포스트 코로나 시대 공연예술의 온라인 전략에 관한 실증적 연구 : 빅데이터 분석시스템 Textom과 Ucinet을 활용하여 An Empirical Study on the Online Strategy of Performing Arts in the Post-Corona Era : Using Big Data Analysis Systems Textom and Ucinet원문보기
코로나 19로 인해 급격히 변화하는 현시대 이후 온라인 공연예술의 필연적 변화를 반영한 후 코로나19 장기화에 따른 그것을 극복한 이후를 지칭하는 ‘포스트 코로나 시대’에 ‘온라인 공연예술’이 나아가야 할 방향을 모색해 보고자 한다. 따라서 본 연구자는 빅데이터 분석 시스템인 TEXTOM_v5.0 버전과 UCINET 6.0을 활용하여 코로나 전, 후의 온라인 공연 예술의 흐름을 분석하고 미래에 우리 사회가 추구해야 할 공연예술의 실질적인 방향성을 찾아보고자 하였다. 이에 선행 연구의 고찰을 바탕으로한 공연 예술의 기본 개념을 기반으로 코로나 이후 현 시대의 온라인 공연예술 경향 분석하고 각 단체들의 사례를 제시함으로써 미래의 공연예술이 나아가야할 방향성에 대한 고찰을 하고자 하였다. 온라인 공연예술은 시대의 흐름이고 미래 시대에는 필수적인 삶의 일부분이 되고 있다는 것을 확인하였다. 이제 공연예술단체들은 다양한 온라인 공연예술 방식을 활용하여 미래 사회에 대비해야 한다. 이를 위해서는 인터넷, 모바일, IPTV 등으로 확대된 상황을 인지하고 각 기관별 플랫폼 개발, VR과 AR 기술활용, ...
코로나 19로 인해 급격히 변화하는 현시대 이후 온라인 공연예술의 필연적 변화를 반영한 후 코로나19 장기화에 따른 그것을 극복한 이후를 지칭하는 ‘포스트 코로나 시대’에 ‘온라인 공연예술’이 나아가야 할 방향을 모색해 보고자 한다. 따라서 본 연구자는 빅데이터 분석 시스템인 TEXTOM_v5.0 버전과 UCINET 6.0을 활용하여 코로나 전, 후의 온라인 공연 예술의 흐름을 분석하고 미래에 우리 사회가 추구해야 할 공연예술의 실질적인 방향성을 찾아보고자 하였다. 이에 선행 연구의 고찰을 바탕으로한 공연 예술의 기본 개념을 기반으로 코로나 이후 현 시대의 온라인 공연예술 경향 분석하고 각 단체들의 사례를 제시함으로써 미래의 공연예술이 나아가야할 방향성에 대한 고찰을 하고자 하였다. 온라인 공연예술은 시대의 흐름이고 미래 시대에는 필수적인 삶의 일부분이 되고 있다는 것을 확인하였다. 이제 공연예술단체들은 다양한 온라인 공연예술 방식을 활용하여 미래 사회에 대비해야 한다. 이를 위해서는 인터넷, 모바일, IPTV 등으로 확대된 상황을 인지하고 각 기관별 플랫폼 개발, VR과 AR 기술활용, 가상현실 시스템과 사물 인터넷 시스템 활용, 현장 성능을 확보하기 위한 스트리밍 방식을 병행, 짧은 숏 폼 형태의 웹 성능을 시도해 볼 수도 있겠다. 더불어 메타버스의 방식이 매우 중요한 플랫폼으로 여겨지고 있는 것도 확인할 수 있었다. 또한 이전까지의 무료 스트리밍 방식에서 유료 스트리밍 등의 새로운 방식 도입에 관한 시도가 계속적으로 필요하다고 본다. 또한 전문성을 지닌 마케팅과 플랫폼의 역할 또한 매우 중요하다. 사회 변화에 대한 인식을 객관화하기 위해서는 데이터로서의 객관화가 필요하고 그렇게 하기 위한 프로그램의 사용이 필수적이다. 빅데이터는 이러한 객관화를 가능하게 해주고 빅데이터 분석을 통하여 기업의 성공여부를 가늠해 볼 수 있게 되었다. 그러나 국내에서는 빅데이터를 활용한 연구가 여전히 미흡하다. 문화, 예술, 스포츠 분야는 더욱 부족하다. 빅데이터 특성상 과도한 정보로 인한 연구의 객관성과 일관성을 온라인 공연예술로 제한한데 있어 국내 공연예술 전반의 변화에 대한 추가 연구가 필요해 보인다. 후속 연구에서는 공연예술과 온라인 공연예술의 전체적으로 각각의 성과에 대한 사례를 연구할 필요성이 있다.
