본 연구는 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반복하기에 미치는 영향을 알아보았다.
연구대상은 의사소통에 어려움을 지닌 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동 5명으로 대상자간 중다기초선 설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지단계 순으로 연구를 진행하였다. 자료 수집은 요구하기와 반응하기의 매 회기당 이루어진 총 횟수에서 정반응하는 발생율을 구하였으며 유지 검사는 중재가 종료된...
본 연구는 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반복하기에 미치는 영향을 알아보았다.
연구대상은 의사소통에 어려움을 지닌 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동 5명으로 대상자간 중다기초선 설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지단계 순으로 연구를 진행하였다. 자료 수집은 요구하기와 반응하기의 매 회기당 이루어진 총 횟수에서 정반응하는 발생율을 구하였으며 유지 검사는 중재가 종료된 2주 후에 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반응하기 능력의 향상에 영향을 미쳤다. 기초선에서 요구하기와 반응하기에 반응이 전혀 나타나지 않다가 중재를 적용한 이후에 요구하기와 반응하기 수행률 모두 전반적으로 증가를 하였다.
둘째, 강화된 환경중심 언어중재가 종료되고 2주 후에도 의사소통 기능 효과가 유지되었다.
결론적으로 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반응하기의 습득과 유지에 효과적이라고 할 수 있다.
본 연구는 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반복하기에 미치는 영향을 알아보았다.
연구대상은 의사소통에 어려움을 지닌 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동 5명으로 대상자간 중다기초선 설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지단계 순으로 연구를 진행하였다. 자료 수집은 요구하기와 반응하기의 매 회기당 이루어진 총 횟수에서 정반응하는 발생율을 구하였으며 유지 검사는 중재가 종료된 2주 후에 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반응하기 능력의 향상에 영향을 미쳤다. 기초선에서 요구하기와 반응하기에 반응이 전혀 나타나지 않다가 중재를 적용한 이후에 요구하기와 반응하기 수행률 모두 전반적으로 증가를 하였다.
둘째, 강화된 환경중심 언어중재가 종료되고 2주 후에도 의사소통 기능 효과가 유지되었다.
결론적으로 강화된 환경중심 언어중재가 무발화 자폐 스펙트럼 장애(Autism Spectrum Disorder; ASD) 아동의 의사소통 기능 중 요구하기와 반응하기의 습득과 유지에 효과적이라고 할 수 있다.
This study investigated the effect of Enhanced Milieu Teaching on Communication Function of Children with nonverbal Autism Spectrum Disorder(ASD).
The subjects of this study were 5 children with ASD who had difficulty in communication, and the study was conducted in the order of baseline, interv...
This study investigated the effect of Enhanced Milieu Teaching on Communication Function of Children with nonverbal Autism Spectrum Disorder(ASD).
The subjects of this study were 5 children with ASD who had difficulty in communication, and the study was conducted in the order of baseline, intervention, and maintenance stage by using the middle and multi-baseline design between subjects. For data collection, the incidence rate of positive response was calculated from the total number of times per session of requesting and responding, and maintenance tests were performed 2 weeks after the intervention was completed.
The results of the study are as follows.
First, the reinforced Enhanced Milieu Teaching had an effect on asking and responding among the communication functions of ASD children. At baseline, there was no response at all because of asking and responding, but after the application of the intervention, both the asking and responding performance rates increased overall.
Second, the effect of communication function was maintained even after 2 weeks after the reinforced environment-oriented language intervention was terminated.
In conclusion, it can be said that the reinforced Enhanced Milieu Teaching is effective in the acquisition and maintenance of asking and responding among the communication functions of ASD children.
This study investigated the effect of Enhanced Milieu Teaching on Communication Function of Children with nonverbal Autism Spectrum Disorder(ASD).
The subjects of this study were 5 children with ASD who had difficulty in communication, and the study was conducted in the order of baseline, intervention, and maintenance stage by using the middle and multi-baseline design between subjects. For data collection, the incidence rate of positive response was calculated from the total number of times per session of requesting and responding, and maintenance tests were performed 2 weeks after the intervention was completed.
The results of the study are as follows.
First, the reinforced Enhanced Milieu Teaching had an effect on asking and responding among the communication functions of ASD children. At baseline, there was no response at all because of asking and responding, but after the application of the intervention, both the asking and responding performance rates increased overall.
Second, the effect of communication function was maintained even after 2 weeks after the reinforced environment-oriented language intervention was terminated.
In conclusion, it can be said that the reinforced Enhanced Milieu Teaching is effective in the acquisition and maintenance of asking and responding among the communication functions of ASD children.
주제어
#환경중심
#언어중재
#자폐스펙트럼
#의사소통
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.