[학위논문]소셜커머스 환경에서 사용자 생성 콘텐츠가 소비자의 구매 의도에 미치는 영향에 대한 연구 : 중국 샤오홍수 애플리케이션 중심으로 A study on the effect of user-generated content on the purchase intention of consumers in the social commerce environment —Focused on Xiaohongshu application in China원문보기
소셜 네트워크 기술의 지속적인 발전로 인해 소셜 미디어의 형태와 커뮤니케이션 방법에 변화를 가져 왔다. 전통적인 전자 상거래 웹 사이트와 플랫폼이 사회적 요소를 추가하기 시작했고 소셜커머스가 등장했다. 소비자는 쇼핑 결정을 내리기 전에 다른 사용자의 리뷰, 쇼핑 경험 및 기타 정보를 참조한다. 사용자 생성 ...
소셜 네트워크 기술의 지속적인 발전로 인해 소셜 미디어의 형태와 커뮤니케이션 방법에 변화를 가져 왔다. 전통적인 전자 상거래 웹 사이트와 플랫폼이 사회적 요소를 추가하기 시작했고 소셜커머스가 등장했다. 소비자는 쇼핑 결정을 내리기 전에 다른 사용자의 리뷰, 쇼핑 경험 및 기타 정보를 참조한다. 사용자 생성 콘텐츠 (UGC)는 소비자의 구매 의도에 영향을 미치는 요소중 하나가 되었다. UGC의 리더인 샤오홍수는 3 억명 이상의 사용자를 보유하고 있으며 계속해서 빠르게 성장하고 있다. 샤오홍수에서 사용자는 사진, 텍스트, 짧은 비디오 및 기타 형식을 통해 사용자 경험과 여행 가이드를 공유한다. UGC의 출력은 전자 상거래 과정에서 정보 비대칭 문제를 해결하고 댓글 달기 및 커뮤니케이션을 통해 소비자에게 가치 있는 쇼핑 참조를 제공한다. 국내외 문헌을 결합하여 소셜커머스, 사용자 생성 콘텐츠, 정보 유용도, 정보 만족도, 구매의도에 대한 요약하였다. 사용자 생성 콘텐츠의 특성은 신뢰성, 유용성, 대인 상호 작용성의 세 가지 차원으로 나뉘며, 정보 유용성과 정보 만족도의 두 가지 차원이 중개 변수로 도입되었다. 소셜커머스 황경에서 사용자 생성 콘텐츠가 소비자의 구매의도에 대한 이론적 모델을 구축하고 SPSS 및 AMOS 소프트웨어를 사용하여 설문 데이터를 분석하였다. 연구 결과에 따르면 소셜커머스 환경에서 사용자 생성 콘텐츠의 신뢰성과 대인상호작용성이 소비자 구매 의도에 긍정적인 영향을 미친다.정보유용도과 정보만족도가 소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다.그리고,사용자 생성 콘텐츠의 특성은 정보 유용성 및 정보 만족도에 긍정적인 영향을 미친다. 연구 결과에 따르면 샤오홍수의 관련 경험과 결합하여 커뮤니티 전자 상거래 플랫폼 및 사용자 관점에서 실행 가능한 전략과 제안을 제공하였다.
소셜 네트워크 기술의 지속적인 발전로 인해 소셜 미디어의 형태와 커뮤니케이션 방법에 변화를 가져 왔다. 전통적인 전자 상거래 웹 사이트와 플랫폼이 사회적 요소를 추가하기 시작했고 소셜커머스가 등장했다. 소비자는 쇼핑 결정을 내리기 전에 다른 사용자의 리뷰, 쇼핑 경험 및 기타 정보를 참조한다. 사용자 생성 콘텐츠 (UGC)는 소비자의 구매 의도에 영향을 미치는 요소중 하나가 되었다. UGC의 리더인 샤오홍수는 3 억명 이상의 사용자를 보유하고 있으며 계속해서 빠르게 성장하고 있다. 샤오홍수에서 사용자는 사진, 텍스트, 짧은 비디오 및 기타 형식을 통해 사용자 경험과 여행 가이드를 공유한다. UGC의 출력은 전자 상거래 과정에서 정보 비대칭 문제를 해결하고 댓글 달기 및 커뮤니케이션을 통해 소비자에게 가치 있는 쇼핑 참조를 제공한다. 국내외 문헌을 결합하여 소셜커머스, 사용자 생성 콘텐츠, 정보 유용도, 정보 만족도, 구매의도에 대한 요약하였다. 사용자 생성 콘텐츠의 특성은 신뢰성, 유용성, 대인 상호 작용성의 세 가지 차원으로 나뉘며, 정보 유용성과 정보 만족도의 두 가지 차원이 중개 변수로 도입되었다. 소셜커머스 황경에서 사용자 생성 콘텐츠가 소비자의 구매의도에 대한 이론적 모델을 구축하고 SPSS 및 AMOS 소프트웨어를 사용하여 설문 데이터를 분석하였다. 연구 결과에 따르면 소셜커머스 환경에서 사용자 생성 콘텐츠의 신뢰성과 대인상호작용성이 소비자 구매 의도에 긍정적인 영향을 미친다.정보유용도과 정보만족도가 소비자의 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다.그리고,사용자 생성 콘텐츠의 특성은 정보 유용성 및 정보 만족도에 긍정적인 영향을 미친다. 연구 결과에 따르면 샤오홍수의 관련 경험과 결합하여 커뮤니티 전자 상거래 플랫폼 및 사용자 관점에서 실행 가능한 전략과 제안을 제공하였다.
