이 연구는 발달장애인의 적합 직무탐색과 현장훈련 시 성과를 측정할 수 있는 현장평가 체크리스트를 개발하기 위한 연구이다. 현재 발달장애인의 일자리 사업이나 현장훈련 사업에서 발달장애인이 많이 근로하는 요양보호사보조, 임가공, 바리스타 총 3개 직무에 우선적으로 적용할 수 있는 체크리스트로 개발되었다. 연구방법은 발달장애인의 적합직무 탐색을 위한 사정과 평가에 활용되는 척도에 대한 선행연구에 대한 문헌조사와 직업재활전문가를 대상으로 한 델파이조사를 하였다.
연구결과를 요약하면 첫째, 3개 직무의 발달장애인의 현장평가를 위한 구성요인은 직업준비기술, 사회행동기술, 직무수행기술 3개이다. 직업준비기술요인은 장애인이 고용 상황에서 직무수행을 위해 필요한 기술로써 직업기술을 제외한 직업관련 기술을 의미한다. 사회행동기술은 다른 사람들과 상호작용하는 능력과 지속적인 고용유지를 위해 필수로 갖추어야 할 요소를 의미한다. 직무수행기술요인은 고용 상황에서 직무수행시 필수적으로 요구되는 행동기술과 작업상황에서 직무수행시 필요한 작업수행력을 말한다.
둘째, 3개 직무별 현장평가를 위한 구성요인의 평가문항은 다음과 같다. 요양보호사보조직무는 총 28문항으로 근퇴 관련연락, 출퇴근 등의 직업준비기술 14문항, 올바른 의사표현, 출퇴근시 인사 등의 사회행동기술 6문항, 이름인지, 식사배식 등의 직무수행능력 8문항으로 구성하였다. 임가공직무는 총 28문항으로 직업준비기술과 사회행동기술의 문항구성은 요양보호사보조직무와 동일하며, 분류, 조립 등의 직무수행능력 8문항으로 구성하였다. 바리스타직무는 총 28문항으로 직업준비기술과 사회행동기술의 문항구성은 다른 직무와 동일하며, 고객응대, 주문받기 등의 직무수행능력 8문항을 포함하여 구성하였다.
셋째, 3개 직무별 현장평가를 위한 체크리스트는 요양보호사보조, 임가공, 바리스타직무 모두 3개 구성요인과 28문항이며, 기관별로 요구되는 직무기술을 추가하여 사용할 수 있는 2문항을 구성하여 총 30개로 구성하였다.
본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 개발된 발달장애인용 현장평가 체크리스트가 발달장애인의 적합 직무 개발과 배치에 효과적으로 활용되기 위해서는 이를 바탕으로 한 개별화고용계획 수립에 따른 서비스가 제공될 수 있도록 활용성을 높일 필요가 있다.
둘째, 개발된 현장평가 체크리스트의 적용성을 위해 평가자에 대한 척도 이해 및 증거기반의 평가가 이루어질 수 있도록 하는 교육과 매뉴얼 개발이 필요하다.
셋째, 현장적용성 파악을 위해 추가적 표집을 통한 후속연구가 필요하다. 본 연구로 개발된 체크리스트로 현장평가를 통한 추가표집이 이루어진다면 현장적용성을 파악할 수 있을 것으로 기대된다.
이 연구는 발달장애인의 적합 직무탐색과 현장훈련 시 성과를 측정할 수 있는 현장평가 체크리스트를 개발하기 위한 연구이다. 현재 발달장애인의 일자리 사업이나 현장훈련 사업에서 발달장애인이 많이 근로하는 요양보호사보조, 임가공, 바리스타 총 3개 직무에 우선적으로 적용할 수 있는 체크리스트로 개발되었다. 연구방법은 발달장애인의 적합직무 탐색을 위한 사정과 평가에 활용되는 척도에 대한 선행연구에 대한 문헌조사와 직업재활전문가를 대상으로 한 델파이조사를 하였다.
연구결과를 요약하면 첫째, 3개 직무의 발달장애인의 현장평가를 위한 구성요인은 직업준비기술, 사회행동기술, 직무수행기술 3개이다. 직업준비기술요인은 장애인이 고용 상황에서 직무수행을 위해 필요한 기술로써 직업기술을 제외한 직업관련 기술을 의미한다. 사회행동기술은 다른 사람들과 상호작용하는 능력과 지속적인 고용유지를 위해 필수로 갖추어야 할 요소를 의미한다. 직무수행기술요인은 고용 상황에서 직무수행시 필수적으로 요구되는 행동기술과 작업상황에서 직무수행시 필요한 작업수행력을 말한다.
둘째, 3개 직무별 현장평가를 위한 구성요인의 평가문항은 다음과 같다. 요양보호사보조직무는 총 28문항으로 근퇴 관련연락, 출퇴근 등의 직업준비기술 14문항, 올바른 의사표현, 출퇴근시 인사 등의 사회행동기술 6문항, 이름인지, 식사배식 등의 직무수행능력 8문항으로 구성하였다. 임가공직무는 총 28문항으로 직업준비기술과 사회행동기술의 문항구성은 요양보호사보조직무와 동일하며, 분류, 조립 등의 직무수행능력 8문항으로 구성하였다. 바리스타직무는 총 28문항으로 직업준비기술과 사회행동기술의 문항구성은 다른 직무와 동일하며, 고객응대, 주문받기 등의 직무수행능력 8문항을 포함하여 구성하였다.
