본 연구는 성인학습자를 대상으로 평생교육 교수자의 교수역량, 의사소통, 성인학습자의 자기주도학습능력, 학습성과 간의 구조적 관계를 파악하고 매개효과를 규명하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 모집단은 수도권과 광역시를 중심으로 평생교육 참여 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 온라인 설문을 실시하여 수집된 자료 572부 중 불확실하거나 불성실한 반응인 15부를 제외한 557부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수행하는 자료처리 및 통계분석은 ...
본 연구는 성인학습자를 대상으로 평생교육 교수자의 교수역량, 의사소통, 성인학습자의 자기주도학습능력, 학습성과 간의 구조적 관계를 파악하고 매개효과를 규명하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 모집단은 수도권과 광역시를 중심으로 평생교육 참여 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 온라인 설문을 실시하여 수집된 자료 572부 중 불확실하거나 불성실한 반응인 15부를 제외한 557부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수행하는 자료처리 및 통계분석은 SPSSWIN 23.0과 AMOS 26.0 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교수역량은 교수자의 의사소통에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기획역량은 교수자의 의사소통에 부정적인 영향을 미치고, 실행역량은 수용적 의사소통에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 관리역량은 교수자의 의사소통에 긍정적인 영향을 미치고, 지원역량은 교수자의 촉구적 의사소통에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 둘째, 교수역량은 성인학습자의 자기주도학습능력에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기획역량과 관리역량은 성인학습자의 자기주도학습능력에 긍정적인 영향을 미치고, 실행역량과 지원역량은 자기주도학습능력에 부정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 셋째, 교수역량이 학습성과에 미치는 영향은 기획역량이 성인학습자의 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 교수자의 의사소통은 성인학습자의 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 성인학습자의 자기주도학습능력은 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 여섯째, 교수자의 의사소통은 교수역량과 성인학습자의 학습성과 간의 관계에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 성인학습자의 자기주도학습능력은 교수역량과 성인학습자의 학습성과 간의 관계에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 기반으로 본 연구는 평생교육 교수자의 교수역량, 의사소통, 성인학습자의 자기주도학습능력, 학습성과 간의 관계에서 변인들이 어떻게 영향을 미치는지를 파악하여, 성인학습자의 학습성과 극대화와 평생교육 질적 향상을 위한 교수역량 전략수립의 기초자료를 제공하는데 의미가 있다.
본 연구는 성인학습자를 대상으로 평생교육 교수자의 교수역량, 의사소통, 성인학습자의 자기주도학습능력, 학습성과 간의 구조적 관계를 파악하고 매개효과를 규명하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 모집단은 수도권과 광역시를 중심으로 평생교육 참여 경험이 있는 성인학습자를 대상으로 온라인 설문을 실시하여 수집된 자료 572부 중 불확실하거나 불성실한 반응인 15부를 제외한 557부를 유효 표본으로 최종 분석에 사용하였다. 이 연구에서 수행하는 자료처리 및 통계분석은 SPSS WIN 23.0과 AMOS 26.0 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 분석을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교수역량은 교수자의 의사소통에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기획역량은 교수자의 의사소통에 부정적인 영향을 미치고, 실행역량은 수용적 의사소통에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 관리역량은 교수자의 의사소통에 긍정적인 영향을 미치고, 지원역량은 교수자의 촉구적 의사소통에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 둘째, 교수역량은 성인학습자의 자기주도학습능력에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 기획역량과 관리역량은 성인학습자의 자기주도학습능력에 긍정적인 영향을 미치고, 실행역량과 지원역량은 자기주도학습능력에 부정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 셋째, 교수역량이 학습성과에 미치는 영향은 기획역량이 성인학습자의 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 교수자의 의사소통은 성인학습자의 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 성인학습자의 자기주도학습능력은 학습성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 여섯째, 교수자의 의사소통은 교수역량과 성인학습자의 학습성과 간의 관계에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 성인학습자의 자기주도학습능력은 교수역량과 성인학습자의 학습성과 간의 관계에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과를 기반으로 본 연구는 평생교육 교수자의 교수역량, 의사소통, 성인학습자의 자기주도학습능력, 학습성과 간의 관계에서 변인들이 어떻게 영향을 미치는지를 파악하여, 성인학습자의 학습성과 극대화와 평생교육 질적 향상을 위한 교수역량 전략수립의 기초자료를 제공하는데 의미가 있다.
