‘방탄현상’의 문화적 함의와 팬덤 수용의 명과 암 : 방탄소년단의 텍스트와 관련 사회적 논점을 중심으로 The cultural implications of the ‘BTS’ phenomenon and the light and dark of fandom acceptance:Focusing on ‘BTS' text and related social issues원문보기
‘방탄현상’의 문화적 함의와 팬덤 수용의 명과 암 - 방탄소년단의 텍스트와 관련 사회적 논점을 중심으로
경희대학교 일반대학원 언론정보학과 ZHANG KEHUI(장가혜)
본 논문은 지금 이 시점에서 세계적으로 높은 인지도를 지닌 케이 팝 그룹인 방탄소년단을 대상으로 진행한 작업이다. 연구자는 방탄소년단이 생산한 다양한 ...
‘방탄현상’의 문화적 함의와 팬덤 수용의 명과 암 - 방탄소년단의 텍스트와 관련 사회적 논점을 중심으로
경희대학교 일반대학원 언론정보학과 ZHANG KEHUI(장가혜)
본 논문은 지금 이 시점에서 세계적으로 높은 인지도를 지닌 케이 팝 그룹인 방탄소년단을 대상으로 진행한 작업이다. 연구자는 방탄소년단이 생산한 다양한 콘텐츠에 관해 심도 있게 분석하면서, 이 와중에 구체적으로 어떤 메시지를 포함하고 있고 팬덤 수용자에게 어떠한 함의와 영향력을 주는지 등의 질문을 시발점으로 삼았다. 따라서 이 작업에서 크게 두 가지 문제로 나누었다. 간단하게 설명하자면, 먼저 연구자는 방탄소년단에 관해 케이 팝이라는 문화산업의 발전 흐름 속에 어떠한 역할을 수행하는지, 이 문화현상 속에 케이 팝의 어떤 특징을 발견할 수 있는지, 나중의 케이 팝 발전 가능성을 어떻게 되는지를 탐구했다. 두 번째 질문은 방탄소년단이 생산한 콘텐츠를 중심으로 구성한 것이다. 구체적으로 언급하자면, 이 부분에서 방탄소년단이 생산한 수많은 콘텐츠를 수용자에게 어떤 메시지를 제공하며, 나아가서 팬덤이 이러한 내용을 수용하는 과정에서 드러내는 명과 암을 무엇인지를 탐색한다. 상술 제기한 문제를 해결하기 위해 연구자는 텍스트 분석과 심층 인터뷰 두 가지 방법을 결합하여 진행했다. 텍스트 분석은 방탄소년단이 생산한 음악 텍스트, 영상 텍스트와 사회적 활동이다. 이 세 가지 텍스트에 관해 분석을 통해 방탄소년단이 전달한 메시지를 일관성을 지닌 것을 확인할 수 있다. 즉, 방탄소년단은 다양한 콘텐츠를 통하여 청년이라는 정체성을 표출하고 위안적인 메시지를 전달한다. 또한 이들이 생산한 텍스트를 풀어내는 과정에서 방탄소년단이 둘러싼 사회적 논쟁과 이슈를 살펴보았다. 이러한 텍스트를 통해 이들이 언론계 시각에 지닌 문화적, 정치적 함의에 대해 알아보았다. 마지막에 연구자는 방탄소년단의 중국 팬덤에 대해 인터뷰를 실행했다. 인터뷰 결과를 보면 팬덤의 입장에서 방탄소년단이 생산한 콘텐츠를 적극적으로 수용하는 과정에서 자기 인생에 깊이 있는 영향을 주는 것으로 파악된다. 요컨대, 다양한 텍스트를 분석으로 이들이 생산한 콘텐츠 안에 포함한 메시지를 알아볼 수 있고 방탄소년단만 지닌 시대적인 호소력을 파악할 수 있다. 연구결과를 보면, 방탄소년단은 케이 팝의 발전 흐름 속에 기성의 전통적인 한국 엔터테인먼트의 양상을 아우르면서 혁신적인 전략을 투입하여 이 문화산업 속에 큰 기여를 하고 있다. 즉, 트랜스미디어 스토리텔링, 세계관 구축, 매체 기술과 문화산업의 융합 등 방탄현상 속에 큰 효과를 발휘한 전략은 케이 팝 산업의 발전에 일정한 참고의 사례와 더불어 추구할 방향성을 제기한다. 지금 시점에서 방탄소년단 사례 속 관찰된 독보적인 마케팅 방식은 나중에 케이 팝 시스템의 중요한 기획전략으로 참고할 수 있을 것이다. 한편, 이들이 생산한 콘텐츠 속에 성장이라는 단어를 반복적으로 출현한다. 방탄소년단은 음악 텍스트, 영상 텍스트, 공식적인 연설 텍스트에서 자신들의 성장담을 예술적·문학적 방식으로 표출하면서 지리적 경계를 넘어 큰 공감과 반향을 생성한 바 있다. 이와 동시에, 이들이 생산한 일련의 콘텐츠와 텍스트를 통해서, 매우 차별적인 배경을 가진 수용자 집단에게 다양한 체험과 상호작용의 기회를 주고도 있다. 이런 상황에서 특히 팬덤 구성원은 스타가 생산한 콘텐츠를 수용하면서 자신의 일상생활에서 상당히 유의미한 체험과 상상 및 문화적 교섭을 향유하기도 한다. 이를테면, 이런 취향공동체는 스타와의 유대감을 형성한 것뿐만 아니라, 구성원들이 자발적으로 팬덤 내에 다른 수용자와의 연대감을 쉽게 구축할 수 있는 하나의 유의미한 공간으로 볼 수 있다. 조금 다르게, ‘방탄현상’은 다문화사회 하에 출현한 현상이기에 팬덤이라는 집단이 다양한 인종과 문화권의 수용자들로 구성되면서, 인종과 젠더나 공동체에 관한 새롭고 대안적인 사유와 취향 및 감정을 생성하는 측면에서도 기여하고 있다. 나아가서 이 현상 속에 인종주의나 민족주의 등 주목할 문화적인 쟁점을 둘러싼 기획에서 진통이나 마찰도 여전히 존재한다. 향후 방탄소년단과 관련 팬덤연구에서 연령층 범주를 청년 집단에 국한되지 않고 좀 더 확장할 필요가 있다. 또한 후속 작업에서 방탄현상이 케이 팝의 ‘문화정치론’ 부분과 관련하여 발현한 쟁점의 진전된 조명과 이 문화현상 속에서 관찰된 강한 유대감의 구성이나 세대적인 특성을 좀 더 정련하는 탐구의 방식도 요청된다.
‘방탄현상’의 문화적 함의와 팬덤 수용의 명과 암 - 방탄소년단의 텍스트와 관련 사회적 논점을 중심으로
경희대학교 일반대학원 언론정보학과 ZHANG KEHUI(장가혜)
본 논문은 지금 이 시점에서 세계적으로 높은 인지도를 지닌 케이 팝 그룹인 방탄소년단을 대상으로 진행한 작업이다. 연구자는 방탄소년단이 생산한 다양한 콘텐츠에 관해 심도 있게 분석하면서, 이 와중에 구체적으로 어떤 메시지를 포함하고 있고 팬덤 수용자에게 어떠한 함의와 영향력을 주는지 등의 질문을 시발점으로 삼았다. 따라서 이 작업에서 크게 두 가지 문제로 나누었다. 간단하게 설명하자면, 먼저 연구자는 방탄소년단에 관해 케이 팝이라는 문화산업의 발전 흐름 속에 어떠한 역할을 수행하는지, 이 문화현상 속에 케이 팝의 어떤 특징을 발견할 수 있는지, 나중의 케이 팝 발전 가능성을 어떻게 되는지를 탐구했다. 두 번째 질문은 방탄소년단이 생산한 콘텐츠를 중심으로 구성한 것이다. 구체적으로 언급하자면, 이 부분에서 방탄소년단이 생산한 수많은 콘텐츠를 수용자에게 어떤 메시지를 제공하며, 나아가서 팬덤이 이러한 내용을 수용하는 과정에서 드러내는 명과 암을 무엇인지를 탐색한다. 상술 제기한 문제를 해결하기 위해 연구자는 텍스트 분석과 심층 인터뷰 두 가지 방법을 결합하여 진행했다. 텍스트 분석은 방탄소년단이 생산한 음악 텍스트, 영상 텍스트와 사회적 활동이다. 이 세 가지 텍스트에 관해 분석을 통해 방탄소년단이 전달한 메시지를 일관성을 지닌 것을 확인할 수 있다. 즉, 방탄소년단은 다양한 콘텐츠를 통하여 청년이라는 정체성을 표출하고 위안적인 메시지를 전달한다. 