경제 세계화의 급속한 발전과 사람들의 생활 수준의 지속적인 개선으로 인해 물질 공급은 더 이상 사람들의 삶의 질을 향상시키는 주요 기준이 아니다. 물질적 필요 외에도 사람들은 이제 정신적인 측면에 대한 추구에 더욱 집중하고 있다. 관광형 관광, 문화오락형 관광, 공무형 관광, 개인 업무형 관광 등 다양한 여행이 일상의 최우선 순위로 떠오르고 있다. 여행객들이 기존 오프라인 방식(직접 방문하거나 전화 등)으로 예약에 비해 모바일기기 등을 활용해 온라인 호텔 웹사이트(Hotel Website) 또는 온라인 여행사(...
경제 세계화의 급속한 발전과 사람들의 생활 수준의 지속적인 개선으로 인해 물질 공급은 더 이상 사람들의 삶의 질을 향상시키는 주요 기준이 아니다. 물질적 필요 외에도 사람들은 이제 정신적인 측면에 대한 추구에 더욱 집중하고 있다. 관광형 관광, 문화오락형 관광, 공무형 관광, 개인 업무형 관광 등 다양한 여행이 일상의 최우선 순위로 떠오르고 있다. 여행객들이 기존 오프라인 방식(직접 방문하거나 전화 등)으로 예약에 비해 모바일기기 등을 활용해 온라인 호텔 웹사이트(Hotel Website) 또는 온라인 여행사(Online Travel Agency, OTA)에서의 구매예약이 증가하고 있다. 하지만 호텔 웹사이트에서는 여행객들의 다양한 욕구를 충족시키지 못하고 있으며 이는 해당 호텔과 호텔그룹에서 갖고 있는 객실만 예약이 가능하기 때문이다. 따라서 호텔이나 숙박시설에 대한 비교검색과 예약서비스를 전문적으로 제공하는 대표적인 온라인 여행사(OTA)가 호텔예약 경로들이 지속적으로 개발되고 있다. 본 연구는 대량의 문헌 연구와 인터넷 예약 플랫폼에서 제공되는 정보를 통해 호텔을 선택하는 요소를 품질, 가격, 시설차원, 위치차원, 서비스차원 및 객실차원으로 분류하였다. 본 연구는 온라인 조사를 진행하였으며 온라인을 통한 호텔예약 경험여부를 사전에 묻고 이용해본 적이 있는 일반인들을 대상으로 조사를 실시하였다. 총 600부를 배포하였으며, 최종 326명의 응답결과를 최종분석에 사용하였다. 본 연구의 독립변수는 선택 요소이고, 종속변수는 구매의도이다. 가설 검증을 위해서는 구조방정식 모형검증을 통해 가설을 검증하였으며, 검증결과 호텔 선택요소(시설차원, 위치차원, 서비스차원, 객실차원), 품질, 가격, 구매의도 간의 관계를 결합하여 구조모형을 설정하고 각 요인의 관계를 알아보기 위하여 확인적 요인분석의 결과를 토대로 측정항목에 대하여 구조모형을 설정하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면, 첫째, 시설, 위치, 객실차원은 품질요소에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 시설, 위치, 서비스, 객실차원은 가격요소에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 품질, 가격, 서비스차원은 호텔 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 최근 호텔경영 및 운영에 있어서 OTA에 대한 관심 및 의존도가 커짐에 따라 OTA를 이용하여 매출을 증가시킬 수 있는 방안에 대한 연구들이 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 웹사이트의 품질, 가격, 시설차원, 위치차원, 서비스차원 및 객실차원 선택요소가 구매의도에 영향을 주는지에 대해 검증하였다는데 의의가 있고 웹사이트를 운영하는 업체들이 이러한 요소에 더욱 관심을 가지는 것이 좋다. 온라인여행사(OTA)나 호텔 직접 예약 사이트에서도 참고할 수 있으며 호텔 운영 과정에서 이러한 요소에 더욱 주목하게 되는데 의의가 있다.
