유아기는 성인 역할의 준비를 위한 기초단계이며, 인성교육의 틀을 만드는 결정적인 시기로서 교육에 있어서 첫 번째 단계라는 점에서 매우 중요한 시기라고 할 수 있다. 유아기 성장 환경과 학습이 어떻게 이루어졌느냐에 따라 정서, 집중력 및 자기조절력에 영향을 미칠 수 있는지 유아 다례교육을 통해 알아보고자 하였다. 유아 다례교육은 단순히 차를 마시는 것이 아니라, 차를 우리고 마시는 과정을 통해 몸과 마음을 편안하게 한다. 차를 마시기 위해 차 도구를 준비하고, 찻상에 다구를 펼치는 과정과 차를 찻잔에 따르며 물소리를 듣고, 차를 마실 때 느끼는 색, 향, 미를 통해 몸과 마음의 편안함을 느낄 수 있다. 이러한 행위를 통해 차에 대한 예절을 익히고, 고운마음을 느끼며 우리의 전통문화를 자연스럽게 경험한다. 따라서 유아 다례교육의 효과를 알아보기 위해 목포시 소재 S 어린이집 영·유아 (만2세~만3세, 48개월~60개월) 12명과 K 어린이집 12명을 대상으로 6명씩 총 12명을 다례교육을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 구분하였다. 유아 다례교육 프로그램 수행 즉시 부모에게 유아를 관찰하게 하고 실험집단과 통제집단 모두 동일한 방법으로 사전, 사후 설문지 검사를 통해 영·유아 행동 특성을 관찰하였다. 측정 도구는 정서 검사 도구로 「한국 아동 인성검사(...
유아기는 성인 역할의 준비를 위한 기초단계이며, 인성교육의 틀을 만드는 결정적인 시기로서 교육에 있어서 첫 번째 단계라는 점에서 매우 중요한 시기라고 할 수 있다. 유아기 성장 환경과 학습이 어떻게 이루어졌느냐에 따라 정서, 집중력 및 자기조절력에 영향을 미칠 수 있는지 유아 다례교육을 통해 알아보고자 하였다. 유아 다례교육은 단순히 차를 마시는 것이 아니라, 차를 우리고 마시는 과정을 통해 몸과 마음을 편안하게 한다. 차를 마시기 위해 차 도구를 준비하고, 찻상에 다구를 펼치는 과정과 차를 찻잔에 따르며 물소리를 듣고, 차를 마실 때 느끼는 색, 향, 미를 통해 몸과 마음의 편안함을 느낄 수 있다. 이러한 행위를 통해 차에 대한 예절을 익히고, 고운마음을 느끼며 우리의 전통문화를 자연스럽게 경험한다. 따라서 유아 다례교육의 효과를 알아보기 위해 목포시 소재 S 어린이집 영·유아 (만2세~만3세, 48개월~60개월) 12명과 K 어린이집 12명을 대상으로 6명씩 총 12명을 다례교육을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 구분하였다. 유아 다례교육 프로그램 수행 즉시 부모에게 유아를 관찰하게 하고 실험집단과 통제집단 모두 동일한 방법으로 사전, 사후 설문지 검사를 통해 영·유아 행동 특성을 관찰하였다. 측정 도구는 정서 검사 도구로 「한국 아동 인성검사(KPI-C)」자료를 사용하였고, 자기조절력은 양옥승(2006)이 제작한 「자기조절력 평정 도구」를, 집중력은 곽소영(1998)이 제작한 「주의집중력 검사 도구」를 변형해서 사용하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 일반적 특성은 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였고, 일반적 특성의 동질성 검정은 카이제곱 검증(chi-squared test)을 이용하여 분석하였다. 유아 다례교육 프로그램 실시 전 실험집단과 통제집단 사전검사의 동질성은 휘트니-U 검증, 다례교육 전, 후 차이 값은 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed-Rank Test)으로 분석하였다. 측정 도구의 내적 신뢰도는 Cronbach's 를 산출하였다. 유아 다례교육이 유아의 정서, 집중력 및 자기조절력에 미치는 영향에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서에 미치는 영향, 실험집단에서 정서변화 점수는 사전 점수가 사후 검사보다 낮은 사람은 2명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 10명, 사전·사후 검사가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-2.63, p<.01). 한편, 통제집단은 정서변화 사전검사가 사후 검사보다 높은 사람은 12명, 사전검사가 사후 검사보다 낮은 사람은 0명, 사전·사후 검사가 같은 사람은 0명으로 사전 검사보다 사후 검사가 모두 높았고 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 따라서 다례교육은 정서변화 점수를 감소시키는 데 영향을 미친다고 볼 수 있으며, 어떠한 개입도 하지 않을 경우 정서변화 점수는 유의하게 증가하는 것으로 보인다. 둘째, 집중력 향상에 미치는 영향는, 실험집단에서 유아 집중력 사전 점수보다 사후 점수가 낮은 사람은 12명, 사전 점수보다 사후 점수가 높은 사람은 0명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 또한, 통제집단은 집중력 사전점수보다 사후 점수가 낮은 사람은 9명, 사전 점수보다 사후 점수가 높은 사람은 0명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 3명이었다. 두 집단 모두 사전 점수보다 사후 점수가 높았고 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 셋째, 자기조절력에 미치는 효과는 실험집단의 경우 사전 점수가 사후 점수보다 낮은 사람은 10명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 2명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이를 보였다(z=-2.12, p<.01). 통제집단의 경우 사전 점수가 사후 점수보다 낮은 사람은 5명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 7명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉 유아 다례교육은 자기조절력을 증가 시키는데 유의한 영향을 미친다고 볼 수 있으며, 어떠한 개입도 하지 않을 경우 자기조절력은 유의한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때 유아 다례교육은 인격 형성기인 영·유아에게 정서함양, 학습에서 집중력 향상, 자기조절력 향상을 통한 어린이집 적응, 또래들과 상호작용을 높여주는 효과가 있는 것으로 사료된다. 앞으로, 유아 다례교육은 영·유아 교육기관뿐만 아니라, 유치원, 초등학교, 방과 후 활동에 필요한 다례교육 프로그램이 개발되어 운영되는 것이 필요할 것으로 생각 된다.