A study on the effect of user-generated content on the purchase intention of consumers in the social commerce environment —Focused on Xiaohongshu application in China The continuous development of social network technology has brought about changes in the form of social media and c...
A study on the effect of user-generated content on the purchase intention of consumers in the social commerce environment —Focused on Xiaohongshu application in China The continuous development of social network technology has brought about changes in the form of social media and communication methods. Traditional e-commerce websites and platforms began to add social elements, and social commerce emerged. Consumers consult other users' reviews, shopping experiences, and other information before making shopping decisions. User Generated Content (UGC) has become one of the factors influencing consumers' purchase intentions. UGC's leader, Xiaohongshu, has over 300 million users and continues to grow rapidly. In Xiaohongshu, users share user experiences and travel guides through photos, texts, short videos and other formats. The output of UGC solves the problem of information asymmetry in the e-commerce process and provides a valuable shopping reference for consumers through commenting and communication. By combining domestic and foreign literature, social commerce, user-generated content, information usefulness, information satisfaction, and purchase intention were summarized. The characteristics of user-generated content are divided into three dimensions: reliability, usefulness, and interpersonal interactivity, and two dimensions of information usefulness and information satisfaction are introduced as intermediary variables. In the context of social commerce, usergenerated content builds a theoretical model for consumer's purchase intention and analyzes questionnaire data using SPSS and AMOS software. According to the research results, the reliability of user-generated content and interpersonal interactivity in the social commerce environment have a positive effect on consumer purchase intention. Information usefulness and information satisfaction have a positive effect on consumer purchase intention. And, The characteristics of users generated content have a positive effect on information usefulness and information satisfaction. The results of the study, combined with the relevant experience of Xiaohongshu, provided actionable strategies and proposals from the perspective of the community e-commerce platform and users.
A study on the effect of user-generated content on the purchase intention of consumers in the social commerce environment —Focused on Xiaohongshu application in China The continuous development of social network technology has brought about changes in the form of social media and communication methods. Traditional e-commerce websites and platforms began to add social elements, and social commerce emerged. Consumers consult other users' reviews, shopping experiences, and other information before making shopping decisions. User Generated Content (UGC) has become one of the factors influencing consumers' purchase intentions. UGC's leader, Xiaohongshu, has over 300 million users and continues to grow rapidly. In Xiaohongshu, users share user experiences and travel guides through photos, texts, short videos and other formats. The output of UGC solves the problem of information asymmetry in the e-commerce process and provides a valuable shopping reference for consumers through commenting and communication. By combining domestic and foreign literature, social commerce, user-generated content, information usefulness, information satisfaction, and purchase intention were summarized. The characteristics of user-generated content are divided into three dimensions: reliability, usefulness, and interpersonal interactivity, and two dimensions of information usefulness and information satisfaction are introduced as intermediary variables. In the context of social commerce, usergenerated content builds a theoretical model for consumer's purchase intention and analyzes questionnaire data using SPSS and AMOS software. According to the research results, the reliability of user-generated content and interpersonal interactivity in the social commerce environment have a positive effect on consumer purchase intention. Information usefulness and information satisfaction have a positive effect on consumer purchase intention. And, The characteristics of users generated content have a positive effect on information usefulness and information satisfaction. The results of the study, combined with the relevant experience of Xiaohongshu, provided actionable strategies and proposals from the perspective of the community e-commerce platform and users.
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