경제 세계화의 급속한 발전과 사람들의 생활 수준의 지속적인 개선으로 인해 물질 공급은 더 이상 사람들의 삶의 질을 향상시키는 주요 기준이 아니다. 물질적 필요 외에도 사람들은 이제 정신적인 측면에 대한 추구에 더욱 집중하고 있다. 관광형 관광, 문화오락형 관광, 공무형 관광, 개인 업무형 관광 등 다양한 여행이 일상의 최우선 순위로 떠오르고 있다. 여행객들이 기존 오프라인 방식(직접 방문하거나 전화 등)으로 예약에 비해 모바일기기 등을 활용해 온라인 호텔 웹사이트(Hotel Website) 또는 온라인 여행사(Online Travel Agency, OTA)에서의 구매예약이 증가하고 있다. 하지만 호텔 웹사이트에서는 여행객들의 다양한 욕구를 충족시키지 못하고 있으며 이는 해당 호텔과 호텔그룹에서 갖고 있는 객실만 예약이 가능하기 때문이다. 따라서 호텔이나 숙박시설에 대한 비교검색과 예약서비스를 전문적으로 제공하는 대표적인 온라인 여행사(OTA)가 호텔예약 경로들이 지속적으로 개발되고 있다. 본 연구는 대량의 문헌 연구와 인터넷 예약 플랫폼에서 제공되는 정보를 통해 호텔을 선택하는 요소를 품질, 가격, 시설차원, 위치차원, 서비스차원 및 객실차원으로 분류하였다. 본 연구는 온라인 조사를 진행하였으며 온라인을 통한 호텔예약 경험여부를 사전에 묻고 이용해본 적이 있는 일반인들을 대상으로 조사를 실시하였다. 총 600부를 배포하였으며, 최종 326명의 응답결과를 최종분석에 사용하였다. 본 연구의 독립변수는 선택 요소이고, 종속변수는 구매의도이다. 가설 검증을 위해서는 구조방정식 모형검증을 통해 가설을 검증하였으며, 검증결과 호텔 선택요소(시설차원, 위치차원, 서비스차원, 객실차원), 품질, 가격, 구매의도 간의 관계를 결합하여 구조모형을 설정하고 각 요인의 관계를 알아보기 위하여 확인적 요인분석의 결과를 토대로 측정항목에 대하여 구조모형을 설정하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면, 첫째, 시설, 위치, 객실차원은 품질요소에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 시설, 위치, 서비스, 객실차원은 가격요소에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 품질, 가격, 서비스차원은 호텔 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 최근 호텔경영 및 운영에 있어서 OTA에 대한 관심 및 의존도가 커짐에 따라 OTA를 이용하여 매출을 증가시킬 수 있는 방안에 대한 연구들이 활발히 진행되고 있다. 본 연구는 웹사이트의 품질, 가격, 시설차원, 위치차원, 서비스차원 및 객실차원 선택요소가 구매의도에 영향을 주는지에 대해 검증하였다는데 의의가 있고 웹사이트를 운영하는 업체들이 이러한 요소에 더욱 관심을 가지는 것이 좋다. 온라인여행사(OTA)나 호텔 직접 예약 사이트에서도 참고할 수 있으며 호텔 운영 과정에서 이러한 요소에 더욱 주목하게 되는데 의의가 있다.
With the rapid development of economic globalization and the continuous improvement of people's living standards, material supply is no longer the main criterion for improving people's quality of life. In addition to material needs, people are now more focused on the pursuit of the spiritual side. V...