유아기는 성인 역할의 준비를 위한 기초단계이며, 인성교육의 틀을 만드는 결정적인 시기로서 교육에 있어서 첫 번째 단계라는 점에서 매우 중요한 시기라고 할 수 있다. 유아기 성장 환경과 학습이 어떻게 이루어졌느냐에 따라 정서, 집중력 및 자기조절력에 영향을 미칠 수 있는지 유아 다례교육을 통해 알아보고자 하였다. 유아 다례교육은 단순히 차를 마시는 것이 아니라, 차를 우리고 마시는 과정을 통해 몸과 마음을 편안하게 한다. 차를 마시기 위해 차 도구를 준비하고, 찻상에 다구를 펼치는 과정과 차를 찻잔에 따르며 물소리를 듣고, 차를 마실 때 느끼는 색, 향, 미를 통해 몸과 마음의 편안함을 느낄 수 있다. 이러한 행위를 통해 차에 대한 예절을 익히고, 고운마음을 느끼며 우리의 전통문화를 자연스럽게 경험한다. 따라서 유아 다례교육의 효과를 알아보기 위해 목포시 소재 S 어린이집 영·유아 (만2세~만3세, 48개월~60개월) 12명과 K 어린이집 12명을 대상으로 6명씩 총 12명을 다례교육을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 통제집단으로 구분하였다. 유아 다례교육 프로그램 수행 즉시 부모에게 유아를 관찰하게 하고 실험집단과 통제집단 모두 동일한 방법으로 사전, 사후 설문지 검사를 통해 영·유아 행동 특성을 관찰하였다. 측정 도구는 정서 검사 도구로 「한국 아동 인성검사(KPI-C)」자료를 사용하였고, 자기조절력은 양옥승(2006)이 제작한 「자기조절력 평정 도구」를, 집중력은 곽소영(1998)이 제작한 「주의집중력 검사 도구」를 변형해서 사용하였다. 본 연구의 수집된 자료는 SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 실험집단과 통제집단의 일반적 특성은 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였고, 일반적 특성의 동질성 검정은 카이제곱 검증(chi-squared test)을 이용하여 분석하였다. 유아 다례교육 프로그램 실시 전 실험집단과 통제집단 사전검사의 동질성은 휘트니-U 검증, 다례교육 전, 후 차이 값은 부호 순위 검정(Wilcoxon Signed-Rank Test)으로 분석하였다. 측정 도구의 내적 신뢰도는 Cronbach's 를 산출하였다. 유아 다례교육이 유아의 정서, 집중력 및 자기조절력에 미치는 영향에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서에 미치는 영향, 실험집단에서 정서변화 점수는 사전 점수가 사후 검사보다 낮은 사람은 2명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 10명, 사전·사후 검사가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-2.63, p<.01). 한편, 통제집단은 정서변화 사전검사가 사후 검사보다 높은 사람은 12명, 사전검사가 사후 검사보다 낮은 사람은 0명, 사전·사후 검사가 같은 사람은 0명으로 사전 검사보다 사후 검사가 모두 높았고 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 따라서 다례교육은 정서변화 점수를 감소시키는 데 영향을 미친다고 볼 수 있으며, 어떠한 개입도 하지 않을 경우 정서변화 점수는 유의하게 증가하는 것으로 보인다. 둘째, 집중력 향상에 미치는 영향는, 실험집단에서 유아 집중력 사전 점수보다 사후 점수가 낮은 사람은 12명, 사전 점수보다 사후 점수가 높은 사람은 0명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 또한, 통제집단은 집중력 사전점수보다 사후 점수가 낮은 사람은 9명, 사전 점수보다 사후 점수가 높은 사람은 0명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 3명이었다. 두 집단 모두 사전 점수보다 사후 점수가 높았고 통계적으로 유의한 차이가 있었다(z=-3.08, p<.01). 셋째, 자기조절력에 미치는 효과는 실험집단의 경우 사전 점수가 사후 점수보다 낮은 사람은 10명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 2명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이를 보였다(z=-2.12, p<.01). 통제집단의 경우 사전 점수가 사후 점수보다 낮은 사람은 5명, 사전 점수가 사후 점수보다 높은 사람은 7명, 사전·사후 점수가 같은 사람은 0명으로 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉 유아 다례교육은 자기조절력을 증가 시키는데 유의한 영향을 미친다고 볼 수 있으며, 어떠한 개입도 하지 않을 경우 자기조절력은 유의한 차이를 보이지 않았다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때 유아 다례교육은 인격 형성기인 영·유아에게 정서함양, 학습에서 집중력 향상, 자기조절력 향상을 통한 어린이집 적응, 또래들과 상호작용을 높여주는 효과가 있는 것으로 사료된다. 앞으로, 유아 다례교육은 영·유아 교육기관뿐만 아니라, 유치원, 초등학교, 방과 후 활동에 필요한 다례교육 프로그램이 개발되어 운영되는 것이 필요할 것으로 생각 된다.
Early childhood is the first and critical stage for infants to learn the adult roles and build the basis for character education. For this reason, this study aimed to explore how the environment and education for infants affect their emotions, attention and self-regulation through the tea ceremony e...
Early childhood is the first and critical stage for infants to learn the adult roles and build the basis for character education. For this reason, this study aimed to explore how the environment and education for infants affect their emotions, attention and self-regulation through the tea ceremony education. The tea ceremony education for infants is not just about drinking tea. The entire process of brewing and drinking tea comforts their mind and body including preparing tea set, setting the tea table with tea tools, cooling the boiled water, listening to the sound of water flowing into the tea cups, appreciating the color of tea and savoring its fragrance and tastes with patience. All this process of tea ceremony education may help learn the proprieties and experience the traditional Korean tea culture. To explore the effects of tea ceremony education on infants, the experiment was conducted for total 24 infants, 12 infants each from S daycare center and K daycare center by dividing them into experimental group who received tea ceremony education and control group; the infants were between 48 and 60 months. Once the tea ceremony education