또한 이들이 생산한 텍스트를 풀어내는 과정에서 방탄소년단이 둘러싼 사회적 논쟁과 이슈를 살펴보았다. 이러한 텍스트를 통해 이들이 언론계 시각에 지닌 문화적, 정치적 함의에 대해 알아보았다. 마지막에 연구자는 방탄소년단의 중국 팬덤에 대해 인터뷰를 실행했다. 인터뷰 결과를 보면 팬덤의 입장에서 방탄소년단이 생산한 콘텐츠를 적극적으로 수용하는 과정에서 자기 인생에 깊이 있는 영향을 주는 것으로 파악된다. 요컨대, 다양한 텍스트를 분석으로 이들이 생산한 콘텐츠 안에 포함한 메시지를 알아볼 수 있고 방탄소년단만 지닌 시대적인 호소력을 파악할 수 있다. 연구결과를 보면, 방탄소년단은 케이 팝의 발전 흐름 속에 기성의 전통적인 한국 엔터테인먼트의 양상을 아우르면서 혁신적인 전략을 투입하여 이 문화산업 속에 큰 기여를 하고 있다. 즉, 트랜스미디어 스토리텔링, 세계관 구축, 매체 기술과 문화산업의 융합 등 방탄현상 속에 큰 효과를 발휘한 전략은 케이 팝 산업의 발전에 일정한 참고의 사례와 더불어 추구할 방향성을 제기한다. 지금 시점에서 방탄소년단 사례 속 관찰된 독보적인 마케팅 방식은 나중에 케이 팝 시스템의 중요한 기획전략으로 참고할 수 있을 것이다. 한편, 이들이 생산한 콘텐츠 속에 성장이라는 단어를 반복적으로 출현한다. 방탄소년단은 음악 텍스트, 영상 텍스트, 공식적인 연설 텍스트에서 자신들의 성장담을 예술적·문학적 방식으로 표출하면서 지리적 경계를 넘어 큰 공감과 반향을 생성한 바 있다. 이와 동시에, 이들이 생산한 일련의 콘텐츠와 텍스트를 통해서, 매우 차별적인 배경을 가진 수용자 집단에게 다양한 체험과 상호작용의 기회를 주고도 있다. 이런 상황에서 특히 팬덤 구성원은 스타가 생산한 콘텐츠를 수용하면서 자신의 일상생활에서 상당히 유의미한 체험과 상상 및 문화적 교섭을 향유하기도 한다. 이를테면, 이런 취향공동체는 스타와의 유대감을 형성한 것뿐만 아니라, 구성원들이 자발적으로 팬덤 내에 다른 수용자와의 연대감을 쉽게 구축할 수 있는 하나의 유의미한 공간으로 볼 수 있다. 조금 다르게, ‘방탄현상’은 다문화사회 하에 출현한 현상이기에 팬덤이라는 집단이 다양한 인종과 문화권의 수용자들로 구성되면서, 인종과 젠더나 공동체에 관한 새롭고 대안적인 사유와 취향 및 감정을 생성하는 측면에서도 기여하고 있다. 나아가서 이 현상 속에 인종주의나 민족주의 등 주목할 문화적인 쟁점을 둘러싼 기획에서 진통이나 마찰도 여전히 존재한다. 향후 방탄소년단과 관련 팬덤연구에서 연령층 범주를 청년 집단에 국한되지 않고 좀 더 확장할 필요가 있다. 또한 후속 작업에서 방탄현상이 케이 팝의 ‘문화정치론’ 부분과 관련하여 발현한 쟁점의 진전된 조명과 이 문화현상 속에서 관찰된 강한 유대감의 구성이나 세대적인 특성을 좀 더 정련하는 탐구의 방식도 요청된다.
This thesis is a work conducted for BTS, a K-pop group with high recognition in the world at this time. The researcher in-depth analysis of the various contents produced by BTS, and in the meantime, what specific messages are included and what kind of influence they have on fandom
This thesis is a work conducted for BTS, a K-pop group with high recognition in the world at this time. The researcher in-depth analysis of the various contents produced by BTS, and in the meantime, what specific messages are included and what kind of influence they have on fandom audiences were taken as the starting point. Therefore, this work was divided into two major problems. To put it simply, first, the researcher examines what role BTS plays in the development of the cultural industry called K-pop, what characteristics of K-pop can be found in this cultural phenomenon, and how the future development of K-pop is possible. explored whether The second question is structured around content produced by BTS. To be more specific, in this section, we explore what messages BTS produced and what messages it provides to the audience, and the bright and dark aspects that the fandom reveals in the process of accommodating these contents. To solve the above-mentioned problem, the researcher conducted a combination of two methods: text analysis and in-depth interview. Text analysis is music text, video text and social activity produced by BTS. Through analysis of these three texts, it can be confirmed that the message delivered by BTS is consistent. In other words, BTS expresses their identity as a youth and delivers a comforting message through various contents. In addition, in the process of unraveling the texts they produced, we looked at the social debates and issues surrounding BTS. Through these texts, the cultural and political implications of these texts were investigated. Finally, the researcher conducted an interview about the Chinese fandom of BTS. According