리자본은 보육교사의 심리적 소진을 예방하여 보육서비스를 향상시켜주는 완충제 역할을 하고 있음을 검증하였다. 따라서 긍정심리에 초점을 둔 프로그램은 보육교사의 직무스트레스와 감정노동을 해소하는데 효과가 있을 것으로 보여 진다. 보육교사를 위한 긍정심리자본 증진할 수 있는 프로그램 개발도 요구된다. 또한 국가나 지방자치단체가 보육교사의 사회적 처우 및 근무여건 개선을 위한 현실적인 방안 마련도 필요할 것이다. 이러한 연구결과와 함의를 기반으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다.
The role of child care teachers is very important because quality education delivered by child care teachers not only forms basic human behaviors and mental and physical development, but also determines national competitiveness. This study analyzes the relationship between job stress and emotional l...
The role of child care teachers is very important because quality education delivered by child care teachers not only forms basic human behaviors and mental and physical development, but also determines national competitiveness. This study analyzes the relationship between job stress and emotional labor of private, public, public, and corporate day care teachers in charge of infants and children, and implements measures to improve the quality of child care services by verifying the intermediary role of positive psychological capital. To achieve the purpose of the study, this study surveyed 400 nursery teachers located in four districts of Ulsan Metropolitan City (Nam-gu, Dong-gu, Buk-gu, Jung-gu) and one county (Ulju-gun). Self-introduction questionnaires were distributed and retrieved from the day care center by visiting the day care center from October 1 to October 30, 2020. Of these, 380 copies were finally used for data analysis, excluding 20 unfaithful questionnaires. The data analysis conducted descriptive statistics on the demographic characteristics of the study participants. Independent sample t-test and ANOVA were conducted to verify the differences in major variables according to the demographic characteristics of the participants, and significance was confirmed through a structural equation to analyze the mediated effects of positive psychological capital on the quality of childcare services. To summarize the analysis results of this study, the following are: First, the quality of child care services according to the individual characteristics of the study participants was statistically significant in terms of age, marital status, religion, work experience, type of daycare center, type of daycare center, and work area. Job stress was statistically significant in age, marital status, monthly salary, working hours, types of daycare centers, types of daycare centers, and working areas, while emotional labor was statistically significant in age, religion, and work experience. Second, all hypotheses 1, 3, 5, 6, and 7 were validated through the path coefficients estimated in the study model and all hypotheses were adopted. Hypotheses 2 and 4 were partially adopted. This confirmed that positive psychological capital serves as a vehicle for offsetting job stress and emotional labor. This means that positive psychological capital helps alleviate psychological exhaustion by positively recognizing one's values and actively utilizing one's individual capabilities. Third, as a result of verifying the mediated effect of self elasticity in the research model, the positive psychological capital was first validated in a relationship where job stress affects the quality of child care services. Next, the positive psychological capital has been verified for its effectiveness in relationships where emotional labor affects the quality of child care services. Based on the research results, the implications are as follows. First, measures should be sought to strengthen the positive mind capital of child care teachers. Positive psychological capital will be needed to strengthen the inner capacity of child care teachers as it includes self-efficiency, hope, optimism and resilience. Second, it is necessary to improve the working environment of child care teachers. Discussions on overloading work, improving relationships with parents, improving relationships with colleagues, and supplementing and improving the working environment are needed. Third, positive psychological capital was verified to serve as a buffer to improve childcare services by preventing psychological exhaustion of child care teachers. Therefore, programs focused on positive psychology are expected to be effective in relieving job stress and emotional labor for child care teachers. Development of programs to promote positive psychological capital for childcare teachers is required. In addition, the state or local governments will need to come up with realistic measures to improve the social treatment and working conditions of childcare teachers. Based on these findings and implications, I would like to make suggestions for further research.
The role of child care teachers is very important because quality education delivered by child care teachers not only forms basic human behaviors and mental and physical development, but also determines national competitiveness. This study analyzes the relationship between job stress and emotional labor of private, public, public, and corporate day care teachers in charge of infants and children, and implements measures to improve the quality of child care services by verifying the intermediary role of positive psychological capital. To achieve the purpose of the study, this study surveyed 400 nursery teachers located in four districts of Ulsan Metropolitan City (Nam-gu, Dong-gu, Buk-gu, Jung-gu) and one county (Ulju-gun). Self-introduction questionnaires were distributed and retrieved from the day care center by visiting the day care center from October 1 to October 30, 2020. Of these, 380 copies were finally used for data analysis, excluding 20 unfaithful questionnaires. The data analysis conducted descriptive statistics on the demographic characteristics of the study participants. Independent sample t-test and ANOVA were conducted to verify the differences in major variables according to the demographic characteristics of the participants, and significance was confirmed through a structural equation to analyze the mediated effects of positive psychological capital on the quality of childcare services. To summarize the analysis results of this study, the following are: First, the quality of child care services according to the individual characteristics of the study participants was statistically significant in terms of age, marital status, religion, work experience, type of daycare center, type of daycare center, and work area. Job stress was statistically significant in age, marital status, monthly salary, working hours, types of daycare centers, types of daycare centers, and working areas, while emotional labor was statistically significant in age, religion, and work experience. Second, all hypotheses 1, 3, 5, 6, and 7 were validated through the path coefficients estimated in the study model and all hypotheses were adopted. Hypotheses 2 and 4 were partially adopted. This confirmed that positive psychological capital serves as a vehicle for offsetting job stress and emotional labor. This means that positive psychological capital helps alleviate psychological exhaustion by positively recognizing one's values and actively utilizing one's individual capabilities. Third, as a result of verifying the mediated effect of self elasticity in the research model, the positive psychological capital was first validated in a relationship where job stress affects the quality of child care services. Next, the positive psychological capital has been verified for its effectiveness in relationships where emotional labor affects the quality of child care services. Based on the research results, the implications are as follows. First, measures should be sought to strengthen the positive mind capital of child care teachers. Positive psychological capital will be needed to strengthen the inner capacity of child care teachers as it includes self-efficiency, hope, optimism and resilience. Second, it is necessary to improve the working environment of child care teachers. Discussions on overloading work, improving relationships with parents, improving relationships with colleagues, and supplementing and improving the working environment are needed. Third, positive psychological capital was verified to serve as a buffer to improve childcare services by preventing psychological exhaustion of child care teachers. Therefore, programs focused on positive psychology are expected to be effective in relieving job stress and emotional labor for child care teachers. Development of programs to promote positive psychological capital for childcare teachers is required. In addition, the state or local governments will need to come up with realistic measures to improve the social treatment and working conditions of childcare teachers. Based on these findings and implications, I would like to make suggestions for further research.
주제어
#보육교사 직무스트레스 감정노동 긍정심리자본 보육서비스 질 childcare teacher job stress emotional labor positive psychological capital quality of childcare services
학위논문 정보
저자
김미애
학위수여기관
위덕대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
사회복지학과 사회복지
지도교수
장용언
발행연도
2021
총페이지
167
키워드
보육교사 직무스트레스 감정노동 긍정심리자본 보육서비스 질 childcare teacher job stress emotional labor positive psychological capital quality of childcare services
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.