With the rapid development of economic globalization and the continuous improvement of people's living standards, material supply is no longer the main criterion for improving people's quality of life. In addition to material needs, people are now more focused on the pursuit of the spiritual side. Various types of travel, such as tourism-type tourism, cultural and entertainment-type tourism, public business tourism, and personal business tourism, are emerging as the top priority in daily life. Compared to the existing offline methods (visiting in person or by phone), travelers are using mobile devices to make purchase reservations through online hotel websites or online travel agencies (OTA). However, hotel websites do not satisfy the diverse needs of travelers because reservations are possible only for rooms owned by the hotel and hotel group. Therefore, hotel reservation routes are continuously being developed by representative OTA that specialize in comparative search and reservation services for hotels and lodging facilities. This study classified the factors for selecting a hotel into quality, price, facility dimension, location dimension, service dimension, and room dimension through a large amount of literature research and information provided by the Internet reservation platform. In this study, an online survey was conducted, and the survey was conducted on the general public who had previously asked whether they had experienced hotel reservations through online and had used them. A total of 600 copies were distributed, and the final 326 responses were used for the final analysis. In this study, the independent variable is a selection factor, and the dependent variable is purchase intention. To verify the hypothesis, the hypothesis was verified through structural equation model verification. As a result of the verification, a structural model was established by combining the relationship between hotel selection factors (facility dimension, location dimension, service dimension, room dimension), quality, price, and purchase intention. In order to find out the relationship between each factor, a structural model was established for the measurement items based on the results of the confirmatory factor analysis and analysis was performed. To summarize the analysis results of this study, first, facilities, location, and room dimensions were found to have a statistically significant effect on quality factors. Second, facilities, location, service, and room dimensions were found to have a statistically significant effect on price factors. Third, it was confirmed that quality, price, and service dimensions had a statistically significant effect on hotel purchase intention. Recently, as interest in and dependence on OTA in hotel management and operation increases, studies on ways to increase sales using OTA are being actively conducted. This study is meaningful in that it verified whether the website quality, price, facility dimension, location dimension, service dimension, and room dimension selection factors affect purchase intention. It's good to be interested. You can also refer to online travel agencies (OTA) or direct hotel reservation sites, and it is meaningful to pay more attention to these factors in the hotel management process.
With the rapid development of economic globalization and the continuous improvement of people's living standards, material supply is no longer the main criterion for improving people's quality of life. In addition to material needs, people are now more focused on the pursuit of the spiritual side. Various types of travel, such as tourism-type tourism, cultural and entertainment-type tourism, public business tourism, and personal business tourism, are emerging as the top priority in daily life. Compared to the existing offline methods (visiting in person or by phone), travelers are using mobile devices to make purchase reservations through online hotel websites or online travel agencies (OTA). However, hotel websites do not satisfy the diverse needs of travelers because reservations are possible only for rooms owned by the hotel and hotel group. Therefore, hotel reservation routes are continuously being developed by representative OTA that specialize in comparative search and reservation services for hotels and lodging facilities. This study classified the factors for selecting a hotel into quality, price, facility dimension, location dimension, service dimension, and room dimension through a large amount of literature research and information provided by the Internet reservation platform. In this study, an online survey was conducted, and the survey was conducted on the general public who had previously asked whether they had experienced hotel reservations through online and had used them. A total of 600 copies were distributed, and the final 326 responses were used for the final analysis. In this study, the independent variable is a selection factor, and the dependent variable is purchase intention. To verify the hypothesis, the hypothesis was verified through structural equation model verification. As a result of the verification, a structural model was established by combining the relationship between hotel selection factors (facility dimension, location dimension, service dimension, room dimension), quality, price, and purchase intention. In order to find out the relationship between each factor, a structural model was established for the measurement items based on the results of the confirmatory factor analysis and analysis was performed. To summarize the analysis results of this study, first, facilities, location, and room dimensions were found to have a statistically significant effect on quality factors. Second, facilities, location, service, and room dimensions were found to have a statistically significant effect on price factors. Third, it was confirmed that quality, price, and service dimensions had a statistically significant effect on hotel purchase intention. Recently, as interest in and dependence on OTA in hotel management and operation increases, studies on ways to increase sales using OTA are being actively conducted. This study is meaningful in that it verified whether the website quality, price, facility dimension, location dimension, service dimension, and room dimension selection factors affect purchase intention. It's good to be interested. You can also refer to online travel agencies (OTA) or direct hotel reservation sites, and it is meaningful to pay more attention to these factors in the hotel management process.
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