to the interview results, from the fandom's point of view, it is understood that the process of actively accepting the content produced by BTS has a profound effect on one's life. In short, by analyzing various texts, it is possible to recognize the messages contained in the content they produce, and to grasp the appeal of the times that only BTS has. According to the research results, BTS is making a great contribution to this cultural industry by putting innovative strategies in the development of K-pop, encompassing the aspects of established traditional Korean entertainment. In other words, strategies that have had a great effect in the bulletproof phenomenon such as transmedia storytelling, worldview building, and the convergence of media technology and cultural industry, raise a certain direction for the development of the K-pop industry. At this point, the unique marketing method observed in the case of BTS could become an important strategy for the K-pop system in the future. On the other hand, the word growth appears repeatedly in the contents they produce. In music texts, video texts, and official speech texts, BTS narrates their growth stories in artistic and literary ways, creating global sympathy. At the same time, various experiences are given to the audience in the various texts they have produced. In other words, fandom members receive a certain direct influence in their daily life while accepting the contents produced by stars. For example, this taste community not only forms a bond with stars, but also allows members to voluntarily build a sense of solidarity with other audiences within the fandom and can be viewed as a meaningful space. Slightly different, the 'BTS Phenomenon' is a phenomenon that has emerged in a multicultural society, so the group called the fandom is composed of recipients of various races and cultures. Although communities are formed due to the same tastes, cultural issues such as racism and nationalism still exist in this phenomenon. In future research on BTS and related fandoms, it is necessary to expand the age group rather than being limited to the youth group. In addition, it is necessary to plan for issues related to the BTS phenomenon later in the ‘cultural politics’ part of K-pop and the meaning of collective intelligence that can give the strong bond observed in this cultural phenomenon to other group activities. KEYWORDS: BTS phenomenon, kpop, messages, fandom, solidarity, social custom
This thesis is a work conducted for BTS, a K-pop group with high recognition in the world at this time. The researcher in-depth analysis of the various contents produced by BTS, and in the meantime, what specific messages are included and what kind of influence they have on fandom audiences were taken as the starting point. Therefore, this work was divided into two major problems. To put it simply, first, the researcher examines what role BTS plays in the development of the cultural industry called K-pop, what characteristics of K-pop can be found in this cultural phenomenon, and how the future development of K-pop is possible. explored whether The second question is structured around content produced by BTS. To be more specific, in this section, we explore what messages BTS produced and what messages it provides to the audience, and the bright and dark