소셜 미디어 콘텐츠와 계정 인기가 사용자 만족도와 행동의도의 미치는 영향 - 관광 홍보 인스타그램 계정 중심으로- The Influence of Social Media Content and Account Popularity on User Satisfaction and Behavioral Intention : on the base of tourism promotion Instagram account원문보기
디지털 기술의 빠른 발전으로 어디에서나 인터넷에 접속이 가능하며, 모든 종류의 정보를 공유하고, 소셜 네트워킹 시스템을 통해 서로 소통할 수 있게 되었다. 사용자가 매우 많이 소비하는 정보의 양이다. 요즘은 타깃 마케팅 조직들은 공식 채널을 만들고, 소셜 미디어에 페이지를 올리고, 특정 목적지에 대한 콘텐츠를 공유하는 것이 매우 인기를 끌고 있다. 페이스북, ...
디지털 기술의 빠른 발전으로 어디에서나 인터넷에 접속이 가능하며, 모든 종류의 정보를 공유하고, 소셜 네트워킹 시스템을 통해 서로 소통할 수 있게 되었다. 사용자가 매우 많이 소비하는 정보의 양이다. 요즘은 타깃 마케팅 조직들은 공식 채널을 만들고, 소셜 미디어에 페이지를 올리고, 특정 목적지에 대한 콘텐츠를 공유하는 것이 매우 인기를 끌고 있다. 페이스북, 유튜브, 인스타그램, 트위터 등 소셜미디어의 인기 타깃 마케팅과 홍보 유형 중 하나이다. 최근 인스타그램은 비주얼 콘텐츠 공유 플랫폼으로 큰 인지도를 얻고 있으며, 이용자 수는 매년 증가하고 있다. 당사의 연구는 인스타그램 관광 홍보 계정 콘텐츠와 인기가 계속해서 팔로우하려는 의도, 특정 계정의 정보 콘텐츠를 다른 사람에게 공유하는 의도 등 이용자들의 만족과 추가적으로 행동 의도에 미치는 영향을 찾는 데 초점을 맞추고 있다. 우리의 연구에서, 우리는 비주얼 및 텍스트 콘텐츠의 어떤 측면이 사용자의 관심을 끌고 계정 인기 요인이 특정 인스타그램 계정에 대한 팔로워들의 개인적 선호에 어떻게 영향을 미치는지 확인할 수 있었다. 또한, 사용자 만족도 수준이 지속적 사용 및 정보 공유를 의도하는 동기를 부여할 수 있는 방법을 확인하였다. 우리의 연구 결과는 우리가 예상했던 것과는 조금 달랐지만, 이 요소는 새로운 비전을 발견하고 우리가 소셜 미디어의 어떤 측면을 더 철저히 조사해야 하는지를 이해하는 데 도움이 되는 것이다. 비록 본 논문은 소셜 미디어 컨텐츠, 계정 인기성, 사용자 만족도, 행동 의도를 다루는 복잡한 기술의 많은 측면을 강조했지만, 연구는 여전히 한계가 있다. 소셜 미디어 콘텐츠의 구체적인 측면과 인기 측정 수준에 대해 실시된 연구: 정확하고, 시각 및 텍스트 콘텐츠가 제한적이었기 때문에 제안된 논문에서는 문헌 검토의 바탕으로 이미지와 정보를 사용했다. 시각 및 텍스트 콘텐츠의 경우 각 변수의 측정 항목을 독립적으로 선택하였다. 게다가, 소셜 미디어에서 공유되는 텍스트에 대한 뚜렷한 측정 기준이 없었기 때문에, "정보"는 텍스트 콘텐츠 기반으로 사용되었다. 모든 것을 고려해 볼 때, 정보 공유 기술 세계는 매일 새로운 발명, 도전, 차원에 직면하고 있다, 우리는 관광 분야를 발전시키기 위한 새로운 연구와 기술 트렌드를 넓히고 “여행"을 더욱 스마트하고 편리하게 만들기 위해 관광연구를 할 필요가 있다.
디지털 기술의 빠른 발전으로 어디에서나 인터넷에 접속이 가능하며, 모든 종류의 정보를 공유하고, 소셜 네트워킹 시스템을 통해 서로 소통할 수 있게 되었다. 사용자가 매우 많이 소비하는 정보의 양이다. 요즘은 타깃 마케팅 조직들은 공식 채널을 만들고, 소셜 미디어에 페이지를 올리고, 특정 목적지에 대한 콘텐츠를 공유하는 것이 매우 인기를 끌고 있다. 페이스북, 유튜브, 인스타그램, 트위터 등 소셜미디어의 인기 타깃 마케팅과 홍보 유형 중 하나이다. 최근 인스타그램은 비주얼 콘텐츠 공유 플랫폼으로 큰 인지도를 얻고 있으며, 이용자 수는 매년 증가하고 있다. 당사의 연구는 인스타그램 관광 홍보 계정 콘텐츠와 인기가 계속해서 팔로우하려는 의도, 특정 계정의 정보 콘텐츠를 다른 사람에게 공유하는 의도 등 이용자들의 만족과 추가적으로 행동 의도에 미치는 영향을 찾는 데 초점을 맞추고 있다. 우리의 연구에서, 우리는 비주얼 및 텍스트 콘텐츠의 어떤 측면이 사용자의 관심을 끌고 계정 인기 요인이 특정 인스타그램 계정에 대한 팔로워들의 개인적 선호에 어떻게 영향을 미치는지 확인할 수 있었다. 또한, 사용자 만족도 수준이 지속적 사용 및 정보 공유를 의도하는 동기를 부여할 수 있는 방법을 확인하였다. 우리의 연구 결과는 우리가 예상했던 것과는 조금 달랐지만, 이 요소는 새로운 비전을 발견하고 우리가 소셜 미디어의 어떤 측면을 더 철저히 조사해야 하는지를 이해하는 데 도움이 되는 것이다. 비록 본 논문은 소셜 미디어 컨텐츠, 계정 인기성, 사용자 만족도, 행동 의도를 다루는 복잡한 기술의 많은 측면을 강조했지만, 연구는 여전히 한계가 있다. 소셜 미디어 콘텐츠의 구체적인 측면과 인기 측정 수준에 대해 실시된 연구: 정확하고, 시각 및 텍스트 콘텐츠가 제한적이었기 때문에 제안된 논문에서는 문헌 검토의 바탕으로 이미지와 정보를 사용했다. 시각 및 텍스트 콘텐츠의 경우 각 변수의 측정 항목을 독립적으로 선택하였다. 게다가, 소셜 미디어에서 공유되는 텍스트에 대한 뚜렷한 측정 기준이 없었기 때문에, "정보"는 텍스트 콘텐츠 기반으로 사용되었다. 모든 것을 고려해 볼 때, 정보 공유 기술 세계는 매일 새로운 발명, 도전, 차원에 직면하고 있다, 우리는 관광 분야를 발전시키기 위한 새로운 연구와 기술 트렌드를 넓히고 “여행"을 더욱 스마트하고 편리하게 만들기 위해 관광연구를 할 필요가 있다.