셋째, 3개 직무별 현장평가를 위한 체크리스트는 요양보호사보조, 임가공, 바리스타직무 모두 3개 구성요인과 28문항이며, 기관별로 요구되는 직무기술을 추가하여 사용할 수 있는 2문항을 구성하여 총 30개로 구성하였다.
본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다.
첫째, 개발된 발달장애인용 현장평가 체크리스트가 발달장애인의 적합 직무 개발과 배치에 효과적으로 활용되기 위해서는 이를 바탕으로 한 개별화고용계획 수립에 따른 서비스가 제공될 수 있도록 활용성을 높일 필요가 있다.
둘째, 개발된 현장평가 체크리스트의 적용성을 위해 평가자에 대한 척도 이해 및 증거기반의 평가가 이루어질 수 있도록 하는 교육과 매뉴얼 개발이 필요하다.
셋째, 현장적용성 파악을 위해 추가적 표집을 통한 후속연구가 필요하다. 본 연구로 개발된 체크리스트로 현장평가를 통한 추가표집이 이루어진다면 현장적용성을 파악할 수 있을 것으로 기대된다.
The propose of this study is to develop on the job evaluation checklist which is capable of exploring suitable jobs and measuring the performance of on the job training for persons with developmental disabilities. It was developed as a measure to preferentially apply to a total of three jobs which i...
The propose of this study is to develop on the job evaluation checklist which is capable of exploring suitable jobs and measuring the performance of on the job training for persons with developmental disabilities. It was developed as a measure to preferentially apply to a total of three jobs which is care worker assistance, manufacturing service, barista, currently trained and worked by persons with developmental disabilities. The methods of this study were to conduct a literature survey of measures used for appropriate job evaluation and evaluation of persons with developmental disabilities and a Delphi survey of occupational rehabilitation experts.
The summary of the research results is as follows.
First, The components of the scales for on the job evaluation are job preparation skills, social behavior skills and job performance skills.
Second, the evaluation questions of the components for the on the job evaluation are as follows: in the case of are care worker assistance has 28 questions, it consists of 14 vocational preparation techniques, 6 social action techniques and 8 job performance questions. In the case of manufacturing service has 28 questions, the question composition of vocational preparation skills and social behavior skills is the same as that of care worker assistance. Including 8 questions on job performance. In the case of barista has 28 questions, the question composition of vocational preparation skills and social behavior skills is the same as other jobs. Including 8 questions of job performance.
Third, the scales for on the job evaluation of each of the three jobs consists of three components and 28 questions for care worker assistance, manufacturing service and barista duties, and a total of 30 questions for each job can be used by adding 2 questions required job skills.
Based on results of this study, I would like to make the following suggestions.
First, in order for the job evaluation scales for persons with developmental disabilities to be effectively used to develop and deploy jobs suitable, it is necessary to increase utilization so that individualized employment plans and services can be provided.
Second, for the applicability of the developed scale, training and manual development are needed for scale understanding and evidence-based evaluation.
Third, It is expected that field applicability can be identified if follow-up research is carried out through additional collection using the scale developed by this study.
The propose of this study is to develop on the job evaluation checklist which is capable of exploring suitable jobs and measuring the performance of on the job training for persons with developmental disabilities. It was developed as a measure to preferentially apply to a total of three jobs which is care worker assistance, manufacturing service, barista, currently trained and worked by persons with developmental disabilities. The methods of this study were to conduct a literature survey of measures used for appropriate job evaluation and evaluation of persons with developmental disabilities and a Delphi survey of occupational rehabilitation experts.
The summary of the research results is as follows.
First, The components of the scales for on the job evaluation are job preparation skills, social behavior skills and job performance skills.
Second, the evaluation questions of the components for the on the job evaluation are as follows: in the case of are care worker assistance has 28 questions, it consists of 14 vocational preparation techniques, 6 social action techniques and 8 job performance questions. In the case of manufacturing service has 28 questions, the question composition of vocational preparation skills and social behavior skills is the same as that of care worker assistance. Including 8 questions on job performance. In the case of barista has 28 questions, the question composition of vocational preparation skills and social behavior skills is the same as other jobs. Including 8 questions of job performance.
Third, the scales for on the job evaluation of each of the three jobs consists of three components and 28 questions for care worker assistance, manufacturing service and barista duties, and a total of 30 questions for each job can be used by adding 2 questions required job skills.
Based on results of this study, I would like to make the following suggestions.
First, in order for the job evaluation scales for persons with developmental disabilities to be effectively used to develop and deploy jobs suitable, it is necessary to increase utilization so that individualized employment plans and services can be provided.
Second, for the applicability of the developed scale, training and manual development are needed for scale understanding and evidence-based evaluation.
Third, It is expected that field applicability can be identified if follow-up research is carried out through additional collection using the scale developed by this study.
주제어
#발달장애인
#현장평가
#척도개발
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.