aspects that the fandom reveals in the process of accommodating these contents. To solve the above-mentioned problem, the researcher conducted a combination of two methods: text analysis and in-depth interview. Text analysis is music text, video text and social activity produced by BTS. Through analysis of these three texts, it can be confirmed that the message delivered by BTS is consistent. In other words, BTS expresses their identity as a youth and delivers a comforting message through various contents. In addition, in the process of unraveling the texts they produced, we looked at the social debates and issues surrounding BTS. Through these texts, the cultural and political implications of these texts were investigated. Finally, the researcher conducted an interview about the Chinese fandom of BTS. According to the interview results, from the fandom's point of view, it is understood that the process of actively accepting the content produced by BTS has a profound effect on one's life. In short, by analyzing various texts, it is possible to recognize the messages contained in the content they produce, and to grasp the appeal of the times that only BTS has. According to the research results, BTS is making a great contribution to this cultural industry by putting innovative strategies in the development of K-pop, encompassing the aspects of established traditional Korean entertainment. In other words, strategies that have had a great effect in the bulletproof phenomenon such as transmedia storytelling, worldview building, and the convergence of media technology and cultural industry, raise a certain direction for the development of the K-pop industry. At this point, the unique marketing method observed in the case of BTS could become an important strategy for the K-pop system in the future. On the other hand, the word growth appears repeatedly in the contents they produce. In music texts, video texts, and official speech texts, BTS narrates their growth stories in artistic and literary ways, creating global sympathy. At the same time, various experiences are given to the audience in the various texts they have produced. In other words, fandom members receive a certain direct influence in their daily life while accepting the contents produced by stars. For example, this taste community not only forms a bond with stars, but also allows members to voluntarily build a sense of solidarity with other audiences within the fandom and can be viewed as a meaningful space. Slightly different, the 'BTS Phenomenon' is a phenomenon that has emerged in a multicultural society, so the group called the fandom is composed of recipients of various races and cultures. Although communities are formed due to the same tastes, cultural issues such as racism and nationalism still exist in this phenomenon. In future research on BTS and related fandoms, it is necessary to expand the age group rather than being limited to the youth group. In addition, it is necessary to plan for issues related to the BTS phenomenon later in the ‘cultural politics’ part of K-pop and the meaning of collective intelligence that can give the strong bond observed in this cultural phenomenon to other group activities. KEYWORDS: BTS phenomenon, kpop, messages, fandom, solidarity, social custom
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