started, the parents of the infants were asked to observe the behavioral characteristics of their children and to answer pre-test and post-test surveys. For this study, three tools were utilized; Korean Personality Inventory for Children(KPI-C) for emotion, Self-Regulation Rating Scale by Yang, Okseung(2006) and the modified version of Attention Test Instrument by Kwak, Soyoung(1998). The collected data were analyzed through the SPSS/WIN 21.0. The general characteristics of both experimental and control groups were analyzed via frequency, percentage, mean and standard deviation. The Chi-Squre test was used to test for the homogeneity in the demographic information of responders; Mann-Whitney U test for the test of homogeneity in experimental and control groups before the tea ceremony education; and Wilcoxon signed rank test for the difference of values of variables after the pre and post tests between two groups. In the process of data analyses, the internal consistency was measured with Cronbach's α. The results of the program to explore the effects of tea ceremony education on the emotion, attention and self-regulation of infants are as follows: First, as to the effect of tea ceremony education on emotion, in the experimental group, the scores of pre-test of two infants were lower than those of their post-test, the scores of pre-test of the other ten infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The results showed the statistically significant difference (z=-2.63, p<.01). Meanwhile, in the control group, the scores of pre-test of all the twelve infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The results showed the statistically significant difference (z=-3.08, p<.01). Therefore, it can be said that the tea ceremony education affected the decrease of the scores related to emotion and without any intervention, the scores related to emotion significantly increased. Second, as to the effects on the attention of the infants, in the experimental group, the scores of their post-test of all the 12 infants were lower than those of their pre-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result showed statistically significant difference (z=-3.08, p<.01). In the meantime, in the control group, the scores of their post-test of nine infants were lower than those of their pre-test and the other three infants showed the same scores between pre and post tests, which showed statistically significant difference(z=-3.08, p<.01). Third, as to the effects on the self-regulation, in the experimental group, the scores of pre-test of ten infants were lower than those of their post- test, the other two infants showed that the scores of their pre-test were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result showed statistically significant difference(z=-2.12, p<.01). In the control group, the scores of pre-test of five infants were lower than those of their post-test, the scores of pre-test of seven infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result didn’t show the statistically significant difference. That is to say, the tea ceremony education significantly increased the self-regulation and without any intervention, there was no significant difference in the self-regulation between pre and post tests. The overall results of this study showed that the tea ceremony education helped cultivate the emotions of infants, improved their attention in the academic aspect and enhanced the ability to adjust themselves to the life in their daycare centers and interact with one another. In the future, it is needed that the tea ceremony education should be expanded to kindergartens, elementary schools and after-school activities as well as to daycare centers for infants.