코로나 19로 인해 급격히 변화하는 현시대 이후 온라인 공연예술의 필연적 변화를 반영한 후 코로나19 장기화에 따른 그것을 극복한 이후를 지칭하는 ‘포스트 코로나 시대’에 ‘온라인 공연예술’이 나아가야 할 방향을 모색해 보고자 한다. 따라서 본 연구자는 빅데이터 분석 시스템인 TEXTOM_v5.0 버전과 UCINET 6.0을 활용하여 코로나 전, 후의 온라인 공연 예술의 흐름을 분석하고 미래에 우리 사회가 추구해야 할 공연예술의 실질적인 방향성을 찾아보고자 하였다. 이에 선행 연구의 고찰을 바탕으로한 공연 예술의 기본 개념을 기반으로 코로나 이후 현 시대의 온라인 공연예술 경향 분석하고 각 단체들의 사례를 제시함으로써 미래의 공연예술이 나아가야할 방향성에 대한 고찰을 하고자 하였다. 온라인 공연예술은 시대의 흐름이고 미래 시대에는 필수적인 삶의 일부분이 되고 있다는 것을 확인하였다. 이제 공연예술단체들은 다양한 온라인 공연예술 방식을 활용하여 미래 사회에 대비해야 한다. 이를 위해서는 인터넷, 모바일, IPTV 등으로 확대된 상황을 인지하고 각 기관별 플랫폼 개발, VR과 AR 기술활용, 가상현실 시스템과 사물 인터넷 시스템 활용, 현장 성능을 확보하기 위한 스트리밍 방식을 병행, 짧은 숏 폼 형태의 웹 성능을 시도해 볼 수도 있겠다. 더불어 메타버스의 방식이 매우 중요한 플랫폼으로 여겨지고 있는 것도 확인할 수 있었다. 또한 이전까지의 무료 스트리밍 방식에서 유료 스트리밍 등의 새로운 방식 도입에 관한 시도가 계속적으로 필요하다고 본다. 또한 전문성을 지닌 마케팅과 플랫폼의 역할 또한 매우 중요하다. 사회 변화에 대한 인식을 객관화하기 위해서는 데이터로서의 객관화가 필요하고 그렇게 하기 위한 프로그램의 사용이 필수적이다. 빅데이터는 이러한 객관화를 가능하게 해주고 빅데이터 분석을 통하여 기업의 성공여부를 가늠해 볼 수 있게 되었다. 그러나 국내에서는 빅데이터를 활용한 연구가 여전히 미흡하다. 문화, 예술, 스포츠 분야는 더욱 부족하다. 빅데이터 특성상 과도한 정보로 인한 연구의 객관성과 일관성을 온라인 공연예술로 제한한데 있어 국내 공연예술 전반의 변화에 대한 추가 연구가 필요해 보인다. 후속 연구에서는 공연예술과 온라인 공연예술의 전체적으로 각각의 성과에 대한 사례를 연구할 필요성이 있다.
We would like to find a direction for Online Performing Arts to move forward in the Post-Covid 19 Era, which refers to the inevitable change in online performing arts after the rapidly changing era due to Covid 19. Therefore, this researcher seeks to analyze the flow of online performing arts before...
We would like to find a direction for Online Performing Arts to move forward in the Post-Covid 19 Era, which refers to the inevitable change in online performing arts after the rapidly changing era due to Covid 19. Therefore, this researcher seeks to analyze the flow of online performing arts before and after Corona using the big data analysis system TEXTOM_v5.0 and UCINET 6.0 and find the practical direction of performing arts that our society should pursue in the future. Based on the basic concept of performing arts based on the examination of prior research, we wanted to examine the direction of future performing arts by analyzing the trends of online performing arts in the Post-Covid 19 Era and presenting examples of each organization. It has been confirmed that online performing arts are a trend of the times and are becoming an integral part of life in future times. Performing arts organizations should now use various online performing arts methods to prepare for the future of society methods. To this end, we can recognize the expanded situation to the Internet, mobile, IPTV, etc., develop platforms for each institution, utilize VR and AR technology, utilize virtual reality systems and Internet of Things systems, and try short-shot web performance. In addition, it could be seen that the method of metabuses is considered a very important platform. Furthermore, we believe that attempts to introduce new methods such as paid streaming are continuously needed in previous free streaming methods. The role of marketing and platform with expertise is also very important. Objectification as data is necessary to objectify perceptions of social change, and the use of programs to do so is essential. Big data enables this objectification and allows us to assess the success of a company through big data analysis. However research using big data is still insufficient in South Korea. The cultural, artistic and sports sectors are more scarce. Due to the nature of big data, further research on changes in overall performing arts in Korea seems to be needed in limiting the objectivity and consistency of research due to excessive information to online performing arts. In subsequent studies, it is necessary to study examples of each performance of performing arts and online performing arts as a whole.
We would like to find a direction for Online Performing Arts to move forward in the Post-Covid 19 Era, which refers to the inevitable change in online performing arts after the rapidly changing era due to Covid 19. Therefore, this researcher seeks to analyze the flow of online performing arts before and after Corona using the big data analysis system TEXTOM_v5.0 and UCINET 6.0 and find the practical direction of performing arts that our society should pursue in the future. Based on the basic concept of performing arts based on the examination of prior research, we wanted to examine the direction of future performing arts by analyzing the trends of online performing arts in the Post-Covid 19 Era and presenting examples of each organization. It has been confirmed that online performing arts are a trend of the times and are becoming an integral part of life in future times. Performing arts organizations should now use various online performing arts methods to prepare for the future of society methods. To this end, we can recognize the expanded situation to the Internet, mobile, IPTV, etc., develop platforms for each institution, utilize VR and AR technology, utilize virtual reality systems and Internet of Things systems, and try short-shot web performance. In addition, it could be seen that the method of metabuses is considered a very important platform. Furthermore, we believe that attempts to introduce new methods such as paid streaming are continuously needed in previous free streaming methods. The role of marketing and platform with expertise is also very important. Objectification as data is necessary to objectify perceptions of social change, and the use of programs to do so is essential. Big data enables this objectification and allows us to assess the success of a company through big data analysis. However research using big data is still insufficient in South Korea. The cultural, artistic and sports sectors are more scarce. Due to the nature of big data, further research on changes in overall performing arts in Korea seems to be needed in limiting the objectivity and consistency of research due to excessive information to online performing arts. In subsequent studies, it is necessary to study examples of each performance of performing arts and online performing arts as a whole.
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