코로나19 여파로 인해 2020년 한국 지식재산권 무역수지가 약 2조 원의 적자를 기록한 가운데 문화예술저작권에서는 오히려 2010년 이후 처음으로 흑자가 발생했다. 케이팝(K-POP) 분야에서 아이돌 그룹 ‘방탄소년단(BTS)’과 관련된 수출이 증가했기 때문이다. BTS는 팬데믹 상황에서도 세계 음악 시장의 매출을 견인하며 21세기 팝 아이콘으로서 완전히 자리매김했다. 본 연구는 BTS의 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈를 중심으로 BTS의 세계관(BTS Universe, BU)에 관한 내용을 담은 BU ...
코로나19 여파로 인해 2020년 한국 지식재산권 무역수지가 약 2조 원의 적자를 기록한 가운데 문화예술저작권에서는 오히려 2010년 이후 처음으로 흑자가 발생했다. 케이팝(K-POP) 분야에서 아이돌 그룹 ‘방탄소년단(BTS)’과 관련된 수출이 증가했기 때문이다. BTS는 팬데믹 상황에서도 세계 음악 시장의 매출을 견인하며 21세기 팝 아이콘으로서 완전히 자리매김했다. 본 연구는 BTS의 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈를 중심으로 BTS의 세계관(BTS Universe, BU)에 관한 내용을 담은 BU 콘텐츠를 살펴보면서 트랜스미디어 스토리텔링의 특성에 맞춰 분석하고자 했다. 트랜스미디어 스토리텔링은 디지털 기술의 발달로 도래한 컨버전스 시대에 각광받고 있는 콘텐츠 제작 방식이다. 다양한 매체를 통해 하나의 스토리를 전달하는 것으로, 최대한의 부가가치를 창출할 수 있기 때문이다. BTS의 콘텐츠 중에서 음악 · 영상 · 출판 · 웹툰 분야의 사례를 연구대상으로 선정하여 각각 트랜스미디어 스토리텔링의 요건을 충족하고 있는지 확인하고자 사례연구를 진행했다. ‘트랜스미디어 스토리텔링’과 ‘방탄소년단(BTS)’에 관한 선행연구를 토대로 ‘멀티플랫폼의 활용’, ‘콘텐츠의 퍼즐화’, ‘세계관의 공유’라는 트랜스미디어 스토리텔링의 특성을 분석요소로 마련 하여 분석했다. 이를 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, BTS는 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠를 여러 미디어플랫폼을 활용하여 발표한다. 둘째, <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠들은 각각 공개된 미디어에서 완결성을 가진 스토리를 전개한다. 셋째, <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠들은 각각 개별적인 스토리를 다루면서도 모두 BU를 공유하는 양상을 띤다. 따라서 본 연구는 BTS의 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈를 중심으로 음악 · 영상 · 출판 · 웹툰 분야에서 발표된 사례를 분석하면서 BTS가 트랜스미디어 스토리텔링의 요건에 부합한 방식으로 콘텐츠를 전개하고 있다는 사실을 확인했다. 또한 BU를 중심으로 BTS 콘텐츠의 최신 동향을 파악하고 진행 과정을 살펴봄으로써 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 국내 대중음악 분야에서도 트랜스미디어 스토리텔링이 활용될 수 있음을 확인했다. 해외뿐만 아니라 국내에서도 트랜스미디어 스토리텔링이 진행될 수 있는 여건이 마련된 것이다. 둘째, 트랜스미디어 스토리텔링에서 중요한 역할을 차지하는 것은 ‘사용자의 참여’이며, 이를 통해서 콘텐츠의 성패가 결정된다는 사실을 확인했다. 본 연구가 향후 트랜스미디어 스토리텔링을 활용한 대중음악산업과 K-POP의 발전에 학문적 기초 자료로 사용될 수 있기를 바란다.