Early childhood is the first and critical stage for infants to learn the adult roles and build the basis for character education. For this reason, this study aimed to explore how the environment and education for infants affect their emotions, attention and self-regulation through the tea ceremony education. The tea ceremony education for infants is not just about drinking tea. The entire process of brewing and drinking tea comforts their mind and body including preparing tea set, setting the tea table with tea tools, cooling the boiled water, listening to the sound of water flowing into the tea cups, appreciating the color of tea and savoring its fragrance and tastes with patience. All this process of tea ceremony education may help learn the proprieties and experience the traditional Korean tea culture. To explore the effects of tea ceremony education on infants, the experiment was conducted for total 24 infants, 12 infants each from S daycare center and K daycare center by dividing them into experimental group who received tea ceremony education and control group; the infants were between 48 and 60 months. Once the tea ceremony education started, the parents of the infants were asked to observe the behavioral characteristics of their children and to answer pre-test and post-test surveys. For this study, three tools were utilized; Korean Personality Inventory for Children(KPI-C) for emotion, Self-Regulation Rating Scale by Yang, Okseung(2006) and the modified version of Attention Test Instrument by Kwak, Soyoung(1998). The collected data were analyzed through the SPSS/WIN 21.0. The general characteristics of both experimental and control groups were analyzed via frequency, percentage, mean and standard deviation. The Chi-Squre test was used to test for the homogeneity in the demographic information of responders; Mann-Whitney U test for the test of homogeneity in experimental and control groups before the tea ceremony education; and Wilcoxon signed rank test for the difference of values of variables after the pre and post tests between two groups. In the process of data analyses, the internal consistency was measured with Cronbach's α. The results of the program to explore the effects of tea ceremony education on the emotion, attention and self-regulation of infants are as follows: First, as to the effect of tea ceremony education on emotion, in the experimental group, the scores of pre-test of two infants were lower than those of their post-test, the scores of pre-test of the other ten infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The results showed the statistically significant difference (z=-2.63, p<.01). Meanwhile, in the control group, the scores of pre-test of all the twelve infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The results showed the statistically significant difference (z=-3.08, p<.01). Therefore, it can be said that the tea ceremony education affected the decrease of the scores related to emotion and without any intervention, the scores related to emotion significantly increased. Second, as to the effects on the attention of the infants, in the experimental group, the scores of their post-test of all the 12 infants were lower than those of their pre-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result showed statistically significant difference (z=-3.08, p<.01). In the meantime, in the control group, the scores of their post-test of nine infants were lower than those of their pre-test and the other three infants showed the same scores between pre and post tests, which showed statistically significant difference(z=-3.08, p<.01). Third, as to the effects on the self-regulation, in the experimental group, the scores of pre-test of ten infants were lower than those of their post- test, the other two infants showed that the scores of their pre-test were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result showed statistically significant difference(z=-2.12, p<.01). In the control group, the scores of pre-test of five infants were lower than those of their post-test, the scores of pre-test of seven infants were higher than those of their post-test and no infant showed the same score between pre and post tests. The result didn’t show the statistically significant difference. That is to say, the tea ceremony education significantly increased the self-regulation and without any intervention, there was no significant difference in the self-regulation between pre and post tests. The overall results of this study showed that the tea ceremony education helped cultivate the emotions of infants, improved their attention in the academic aspect and enhanced the ability to adjust themselves to the life in their daycare centers and interact with one another. In the future, it is needed that the tea ceremony education should be expanded to kindergartens, elementary schools and after-school activities as well as to daycare centers for infants.
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