The speedy development of digital technology made possible access of the internet anywhere, share any kind of information and communicate with each other via social networking systems. The amount of information which is consumed by users tremendously high. It has become quite popular for destination...
The speedy development of digital technology made possible access of the internet anywhere, share any kind of information and communicate with each other via social networking systems. The amount of information which is consumed by users tremendously high. It has become quite popular for destination marketing organizations to create an official channel, page on social media and share content about particular destination. One of the popular destination marketing and promoting social media types considered to be Facebook, Youtube, Instagram and Twitter. Recently Instagram gaining a large recognition as a visual content sharing platform and its users’ numbers are enlarging annually. Our study focuses on finding the effects of Instagram tourism promotional account content and popularity on users’ satisfaction and further behavioral intentions like intention to continue following and intention sharing information content of particular account to others. In our study, we were able to identify which aspects of visual and textual content attracts users’ attention and how account popularity factors influence on personal preference of followers about particular Instagram account. Moreover, we witnessed how user satisfaction levels can motivates to intention of continuance usage and sharing information. The results of our study were a little bit different than we expected, however, this factor identifies new visions and helps us to understand in which aspects of social media we have to do further thorough research. Although this thesis highlighted numerous aspects of a complex technique for dealing with social media contents, account popularity, user satisfaction, and behavioral intention, the research still has its limits. The studies conducted on concrete aspects of social media contents and account popularity measurement levels: precisely, visual and textual content was limited, therefore in the proposed thesis were used image and information as a source for searching literature review. For visual and textual content, each variable's measuring items were chosen independently. Furthermore, because of the fact that there were no distinct measurement criteria for texts shared on social media, “information” was used as the textual content foundation. Taking everything into consideration, information sharing technology world is facing new inventions, challenges and dimensions in a daily basis, we need to widen the circle of our tourism research area and to follow up new study and tech trends for developing tourism sector, to make “traveling” even more smarter and convenient, and certainly, tourist-friendly.
The speedy development of digital technology made possible access of the internet anywhere, share any kind of information and communicate with each other via social networking systems. The amount of information which is consumed by users tremendously high. It has become quite popular for destination marketing organizations to create an official channel, page on social media and share content about particular destination. One of the popular destination marketing and promoting social media types considered to be Facebook, Youtube, Instagram and Twitter. Recently Instagram gaining a large recognition as a visual content sharing platform and its users’ numbers are enlarging annually. Our study focuses on finding the effects of Instagram tourism promotional account content and popularity on users’ satisfaction and further behavioral intentions like intention to continue following and intention sharing information content of particular account to others. In our study, we were able to identify which aspects of visual and textual content attracts users’ attention and how account popularity factors influence on personal preference of followers about particular Instagram account. Moreover, we witnessed how user satisfaction levels can motivates to intention of continuance usage and sharing information. The results of our study were a little bit different than we expected, however, this factor identifies new visions and helps us to understand in which aspects of social media we have to do further thorough research. Although this thesis highlighted numerous aspects of a complex technique for dealing with social media contents, account popularity, user satisfaction, and behavioral intention, the research still has its limits. The studies conducted on concrete aspects of social media contents and account popularity measurement levels: precisely, visual and textual content was limited, therefore in the proposed thesis were used image and information as a source for searching literature review. For visual and textual content, each variable's measuring items were chosen independently. Furthermore, because of the fact that there were no distinct measurement criteria for texts shared on social media, “information” was used as the textual content foundation. Taking everything into consideration, information sharing technology world is facing new inventions, challenges and dimensions in a daily basis, we need to widen the circle of our tourism research area and to follow up new study and tech trends for developing tourism sector, to make “traveling” even more smarter and convenient, and certainly, tourist-friendly.
주제어
#social media social media content popularity user satisfaction behavioral intention
학위논문 정보
저자
KOZIBAEVA KHURLIMAN
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
관광학과
지도교수
윤지환
발행연도
2021
총페이지
ⅶ, 71 p.
키워드
social media social media content popularity user satisfaction behavioral intention
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