코로나19 여파로 인해 2020년 한국 지식재산권 무역수지가 약 2조 원의 적자를 기록한 가운데 문화예술저작권에서는 오히려 2010년 이후 처음으로 흑자가 발생했다. 케이팝(K-POP) 분야에서 아이돌 그룹 ‘방탄소년단(BTS)’과 관련된 수출이 증가했기 때문이다. BTS는 팬데믹 상황에서도 세계 음악 시장의 매출을 견인하며 21세기 팝 아이콘으로서 완전히 자리매김했다. 본 연구는 BTS의 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈를 중심으로 BTS의 세계관(BTS Universe, BU)에 관한 내용을 담은 BU 콘텐츠를 살펴보면서 트랜스미디어 스토리텔링의 특성에 맞춰 분석하고자 했다. 트랜스미디어 스토리텔링은 디지털 기술의 발달로 도래한 컨버전스 시대에 각광받고 있는 콘텐츠 제작 방식이다. 다양한 매체를 통해 하나의 스토리를 전달하는 것으로, 최대한의 부가가치를 창출할 수 있기 때문이다. BTS의 콘텐츠 중에서 음악 · 영상 · 출판 · 웹툰 분야의 사례를 연구대상으로 선정하여 각각 트랜스미디어 스토리텔링의 요건을 충족하고 있는지 확인하고자 사례연구를 진행했다. ‘트랜스미디어 스토리텔링’과 ‘방탄소년단(BTS)’에 관한 선행연구를 토대로 ‘멀티플랫폼의 활용’, ‘콘텐츠의 퍼즐화’, ‘세계관의 공유’라는 트랜스미디어 스토리텔링의 특성을 분석요소로 마련 하여 분석했다. 이를 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, BTS는 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠를 여러 미디어플랫폼을 활용하여 발표한다. 둘째, <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠들은 각각 공개된 미디어에서 완결성을 가진 스토리를 전개한다. 셋째, <LOVE YOURSELF> 시리즈와 관련된 콘텐츠들은 각각 개별적인 스토리를 다루면서도 모두 BU를 공유하는 양상을 띤다. 따라서 본 연구는 BTS의 앨범 <LOVE YOURSELF> 시리즈를 중심으로 음악 · 영상 · 출판 · 웹툰 분야에서 발표된 사례를 분석하면서 BTS가 트랜스미디어 스토리텔링의 요건에 부합한 방식으로 콘텐츠를 전개하고 있다는 사실을 확인했다. 또한 BU를 중심으로 BTS 콘텐츠의 최신 동향을 파악하고 진행 과정을 살펴봄으로써 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 국내 대중음악 분야에서도 트랜스미디어 스토리텔링이 활용될 수 있음을 확인했다. 해외뿐만 아니라 국내에서도 트랜스미디어 스토리텔링이 진행될 수 있는 여건이 마련된 것이다. 둘째, 트랜스미디어 스토리텔링에서 중요한 역할을 차지하는 것은 ‘사용자의 참여’이며, 이를 통해서 콘텐츠의 성패가 결정된다는 사실을 확인했다. 본 연구가 향후 트랜스미디어 스토리텔링을 활용한 대중음악산업과 K-POP의 발전에 학문적 기초 자료로 사용될 수 있기를 바란다.
In the aftermath of COVID-19, Korea’s intellectual property trade balance recorded a deficit of about 2 trillion won in 2020, while cultural and artistic copyrights recorded a surplus for the first time since 2010. This is because exports related to the idol group ‘BTS’ increased in the K-POP field....
