본 연구는 스피치 교육이 참여자들의 의사소통능력을 향상시킬 수 있는지 스피치 교육의 효과성을 목적으로 실시되었다. 이를 위해 10명의 성인 남녀를 대상으로 2021년 1월 12일부터 2021년 4월 27일까지 스피치교육을 실시하였다. 데이터 수집을 위해, 교육 전과 16차시의 교육이 모두 완료된 후 스피치 자기 진단 (사전,사후) 설문을 실시하였으며, 매 수업이 끝난 뒤 성찰일지를 작성하도록 하였다. 설문은 발표불안, 스피치 자세태도, 음성 표현력, 표현 및 전달력, 내용구성력, 설득력을 묻는 문항들이 포함되어 있으며, 총 33문항으로 구성되어 있다. 데이터 통계분석을 위해 기술통계분석과 대응표본 t=test가 사용되었으며, 참여자들의 질적 데이터는 요목화되어 ...
본 연구는 스피치 교육이 참여자들의 의사소통능력을 향상시킬 수 있는지 스피치 교육의 효과성을 목적으로 실시되었다. 이를 위해 10명의 성인 남녀를 대상으로 2021년 1월 12일부터 2021년 4월 27일까지 스피치교육을 실시하였다. 데이터 수집을 위해, 교육 전과 16차시의 교육이 모두 완료된 후 스피치 자기 진단 (사전,사후) 설문을 실시하였으며, 매 수업이 끝난 뒤 성찰일지를 작성하도록 하였다. 설문은 발표불안, 스피치 자세태도, 음성 표현력, 표현 및 전달력, 내용구성력, 설득력을 묻는 문항들이 포함되어 있으며, 총 33문항으로 구성되어 있다. 데이터 통계분석을 위해 기술통계분석과 대응표본 t=test가 사용되었으며, 참여자들의 질적 데이터는 요목화되어 주제분석이 실시되었다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실용스피치 교육이 성인 학습자의 스피치 능력향상에 영향을 미치는지 확인한 결과, 실용스피치 교육은 전반적으로 성인 학습자의 스피치 능력향상에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 둘째, 스피치교육에 대한 인식으로 자기표현력, 자신감 고취, 경청의 중요성, 언어구사력 향상이 확인되었다. 마지막으로 본 연구에서 연구결과를 바탕으로 다양한 교육적 함의가 제기되었다.
본 연구는 스피치 교육이 참여자들의 의사소통능력을 향상시킬 수 있는지 스피치 교육의 효과성을 목적으로 실시되었다. 이를 위해 10명의 성인 남녀를 대상으로 2021년 1월 12일부터 2021년 4월 27일까지 스피치교육을 실시하였다. 데이터 수집을 위해, 교육 전과 16차시의 교육이 모두 완료된 후 스피치 자기 진단 (사전,사후) 설문을 실시하였으며, 매 수업이 끝난 뒤 성찰일지를 작성하도록 하였다. 설문은 발표불안, 스피치 자세태도, 음성 표현력, 표현 및 전달력, 내용구성력, 설득력을 묻는 문항들이 포함되어 있으며, 총 33문항으로 구성되어 있다. 데이터 통계분석을 위해 기술통계분석과 대응표본 t=test가 사용되었으며, 참여자들의 질적 데이터는 요목화되어 주제분석이 실시되었다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 실용스피치 교육이 성인 학습자의 스피치 능력향상에 영향을 미치는지 확인한 결과, 실용스피치 교육은 전반적으로 성인 학습자의 스피치 능력향상에 긍정적인 효과를 주는 것으로 나타났다. 둘째, 스피치교육에 대한 인식으로 자기표현력, 자신감 고취, 경청의 중요성, 언어구사력 향상이 확인되었다. 마지막으로 본 연구에서 연구결과를 바탕으로 다양한 교육적 함의가 제기되었다.
The purpose of this study is to explore the effect of speech class on communicative competence. For the study, ten adults were recruited and they participated in speech class that lasted for 16 weeks. Both quantitative and qualitative data were collected. More specifically, a self-re...
The purpose of this study is to explore the effect of speech class on communicative competence. For the study, ten adults were recruited and they participated in speech class that lasted for 16 weeks. Both quantitative and qualitative data were collected. More specifically, a self-report type of questionnaire comprising 33 items was administered to all participants, before the first class and after the last class, to ask the degree which they are aware of their communicative competence. In addition, the participants, per class, were required to write the reflection log as to what they feel by attending speech class. In order to analyze the data, descriptive statistical techniques and paired t-test were applied, and participants’ reflection log was coded and categorized thematically. The results from the study are as follows. First, the speech classes showed positive effects on participants’ communicative competence. Second, the coded data revealed that the speech classes helped participants acquire various speech strategies, improve on linguistic expression and ultimately have confidence about public speech. More pedagogical implications are discussed in the study.
The purpose of this study is to explore the effect of speech class on communicative competence. For the study, ten adults were recruited and they participated in speech class that lasted for 16 weeks. Both quantitative and qualitative data were collected. More specifically, a self-report type of questionnaire comprising 33 items was administered to all participants, before the first class and after the last class, to ask the degree which they are aware of their communicative competence. In addition, the participants, per class, were required to write the reflection log as to what they feel by attending speech class. In order to analyze the data, descriptive statistical techniques and paired t-test were applied, and participants’ reflection log was coded and categorized thematically. The results from the study are as follows. First, the speech classes showed positive effects on participants’ communicative competence. Second, the coded data revealed that the speech classes helped participants acquire various speech strategies, improve on linguistic expression and ultimately have confidence about public speech. More pedagogical implications are discussed in the study.
주제어
#실용 스피치 스피치 교육 성인 학습자 의사소통 능력 자기표현력 자신감 고취 경청의 중요성 언어구사력 향상 설득력
학위논문 정보
저자
신아진
학위수여기관
연세대학교 정경대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
신태진
발행연도
2021
총페이지
vi, 58장
키워드
실용 스피치 스피치 교육 성인 학습자 의사소통 능력 자기표현력 자신감 고취 경청의 중요성 언어구사력 향상 설득력
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