This study aims to identify the structural relations between lifelong education instructors’ teaching competency, their communication, adult learners’ self-directed learning ability, and their learning outcomes by targeting adult learners and to investigate the mediating effect. An online surve...
This study aims to identify the structural relations between lifelong education instructors’ teaching competency, their communication, adult learners’ self-directed learning ability, and their learning outcomes by targeting adult learners and to investigate the mediating effect. An online survey targeting adult learners with experience in participating in lifelong education living in the capital and metropolitan areas was conducted, and out of the collected 572 questionnaires, with 15 unclear or unreliable answers excluded, 557 were used for the final analysis as valid samples. SPSS WIN 23.0 and AMOS 26.0 were used to process the data and compile statistics of it. The derived results from the analysis are as follows. First, it was found that teaching competency had a significant effect on instructors’ communication. planning competency had a negative effect on instructors’ communication, and implementation competency had a positive effect on receptive communication. In addition, managerial competency had a positive effect on instructors’ communication, and supporting competency had a positive effect on instructors’ facilitated communication. Second, teaching competency was found to have a significant effect on adult learners’ self-directed learning ability. Planning and managerial competencies had a positive effect on adult learners’ self-directed learning ability while implementation and supporting competencies had a negative effect on it. Third, with regard to the effect of teaching competency on learning outcomes, planning competency had a positive effect on adult learners’ learning outcomes. Fourth, it was shown that instructors’ communication had a positive effect on adult learners’ learning outcomes. Fifth, adult learners’ self-directed learning ability was found to have a positive effect on learning outcomes. Sixth, instructors’ communication had a mediating effect on teaching competency and adult learners’ learning outcomes. Seventh, adult learners’ self-directed learning ability had a mediating effect on the relation between teaching competency and adult learners’ learning outcomes. This study is meaningful in that it identified the effects of variables―instructors’ teaching competency, their communication, adult learners self-directed learning ability, and their learning outcomes―on their relations with each other based on the study results to provide basic data to establish a strategy with regard to teaching competency for maximization of adult learners’ learning outcomes and qualitative improvement in lifelong education.
This study aims to identify the structural relations between lifelong education instructors’ teaching competency, their communication, adult learners’ self-directed learning ability, and their learning outcomes by targeting adult learners and to investigate the mediating effect. An online survey targeting adult learners with experience in participating in lifelong education living in the capital and metropolitan areas was conducted, and out of the collected 572 questionnaires, with 15 unclear or unreliable answers excluded, 557 were used for the final analysis as valid samples. SPSS WIN 23.0 and AMOS 26.0 were used to process the data and compile statistics of it. The derived results from the analysis are as follows. First, it was found that teaching competency had a significant effect on instructors’ communication. planning competency had a negative effect on instructors’ communication, and implementation competency had a positive effect on receptive communication. In addition, managerial competency had a positive effect on instructors’ communication, and supporting competency had a positive effect on instructors’ facilitated communication. Second, teaching competency was found to have a significant effect on adult learners’ self-directed learning ability. Planning and managerial competencies had a positive effect on adult learners’ self-directed learning ability while implementation and supporting competencies had a negative effect on it. Third, with regard to the effect of teaching competency on learning outcomes, planning competency had a positive effect on adult learners’ learning outcomes. Fourth, it was shown that instructors’ communication had a positive effect on adult learners’ learning outcomes. Fifth, adult learners’ self-directed learning ability was found to have a positive effect on learning outcomes. Sixth, instructors’ communication had a mediating effect on teaching competency and adult learners’ learning outcomes. Seventh, adult learners’ self-directed learning ability had a mediating effect on the relation between teaching competency and adult learners’ learning outcomes. This study is meaningful in that it identified the effects of variables―instructors’ teaching competency, their communication, adult learners self-directed learning ability, and their learning outcomes―on their relations with each other based on the study results to provide basic data to establish a strategy with regard to teaching competency for maximization of adult learners’ learning outcomes and qualitative improvement in lifelong education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.