In the aftermath of COVID-19, Korea’s intellectual property trade balance recorded a deficit of about 2 trillion won in 2020, while cultural and artistic copyrights recorded a surplus for the first time since 2010. This is because exports related to the idol group ‘BTS’ increased in the K-POP field. BTS has fully established itself as a pop icon in the 21st century, driving sales in the global music industry even in the midst of a pandemic. This study looked at BU contents dealing with BTS’s worldview (BTS Universe, BU), focusing on BTS’s album series. Analysis was conducted based on the characteristics of transmedia storytelling. Transmedia storytelling is a content production method that is attracting attention in the convergence era that digital technology has developed. Through various media, one story can be delivered, and through this, the maximum added value can be created. Among the contents of BTS, cases in the fields of music, video, publication, and webtoon were selected as research case studies. And case studies were conducted to confirm whether each of them satisfies the requirements for transmedia storytelling. Based on previous studies on ‘transmedia storytelling’ and ‘BTS’. The characteristics of transmedia storytelling is ‘using multi-platform’, ‘content that contains the characteristics of the puzzle’, and ‘sharing of worldview’. It was analyzed using analytical elements of like this. The results of this study are as follows. First, BTS announces contents related to the album series using multiple media platforms. Second, the contents related to series complete the story in the media where each content was released. Third, the contents related to the series share BU as they progress through individual stories. Therefore, this study analyzed cases published in the fields of music, video, publication, and webtoon, focusing on BTS’s album series. And It has been confirmed that BTS has produced content that meets the requirements of transmedia storytelling. Also, we checked the latest information on BTS’s contents, focusing on BU, and looked at the progress. The implications derived from this are as follows. First, It was confirmed that transmedia storytelling can be used in the field of domestic popular music. The conditions were prepared for transmedia storytelling not only in overseas cases but also in Korea. Second, It was confirmed that 'user participation' plays an important role in transmedia storytelling. It was also confirmed that the success or failure of content is determined through this it. It is hoped that this study can be used as an academic basis for the development of the popular music industry and K-POP using transmedia storytelling in the future.
In the aftermath of COVID-19, Korea’s intellectual property trade balance recorded a deficit of about 2 trillion won in 2020, while cultural and artistic copyrights recorded a surplus for the first time since 2010. This is because exports related to the idol group ‘BTS’ increased in the K-POP field. BTS has fully established itself as a pop icon in the 21st century, driving sales in the global music industry even in the midst of a pandemic. This study looked at BU contents dealing with BTS’s worldview (BTS Universe, BU), focusing on BTS’s album series. Analysis was conducted based on the characteristics of transmedia storytelling. Transmedia storytelling is a content production method that is attracting attention in the convergence era that digital technology has developed. Through various media, one story can be delivered, and through this, the maximum added value can be created. Among the contents of BTS, cases in the fields of music, video, publication, and webtoon were selected as research case studies. And case studies were conducted to confirm whether each of them satisfies the requirements for transmedia storytelling. Based on previous studies on ‘transmedia storytelling’ and ‘BTS’. The characteristics of transmedia storytelling is ‘using multi-platform’, ‘content that contains the characteristics of the puzzle’, and ‘sharing of worldview’. It was analyzed using analytical elements of like this. The results of this study are as follows. First, BTS announces contents related to the album series using multiple media platforms. Second, the contents related to series complete the story in the media where each content was released. Third, the contents related to the series share BU as they progress through individual stories. Therefore, this study analyzed cases published in the fields of music, video, publication, and webtoon, focusing on BTS’s album series. And It has been confirmed that BTS has produced content that meets the requirements of transmedia storytelling. Also, we checked the latest information on BTS’s contents, focusing on BU, and looked at the progress. The implications derived from this are as follows. First, It was confirmed that transmedia storytelling can be used in the field of domestic popular music. The conditions were prepared for transmedia storytelling not only in overseas cases but also in Korea. Second, It was confirmed that 'user participation' plays an important role in transmedia storytelling. It was also confirmed that the success or failure of content is determined through this it. It is hoped that this study can be used as an academic basis for the development of the popular music industry and K-POP using transmedia storytelling in the future.
주제어
#트랜스미디어 스토리텔링 방탄소년단(BTS) 세계관 스토리월드 BU 콘텐츠 Transmedia Storytelling BTS Worldview Storyworld BU(BTS Universe) BU Contents
학위논문 정보
저자
주연경
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 문화콘텐츠전공
지도교수
조혜정
발행연도
2021
총페이지
iv, 101 p.
키워드
트랜스미디어 스토리텔링 방탄소년단(BTS) 세계관 스토리월드 BU 콘텐츠 Transmedia Storytelling BTS Worldview Storyworld BU(BTS Universe) BU Contents
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